stationär+laptop+wifi-router=homegroup eller workgroup eller public network

Permalänk
Medlem

stationär+laptop+wifi-router=homegroup eller workgroup eller public network

Hej,

Hittills har jag alltid valt public network som typ i Windows 7 när jag haft en dator som på nåt sätt har kontakt med internet. Jag har tänkt att då måste den striktaste säkerheten appliceras. Microsoft skriver ju att man ska välja homegroup som nätverkstyp om man känner till och litar på alla datorer i nätverket, men det är ett väldigt otydligt sätt att skriva, för i och med att man har access till internet så kan man ju inte lita på alla datorer i nätverket.

Men nu har jag skaffat en WiFi / 3G router och vill gör ett nätverk hemma, bara så att film och musik på den stationära kan läsas från laptopen också.
Spelar det egentligen nån roll vilken nätverkstyp jag väljer. Det jag är intresserad av är säkerheten mot internet, jag litar på mina datorer.

Det verkar smidigt att ha en homegroup men då måste typen vara Home network...

Hur välja?

Tack!

Permalänk
Medlem

Du får ingen säkerhet mot interet. Du blir bara mer eller mindre synlig på ditt LAN. Typ printer sharing etc.

Permalänk
Medlem

Bara så att jag förstår dig rätt, valet av homegroup/workgroup/public network har ingen bäring på min säkerhet gentemot internet. Vilket jag än väljer av de alternativen så kommer brandväggen i min router och brandvägg plus antivirus på respektive dator att vara det som avgör min säkerhet mot internet?