Permalänk
Medlem

Fläktinköpstips och placering.

Hej!

Jag har precis byggt ihop en liten dator men ljudnivån är riktigt usel med tanke på alla dåliga fläktar och jag tänkte göra nått åt det.
http://www.sweclockers.com/galleri/8686-nzxt-source-210-elite...

Det jag tänkte köpa är en Nzxt Sentry 2 för att styra fläktarna och sedan tänkte jag införskaffa:
140mm topp
120mm x2 front

Frågorna jag då har är:

1a. Vilka fläktar ska jag köpa(helst vita/svarta dock inget måste). Hade tänkt antingen GT 1,5k rpm eller Air penetrator i 120mm.
1b. Air penetrator fläktarna med grön färg är 50kr billigare, går det att stänga av ljuset på något sätt? Antingen med en knapp eller att klippa en sladd.
2. Hur ska jag placera de nya(de bättre) fläktarna för att få ner ljudnivån och öka luftflödet maximalt? Alltså ger det mer att ha de nya 120 fläktarna i botten/bak(vid radiatorn på Antec Kuhler h2o 620)
3. Om någon har någon tanke om Sentry 2 så vill jag gärna ha feedback på det.

mvh

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LTsm:

1a. Vilka fläktar ska jag köpa(helst vita/svarta dock inget måste). Hade tänkt antingen GT 1,5k rpm eller Air penetrator i 120mm.
1b. Air penetrator fläktarna med grön färg är 50kr billigare, går det att stänga av ljuset på något sätt? Antingen med en knapp eller att klippa en sladd.
2. Hur ska jag placera de nya(de bättre) fläktarna för att få ner ljudnivån och öka luftflödet maximalt? Alltså ger det mer att ha de nya 120 fläktarna i botten/bak(vid radiatorn på Antec Kuhler h2o 620)
3. Om någon har någon tanke om Sentry 2 så vill jag gärna ha feedback på det.

1a. Jag kan gladeligen rekommendera Scythe Gentle Typhoon 1450rpm. Väldigt tysta, och det lilla ljud de gör är lågfrekvent och behagligt.

2. En bra tumregel:
Intake: fram och botten.
Exhaust: bak och topp.

3. Jag har den. Den äger. En stor fördel är att den inte har några utstickande rattar som kan slås av. Fläktarna kan anslutas med antingen molex eller 3-pin fläktkontakt. Den är väldigt snygg, tycker jag. Skärmen kan förstås stängas av om man vill. Du kan justera hastigheten i följande steg: 0-40-50-60-70-80-90-100 %. (Jag har inte testat att använda Auto-läget, som anpassar fläktarnas hastighet efter värmen som de medföljande sensorerna mäter upp.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1a. Jag kan gladeligen rekommendera Scythe Gentle Typhoon 1450rpm.
2. En bra tumregel:
Intake: fram och botten.
Exhaust: bak och topp.
3. Jag har den. Den äger. En stor fördel är att den inte har några utstickande rattar som kan slås av. Fläktarna kan anslutas med antingen molex eller 3-pin fläktkontakt. Den är väldigt snygg, tycker jag. Skärmen kan förstås stängas av om man vill. Du kan justera hastigheten i följande steg: 0-40-50-60-70-80-90-100 %. (Jag har inte testat att använda Auto-läget, som anpassar fläktarnas hastighet efter värmen som de medföljande sensorerna mäter upp.)

Tack,

Det jag tänkte med fråga 2 var om det gör större skillnad om jag har bättre fläktar bak/topp än i fronten.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LTsm:

Det jag tänkte med fråga 2 var om det gör större skillnad om jag har bättre fläktar bak/topp än i fronten.

Frågan om positivt vs. negativt tryck i datorn är en av de frågor där åsikterna är som mest spridda. Så här är det:

Positivt tryck: Mer luft in än ut. Det kommer bara in luft genom fläktarna, vilket minskar ansamlingen av damm om man har filter för fläktarna. Dock ökar risken för s k luftfickor med het luft i datorn.

Negativt tryck: Mer luft ut än in. Det sugs in luft genom springor, och eftersom det inte sitter några dammfilter där får man dammsuga oftare. Mindre risk att det bildas luftfickor med het luft som stannar i datorn.

Om du inte har filter för fläktarna tycker jag du ska satsa på negativt tryck.

Intel rekommenderade negativt tryck på IFA 2011. Jag frågade specifikt om det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Tack,

Det jag tänkte med fråga 2 var om det gör större skillnad om jag har bättre fläktar bak/topp än i fronten.

Vad är en "bra fläkt"? Så länge man har ett bra flöde genom burken spelar det liten roll vad du använder för att uppnå det. Det är relativt liten skillnad på fläktar över lag. Det som avgör hur mycket de låter beror på varvtalet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net