Är min nya SSD trasig eller är jag retaderad? (ink bilder o detaljer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolander:

suck... blir galen, ingår inte AHCI drivisarna i w7? Måste jag göra en bootable CD o installera skiten?

Du behöver inte installera om W7 för att aktivera AHCI. Testa att följa denna tråden och sedan går du in i bios och aktiverar AHCI och kolla om det funkar sedan. http://www.sevenforums.com/hardware-devices/17876-enable-ahci-windows-7-a.html Ska tillägga att jag gjort detta själv och det fungerade finemang

Permalänk
Medlem

haha vad krångligt de ska va för dig då, nej du har tyvärr inga sata 3 portar på ditt moderkort men du kan alltid köpa ett expansionskort och sen är det delvis sant att en vanlig "röd" sata 2 kabel kan fungera lika bra men det är inte garanterat, jag skulle aldrig chansat och kört på en riktig sata 3 kabel iaf, kom ihåg att du aldrig får vika en sata kabel där det kan skada den väldigt lätt, som ska alltid vara så raka som möjligt

Permalänk

verkade lösa sig Installerade ngt från asus hemsida, formatera om och ahci ville vara kvar. Jättekonstigt men orkar inte fördjupa mig i det.

Visa signatur

Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T SE) - PCI-E / DDR3 / SATA
Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366 (Boxed)
2x Kingston HyperX Genesis 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KHX1600C9D3K2/4G) (2x2048MB)
Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E

Permalänk

Nöjd med den förbättringen.

Visa signatur

Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T SE) - PCI-E / DDR3 / SATA
Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366 (Boxed)
2x Kingston HyperX Genesis 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KHX1600C9D3K2/4G) (2x2048MB)
Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolander:

bätte än så kan du nog inte få utan sata 3 portar och en sata 3 kabel

Permalänk

^_^ Aldrig haft en SSD förut på stationär, om de inte vore för den röda texten i AS SSD programet hade jag nog aldrig märkt något

Visa signatur

Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T SE) - PCI-E / DDR3 / SATA
Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366 (Boxed)
2x Kingston HyperX Genesis 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KHX1600C9D3K2/4G) (2x2048MB)
Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nja, finns 3gb/s kablar och 6gb/s kablar, och alltså bör den sistnämnda användas för att kunna utnyttja sata 3s fulla kapasitet

Det finns ja men de presterar lika bra allihop.
Jag får t.ex ut full prestanda på min OCZ Vertex 3 med en gammal sketen 1.5Gbps SATA kabel.
Skillnaden mellan kablarna är att de som är klassade 3/6Gbps har annan skärmning och en liten metallhasp så att kablarna inte ska kunna lossna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Han jag citerade hävdade att det inte betydde efterbliven. Var det svårt att se?

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akadem...

Vet inte varför du länkar till SAOLs hemsida...

Att du skrev "är du retarderad är du ursäktad" kan även tolkas som att du menar att "retarderad" betyder "ursäktad", därav min misstolkning

För övrigt borde du lugna ner dig lite och sluta vara så otrevligt, är lite oklädsamt på ett seriöst forum.

Dessutom hade han ju delvis rätt i att säga att det är motsatsen till acceleration, och visst väl inte att ordet hade flera betydelser

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det finns ja men de presterar lika bra allihop.
Jag får t.ex ut full prestanda på min OCZ Vertex 3 med en gammal sketen 1.5Gbps SATA kabel.
Skillnaden mellan kablarna är att de som är klassade 3/6Gbps har annan skärmning och en liten metallhasp så att kablarna inte ska kunna lossna.

Så en kabel som bara sägs klara 180MB/s klarar i själva verket runt 500MB/s? Kan vara bra att veta

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Kan som jämförelse posta mina resultat.

Gissar att du köpte SSDn från Alina?

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Så en kabel som bara sägs klara 180MB/s klarar i själva verket runt 500MB/s? Kan vara bra att veta

Ingen skillnad på kablarna, lika många kontakter och samma primitiva koppar används för överföring av signalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så en kabel som bara sägs klara 180MB/s klarar i själva verket runt 500MB/s? Kan vara bra att veta

Nu har min tappat lite i skrivprestanda efter ett halvårs bruk (som går att få tillbaka med en secure erase ) och det faktum att den nästan är full, men här är en nytagen ATTOkörning med en så kallad 1.5Gbps kabel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

http://img818.imageshack.us/img818/746/asdzaj.png

Uploaded with ImageShack.us

Kan som jämförelse posta mina resultat.

Gissar att du köpte SSDn från Alina?

yep

Visa signatur

Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T SE) - PCI-E / DDR3 / SATA
Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366 (Boxed)
2x Kingston HyperX Genesis 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KHX1600C9D3K2/4G) (2x2048MB)
Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phlad1934:

Varför använder du inte google som alla andra? Eller söker i forumet om hur du uppnår max prestanda med din SSD? Alla dina frågor finns redan besvarade i andra trådar.. En enkel sökning tog mig hit http://www.tech-forums.net/pc/f128/ssd-tweak-guide-236563/

Och varför finns ett forum? Är den här killen den ende som ställt samma fråga som någon annan? Är du någon sorts polis inom detta området på Sweclockers? Låt MODERATORERNA sköta den biten istället och kommentera inte så dumt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nja, finns 3gb/s kablar och 6gb/s kablar, och alltså bör den sistnämnda användas för att kunna utnyttja sata 3s fulla kapasitet

Det stämmer ej. De säljs mer till dig för att tjäna mer pengar. De är bara bättre avskärmade därav bättre kvalite. Men stoppa i vanlig sladd man köper från ebay för 1dollar freeshipping går lika snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Nu har min tappat lite i skrivprestanda efter ett halvårs bruk (som går att få tillbaka med en secure erase ) och det faktum att den nästan är full, men här är en nytagen ATTOkörning med en så kallad 1.5Gbps kabel.
http://i.imgur.com/eqs6E.png

Nice, hur får du så bra resultat? Jag har samma disk (tror jag?) och får typ 500 i read men bara kanske 220 i write D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av kenti:

Det stämmer ej. De säljs mer till dig för att tjäna mer pengar. De är bara bättre avskärmade därav bättre kvalite. Men stoppa i vanlig sladd man köper från ebay för 1dollar freeshipping går lika snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, det finns sladdar MÄRKTA 3gbps och 6gbps fick nämligen två av varje med mitt moderkort, de var identiska förutom att det var skrivet 6 respektive 3 gbps på dem

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, det finns sladdar MÄRKTA 3gbps och 6gbps fick nämligen två av varje med mitt moderkort, de var identiska förutom att det var skrivet 6 respektive 3 gbps på dem

Det stämmer de är märkta så men de är inte mer speciella mer än att de är mer avskärmade och har en metall grej där framme fast nu börjar de billiga få sånna med. Jag köpte 2 st gula sladdar på ebay med sån metallklaff för 2 dollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cracko:

Om du ändå ska vara offtopic så kanske du skulle kollat Svenska akademins ordlista innan du hittar på sånt själv. Om du är retarderad så är du ursäktad. Nu har du lärt dig något, god kväll.

Jag tar tillbaka, ursäkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nice, hur får du så bra resultat? Jag har samma disk (tror jag?) och får typ 500 i read men bara kanske 220 i write D:

Testar du i ATTO eller AS SSD/CDM och använder du rätt port på moderkortet?
Din ska vara något snabbare än min då du har Max IOPS modellen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Zoolander:

Jag må sakna SATA 3, men förbannade SATA 2 vet jag att min hårddisk är inkopplad i, fin röd kabel. Har inte IDE och har inte haft det på år och dar inkopplat i datorn. Varför vill den göra mig sur för?

SATA och IDE hänger ihop, lite iaf. http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Testar du i ATTO eller AS SSD/CDM och använder du rätt port på moderkortet?
Din ska vara något snabbare än min då du har Max IOPS modellen.

Vet inte vad du snackade om för grejer xD är rätt säker på att det är rätt port, men kan kolla igen. Men skulle väl inte kunna få read på 500 om det var en sata 2 port?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vet inte vad du snackade om för grejer xD är rätt säker på att det är rätt port, men kan kolla igen. Men skulle väl inte kunna få read på 500 om det var en sata 2 port?

Olika program ger olika resultat eftersom de inte använder samma typ av tester.
ATTO ger dig resultatet vid bästa möjliga omständigheter (dvs en helt okomprimerad fil, vilket även är de siffror som företagen gillar att skylta med) medans AS SSD och många andra testprogram ger mer rimliga siffror då de kör komprimerade filer och då kan du omöjligt komma upp i 500MB/s i write med en sandforce baserad SSD (eller någon annan i dagsläget).
Nej en SATA2 port kan inte ge dig 500MB/s read men en Marvell SATA3 port kan ge dig strax under men vara väldigt instabil och ge väldigt varierande siffror, men om du faktiskt får 500 så skulle jag tippa att den sitter i en intel SATA3 port som den ska men att du kanske testar din SSD med ett program som ger mer realistiska siffror.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.