Permalänk
Medlem

Felsökning Hårddisk Försvinner

Hej!

    1. Hårdvara
      Western Digital Caviar® Blue 500GB (Denna fungerar felfritt finns alltid bland alternativen.)
      Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 (Denna är den med Windows och den som försvinner.)

Hur blir jag av med denna galet irriterande buggen eller vad det nu är ?
(Vågar inte länka komplett specifikations lista då jag tror det är emot någon regel kan göra det vid request)

Permalänk
Medlem

Min gissning skulle vara att din HDD är på väg att dö.
När du använder Sata diskar så används inget Master / Slave inställningar.
Om du lyckas få igång den genom att dra ur kablar och sätta i dem igen så gör backup på viktiga filer och kör diagnostik på den så fort du kan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Min gissning skulle vara att din HDD är på väg att dö.
När du använder Sata diskar så används inget Master / Slave inställningar.
Om du lyckas få igång den genom att dra ur kablar och sätta i dem igen så gör backup på viktiga filer och kör diagnostik på den så fort du kan.

Bra tips, ett annat kan vara att du har en dålig SATA kabel som glappar extremt. Jag märkte att när jag råkade bumpa till min dator så hoppade sladden lös och sen fick den kontakt igen, vilket resulterade i att hårddisken startade om sig själv.

Jag kom billigt undan då det enda som hände var att alla ikoner på skrivbordet la sig i total oordning...väldigt irriterande men hellre det än en trasig HD

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem. Då vart det att disken höll på att dö. Som sakts innan får du igång den igen ta backup sedan testa med Seatools etc och kolla hur disken mår. Andra problemet jag hade var när jag körde 2 olika märken på disk att de inte alltid hittades. Kör nu mera bara på ett märke.

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem

Okej Visste inte att man inte hade Master/Slave lägen på dom tack för den infon TiasE.
Tror inte det är Sata kabeln som glappar det brukar hända utan att jag rör datorn och ofta efter typ sömn läge och liknande.
Hårddisken är sen 2008-03 så kanske är lite gammal känns som att den är rena barnet dock jämfört med mina gamla IDE hårddiskar men antar att det kanske inte är samma kvalitet i Sata skit men med andra ord är det med största sannolikhet hårddiskarna då? känns underbart att veta för då kan jag ju köpa lite mer ram utan att vara rädd för att modekortet är boven i dramat.
Ska försöka kolla med seatools om jag begriper mig på det och rapportera tillbaka.
Men hittills iallefall GRYMT!!!! stort tack för all hjälp och framför allt för snabbheten
BBL.

Permalänk
Medlem

Long generic test med Seagate gick inte ens att genomföra .... kan det föresten göra så att datorn är super super duper seg och laggig ? (har windows på hårddisken som bitvis försvinner )

Permalänk
Medlem

Du menar i att du redan testat att byta ut SATA kabel och flyttat den till en annan SATA kontakt på moderkortet?

Troligen är det dock hårddisken som är på väg att dö.

JA, Trasig, skadad hårddisk kan göra resten av datorn seg. Det blir ofta så oavsett om det är lagringsdisken eller Windows disken som håller på att dö.