WD Caviar Green 2TB klickande ljud

Permalänk

WD Caviar Green 2TB klickande ljud

Hej swec!

Som titeln säger så har jag en WD Caviar Green 2TB som ger ifrån sig klickande ljud. Hårddisken har jag haft i cirkus en månad. Jag har varit i kontakt med komplett´s support och de bad mig att göra en felsökning med hjälp av WD´s Data Lifeguard Diagnostic. Vilket hårddisken klarade, tog f.ö 6 timmar.

Jag använder hårddisken som lagringsdisk och klickandet hörs bara när disken används, inte i idle. Jag har läst om att det inte är ett bra tecken alls när en hårddisk klickar, rätt/fel? Vad tror ni, borde jag skicka in den?

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem

Har en likadan. Har märkt av ett väldigt lågt klickande någon gång.. Men inget jag tänker på..

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Har en likadan. Har märkt av ett väldigt lågt klickande någon gång.. Men inget jag tänker på..

Märks och märks, frågan är ju om det är något fel på den eller inte. Har spelat in ett liten klipp på min Samsung GSII, men vet inte hur jag ska lägga upp det här Någon mer erfaren som har något att säga om klickande hårddiskar?

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem

Klickningar är inte bra. Gör backup och skicka tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Har en total hårddisk kapacitet på 80TB med flertalet märken där ibland 17st WD 20EARX/EARS har provat det mesta inom HDD väg. Har haft 4-5st green diskar som har tickat antar att det är EARS du har? EARX är det inte lika vanligt på. Hur som hur länge har det hållit på? skulle inte tro den lever länge till, mina 20EARS höll 3-4 dygn från det att dom BÖRJADE ticka sedan var de tvärdöda. Du skulle visserligen kunna skicka in hårddisken till komplett då det INTE ska ticka så där. Men det beror lite på vad för typ av tick det är ... låter det som att något skrapar/hackar? eller är det mer endast ett tick? ladda upp på youtube eller skapa en ljudfil o ladda upp på valfri ftp.

EDIT: Har varit med om att WDs egna mjukvara inte visar fel, skickade dom ändå till WD fick nya.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Klickningar är inte bra. Gör backup och skicka tillbaka.

Ja, har läst om flera som säger att om man har en hårddisk som gör klickande ljud så ska man göra backup så man inte förlorar något viktigt om det händer något olyckligt.

Skrivet av drulle:

Har en total hårddisk kapacitet på 80TB med flertalet märken där ibland 17st WD 20EARX/EARS har provat det mesta inom HDD väg. Har haft 4-5st green diskar som har tickat antar att det är EARS du har? EARX är det inte lika vanligt på. Hur som hur länge har det hållit på? skulle inte tro den lever länge till, mina 20EARS höll 3-4 dygn från det att dom BÖRJADE ticka sedan var de tvärdöda. Du skulle visserligen kunna skicka in hårddisken till komplett då det INTE ska ticka så där. Men det beror lite på vad för typ av tick det är ... låter det som att något skrapar/hackar? eller är det mer endast ett tick? ladda upp på youtube eller skapa en ljudfil o ladda upp på valfri ftp.

EDIT: Har varit med om att WDs egna mjukvara inte visar fel, skickade dom ändå till WD fick nya.

Har som sagt haft disken i cirkus en månad, disken är denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657 och klickningarna har varit där från början. Det är ett tick och sen efter ett annat ljud. Typ som att det loadar något. Ska försöka ladda upp ljudklippet på något sätt så ni får höra. Lite svårt att beskriva. Tack för svaren so far!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem

Soldansarn: Har du lust att skriva upp vilket serienummer den disken har som tickar för dig och tillverkningsdatum?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Soldansarn: Har du lust att skriva upp vilket serienummer den disken har som tickar för dig och tillverkningsdatum?

Model Number: WDC WD20EARX-00PASB0 (IDE)

Serial Number: WD-WMAZA5039576

Tillverkningsdatum vet jag tyvärr inte hur jag får fram.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk

Har nu laddat upp ett klipp med min telefon och laddat upp på youtube så ni kan höra hur disken låter:
http://www.youtube.com/watch?v=lUstpK18aVc

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem

lol. nej sådär låter inte min direkt.

Permalänk

Jag kan inte säga exakt men bra låter det inte, har bara haft en död disk, den plinga till katshink katshink..... innan den sade upp sig.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk

Jag har för mig att jag läst nånstans att nått hårddiskmärke är så strömeffektivt så den parkerar huvudena på driven väldigt ofta. Därav ev klickljud. Osäker förvisso om om det var just det här märket.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ner WinDLG från Western Digital och kör igenom ett test, eller ladda ner exempelvis Ultimate Boot CD (www.ultimatebootcd.com) och kör ett diagnostiktest där för att kika om disken har problem med sektorer/SMART-fel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Ladda ner WinDLG från Western Digital och kör igenom ett test, eller ladda ner exempelvis Ultimate Boot CD (www.ultimatebootcd.com) och kör ett diagnostiktest där för att kika om disken har problem med sektorer/SMART-fel.

Läste du inte hela mitt inlägg? Jag har kört WinDLG testet, det långa, som tog 6 timmar, utan några fel.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem

Soldansarn: Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soldansarn:

Läste du inte hela mitt inlägg? Jag har kört WinDLG testet, det långa, som tog 6 timmar, utan några fel.

Enligt min erfarenhet har du inget att frukta i så fall. Ibland när WD-diskar går upp från att ha parkerat läshuvudet blir det klickljud. Förmodligen är det dessa du hör.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Enligt min erfarenhet har du inget att frukta i så fall. Ibland när WD-diskar går upp från att ha parkerat läshuvudet blir det klickljud. Förmodligen är det dessa du hör.

Jä, ta en titt i SMART-data, notera värdet för HEAD_PARK_CYCLES eller vad fasen det nu heter, kör lite "load" som du beskrev när klickljuden uppstår, räkna klicken och titta efter i SMART-datan igen och se om park cycles ökat lika mycket som klicken du hört. Om det stämmer något sånär överens har du hittat "felet". Det går att stänga av med något verktyg i windows om man är sugen, själv köpte jag samsungdiskar istället

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Enligt min erfarenhet har du inget att frukta i så fall. Ibland när WD-diskar går upp från att ha parkerat läshuvudet blir det klickljud. Förmodligen är det dessa du hör.

Lyssna efter själv http://www.youtube.com/watch?v=lUstpK18aVc

Jag skulle kunna ta klickandet om det inte var såhär högt, och om det nu är något fel på den så skickar jag ju in den.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk

Tjena! Lånar tråden lite. Har liknande problem med mitt WD 1TB Caviar Black.

Hör ibland ett litet klickande ljud fast bara ibland. Men vad jag upptäckt är att min skrivhastighet droppa. Märkte detta när jag spelade in. Jag körde Western Digital diagnostisktest extended version och det står att den är bra. Förstår inte vad som orsakar skrivhastighetsdroppen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldansarn:

Har nu laddat upp ett klipp med min telefon och laddat upp på youtube så ni kan höra hur disken låter:
http://www.youtube.com/watch?v=lUstpK18aVc

Hittade detta vid lite googlande: WD Green Drives - BUYER BEWARE

Citat:

What is Intellipark you ask? Well its a "feature" on these green drives that parks the head every x seconds of inactivity, the default being 8 seconds for both read & write.
...
To fix the head parking issue:
A utility once released by Western Digital called WDIDLE3.EXE is available from http://www.synology.com/support/faq_show.php?lang=enu&q_id=40...

What this utility does is allows you to change the time until the head is parked on your drive(s), or disable it completely.

Lyssnade lite på ditt klipp och de klick jag orkade lyssna på verkade iaf komma med ca 8-10 sekunders mellanrum, så det är ju inte helt omöjligt att det är "finessen" Intellipark som du hör.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"