i7 2600k kyld med h80, hög temp i load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

vilket chassi har du? och hur ligger temps på t ex gpu?

chassit är cooler master haf x, men har ena sidopanelen öppen pga de höga temps,

idle tempen på kortet är 40 c

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodo1:

har testat att montera om, samma resultat.

Skrivet av dodo1:

haf x chassi, just nu kör jag med ena luckan borta.. men annars kommer jag ha 2 200 mm på inblås, 2 som utblås(200mm) + h80 kylaren på inblås. har orginal pastan på h80, men även om jag kommer ner 3 grader så ligger den ju oklockad på nästan 70 grader

Men vänta lite nu, du hade ju monterat om!

Skrivet av dodo1:

prövat byta pasta nu också..får fortfarande över 70 i orginal hastighet

Hur gjorde du detta? Rengöring, ny applicering?
Jag misstänker att du gjort fel!
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodo1:

chassit är cooler master haf x, men har ena sidopanelen öppen pga de höga temps,

idle tempen på kortet är 40 c

Aj, hmm.. skumt! som andra säger är ju iof 70 grader inte för högt iom dom (av säkerhetskäl) automatiskt stänger ner hela datorn vid 99-100 grader (och datorn klarar sig ändå) (edit: detta vet jag då jag själv varit med om det flera gånger på samma cpu, fattade inte vad felet var förrän efter ett par gångers automatiskt avstängning, felet var cpukylaren som var för dåligt fastsatt, det var en tidigare luftkylare)

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Aj, hmm.. skumt! som andra säger är ju iof 70 grader inte för högt iom dom (av säkerhetskäl) automatiskt stänger ner hela datorn vid 99-100 grader (och datorn klarar sig ändå) (edit: detta vet jag då jag själv varit med om det flera gånger på samma cpu, fattade inte vad felet var förrän efter ett par gångers automatiskt avstängning, felet var cpukylaren som var för dåligt fastsatt, det var en tidigare luftkylare)

ne men samtidigt så säger många att dom kommer upp max i 55 i load (klockad) med en h80, med tanke på att min cpu körs oklockad just nu och endå är runt 70 sträcket känns detta inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodo1:

ne men samtidigt så säger många att dom kommer upp max i 55 i load (klockad) med en h80, med tanke på att min cpu körs oklockad just nu och endå är runt 70 sträcket känns detta inte bra.

Vad använder du för temp-program?
Ja det är underligt faktiskt, antingen kan det vara något fel på programmet, känns nästan så.. Annars är det väl din H80 som är ett måndagsexemplar..

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Vad använder du för temp-program?
Ja det är underligt faktiskt, antingen kan det vara något fel på programmet, känns nästan så.. Annars är det väl din H80 som är ett måndagsexemplar..

jag använder real temp. som belastningsprogram använder jag bara intel burn test, vill inte ta ett av de mer serriösa då processorn bara kommer bli ännu varmare.

kan man klippa upp lite av plåten på baksidan så man kan ta ur stödet, så slipper jag ta ur hela moderkortet.

då hålet på baksidan bara täcker 2 av hålen för fläkten..
bra att veta utifall det blir en RMA.. bara för att gradera mig, kan det vara fel på något annat som tex processorn?

Permalänk
Medlem

Hej....
Blev lite fundersam på full load så jag körde 1 timme med 100% i OCCT v3.1.0 och fick 52,58,57 och 55 grader på kärnorna!
Har ju en h100 men de presterar ganska lika.
http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

Du verkar ha gjort allt man ska, så prova med något annat!

Har du klockat fram och tillbaka mycket?
Testa att reseta bios, jag fick liknade problem med min gamla 775 rigg.
Den blev helt plötsligt tokvarm på stock settings efter ett par misslyckade överklockningar.

Strömkabel och batteri ur i typ 5-10 min för att vara säker på reset, sen testa igen.
Det gjorde susen på min!

Fungerade inte det så...

Har du kvar originalkylaren?

Har du det så testa med den och se vad du får för resultat!

Det blir lite meck men...

Permalänk

Själv burkar jag köra med regeln;
idle >55 är bra
load >85 är bra

EDIT; Då menar jag load = intelburntest @maximum stresslevel @maximum threads

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Jag har inte en H80 men en H60
Körde ett snabbt torture test nu ca 40min med prime95 och 4Ghz klock 1.264v
här är mina temps
http://imageshack.us/photo/my-images/442/cputemp.jpg/

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem

Hör du om pumpen fungerar ?
Kan eventuellt vara för mycket luft i slangarna,Där av dålig kylning.
Tycker som dom skriver ovan prova med annan kylare/ser det bättre ut då så får du reklamera din H80.

Permalänk
Medlem

Får väldigt olika temp med min 2600k beroende på vilket program jag använder. I prime blir den runt 70c men i intel burn test uppemot 80c på maxad styrka där.

Sen att min 2600k vill ha 1.45v för att vara stabil i 4.9ghz är inte roligt iheller. En riktig out of the wafer CPU man har fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Hör du om pumpen fungerar ?
Kan eventuellt vara för mycket luft i slangarna,Där av dålig kylning.
Tycker som dom skriver ovan prova med annan kylare/ser det bättre ut då så får du reklamera din H80.

kanske, har fösökt lyssna på pumpen, men dom jäkla corsair fläktarna gör så man inte hör nått, men jag känner iaf rörelse i slangarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodo1:

kanske, har fösökt lyssna på pumpen, men dom jäkla corsair fläktarna gör så man inte hör nått, men jag känner iaf rörelse i slangarna...

Då bör du ha flöde i dom! om du knäpper snabbt på slangarna med fingrarna hör du då bubblande ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Då bör du ha flöde i dom! om du knäpper snabbt på slangarna med fingrarna hör du då bubblande ljud?

behöver inte knäppa på slangarna för höra ett bubblande ljud, eller iaf låter som en bil som inte vill starta..typ knäppande ljud som går snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodo1:

behöver inte knäppa på slangarna för höra ett bubblande ljud, eller iaf låter som en bil som inte vill starta..typ knäppande ljud som går snabbt.

Låter som du har fått för lite vätska i din då :/ eller en dålig pump

Permalänk
Medlem

testa att klocka den till 4,5.. och körde den 10 min i prime 95.. temps blev 61-67-66-61 är dessa bra temps? med en h80 kylare, personligen tycker jag dom verkar lite höga

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 2600k som har en H80 på sig och den sitter på ett Asus Sabertoot. min låda är NZXT H2.

Jag använde auto klock funktionen på moderkortet eftersom jag är "lat", heh.
I all fall så är min H80 inte på max (sekundära inställning) min 2600k är klockad till 4.5ghz och idle temp brukar vara 30-35c. Vid full belastning går kärnorna upp till 60-67c. efter en hel dag av full belastning så ligger dom omkring 71c.

Jag får dock ha full gång på tak fläkten som datorn har, eftersom min H80 blåser in luft i chassit. (blig ganska varmt efter ett tag)

Permalänk
Skrivet av dodo1:

testa att klocka den till 4,5.. och körde den 10 min i prime 95.. temps blev 61-67-66-61 är dessa bra temps? med en h80 kylare, personligen tycker jag dom verkar lite höga

Det där är väl bra temperaturer? Du går lite fram och tillbaka här känns det som. Ena gången har du den oklockad och får snabbt 69 grader och stänger av testet. Nu kör du den i 4,5 och får 67 grader efter 10 minuter, vilket jag tycker verkar bra?

Hur blir det om du låter testet fortsätta? Går tempen upp eller stabiliserar den sig där?

Och som någon tidigare skrev, har du gjort ett ordentligt byte av kylpasta? Alltså gjort rent ordentligt med något passande medel och lagt på ett riskorn och satt på kylaren ordentligt på nytt?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodo1:

jo jag tycker också det är för högt med en vattenkylning, finns det någon som har en h80 som kan säga va deras temp är i load..

även testat sänka klocken till 4.3.. kommer fortfarande mycket över 65 grader, mycket snabbt. så jag avbryter testet..

Jag kör med i5 2500K i 4.2GHz och har aldrig hamnat över 51 grader med min H80 på auto.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Det där är väl bra temperaturer? Du går lite fram och tillbaka här känns det som. Ena gången har du den oklockad och får snabbt 69 grader och stänger av testet. Nu kör du den i 4,5 och får 67 grader efter 10 minuter, vilket jag tycker verkar bra?

Hur blir det om du låter testet fortsätta? Går tempen upp eller stabiliserar den sig där?

Och som någon tidigare skrev, har du gjort ett ordentligt byte av kylpasta? Alltså gjort rent ordentligt med något passande medel och lagt på ett riskorn och satt på kylaren ordentligt på nytt?

aa fast senast körde jag bara 10 min i prime för få dom temps, nu körde jag den i 20 min, och 2 kärnor över 70c dom andra låg på 64.

när jag rengjorde så använde jag kemisk ren bensin från gripen, och la på mx2 pastan..och kylaren skruva jag om för 4de gången

Permalänk
Skrivet av dodo1:

aa fast senast körde jag bara 10 min i prime för få dom temps, nu körde jag den i 20 min, och 2 kärnor över 70c dom andra låg på 64.

när jag rengjorde så använde jag kemisk ren bensin från gripen, och la på mx2 pastan..och kylaren skruva jag om för 4de gången

Okej, verkade de ha stabiliserat sig där eller ökade de ännu mer?

Du skrev att du har fläkten vid radiatorn på insug. Har du prövat att köra fläkten så att den blåser ut ur datorn istället? En vän har h50'n och körde på insug vid radioatorn, detta i kombination med endast en fläkt på utsug gjorde att det blev rejält varmt i burken efter ett tag. Vi vände på det hela och satte fläkten på att blåsa ut ur chassit istället. Detta medförde att vämen inne i burken inte byggdes upp som innan och hela datorn blev kallare.

Är du säker på att du inte lägger på för mycket eller för lite kylpasta? Lagom mängd kyler ju bäst, för mycket eller för lite genererar sämre temperaturer.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodo1:

hejsan, första gången jag testar att överklocka, har fått stabil i 4,6 ghz men tempen tycker jag verkar hög om man jämför med andra.. de 2 högsta kärnorna ligger på 69-70, ibland båda på 70..
realtemp används

h80 körs på max hastighet.

är det hög temp eller är det jag som är paranoid?

har prövat att ta loss kylaren och sätta dit den igen..

edit, prövat oklockad också nu..kommer över 69 grader bara på några secunder innan jag avbryter

kan även tillägga att har fläktarna så dom blåser in kall luft

Första resultatet du fick här är fullständigt normal och riktigt bra temp med den klockning och full load, utgår från att det var under stresstest som du fick detta förstås..Dessa CPU tål också rätt hög temp tex din CPU tål 90c utan att prestanda försämras, men så mycket känns inte bekvämt att köra i, men upp till 80c är det grönt, 72c som angetts tidigare för CPU gäller dess heatsink temp, inte core.

Låter som du inte gjort rent kylaren och lagt på ny kylpasta när du lossa och satte dit den igen är därför du nu får så hög temp

Sedan ska man inte läsa allt för mycket i trådar och forum om vad folk har för temp då det alltid i sådana här trådar alltid kommer div påståenden och inlägg med totalt osannolika och helt omöjliga temperaturer, ofta PGA fel mätmetoder, eller att det bara är i idle, vilket CPU inte heller är kalibrerade att visa rätt för, eller moderkortets avläsning visa fel, eller PGA bios osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Första resultatet du fick här är fullständigt normal och riktigt bra temp med den klockning och full load, utgår från att det var under stresstest som du fick detta förstås..Dessa CPU tål också rätt hög temp tex din CPU tål 90c utan att prestanda försämras, men så mycket känns inte bekvämt att köra i, men upp till 80c är det grönt, 72c som angetts tidigare för CPU gäller dess heatsink temp, inte core.

Låter som du inte gjort rent kylaren och lagt på ny kylpasta när du lossa och satte dit den igen är därför du nu får så hög temp

Sedan ska man inte läsa allt för mycket i trådar och forum om vad folk har för temp då det alltid i sådana här trådar alltid kommer div påståenden och inlägg med totalt osannolika och helt omöjliga temperaturer, ofta PGA fel mätmetoder, eller att det bara är i idle, vilket CPU inte heller är kalibrerade att visa rätt för, eller moderkortets avläsning visa fel, eller PGA bios osv

jag har rengjort processorn och med ny pasta, verkar nästan som spelar ingen större roll vilken klock jag har, kommer endå över 65 grader utan problem även innan jag klockade första gången. samtidigt så har folk visat bilder, att dom kört prime95, samma klock som jag haft och realtemp visar max 57 för deras.

även om jag förstår vad du menar, så vill man ha så bra temps som möjligt och vara säker på att det fungerar på sikt, nu är allt nytt osv. men tänker man något år framåt så.

Permalänk
Medlem

Prova att mata pumpen med 12V direkt från nättagget. (För att utesluta att det inte är en fan control som stryper, vet inte vad du har för moderkort)

När du skruvar fast pumpen, skruvar du i kors då? skruva: 1 4 2 3, 2 3 1 4 ! Och när du märker att det börjar fästa/bli trögt, skruva i kors ett halvt varv på varje skruv tills den sitter hårt!

Och som du skrev tidigare, såga upp hålet i bakplåten så du kommer åt alla 4st skruvar, så slipper du mycket meck.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har ingen vattenkylning, men som sagt, kolla så att pumpen i sig har fast 12V och inte varieras, det är fläktarna till radiatorn som ska regleras om något såvitt jag vet.

Sen borde du få sämre temperatur med sidoplåten av än med den på, eftersom luften från frontfläktarna då går ut i sidan en del samtidigt som topputsuget också drar in en del luft från sidan utan att ha kört den över komponenterna. Sidan gör ju så att luften verkligen går som i en tunnel och rör sig överallt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

tsk, var nöjd med dem temperaturerna du! jag får uppåt 85-90 med stockkylaren. Provat montera om den flera gånger och med olika kylpastor. Inga märkvärda resultat. Detta är inte ens 100% load jag pratar om, 100% load skulle nog inte gå

Permalänk
Medlem

Ursäkta om detta frågats innan, sitter på jobbet och hinner inte läsa allt.

Till vilken kontakt på moderkortet har du satt pumpen?
Du måste sätta strömförsörjningen för pumpen till en kontakt som ger full kräm hela tiden.
Om du kopplat den till "cpu_fan" eller "cha_fan" och sedan har aktiverat "silence" läge via bios så blir det inge bra!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat felet, ena 3 pin kontakten i fläktkontrollern går inte att få ner helt, den ena gick att trycka ner lite till. men inte den andra. Köpte en annan h80 i lokala datoraffären idag, båda 3pin kontakten gick ner helt där, så nu är min temp i load max 60 c på varmaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Jag kör med i5 2500K i 4.2GHz och har aldrig hamnat över 51 grader med min H80 på auto.

Du kör din H80 på auto? konstigt nog finns inte det läget. Det finns tre fasta lägen inget auto. Väldigt många som skriver ut sina temp här som inte är ärliga, Så ta allt med en nypa salt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vegaman:

Du kör din H80 på auto? konstigt nog finns inte det läget. Det finns tre fasta lägen inget auto. Väldigt många som skriver ut sina temp här som inte är ärliga, Så ta allt med en nypa salt!

Så sant, så sant, fantasisiffrorna haglar emellanåt. Egentligen skall man bara i någon mån lita på dom som backar upp sina påståenden med screens, eller som är kända för att vara ärliga på forumet.

Och även om folk är ärliga kan det skilja en hel del på omständigheterna, som omgivande temperatur.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||