Min PSU i min HTPC-dator låter som en traktor.

Permalänk
Medlem

Min PSU i min HTPC-dator låter som en traktor.

Hallöj.
Byggde ihop en Llano pc för ett par veckor sedan. Köpte ett chassi med medföljande nätagg på 200W. Nu inser jag att detta är ett mycket dåligt exemplar. Det går inte att se film utan att ha mycket hög volym, ibland vid tal så överröstas det ändå av PSUn. Jag har tröttnat på detta. Det är ett litet chassi, och behöver ett litet TFX nätagg som är tyst. Helst knäpptyst (kosta vad det kosta vill!)
Just nu denna månad har jag en dålig budjet, så finns det inte något vettigt och billigt förslag på ersättare vet jag inte vad man kan göra tills vidare. Vågar man byta fläkten i en PSU av okänt märke? Och vad kan det ha för konsekvenser i sig?
Tacksam både på förslag av fläkt och metod samt tips på tysta nätagg av mindre modell. Den är liksom långsmal, och inte kvadratisk som många andra nätdelar är.

Detta är min PSU

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Finns ett Be-Quit BQT 300W som jag hitta på prisjakt.. Det är TFX format. Kostar nära 500:-, men det är det kanske värt? Be-Quits mantra är ju just "tyst".. så du slipper oljudet. Sen är det en 100W extra, så du behöver inte oroa dig om det räcker till.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Köp ett piccoPSU, 80W ska räcka, inga rörliga delar och i princip ljudlöst. http://mini-itx.se/natdelaracdckit-c-76_147.html enda nackdelen är att du får improvisera någon typ av täckplåt där nätagget suttit om du inte vill ha ett extra ventilations hål i lådan.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Köp ett piccoPSU, 80W ska räcka, inga rörliga delar och i princip ljudlöst. http://mini-itx.se/natdelaracdckit-c-76_147.html enda nackdelen är att du får improvisera någon typ av täckplåt där nätagget suttit om du inte vill ha ett extra ventilations hål i lådan.

80W är ca 60W för lite för att driva mitt system. Sen vill jag ha lite marginal. Tack för tipset, det hade varit en riktigt bra lösning om man fick lite mer kräm i dom än 80W.

Skrivet av lacrits:

Finns ett Be-Quit BQT 300W som jag hitta på prisjakt.. Det är TFX format. Kostar nära 500:-, men det är det kanske värt? Be-Quits mantra är ju just "tyst".. så du slipper oljudet. Sen är det en 100W extra, så du behöver inte oroa dig om det räcker till.

Tittade på det i förmiddags. Det kan vara den perfekta lösningen. Det ser dock ut som att den är lite för lång för fästpunkterna i chassit. Fast lite dubbelhäftande fixar ju den biffen. Det är ju inte en maskin man bär omkring på.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Hallöj.
Byggde ihop en Llano pc för ett par veckor sedan. Köpte ett chassi med medföljande nätagg på 200W. Nu inser jag att detta är ett mycket dåligt exemplar. Det går inte att se film utan att ha mycket hög volym, ibland vid tal så överröstas det ändå av PSUn. Jag har tröttnat på detta. Det är ett litet chassi, och behöver ett litet TFX nätagg som är tyst. Helst knäpptyst (kosta vad det kosta vill!)
Just nu denna månad har jag en dålig budjet, så finns det inte något vettigt och billigt förslag på ersättare vet jag inte vad man kan göra tills vidare. Vågar man byta fläkten i en PSU av okänt märke? Och vad kan det ha för konsekvenser i sig?
Tacksam både på förslag av fläkt och metod samt tips på tysta nätagg av mindre modell. Den är liksom långsmal, och inte kvadratisk som många andra nätdelar är.

Detta är min PSU

Tittade lite på prisjakt.se och såg denna kommentar om nätaggsfläkten:

Skrivet av http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=485093:

Om man vill byta fläkt i nätagget behöver du en 15mm eller tunnare för att få plats med kåpan, eller så kör man som jag gör just nu, utan kåpa och en 25mm PWM styrd fläkt kopplad till moderkortet. Då får du plats med fäkten precis utan att moderkortet kommer i vägen.

Ingen aning om vilken storlek det är på fläkten, men den är nog i det närmaste omöjligt att byta ut om den måste vara 15mm tunn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Tittade på det i förmiddags. Det kan vara den perfekta lösningen. Det ser dock ut som att den är lite för lång för fästpunkterna i chassit. Fast lite dubbelhäftande fixar ju den biffen. Det är ju inte en maskin man bär omkring på.

Det kommer förmodligen också vara ganska högljutt. Den formfaktorn för nätagg är inte bra för ljudnivån. Jag såg att du skrev en recension på prisjakt, där du tänkt köpa ett nytt chassi. Då bör du inte skaffa det Be Quiet! nätagget, då det ej passar i många lådor alls. Då är det bättre att skaffa ett nytt chassi direkt, möjligtvis ett som kommer med ett bättre nätaggregat, t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672420 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=612764 (Den sista av de 2 är tystast.) Dock är de chassina större än det du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

80W är ca 60W för lite för att driva mitt system. Sen vill jag ha lite marginal. Tack för tipset, det hade varit en riktigt bra lösning om man fick lite mer kräm i dom än 80W.

Köp 150W varianten då Trodde Llano inte var fullt så törstig, men 150 W borde räcka. A8-3850 ser ju ut att dra 135W max från väggen i Sweclockers test, och då kan du dra bort 10-15% då de mäter vid väggen och du kan dra bort nätaggets verkningsgrad, så länge du inte överklockar, och varför skulle man göra det på en HTPC, så ska 150W räcka.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Köp 150W varianten då Trodde Llano inte var fullt så törstig, men 150 W borde räcka. A8-3850 ser ju ut att dra 135W max från väggen i Sweclockers test, och då kan du dra bort 10-15% då de mäter vid väggen och du kan dra bort nätaggets verkningsgrad, så länge du inte överklockar, och varför skulle man göra det på en HTPC, så ska 150W räcka.

Poäng!
Blir antingen det eller en Silverstone med ett vettigt nätagg. Dock får det i så fall bli Silverstone längre fram då man måste fixa ny TV-bänk. Så lutar mer mot Picopsu

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hraf:

Tittade lite på prisjakt.se och såg denna kommentar om nätaggsfläkten:

Ingen aning om vilken storlek det är på fläkten, men den är nog i det närmaste omöjligt att byta ut om den måste vara 15mm tunn.

Det fanns iaf 15mm tunna fläktar som var bra: http://zalman.co.kr/eng/product/Product_Read.asp?idx=128 Använder fortfarande dessa till gamla ATi 9700/9800pro-burkar till Zalmans heatpipekylare. Relativt tysta och blåser bra. Även om just den modellen inte finns kvar måste väl någon annan ha? Papst kanske?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro