Datorköp - Hjälp med grafikkort - 18k budget

Permalänk
Medlem

Datorköp - Hjälp med grafikkort - 18k budget

Hej,

Har byggt ihop ett datorpaket som till 99% kommer att användas till spelande. De spel jag kommer att spela är dessa:

* Starcraft II
* Star Wars: The Old Republic
* Battlefield 3
* Skyrim

Det som jag har haft mest ångest över är grafikkortet. Jag skulle hemskt gärna vilja spela alla spel på maxad grafik med 1920 x 1080 upplösning. Jag förstår att man kanske inte når riktigt hela vägen i BF3 utan CF eller SLI men jag kan tänka mig att stänga vissa inställningar i ultra för att uppnå en behaglig FPS.

Tror ni att mitt nuvarande bygge räcker eller bör jag välja ett annat grafikkort? Jag har även kollat på HD6970 och Asus GTX 580 DirectU II (eller vad det nu heter) samt GTX 580 3gb. Men jag kan verkligen inte bestämma mig och behöver er expertis.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1273579/grafikkortshjalp

Alla tips och råd är välkomna!

Permalänk
Medlem

Radeon HD 7000 serien kommer ut någon gång efter årsskiftet, det kanske är värt att vänta några veckor?

Visa signatur

| Core i9 9900K @ 5Ghz All core clock | Corsair H115i Platinum| 16GB Corsair Vengeance 3200MHz | ASUS ROG Strix z390-f Gaming| ASUS RTX 3080 TUF | NZXT Switch 810| OCZ 250GB ssd, 2x Samsung Spinpoint F3 i Raid 0 | Asus ROG Thor 850w |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle85:

Hej,

Har byggt ihop ett datorpaket som till 99% kommer att användas till spelande. De spel jag kommer att spela är dessa:

* Starcraft II
* Star Wars: The Old Republic
* Battlefield 3
* Skyrim

Det som jag har haft mest ångest över är grafikkortet. Jag skulle hemskt gärna vilja spela alla spel på maxad grafik med 1920 x 1080 upplösning. Jag förstår att man kanske inte når riktigt hela vägen i BF3 utan CF eller SLI men jag kan tänka mig att stänga vissa inställningar i ultra för att uppnå en behaglig FPS.

Tror ni att mitt nuvarande bygge räcker eller bör jag välja ett annat grafikkort? Jag har även kollat på HD6970 och Asus GTX 580 DirectU II (eller vad det nu heter) samt GTX 580 3gb. Men jag kan verkligen inte bestämma mig och behöver er expertis.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1273579/grafikkortshjalp

Alla tips och råd är välkomna!

hade tagit 580 med 3gb vram eller väntar på amd 7000 seiren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle85:

Hej,

Har byggt ihop ett datorpaket som till 99% kommer att användas till spelande. De spel jag kommer att spela är dessa:

* Starcraft II
* Star Wars: The Old Republic
* Battlefield 3
* Skyrim

Det som jag har haft mest ångest över är grafikkortet. Jag skulle hemskt gärna vilja spela alla spel på maxad grafik med 1920 x 1080 upplösning. Jag förstår att man kanske inte når riktigt hela vägen i BF3 utan CF eller SLI men jag kan tänka mig att stänga vissa inställningar i ultra för att uppnå en behaglig FPS.

Tror ni att mitt nuvarande bygge räcker eller bör jag välja ett annat grafikkort? Jag har även kollat på HD6970 och Asus GTX 580 DirectU II (eller vad det nu heter) samt GTX 580 3gb. Men jag kan verkligen inte bestämma mig och behöver er expertis.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1273579/grafikkortshjalp

Alla tips och råd är välkomna!

Tycker du bör vänta ett par veckor och trycka in ett 7970...att lägga 3k nu på ett 570 känns bara fel.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

jag kör på standard "high" i bf3, och det ser asbra ut och flyter hur bra som helst på dem största mapsen med 64 spelare, har aldrig upplevt en minsta fps dropp. är toppen nöjd me mitt asus gtx 570 kraftigt och grymt tyst. men om du vill kan du ju vänta på amd's 7000 serie med då får du vara bered på kassa drivrutiner och ett kort som låter som ett flygplan.

Permalänk
Skrivet av hede:

jag kör på standard "high" i bf3, och det ser asbra ut och flyter hur bra som helst på dem största mapsen med 64 spelare, har aldrig upplevt en minsta fps dropp. är toppen nöjd me mitt asus gtx 570 kraftigt och grymt tyst. men om du vill kan du ju vänta på amd's 7000 serie med då får du vara bered på kassa drivrutiner och ett kort som låter som ett flygplan.

drivisar blir bättre med tiden men ja, stock kylare är ingen höjdare för den som vill ha ett tyst system. Men du har stor budget och för 18k skulle jag nog ta det nyaste/bästa och 7000 serien kommer vara det tills nvidia kommer med sitt vilket kommer dröjja.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Tycker du bör vänta ett par veckor och trycka in ett 7970...att lägga 3k nu på ett 570 känns bara fel.

Absolut jag kan till viss del hålla med dej. Men kommer inte priset ligga på runt 5.000kr för ett 79xx? Som jag sa, budgeten är 18k men frugan blir inte ledsen om den hamnar under!

Skrivet av hede:

jag kör på standard "high" i bf3, och det ser asbra ut och flyter hur bra som helst på dem största mapsen med 64 spelare, har aldrig upplevt en minsta fps dropp. är toppen nöjd me mitt asus gtx 570 kraftigt och grymt tyst. men om du vill kan du ju vänta på amd's 7000 serie med då får du vara bered på kassa drivrutiner och ett kort som låter som ett flygplan.

Okej, ligger över 60fps hela tiden? Sedan kommer jag givetvis inte bara spela BF3, hur tror du 570 förhåller sig i Skyrim, SWTOR och Starcraft II?

Skrivet av adrian_cool69:

drivisar blir bättre med tiden men ja, stock kylare är ingen höjdare för den som vill ha ett tyst system. Men du har stor budget och för 18k skulle jag nog ta det nyaste/bästa och 7000 serien kommer vara det tills nvidia kommer med sitt vilket kommer dröjja.

Är inte helt galen i att alltid ha de nyaste sakerna, vill bara att datorn ska vara hyfsat framtidssäker och man skall kunna spela de listade spelen på hög grafik. Får se hur mkt pengar man kommer att kasta ur sig när tiden är inne. Tack så mycket för alla svar!