Permalänk

mm spännande

Permalänk
Medlem

Minne fungerade PnP! Jag siktar nog på kring 4,3 - 4,5 - radiator påallar nog inte mer tillsammans med grafikkortet (en ganska tunn historia).

Vad gäller blocket så kommer jag att montera det med 4 plastdistanser.
Men H60 passar utan några som helst modifieringar.

Permalänk
Medlem

Fan va skumt! fick nämligen hem mitt första z68 och konstaterade att slot2 var trasig. Skickade tillbaka och fick ett nytt. Problemet var att de var samma där. Ren otur då antar jag haha

Läste nånstans att de är mer eller mindre omöjligt att fästa kylare med backplates på detta moderkort. En H60 hade passar perfekt. Ja förutom att man måste såga upp chassit lite för slangar osv.. blir att klura på!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Pusselbitarna börjar falla på plats (bokstavligen)!
Bägge skiljeplåtar provmonterade, moderkort, radiator och fläktar likaså.

Passformen är relativt bra och det finns utrymme för filande, jag tror dessutom att jag kommer att kunna klämma in en 3,5" hårddisk också!

Väntar fortfarande på grafikkortets vattenblock! Argh!

EDIT: För bilder se inlägg #2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Pusselbitarna börjar falla på plats (bokstavligen)!
Bägge skiljeplåtar provmonterade, moderkort, radiator och fläktar likaså.

Passformen är relativt bra och det finns utrymme för filande, jag tror dessutom att jag kommer att kunna klämma in en 3,5" hårddisk också!

Väntar fortfarande på grafikkortets vattenblock! Argh!

EDIT: För bilder se inlägg #2.

Kanske inte är så mycket till hjälp men om 2 dagar ser det ju ut att trilla in 7970 block

http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c121_GPU---Full-Cover....

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Det ser något begränsat ut med lufttillgången för den främre fläkten. Kan vara en idé att köra nätagget upp och ner utan lock och fästa nätaggets fläkt (fortfarande styrd av nätagget) i radiatorn precis ovanför och ta bort skiljeplåten.

Eventuellt kan du höja nätagget vid behov och lägga in mera grejjer undertill. Synd att slim-uttaget inte sitter där för då hade man kanske kunnat få in en blu-raybrännare t ex.

Älskar att du valt att köra på 280-radiator. Bliir bra drag så länge fläktarna får luft, slangdiametern inte behöver bli för tunn och pumpen inte blir för svag. Är inte tryckfallet på EK Supreme ett problem? Hade för mig att heatkiller var snäppet värre men det var länge sedan jag kollade tester.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

onYYx: Dessa prel leveransuppgifterna stämmer ej. Plus att det är viss backlogg - sannolikt är det ett par hundra som står i kö före mig. Har istället bokat via Indomo som uppger att de har önskat sig 10 av varje block från EK. Får väl snällt vänta på blocket som alla andra

shaglord: Lufttillgången för främre fläkten ÄR dålig. Anledningen till varför jag inte gjorde som du föreslåt (jag har funderat på det) var att jag ville hålla mig till standardkomponenterna utan alltför stor modifiering. Det är ganska skönt vid ev uppgradering eller om chassi skall säljas eller överlåtas i framtiden. Fast ditt förslag öppnar upp för fler möjligheter, tex BD-brännare i botten. Eftersom jag har bestämt mig för att göra om fronten så är det inte längre något problem

Tryckfallet på EK SUpreme borde inte vara så stor problem, ville den här gången köra på samma grejor, alla block av sama typ och tillverkare. Kanske ska ta en funderar på ev byta ut. Slangdiamter är inget problem, kommer att köra på 16/10 eftersom jag har lite grejor liggandes till det, men pumpen har jag inte så mycket val... fast igen, slaktar jag nätagget så kanske ökar möjligheterna!

Jag får väl ta en funderare!

Permalänk
Medlem

Kanske inte ens behöver slakta nätagget. Bara sätta insuget på mitten av radiatorns fläktplats. Ingen perfekt lösning dock jag vet känslan. Hade varit bättre om det bara var en 140-radiator. Även pwm-styrningen i nätagget är ju inte optimalt för vattenkylning heller.

En annan idé är att vända på radiatorfläkten över nätagget och vända nätagget, ta bort skiljeväggen, så har du en omvänd cirkulation på den fläktplatsen hela vägen ut genom nätagget så får radiatorn andas och nätaggsfläkten hjälper till. Kommer ge bättre temps.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

onYYx: Dessa prel leveransuppgifterna stämmer ej. Plus att det är viss backlogg - sannolikt är det ett par hundra som står i kö före mig. Har istället bokat via Indomo som uppger att de har önskat sig 10 av varje block från EK. Får väl snällt vänta på blocket som alla andra

Tänkte väl att det skulle vara så, förbannat tråkigt att det ska behöva vara så här! Är ungefär som när man va liten och väntade på att få öppna julklapparna! Blev hur glad som helst nu när jag såg att du även ska satsa på att ha allt i lådan och inte radiatorn utanför! Underbart!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur det blir! Något sånt här vill jag också ha.

Permalänk
Medlem

Såg nyss att EK hade gult på lagerstatuset, slog till på ett block direkt!
Har nu suttit i verkstan i ca en timme och filat på skiljeplåtarna. Nätagget har lackats svart, håller på att torka!

Permalänk
Medlem

Sitter och stirrar mig blind på bilderna med det mesta monterat. Fyfan va tajt de blir! men vart hamnar sjläva behållaren och pumpen?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

Sitter och stirrar mig blind på bilderna med det mesta monterat. Fyfan va tajt de blir! men vart hamnar sjläva behållaren och pumpen?

Grafikkortets vattenblock är på väg btw

Jo, kommer att köra utan behållare med en lite längre slangbit som kommer att agera reservoir!
Pumpen är så pass liten att den hamnar bredvid hårddisken, ovanför cpu... alternativt framför grafikkortet (vill gärna dra så lite slang som möjligt).

Permalänk
Medlem

Du har inte plats för en liiiiiiten reservoir? om du flyttar hddn lite och skär ut i den undre plåten lär du väl få plats med en mindre variant?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

Du har inte plats för en liiiiiiten reservoir? om du flyttar hddn lite och skär ut i den undre plåten lär du väl få plats med en mindre variant?

Plats finns säkert men behållaren måste sitta ovanför pumpen och det är svårt att åstadkomma, bredvid är det inga problem.
Man kan försöka tillverka en egen behållare av plexi/lexan - men det vill jag inte ge mig in på. Vill hålla mig till standardkomponenter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Inget av detta får plats, så trångt är det
Sen är målet att ha allt innanför höljet.

Har jag räknat rätt så borde en 10 cm lång bit slang (16/10) med T-koppling fungera tillräckligt bra.

tomm1E & alla andra: Tack, det är såna tips jag uppskattar enormt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Inget av detta får plats, så trångt är det
Sen är målet att ha allt innanför höljet.

Har jag räknat rätt så borde en 10 cm lång bit slang (16/10) med T-koppling fungera tillräckligt bra.

tomm1E & alla andra: Tack, det är såna tips jag uppskattar enormt mycket.

Hm, jag som tyckte jag var sjukt smart och hade hittat en skön lösning för att slippa slangen med T-kors. back to the drawing board!

Har jag missat hur du tänkte dig med slangen eller finns det ingen "bild" på det än?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Detta ska följas!

Permalänk
Medlem

Kommer följas.
Älskar att se när en utmaning antas och övervinns
Lycka till med bygget

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Fortsätter uppdateringarna löpande eftersom post #2 blir alldeles för lång!
2012 - 02 - 07 - Bygget fortsätter. Har problem med att planera slingan, kommer att sluta med att jag kommer att behöva skippa 3,5" disken och köra på dubbla SSDs istället.
Lägger ut några bilder - ignorera skarpa hörn och taskig lackering. Allt ska våtslipas och lackas ordentligt!
Skippar också nedre plåten - borde ge lite utrymme mellan fläkt och nätdel (uppskattar till ca 15 mm).

Permalänk
Medlem

vart hamnar diskarna? inte mycket plats där i nu när gfx kom på plats med blocket på.

Väntar otåligt på nästa update!

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Det är spalt mellan front och chassits framkant. Diskarna kommer att skruvas fast i frontväggen på andra sidan av nätagget och täckas av fronten.
Funderar faktiskt på Swiftechs lilla tank, bordekunna få plats med den.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kabeldraginingen? nätagget lär du väl få banta ner i både längd och antal kablar så de räcker precis till det du ska utnyttja?

Hur blir det med tempen på mobot overall då det verkar bli väldigt instangt i chassit och inge direkt luftflöde?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Kablarna skall kortas ner och "crimpas om", funderar på att sleeva (har orange paracord) men det lär ta upp plats med.
Överflödiga kablar skall lödas bort.
Tempen borde inte vara så farligt eftersom fläktarna suger ut luften ur lådan genom radiatorn - borde funka hyffsat bra.
Men det lutar mycket åt att jag kommer att behöva byta nipplar mot mindre samt även gå ner i slangdiameter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Det är spalt mellan front och chassits framkant. Diskarna kommer att skruvas fast i frontväggen på andra sidan av nätagget och täckas av fronten.
Funderar faktiskt på Swiftechs lilla tank, bordekunna få plats med den.

Tycker du kan fixa en fillport och en drainport i stället för en liten minitank.
Mycket mer cleant och spar det lilla utrymme du kankomma att behöva

Begriper inte hur du får in allt 0.0

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Det är galet hur mycket du redan lyckats få plats med i det där lilla chassit

Permalänk
Medlem

Ser trångt ut:D Måsta lägga denna i mina bokmärken:D

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Varifrån beställde du gpu blocket?:)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Inga genvägar nu!

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC