Temperaturer i Crossfire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Du hävdar alltså att jag ljuger? Att det finns bättre chassin råder det ingen tvekan om, men Define R3 är fortfarande väldigt mycket "bang for the buck".

Jag har XFX-dual fan modellerna, och pratar vi verkligen om samma sak nu?

Menar du stenhårt test i Furmark eller vid spelande? Temperaturer i Furmark är egentligen helt irrelevant eftersom jag aldrig ens har varit i närheten av dessa temps vid "vanligt" användande. (se mitt förra inlägg där jag konstaterar temperaturer vid krävande spel via MSI Afterburner)

Jag har 2x 120 insug i fronten, 1x 120 insug i sidan, pnp som insug och cpukylning där bak, och en 140 mm som utblås i taket. Övertryck javisst, men det är så jag håller temperaturerna i schack.

Att det sedan skulle vara mätfel stämmer inte, om "glädjemätning" nu inte är ett vanligt fenomen.

Ja om man tycker att det är värt att inte kunna få igen chassit där bak utan våld, att det är en termos samtidigt som det låter så ja, då är det väldigt prisvärt

Dock så har jag lite högre krav och köper då hellre ett antec 902 som kyler väldigt mycket bättre samt har fläktkontroll
Fläktkontrollen som följer med R3 är ju bara efterbliven... vad jag kommer ihåg så gick den knappt koppla in, men det var ett tag sen, så kanske bara molex kontakter till den eller något, kommer inte ihåg.. kommer bara ihåg att jag svor över att den sög... Dessutom blir den typ 120 grader när man har fläktarna på lägsta, det är ju superbra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Sitter med ett R3 och ett styck Asus 6970 dc II och ett Asus 6970 Ref design, toppar som högst 83 grader på det ena kortet. kan tillägga att jag tagit bort "racket" för hårddiskarna i R3an. Det sänkte temperaturerna en hel del för grafikkorten. från att som högst ligga på 92 ner till 83. Bytte iofs pasta på DCII kortet samtidigt så det kan ha gjort en del då pastan på kortet var helt värdelös och kruttorr.

kör inga fläktprofiler på korten heller utan kör original så ljudnivån är helt ok.
Fast jag håller med R3 suger och låter rätt mycket med fläktar i alla platser...

När du tar bort dem så får du in dam juuuu >.< inte bra för komponenterna alls...

Förstår inte hur så många med gamer dator kan tycka om det.. kanske har de inte byggt i så många chassin :/...

Vissa säger att det är ett bra chassi för att det är tyst när man tittar på film, jo men då måste man köpa fläktar eller fläktkontroller för att uppnå detta eller ha typ 1 fläkt och inte ha den som gamer dator.. då kör jag hellre ett mATX/itx chassi som man inte ens kan höra x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Haha

prova att sätta alla fläktar på max, de i fronten samt den fläkt som sitter bakom den i övre fronten och top fläkten, eller gjorde du det? X)

Den övre gpu:n är nere på 38 grader med alla fläktar på max. (Den precis framför grafikkortet är på medium då jag inte inte orkade öppna datorn)
Med alla fläktar på max så blir jag smått galen av ljudet, så jag tror jag drar ner dom en bit

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Den övre gpu:n är nere på 38 grader med alla fläktar på max. (Den precis framför grafikkortet är på medium då jag inte inte orkade öppna datorn)
Med alla fläktar på max så blir jag smått galen av ljudet, så jag tror jag drar ner dom en bit

Fast det hör man ju inte om man gamear ) så man kör dem på max när man gamear och lägst när man inte gör det

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 85-90 grader med ett XFX 6970 ref. så du behöver nog inte oroa dig. Korten är byggda för höga temperaturer, det jobbiga är bara att fläken låter som en jetmotor vid load :/

Visa signatur

Fractal Design R3 | Gigabyte Z270P-D3 | i5 7600K @ 3,8 GHz | XFX XXX Edition 750W 80+ Silver | ASUS GeForce GTX 1060 6GB Strix Gaming | Corsair 16GB (2x8GB) 2400MHz VENGEANCE LPX | Be Quiet! Pure Rock | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 850-Series PRO 256GB

Permalänk

Tycker det låter lite högt.

5850 CF här i ett Fractal XL chassi. Båda har refkylare, ena kortet ligger på 60°C och det andra på 75°C i load med fläkten på 35%. Helt ok.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Tycker det låter lite högt.

5850 CF här i ett Fractal XL chassi. Båda har refkylare, ena kortet ligger på 60°C och det andra på 75°C i load med fläkten på 35%. Helt ok.

Bullshit att korten skulle ligga på det med en fläkt på 35%... i så fall visar ditt program troligtvis väldigt fel eller så arbetar inte ena kortet ~~

Permalänk
Medlem

jag är lite smått orolig för mina kort eller speciellt det övre fick hem mitt andra Powercolor hd6850 PCS+
mitt moderkort är ett Asus P8P67-M PRO REV B3 och det är kanske max 5 mm emellan kortet :/
i Furmark blir det övre kortet runt 90-95 grader längre har jag inte vågat gå...
har ett R3 chassi men litet antal fläktar
har 1 insug fram, 1 på hårddiskburen som blåser luften vidare från den i fram direkt på båda korten, 1 insug sidan, utblås bak.

alla är Fractal's egna fläktar.. kommer dom komma upp i så höga temperaturer när man spelar ??

Permalänk
Skrivet av makz159:

Bullshit att korten skulle ligga på det med en fläkt på 35%... i så fall visar ditt program troligtvis väldigt fel eller så arbetar inte ena kortet ~~

Trevligt att du vet mer än jag om min dator. Orkar inte ens kommentera.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drench^^:

jag är lite smått orolig för mina kort eller speciellt det övre fick hem mitt andra Powercolor hd6850 PCS+
mitt moderkort är ett Asus P8P67-M PRO REV B3 och det är kanske max 5 mm emellan kortet :/
i Furmark blir det övre kortet runt 90-95 grader längre har jag inte vågat gå...
har ett R3 chassi men litet antal fläktar
har 1 insug fram, 1 på hårddiskburen som blåser luften vidare från den i fram direkt på båda korten, 1 insug sidan, utblås bak.

alla är Fractal's egna fläktar.. kommer dom komma upp i så höga temperaturer när man spelar ??

Ta bort fläkten i sidan och sätt den som utblås i toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Trevligt att du vet mer än jag om min dator. Orkar inte ens kommentera.

Men något är ju galet om du inte har VÄLDIGT bra luftflöde, alltså typ 4-5 fläktar som blåser bara på korten utöver de som sitter på grafikkorten...
Samt utblås och då antagligen vattenkylning till CPU eller så har du något sjukt utblås för att få bort värmen ifrån en lyftkylare på CPUn.. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Ta bort fläkten i sidan och sätt den som utblås i toppen

Okej, ska testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av drench^^:

Okej, ska testas

Gör det och sen kommer du tillbaka med resultat Annars har jag ett förslag som kommer fungera bättre, dock kommer det kräva lite inköp av typ 2 fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Gör det och sen kommer du tillbaka med resultat Annars har jag ett förslag som kommer fungera bättre, dock kommer det kräva lite inköp av typ 2 fläktar

sådär, gjort två tester.

test 1, fläkt i sida
alla fläktar på max, Grafikkortsfläkt på auto

GPU1 90 Grader
GPU2 71 Grader

test 2, fläkt i tak
Alla fläktar på max, grafikkortsfläktar på auto

GPU1 92
GPU2 74

och kan meddela att det dånar nått så inni helvete!! grafikfläkten på GPU1 ligger på 97% vid 90 Grader

Körde även ett 3dmark11 då var jag uppe i max 76 Grader på de övre och 64 på det undre.
Ökade från ynka 3917 till 6656 i score efter det extra kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av drench^^:

sådär, gjort två tester.

test 1, fläkt i sida
alla fläktar på max, Grafikkortsfläkt på auto

GPU1 90 Grader
GPU2 71 Grader

test 2, fläkt i tak
Alla fläktar på max, grafikkortsfläktar på auto

GPU1 92
GPU2 74

och kan meddela att det dånar nått så inni helvete!! grafikfläkten på GPU1 ligger på 97% vid 90 Grader

Då skulle du behöva ha inblås i fronten som du har, dock en till i den platsen som du antagligen inte har en fläkt i(?)

den i sidan ska vara i toppen...

Annars om du köper 2 st 140mm fläktar har du följande: 2 st push n pull i fronten (alltså 4 fläktar totalt (fungerar med 3 st, så en är push n pull och en inte) har inblås på den bak och 2st 140mm i toppen som blåser ut

Det vore det ultimata.... Dock.. Vad har du för CPU kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Då skulle du behöva ha inblås i fronten som du har, dock en till i den platsen som du antagligen inte har en fläkt i(?)

den i sidan ska vara i toppen...

Annars om du köper 2 st 140mm fläktar har du följande: 2 st push n pull i fronten (alltså 4 fläktar totalt (fungerar med 3 st, så en är push n pull och en inte) har inblås på den bak och 2st 140mm i toppen som blåser ut

Det vore det ultimata.... Dock.. Vad har du för CPU kylning?

CPU kylning är orginal.

ska jag har inblås på den i bak?? blir ju ganska varmt i bakom på min då den står lite inknökad

funkar det inte bra med 1 140 i toppen för utblås och 1 140 i botten för inblås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drench^^:

CPU kylning är orginal.

ska jag har inblås på den i bak?? blir ju ganska varmt i bakom på min då den står lite inknökad

funkar det inte bra med 1 140 i toppen för utblås och 1 140 i botten för inblås?

Nja.. jag har inte testat dessa lösningar med att ha inblås i botten men min intuition säger att det inte skulle fungera så bra pga många anledningar.. den största är väl att det kommer att flyga med massor av dam in i datorn alternativt damma igen fläktfilterna ordentligt väldigt fort x)

Ja inblås bak om du har 2 140 i toppen för då blåser du kall luft direkt på CPUn som sedan kan tas direkt upp av 140mm fläktarna...

Dock att köra allt det jag sa och sen en till i botten för att få luften som kommer ifrån fronten att sedan stegra uppåt för att tas av 140mm fläktarna vore kanske inte helt fel

Permalänk
Medlem

Jag, som andra skulle nog säga att du behöver modifiera chassit eller byta, ett alternativ är att du sätter dit en 200mm fläkt i sidan som blåser på korten. jag kör trifire (6990+6970) och mitt 6990 som är överst(kan låta dumt men det är genomtänkt pga fläktarna) och det ligger under 50 grader i idle, load är jag inte säker på men när jag drog igenom 3dmark låg det på över strax över 80 grader.

Kan kanske inte riktigt rekommendera chassit då det har sina brister men det är väldigt bra kylning i det, antec DF-85.

Permalänk
Medlem

alltså mina kort idlar 55 för övre och 33 för undre och när jag körde 3mark så låg jag som högst 74 grader på det övre, det är bara i furmark där dom går på full belastning hela tiden som dom blir varma så köpa till några fläktar då jag har väldigt få tror jag det kommer bli fint

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av drench^^:

Skulle köpt Scythe Typhoon fläktar eller Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Ja om man tycker att det är värt att inte kunna få igen chassit där bak utan våld, att det är en termos samtidigt som det låter så ja, då är det väldigt prisvärt

Dock så har jag lite högre krav och köper då hellre ett antec 902 som kyler väldigt mycket bättre samt har fläktkontroll
Fläktkontrollen som följer med R3 är ju bara efterbliven... vad jag kommer ihåg så gick den knappt koppla in, men det var ett tag sen, så kanske bara molex kontakter till den eller något, kommer inte ihåg.. kommer bara ihåg att jag svor över att den sög... Dessutom blir den typ 120 grader när man har fläktarna på lägsta, det är ju superbra!

Inte kunna få igen bakplåten utan våld? Ja du, jag sitter somsagt på crossfire setup, och det är rätt mycket kablar som skall dras där bak, och jag har inga som helst problem med att få igen bakplåten. Den buktar inte ens ut.

Sedan verkar vi ha lite olika definitioner om vad som innebär bra kylning och inte. Ett högprestandachassi är det definitivt inte, men vad är egentligen poängen med ett chassi som håller temperaturerna UNDER det normala? Den egentligen enda anledningen för onormalt bra kylning är att komponenterna antagligen håller längre. Denna anledningen köper jag inte heller eftersom min gamla P4 håller än idag, 8 år efter inköpet, och då ligger den i 50 grader idle.

Ett Define R3 med optimerad kylning är åtminstone ett chassi som hamnar under kategorin "bra", om man med det menar hyffsat högpresterande, dvs moderkort på runt 30 grader, hårddisk runt 32, processor (med Kühler 620 pnp) på 70 grader i IBT vid 4.6 GHz, och grafikkort under 63 grader i alla lägen förutom Furmark.

Så du har antagligen otroliga krav på kylning.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Inte kunna få igen bakplåten utan våld? Ja du, jag sitter somsagt på crossfire setup, och det är rätt mycket kablar som skall dras där bak, och jag har inga som helst problem med att få igen bakplåten. Den buktar inte ens ut.

Sedan verkar vi ha lite olika definitioner om vad som innebär bra kylning och inte. Ett högprestandachassi är det definitivt inte, men vad är egentligen poängen med ett chassi som håller temperaturerna UNDER det normala? Den egentligen enda anledningen för onormalt bra kylning är att komponenterna antagligen håller längre. Denna anledningen köper jag inte heller eftersom min gamla P4 håller än idag, 8 år efter inköpet, och då ligger den i 50 grader idle.

Ett Define R3 med optimerad kylning är åtminstone ett chassi som hamnar under kategorin "bra", om man med det menar hyffsat högpresterande, dvs moderkort på runt 30 grader, hårddisk runt 32, processor (med Kühler 620 pnp) på 70 grader i IBT vid 4.6 GHz, och grafikkort under 63 grader i alla lägen förutom Furmark.

Så du har antagligen otroliga krav på kylning.

Inte bara kylningen jag har krav på...

Antagligen så har du inte dragit så att knappt en kabel syns...

Under kategorin "bra"?
Jag skulle sätta det under idiotiskt, dålig kvalité på några punkter som jag upptäckt utan att ens äga chassit... Dessutom är det ju inte ens tyst jämfört med ett tyst chassi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

(Antar att du har ref-kylaren...)
Antingen så är det mätfel, eller så har du fyllt chassiet med dessa. Inte en chans att du får 63 grader i full load inne i ett chassi, när mitt ligger på 75-80 på en testbänk!

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

mina 2 kort se sign blir som högst 62 (med 38% fläktfart) i spel och 67 när jag testade i furmark
går ända ner till 31-33 vila vid 22grader i rummet. chassit är haf 922

å ja de korten jag har är referenskylare köptes i februari

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drench^^:
Skrivet av makz159:

Skulle köpt Scythe Typhoon fläktar eller Noctua

Du kan ta och kolla in dessa med, ingen egen erfarenhet men på pappret låter dom faktiskt väldigt bra.
http://www.inet.se/artikel/6308496/nexus-120mm-pwm

Skyfflar en hel del luft, och ljudnivån är relativt låg om man räknar in varvtalet!

(om någon har erfarenheter skulle det uppskattas, eller om ni har några som flyttar mer luft tystare då även jag är på jakt efter nya fläktar!)

Permalänk
Medlem

Skaffa ett silverstone chassi med vriden moderkortsmontering, då behöver du inte oroa dig över att korten blir för varma om du vill köra luft. Har raven rv03 och får högst 75C på mitt varmaste kort. Sjukt fult etcetc men sjukt bra chassi i min mening.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Du kan ta och kolla in dessa med, ingen egen erfarenhet men på pappret låter dom faktiskt väldigt bra.
http://www.inet.se/artikel/6308496/nexus-120mm-pwm

Skyfflar en hel del luft, och ljudnivån är relativt låg om man räknar in varvtalet!

(om någon har erfarenheter skulle det uppskattas, eller om ni har några som flyttar mer luft tystare då även jag är på jakt efter nya fläktar!)

Tror air-penetrator från silverstone är bäst på att flytta luft när det kmr till fläktar, låter lite mycket men väldigt bra effekt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Inte bara kylningen jag har krav på...

Antagligen så har du inte dragit så att knappt en kabel syns...

Under kategorin "bra"?
Jag skulle sätta det under idiotiskt, dålig kvalité på några punkter som jag upptäckt utan att ens äga chassit... Dessutom är det ju inte ens tyst jämfört med ett tyst chassi...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att jag har en väldigt bra kabeldragning, dvs knappt något synligt. På vilka punkter är det dålig kvalité? Du kan ju inte bara hävda något utan att förklara varför du tycker som du gör. Tyst är det definitivt, om man har fyllt chassit med lågvarviga Gentle Typhoon. Men ok, du har helt enkelt en annan åsikt om vad som definierar ett prisvärt chassi. Om du kan argumentera för din sak får du gärna citera mig igen.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Tror air-penetrator från silverstone är bäst på att flytta luft när det kmr till fläktar, låter lite mycket men väldigt bra effekt.

dessa? http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=257&area=
Verkar va 35.36 cfm jämfört med nexus-fläkten på 76 cfm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Jag tycker att jag har en väldigt bra kabeldragning, dvs knappt något synligt. På vilka punkter är det dålig kvalité? Du kan ju inte bara hävda något utan att förklara varför du tycker som du gör. Tyst är det definitivt, om man har fyllt chassit med lågvarviga Gentle Typhoon. Men ok, du har helt enkelt en annan åsikt om vad som definierar ett prisvärt chassi. Om du kan argumentera för din sak får du gärna citera mig igen.

Kvaliten på sidoplåtarnas fästen är kass t.ex.... hörlur/mic anslutningen är kass kvalite den med som börjar glappa fort.. /: