Fler datorer än människor i svenska hushåll

Permalänk
Melding Plague

Fler datorer än människor i svenska hushåll

Sverige fortsätter att utvecklas som IT-land. Färsk statistik visar att hushållen för första gången någonsin har mer än en dator per person.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Var går gränsen till dator numera?

- Grafritande Miniräknare?
- Smartphone?
- TV? (ofta stöd för usb/nätverk mm numera)
- Router?
- Spelkonsol? (du ansluter till internet)
- iPad?
- NAS?
- Netbook?

Beroende på Tolkning så har jag mellan 3 och 11 datorer hemma ^_^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Synd bara att inte alla har tillgång till fiber/bredband.

Håller med.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Var går gränsen till dator numera?

- Grafritande Miniräknare?
- Smartphone?
- TV? (ofta stöd för usb/nätverk mm numera)
- NAS?
- Router?
- Spelkonsol? (du ansluter till internet)
- iPad?
- Netbook?

Beroende på Tolkning så har jag mellan 3 och 11 datorer hemma ^_^

Många av sakerna du tar upp har ju helt klart en funktionalitet väldigt snarlik en dator. Men jag skulle nog tro att gränsen går vid netbook.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ixos:

Var går gränsen till dator numera?

- Grafritande Miniräknare?
- Smartphone?
- TV? (ofta stöd för usb/nätverk mm numera)
- Router?
- Spelkonsol? (du ansluter till internet)
- iPad?
- NAS?
- Netbook?

Beroende på Tolkning så har jag mellan 3 och 11 datorer hemma ^_^

En sån där med skärm, tangentbord, mus och högtalare och musmatta, där man själv kan byta ut delar och komponenter och välja själv vad man vill ha i datorn.

Alltså ingen router, eller miniräknare eller nåt annat. Det är vad jag räknar som dator iaf

Permalänk
Skrivet av tcntad:

En sån där med skärm, tangentbord, mus och högtalare och musmatta, där man själv kan byta ut delar och komponenter och välja själv vad man vill ha i datorn.

Alltså ingen router, eller miniräknare eller nåt annat. Det är vad jag räknar som dator iaf

Måste man ha högtalare så har jag inte en enda... :/

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad man ser som en dator, men...

Hemma i Sverige:
2 stationära
(eller, 4½ datorer om jag plockar ihop dom)
1 Xbox
1 iPhone

Här i Irland:
3 laptops
2 iPhones

En "smartphone" är ju i princip en fickdator, men de kanske inte räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En sån där med skärm, tangentbord, mus och högtalare och musmatta, där man själv kan byta ut delar och komponenter och välja själv vad man vill ha i datorn.

Så en laptop eller fabriksdator från dell är alltså inte en dator då de i första fallet saknar mus/musmatta samt man oftast inte kan byta ut delar och komponenter och välja själv vad man vill ha i?

Permalänk
Medlem

Har
6st laptops
2st stationära
1st bladserver
1st asus eee pad
1st playstation 3
och 1 iphone.

bor ensam. nörd? näe.

Permalänk
Testpilot

Fem datorer på två pers hemma hos mig, man måste ju ha varsin stationär, varsin bärbar och sen en server att koppla ihop allt med

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

2st stationära...en till sambon och en till mig

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

4 stationära och en laptop, slänger inte gamla datorer, kan vara bra att ha om stordatorn brakar ihop.

Permalänk

Faller väll under den typiska Swec-sterotypa nörden. Jag vet inte riktigt hur många datorer jag har men det är definitivt betydligt fler än 5.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Min stationära, broderns stationära, mor och far med en bärbar var. Slängde nyss ut 2 bärbara och två gamla stationära som på något sätt var defekta eller för sega.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Politikska diksussioner i all ära, men inte som offtopic i den här tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker röstningen ska skilja på "ingen alls\vet inte", då jag inte vet hur många datorer jag har hemma. Vissa datorer funkar, vissa är i delar, andra är tvivelaktiga datorer.
Är min dubbelkärniga smartphone med utbytbart batteri (har ett 2ggr så stort kinabatteri just nu) utbytbar "hårddisk" (har 44GB lagringsutrymme nu), externa högtalare, och extern 23" skärm kopplad till den, en dator?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

två stycken har jag, som bor ensam i ett hushåll.

då räknar jag PC samt min Transformer. utöver det finns en PS3 samt smartphone

Permalänk
Medlem

Alla ni som per person har fler än 3 bärbara/stationär/netbook/ varför skänker ni inte bort dessa eller säljer billigt så att de kommer till användning, hatar när datorer inte används, jag försöker alltid hitta nya hem till dem

/moralpredikan

Permalänk
Medlem

5 stationära och 3 bärbara xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Alla ni som per person har fler än 3 bärbara/stationär/netbook/ varför skänker ni inte bort dessa eller säljer billigt så att de kommer till användning, hatar när datorer inte används, jag försöker alltid hitta nya hem till dem

/moralpredikan

Didn't you get the internet memo?

Flest datorer när dom vinner, dör!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Jisses, kan inte beskriva antalet datorer med ett heltal, då en del är något isärplockade etc. Har en laptop för vardagsbruk, en gammal stationär IBM arbetsstation, tre latenta stationära i garderoben, en gammal bärbar HP som reservskrivmaskin, en likadan fast utan skärm som lowlevel NAS, en stationär i open air som jag byggt från skräpdelar för att leka med, och eventuellt snart en ny stationär speldator. Och tillräckligt med delar för att bygga sisådär tre till... Dessutom har min sambo en laptop, och vår gemensamma vän och rumskamrat har säkert tre datorer också.

Kanske dags att rensa snart.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Själv så har jag 3 st (arbete, spel och enbart media), mina syskon har sammanlagt 9st, dock använder de endast 3 st av dessa. Och tillslut har mina föräldrar 5st varav de aldrig används.
Jag undrar dock om de menar "moderna" datorer då ca 60% av dessa är äldre än 2006.

Permalänk
Medlem

Tror mer än 5, fast det beror lite på hur man räknar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

4 datorer på två personer, men då räknar jag bara de som används. Utöver det har jag en dator som ska säljas, min rumskompis har en gammal laptop som inte används och sen har man väl ytterligare två-tre datorer i delar i bra-att-ha-lådan.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

3st stationära
3st bärbara
en transformer

Då använder jag två stationära och en bärbar + transformern
Min far en stationär och en bärbar
Min mor bara en bärbar

Kan även tillägga att jag sålde nyligen två stationära jag använde också, haha

Permalänk
Medlem

själv har jag 2 styck stationära och 2 laptops och en surfplatta hos mig, på 2 pers:)

Jag sitter på stationära endast:P

Räknas skoldator? isåfall har jag en bärbar till:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd

Oh fan och jag som trodde jag var ensam om att inte vara medlem på facebook. Men 52% låter lågt alla jag känner skriver ju deras dagbok där.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Huvudnyheten var ju att det nu finns mer än en dator per person i hemmen. Omröstningen blir ju lite tam när den inte tar hänsyn till hur många personer som bor i hushållet. Två datorer är "mycket" om man bor själv men inte om det är en familj på fem personer.

Permalänk

Man kan kort konstatera att Sweclockers medlemmar inte är representativa för Sveriges befolkning i detta sammanhang. Det är väl just därför Sweclockers existerar överhuvudtaget ;).

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.