Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Göra SSD till boot hårddisk

Permalänk
Avstängd

Göra SSD till boot hårddisk

Hej och god jul alla sweclockere.

Ska installera en SSD i min dator och ha Windows 7 på den, istället för min nuvarande 500GB HDD.
Finns det någon bra guide? - Har tittat i "läs innan du postar" och letat lite men denna video verkar vara bra?
http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Finns det någon bättre guide, eller finns det något mer att tänka på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Installerar Windows 7 = Min guide..

Annars kan du klona din nuvarande ominstallation om du inte vill ominstallera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Installerar Windows 7 = Min guide..

Annars kan du klona din nuvarande ominstallation om du inte vill ominstallera.

Klona, är det samma som videon visar?

Jag ska alltså starta upp datorn med endast min ssd inkopplad och windows 7 skivan i, gå in i bios och ställa in SSD som boot device, installera windows 7 och sedan är det klart? Sen kan jag starta datorn med både SSD och HDD och installera mina filer som jag vill ha på ssd enheten?

Det är inget mer å göra alltså? han nämnde något om att man måste installera moderkorts drivrutiner och grafikkorts drivrutiner etc?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av chainzaw:

Klona, är det samma som videon visar?

Jag ska alltså starta upp datorn med endast min ssd inkopplad och windows 7 skivan i, gå in i bios och ställa in SSD som boot device, installera windows 7 och sedan är det klart? Sen kan jag starta datorn med både SSD och HDD och installera mina filer som jag vill ha på ssd enheten?

Det är inget mer å göra alltså? han nämnde något om att man måste installera moderkorts drivrutiner och grafikkorts drivrutiner etc?

Precis så ja. Du kan ha din hdd inkopplad EFTER installation av W7 och sedan formatera den om du vill och spara filer.
Kom ihåg att formatera din HDD så du inte har två Windows på 2 Olika diskar.

Vet ej vad videon visar, står det install så är det installera, står det clone så är det klona.
Ja? Klart du måste installera drivrutiner, min guide förklarar allt sånt där rätt OK:)

Permalänk
Medlem

Videon visar hur man installerar Windows. Den visar i princip hur tcntad vill att du ska göra. Kollade bara några sekunder här och där så det kan vara skillnader jämfört med tcntad guider.

Permalänk
Medlem

varför inte installera om win7? älskar själv att få en fräsh dator utan massa saker på. städar den och man får allt onödigt av installerat!
det görs ju bara genom att välja den som installerings disk när du kör set-up:en!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Jupp, ominstallation av Windows är att rekommendera, eller tcntad guider:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Var det inte något om att man även skulle flytta växlings filen (virtuellt minne, page file) till lagrings disken av någon anledning när det gällde SSD?

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / Prestanda / Inställningar / Avancerat / Virtuellt Minne / Ändra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aids130:

varför inte installera om win7? älskar själv att få en fräsh dator utan massa saker på. städar den och man får allt onödigt av installerat!
det görs ju bara genom att välja den som installerings disk när du kör set-up:en!

Lite fundersam på det, men låter vettigt ja

Är väääldigt okunnig/lost i det här så sparar endast viktigt material på min externa HDD och installerar Windows på nytt på SSDn. Kommer det fungera med min gamla w7 skiva, eller kommer det krångla pga att den redan är "använd" ?

Bara installera w7 på SSDn, formatera HDDn och välja vilken av dem som jag vill boota med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Var det inte något om att man även skulle flytta växlings filen (virtuellt minne, page file) till lagrings disken av någon anledning när det gällde SSD?

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat (vänster kolumnen i Vista och Win 7) / Prestanda / Inställningar / Avancerat / Virtuellt Minne / Ändra

Det var det säkert. Dumma råd finns det gott om. Vill man vara riktigt säker på att den nya dyra SSDn inte slits ut så rekommenderar jag att man lindar in den i plast och lägger undan i mörkt och svalt utrymme. Då bevaras den i nyskick i evigheter.

Personligen rekommenderar jag att man använder sin SSD till det den är bra på, att snabba upp datorn, så desto mera av arbetet som kan flyttas till SSdn, desto bättre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara