Konstigheter med Benq XL2420T! (Bilder inkluderade)

Permalänk
Inaktiv

men jag kan inte komma in på RGB menyn av nånn anledning, hälften av allting på menyn e grayed/blacked out av ngn anledning, tror man behöver drivers för att joxxa runt där men vettefaan var jag ska få dom ifrån för BenQ verkar inte slänga upp dom på deras hemsida

Permalänk
Rekordmedlem

Borde inte ha med nån driver att göra, men det kan bero på valet av ingång, själv så kör jag bara med icm profilerna i datorn när jag ska justera bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177532:

men jag kan inte komma in på RGB menyn av nånn anledning, hälften av allting på menyn e grayed/blacked out av ngn anledning, tror man behöver drivers för att joxxa runt där men vettefaan var jag ska få dom ifrån för BenQ verkar inte slänga upp dom på deras hemsida

Vissa val är låsta beroende på vilken Picture Mode du har på. Black eQualizer funkar endast på FPS1 FPS2 och RTS modes tex, Dynamic Contrast funkar också bara på Photo, Movie osv. Standard Mode borde RBG valet finnas.

Drivrutiner behövs inte. Men jag kan inte säga med säkerhet. Hade en Acer skärm förr där jag var tvungen att installera deras program för bättre kalibrering, men det ska inte behövas.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Bilderna på backlight bleeding ser ut som på min Samsung S23A750D. Man vill ju nästan börja grina när man ska köra t.ex. Deus Ex eller Doom 3 (spel som utspelar sig i mörker). För min del slutade det med att jag köpte en Eizo Foris FS2331just för att kunna spela sådana spel där svärta är viktigt. Nu har det blivit så jag att jag börjat använda denna skärm till fler och fler spel, och min 120hz:are används mest till twitch-fps och liknande. Jag visste inte att det här problemet var så omfattande bland andra modeller än Samsung (för alla Samsung jag ägt har haft tung backlight bleed, oavsett prisklass).

Några av skärmarna jag ägt genom åren har jag köpt för runt tusen kr, och de har inte haft tillstymmelse till backlight bleeding. Men samtliga Samsung (ägt en 27", TRE stycken 24") har haft vansinnig backlight bleed. Visste inte att detta var ett omfattande problem bland andra tillverkare som sagt. Jag skulle nog försöka gå genom garantin om jag var du. Jag har gjort det med mina Samsung-skärmar (därför jag överhuvudtaget ägt så många) men varje skärm jag får tillbaka har haft samma problem. En vän till mig har en Samsung TV i prisklassen 15-20 000 kr som även den är drabbad av kraftig ljusblödning i sidorna. Aldrig mer Samsung för min del. Hade dock hoppats på att Benq skulle kunna vara ett vettigt alternativ

Nu är jag hård mot Samsung, men det känns VÄLDIGT märkligt att skärmar för 5000 kr inte ska kunna användas för spel och filmer i mörka miljöer, medan andra skärmar för 1000kr klarar detta gallant.

Permalänk
Medlem

Jo Samsung håller jag stort avstånd från just pga backlight bleeding. Benq XL2420T har dock minimal backlight bleeding, i alla fall dom jag fått från Inet. Ibland kan det hända att man får en som har alldeles för mycket (som jag visade i första posten), vilket kan bero på att den inte producerats korrekt (enligt support/kundtjänst på Alina). Och just den skärmen fick jag lämna in mot garanti, dvs utan att behöva betala nån fraktavgift.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Dem där skärmarna börjar skrämma mig , har haft två stycken på kort tid och har skickat tillbaka båda för att dem har haft nån extrem backlightbleeding i ena hörnet :s

Kan man ha mer otur?
Bad inet att kolla igenom nästa skärm innan dem skickar den

Permalänk
Skrivet av ericone:

En vän till mig har en Samsung TV i prisklassen 15-20 000 kr som även den är drabbad av kraftig ljusblödning i sidorna. Aldrig mer Samsung för min del. Hade dock hoppats på att Benq skulle kunna vara ett vettigt alternativ

Vilken TV har han, om jag får vara lite nyfiken. LED eller?

Det med bleed som du pratar om skulle jag nog säga dåligt val av skärm, jag har bara haft Samsung skärmar tidigare och aldrig haft några tendenser till backlight bleed. Tror det är panelen o tekniken som skapat dagens problem med bleed, och det är nog knappast samsung ensamma om. 120hz och andra "snabba" paneler är inte mycket att ha i dagens läge, enligt mitt tycke.
Har man en himla massa tur kan man få en Bra skärm med minimal bleed... annars är det bara stå ut med skiten.

njee, i dagens läge är nog IPS det bästa som erbjuds. Man mister hz och hastighet, javisst. Men känns som det positiva överväger det negativa... jämfört med all skit med 120hz skärmar.

Tills det kommer nya vettigare skärmar, (120hz IPS?)... så gör man nog bäst i att chilla med pengarna... eller stå ut med ljuset.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har 2 samsung idag och de har inga problem med ljusläck och de är dessutom helt jämna i ljusspridningen över hela skärmytorna, däremot en benq g2220hd som jag har är ganska ojämn i ljusspridningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har använt min nya skärm i lite över en vecka, är riktigt nöjd framförallt med 3d vision 2, gillade det verkligen. Haft svårt för 3D innan, illamående, huvudvärk, värk i ögonen, men denna nya va en fröjd, från första sekund kunde jag inte slita mig, satt flertal timmar sträck utan några problem. Brukar vanligtvis blir 10-20min o sen må illa resten av dan.

Anyways ;P Dock så har jag lite svårt för färgerna, många som skriver i sina recensioner bra färger osv. I spel ser det helt okej ur då märker jag inte så mycket. Men i desktop/surfning tycker jag färgerna är helt urballade, gult o rött framförallt som inte är gult o rött, väldigt dassiga färger.

Jag försökte testa en ny profil som jag laddade ned från BenQ's XL2420T sida men säger att min skärm inte är kompatibel, är de nån annan som kan testa detta? Testade med BF3 profilen. Uppdaterade skärmdrivrutinerna via windows update (har ingen skiv-spelare i burken så kunde inte använda medföljande skiva). Den säger fortfarande inkompatibel. Gör mig lite orolig, har jag fått något annat är XL2420T? =P

Jag hade nog fått till färgerna om jag hade fått ändra alla inställningar själv i skärmen men de så mycket som är inaktiverat att man i princip är låst till de 3 förvalen.

Permalänk
Medlem

Sitter o läser manualen jag hittade på deras hemsida: http://www.benq.com/microsite/lcd/gaming/data/upload/user-man...

i den står de massor som inte min skärm gör, bl a installera Game Mode Loader, provat BF3 och NFS profilerna men ingen av dom säger att jag har en skärm som stödjer det.

Det står att Gamer1/2/3 modes ska ha följande funktioner:

1. Adjust the related display settings in different OSD menus. Settings that can be customized for game mode are: The default picture mode is FPS1, which is designed for FPS games. If you prefer other picture modes, go to Picture Advanced and change setting in Picture Mode. When you connect a digital video output using a digital (DVI, HDMI, or DP) cable to your monitor, the Auto Adjustment function will be disabled, because the monitor will automatically display the best image. • Brightness (during 2D playback) / NVIDIA® 3D LightBoost™ (during 3D playback) (see page 38) • Contrast (see page 38) • Sharpness (see page 38) • Black eQualizer (see page 39) • Gamma (see page 39) • Color Temperature (see page 39) • Hue (see page 39) • Saturation (see page 39) • AMA (see page 39) • Instant Mode (see page 39) • Picture Mode (see page 40) • Display Mode (see page 41) • Dynamic Contrast (see page 41) • Smart Scaling (see page 42) • Smart Focus (see page 43) • Volume (see page 45) • Mute (see page 45)

Jag har kört "Reset All" och installerade drivisarna från skivan (va exakt samma version som den i WinUpdate), väljer te x Gamer1, aktiverad, går tex ur menyn och in igen och då har jag dessa alternativen möjliga: Brightness, Contrast, Sharpness, Black eQualizer, Reset Color, AMA och Instant Mode, ALLT annat under "Picture" är utgråat. Om vi tar "Color Temperature" tex de mest den jag vill åt så finns den ENDAST i "Standard" under Picture Mode (dock är Black eQualizer grått) och väljer jag nåt annat så blir de Black eQualizer på och ingen åtkomst till tex Color Temperature.

Börjar tro jag ska kanske ta kontakt med BenQ och se va jag ska göra =/

Info som står på baksidan:
Model ID: XL2420-B
Type: XL2420T
Mfg. Date: December 2011
Skoj o se vad ni andra har där era skärmar funkar som de ska? =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av rc.d:

Sitter o läser manualen jag hittade på deras hemsida: http://www.benq.com/microsite/lcd/gaming/data/upload/user-man...

i den står de massor som inte min skärm gör, bl a installera Game Mode Loader, provat BF3 och NFS profilerna men ingen av dom säger att jag har en skärm som stödjer det.

Det står att Gamer1/2/3 modes ska ha följande funktioner:

1. Adjust the related display settings in different OSD menus. Settings that can be customized for game mode are: The default picture mode is FPS1, which is designed for FPS games. If you prefer other picture modes, go to Picture Advanced and change setting in Picture Mode. When you connect a digital video output using a digital (DVI, HDMI, or DP) cable to your monitor, the Auto Adjustment function will be disabled, because the monitor will automatically display the best image. • Brightness (during 2D playback) / NVIDIA® 3D LightBoost™ (during 3D playback) (see page 38) • Contrast (see page 38) • Sharpness (see page 38) • Black eQualizer (see page 39) • Gamma (see page 39) • Color Temperature (see page 39) • Hue (see page 39) • Saturation (see page 39) • AMA (see page 39) • Instant Mode (see page 39) • Picture Mode (see page 40) • Display Mode (see page 41) • Dynamic Contrast (see page 41) • Smart Scaling (see page 42) • Smart Focus (see page 43) • Volume (see page 45) • Mute (see page 45)

Jag har kört "Reset All" och installerade drivisarna från skivan (va exakt samma version som den i WinUpdate), väljer te x Gamer1, aktiverad, går tex ur menyn och in igen och då har jag dessa alternativen möjliga: Brightness, Contrast, Sharpness, Black eQualizer, Reset Color, AMA och Instant Mode, ALLT annat under "Picture" är utgråat. Om vi tar "Color Temperature" tex de mest den jag vill åt så finns den ENDAST i "Standard" under Picture Mode (dock är Black eQualizer grått) och väljer jag nåt annat så blir de Black eQualizer på och ingen åtkomst till tex Color Temperature.

Börjar tro jag ska kanske ta kontakt med BenQ och se va jag ska göra =/

Info som står på baksidan:
Model ID: XL2420-B
Type: XL2420T
Mfg. Date: December 2011
Skoj o se vad ni andra har där era skärmar funkar som de ska? =P

Halloj! Jo den är underlig på så sätt skärmen. Du måste välja någon av de andra "Picture Modes" för att låsa upp de andra valen. Notera att scrolllistan fortsätter ovanför Gamer 1-3.
Jag har inte heller lyckats installera någon av de olika Game Mode Loaders som finns på sidan, mycket underligt. Hoppas någon vet hur, är mycket sugen att testa.
Tycker förövrigt att färgerna på denna skärm är under all kritik och hade jag testat skärmen innan köp hade jag definitivt valt en annan 120hz'are.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drognan:

Halloj! Jo den är underlig på så sätt skärmen. Du måste välja någon av de andra "Picture Modes" för att låsa upp de andra valen. Notera att scrolllistan fortsätter ovanför Gamer 1-3.
Jag har inte heller lyckats installera någon av de olika Game Mode Loaders som finns på sidan, mycket underligt. Hoppas någon vet hur, är mycket sugen att testa.
Tycker förövrigt att färgerna på denna skärm är under all kritik och hade jag testat skärmen innan köp hade jag definitivt valt en annan 120hz'are.

Yup de en himla lång lista över gamer1 o de inte roligt o scrolla upp till Standard Men jag väljer tex Standard, sen går jag ur menyn helt o går in igen o ändrar till gamer1 men då låses grejjorna som innan. Om jag dock tar Standard och sparar den som Gamer1 så sparas dom grejjorna, men de blir exakt samma profil som Standard, dvs kan inte ändra hue/saturation/black equalizer.

Och den enda profilen som erbjuder att ändra de basic: Color Temp, är bara profilen "Standard", hur är dina profiler, hur många kan du Color Temp på`?
Men håller absolut med, färgerna är under all kritik dock överväger jag vision 2 och snabbheten i skärmen. Så man vill ju gärna kunna leka med inställningarna så man kan stå ut med skiten när man inte game'ar =P

EDIT: Bytte från den medföljande DVI-DL kabel till DP för jag har de native i grafikkortet, går extremt mycke fortare att flicka mellan profilerna plus att 3D effekten slås av direkt istället för ibland 3-4min fördröjning. Verkar vara o föredra.

Permalänk

sharing is caring

Själv köpte jag S23A700D, har inga klagomål förutom bleed runt alla kanter förutom övre kant.

Har väldigt svårt att bestämma mig om jag ska skicka tillbaks den till webhallen och lägga pengar emellan för att få mig en XL2420T då jag köpte skärmen i störst syfte av Diablo 3. Samsungs färger och 120hz skulle va fint till det spelet. Om det inte hade vart äcklig bleed på skärmen.

Jag utesluter alla skärmar utan 120hz då jag lovat mig att inte gå tillbaks. Flytet är oslagbart

Permalänk
Medlem

Det där var ganska mycket bleed.

Om du stör dig på det, så kontakta webhallen och skicka bilden som bevis.
Har du testat att sänka ljusstyrkan?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hej hå. Återkommer nu efter att ha lämnat in några skärmar som hade 1) backlight bleeding 2) död pixel. Men nu har jag en XL2420T som jag har använt i strax en månad och är supernöjd med den. Absolut ingen backlight bleed alls, och ingen död pixel heller. Ibland får man ta och lämna in skärmar tills man får en utan backlight bleed, eller minimal backlight bleed. Detta gäller dock inte alla modeller, men efter att ha prövat på en del skärmar nu från Xl2420 serien så kan jag konstatera att man kan göra det här.

Jag hade liknande backlight bleeding på min Samsung S23A700D men orkade inte hålla på att strula med att lämna in och beställa ny. Så det fick bli en Benq just eftersom den har den senaste 3D-Vision2 supporten, meddans Samsung inte ens har support för nVidia 3D Vision alls; samt att jag föredrar matte över högblank. Jag har dock inte kunnat jämföra färgerna mellan Samsung och Benq, men just minimal backlight bleeding, utseendet + ergonomin (för mig är det viktigt med höj- o sänk), matte, 3D-Vision 2 osv övervägde valet för mig i alla fall.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80