Kan två hårddiskar och en ssd skapa problem?

Permalänk
Medlem

Kan två hårddiskar och en ssd skapa problem?

Tja, det är så att jag har två 2x250GB gamla hårddiskar och en ssd som jag nyligen köpt. Som ser ut så här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=34634
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974936

Innan ssd:en brukade datorn frysa sig helt plötsligt och då brukade jag hålla in strömknappen och stänga av hela datorn. Ibland så reagerade inte musen heller. Så jag tänkte att det kanske är någonting med HDD och då tänkte jag köpa en samsung 830 ssd. Nu när jag har samsung 830 som OS disk så blir det precis samma sak.
Jag fick även blå skärm igår av någon anledning. Så min fråga är om det är problem med mina gamla hårddiskar eller om det är hela datorn som spökar?
Kan verkligen tre diskar "bråka" med varandra och skapa någon sorts frysning?

Permalänk
Medlem

HDDs brukar inte få datorn att hänga sig (blådumpa) om dem inte är riktigt kassa, det är något med mammakortet eller minnena tror jag när jag skjuter lite från höftten så här på morgonen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det kan du testa själv genom att koppla ur dina gamla diskar så att du bara ha SSD kopplad.

Edit:
Det mest i och utanför datorn kan orsaka frysningar. Folk har t.o.m get upp och köpt en ny datorn och fick samma fel där för att det var en av sakerna det flyttade över från gamla dator. Även småsaker som tex mus, tangentbord, SATA/IDE kablar osv eller kontakten de satte prylarna/kablarna så det behöver inte vara en av de stora viktiga.

Permalänk
Medlem

Prova på samma sätt att felsöka dina minnen genom att bara starta med ett av dem. Detta givetvis förutsatt om du har 2 eller fler moduler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Gällande blåskärmen kan det vara ett helt annat fel. Alltså att du nu har 2 helt olika problem.

Folk som precis köpt SSD har haft problem med den tills de uppdaterade firmware på SSD. Läste inte de andra SSD problem trådarna så noga men det har dykt upp många såna SSD trådar de senaste månaderna.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

HDDs brukar inte få datorn att hänga sig (blådumpa) om dem inte är riktigt kassa, det är något med mammakortet eller minnena tror jag när jag skjuter lite från höftten så här på morgonen.

Skrivet av panpo98:

Det kan du testa själv genom att koppla ur dina gamla diskar så att du bara ha SSD kopplad.

Edit:
Det mest i och utanför datorn kan orsaka frysningar. Folk har t.o.m get upp och köpt en ny datorn och fick samma fel där för att det var en av sakerna det flyttade över från gamla dator. Även småsaker som tex mus, tangentbord, SATA/IDE kablar osv eller kontakten de satte prylarna/kablarna så det behöver inte vara en av de stora viktiga.

Skrivet av light44:

Prova på samma sätt att felsöka dina minnen genom att bara starta med ett av dem. Detta givetvis förutsatt om du har 2 eller fler moduler.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av panpo98:

Gällande blåskärmen kan det vara ett helt annat fel. Alltså att du nu har 2 helt olika problem.

Folk som precis köpt SSD har haft problem med den tills de uppdaterade firmware på SSD. Läste inte de andra SSD problem trådarna så noga men det har dykt upp många såna SSD trådar de senaste månaderna.

Tja. Jag har gjort ett minnestest på windows 7 och den hittade inte något fel samt felsökt alla hårddiskar. Tror ni att det kan vara problem med att jag har för gammal bios version? Har för tillfället 1.60 och den senaste som finns ute för mitt moderkort är 1.80.

Tycker ni att man bör uppdatera bios? Ibland så vill inte ens datorn starta utan den fryser på windows loggan. Detta händer typ 2 gånger per vecka.

Permalänk

Tanka ner det senaste versionen av bioset. Kan vara det som behövs.

Permalänk

Hade varit lättare att hjälpa dig om du hade skrivit ut dina övrig spec, tex moderkort, processor (även om du har klockat den). Ren chansning är att kontrollern till dina sata3 portar är gjord av Marvell - Marvell gör som sagt bara skit. Så mitt råd är att flytta över SSD från sata3 till sata2 portarna - jag hade nämligen snarlika problem tills jag själv gjorde detta.

Lycka till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Hade varit lättare att hjälpa dig om du hade skrivit ut dina övrig spec, tex moderkort, processor (även om du har klockat den). Ren chansning är att kontrollern till dina sata3 portar är gjord av Marvell - Marvell gör som sagt bara skit. Så mitt råd är att flytta över SSD från sata3 till sata2 portarna - jag hade nämligen snarlika problem tills jag själv gjorde detta.

Lycka till!

Tja, glömde såklart det viktigaste hehe. Men så här ser komponenterna ut:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=559142 (Moderkort)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540325 (Processorn, ej klockad)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=677477 (Minne, 2x4GB)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=567223 (Grafikkort)

Jag använder sata 2 port som jag glömde nämna. Ibland så blir det även problem där datorn fryser i bios och i windows 7 logo. Jag hade tidigare windows xp utan samsung ssd och då frös den även då. För det mesta på skrivbordet då och ibland på windows logo. Så att jag förstår inte riktigt vad som är felet. Jag har gjort minnestest och kan utesluta minnena.
Det är inte första gången det händer eftersom att det brukade hända 3-4 månader efter mitt datorbygge också. Så operativsystemet spelar heller ingen roll. Min gissning är på moderkortet men vet som sagt inte.

Vad tror ni?