Permalänk
Medlem

Portar i router

Jag har några frågeställningar om portar i routern.
Jag undrar om det är så att allt jag ska använda måste öppnas i routern, tex utorrent porten, ps3 porten osv..
Förstår inte riktigt vad portarna innebär och varför alla portar är stängda från fabrik.
Jag har dynamisk ip från Bahnhof.

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Rekordmedlem

Att ha portar öppna innebär en större säkerhetsrisk, så egentligen är det bäst att ha allt av och manuellt öppna vid behov, routern öppnar portar när det kommer trafik från datorn som vill ut på nätet, och kan ibland styras av upnp, men ibland kommer trafiken från internet och vill in, typ om du har en server, då får du öppna själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En port är en öppning för ett visst protokoll att kommunicera igenom, när du surfar omkring på internet så nyttjar din webbläsare allt som oftast port 80, när du tankar grejjer från en ftp-server så är det oftast port 21, osv osv.
Portar syftar ju på en öppning i en vägg, typ en brandvägg, eller en hemmarouter som i ditt fall.
Anledningen till att man stänger om sig på detta sätt är för att skydda sig (eller för att kunna dela en lina på flera pers), operativsystem och annan mjukvara är ju inte helt perfekta skapelser alla gånger, därför kan det dyka upp säkerhetshål och om man sitter rakt ut på internet utan vare sig hårdvaru- eller mjukvaru-brandvägg så är man sårbar.

Och när det gäller routrar så är ju inte portarna bara stängda, dom pekar ju inte (per default) mot en dator i ditt interna nätverk heller, det är en pekning mot en burk man gör när man "öppnar" en port.
Att det inte är öppet från fabrik är att en port bara kan pekas mot EN dator. Och hela grejjen med en router är ju att kunna nyttja flera datorer på en lina som bara tillhandahåller en ip-adress, tillverkarna vet ju inte vad du jackar in apparaten när du köpt den.

Jag är lite slö ikväll så jag får reservera mig för eventuella stav och sakfel.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Alltså när datatrafik lämnar din router så kommer routern att mappa en slumpmässigt vald port mot din dator under sessionen. Datatrafiken som sedan kommer tillbaka till routern kommer passera genom just den slumpmässigt valda porten till din datorn. Routern vet vilken port tackvare mappningen.

Generellt är det endast när du hostar en egen server på en specifik port, som du måste öppna en port på routern mot en IP-adress.
Utorrent som du nämnde, kräver exempelvis att man öppnar en specifik port på routern.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jag har öppnat utorrent porten, men eftersom jag har dynamisk ip-adress så undrar jag hur det kommer påverka.
Jag kan tanka även om porten inte är öppen..
Vet någon vilka inställningar jag ska ha på utorrent, ska jag tex ha dessa "Aktivera UPnP portmappning" och "Aktivera NAT-PMP portmappning"

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Om du själv öppnar portar i routern kan du slå av auto-grejerna i utorrent.
uTorrent ska inte ha några problem med dynamiskt ip då det själv startar sessioner.

Om man vill komma förbi random-ip-problemen så skaffar man sig en gratihost från dyndns.org, väldigt smidigt och kan oftast konfigureras direkt i routern så man slipper ha något program installerat på datorn.

EDIT: Har du sett till så uTorrent inte kör randomport?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Om du själv öppnar portar i routern kan du slå av auto-grejerna i utorrent.
uTorrent ska inte ha några problem med dynamiskt ip då det själv startar sessioner.

Om man vill komma förbi random-ip-problemen så skaffar man sig en gratihost från dyndns.org, väldigt smidigt och kan oftast konfigureras direkt i routern så man slipper ha något program installerat på datorn.

EDIT: Har du sett till så uTorrent inte kör randomport?

Så jag behöver alltså inte öppna portarna själv, jag kan låta dessa vara ikryssade?

Ja jag har sett till satt det inte är någon randomport.

Vet du hur det är med PS3 för när jag lirar FIFA 12 så kan det hända att internet connection dör.

Tack för din tid!

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Ja om uTorrent står på automatic och din router stödjer funktionen (och denna är på i routern), så ska det inte behövas göra något manuellt.

Vet inte riktigt hur det fungerar med spelkonsoller, om du ska hosta en match så kanske man måste öppna nån port, men annars kan jag inte tänka mig att det ska behövas.
Men detta hugger jag inte i sten, jag äger ingen ps3a eller har min 360 uppkopplad.
Kör du ps3an trådlöst förresten?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Ja om uTorrent står på automatic och din router stödjer funktionen (och denna är på i routern), så ska det inte behövas göra något manuellt.

Vet inte riktigt hur det fungerar med spelkonsoller, om du ska hosta en match så kanske man måste öppna nån port, men annars kan jag inte tänka mig att det ska behövas.
Men detta hugger jag inte i sten, jag äger ingen ps3a eller har min 360 uppkopplad.
Kör du ps3an trådlöst förresten?

Okej jag har en WNR3500L med tomato usb, stödjer den någon sådan funktion?
Kör PS3 trådat ej trådlöst.

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeeee:

Okej jag har en WNR3500L med tomato usb, stödjer den någon sådan funktion?
Kör PS3 trådat ej trådlöst.

Du borde inte behöva öppna några portar i routern för att kunna spela FIFA12.
Enda gångerna man behöver öppna upp portar i en router är om man vill låta någon utifrån ansluta till någon tjänst man kör innanför routern.
Ex spelserver, torrent mm. Tomato stöder UPnP men best practices är att inte ha det aktiverat..
Smartas är att ringa till EA suport och kolla med dessa om du är osäker Telefon: 08 844 68 00 04
Öppettider: Mån - Fre 10.00 - 23.00.