Quanta köper CNC-maskiner för "unibody"-skal till Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Quanta köper CNC-maskiner för "unibody"-skal till Ultrabook

En av världens största tillverkare av bärbara datorer öppnar upp plånboken och inhandlar maskiner för produktion av chassin som skärs ut ur ett enda metallstycke.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevligt ja.

För den som inte vill googla (samt att det kanske inte är uppenbart för alla som läser tråden), vilka levererar Quanta till?
Är någon av ultrabooks:en som finns idag unibody?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

"Datortillverkaren Quanta lånar idéer från Apple", bara jag som tänker på hur mobilmarkanden ser ut? xD

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Har inte Apple patent på sin unibody design?

Permalänk
Medlem

Hittade svar på min fråga på wikipedia:

Citat:

Its customers include Apple Inc., Compaq, Dell, Gateway, Hewlett-Packard Alienware, Amazon.com, Casper, Cisco, Fujitsu, Gericom, Lenovo, LG, Maxdata, MPC, Research In Motion, Sharp Corporation, Siemens AG, Sony, Sun Microsystems, and Toshiba

Skrivet av Stealthbomb:

Har inte Apple patent på sin unibody design?

Det är jag ganska säker på att det inte går.
Visst, just designen på datorerna är mönsterskyddad men knappast att göra ett datorchassi ur ett stycke.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har inte Apple patent på sin unibody design?

Deras specifika design har de förmodligen patenterad, men de kan inte hindra andra från att använda CNC till att göra chassin.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra. Quanta har jag dock ALDRIG hört :P, levererar dom typ chassin till HP eller?

Edit: Jahapp, det stod högre upp. Dom gör alltså lådor till allt och alla. Härligt.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

men de kan inte hindra andra från att använda CNC till att göra chassin.

Är du säker på att Apple inte hävdar sin rätt även där? För det är Apple vi talar om!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Är du säker på att Apple inte hävdar sin rätt även där? För det är Apple vi talar om!

Ptja då borde ju apple stämt HTC för länge sen tycker man ju... För de har mobiler med unibodyskal.

Permalänk
Medlem

Här kan ni kolla på en video som visar tekniken (inget för apple-haters). http://www.youtube.com/watch?v=BgAsM64NW34

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

CNC-maskiner av olika slag har använts länge för att bearbeta metalldelar till olika sorters chassin och även av "unibody" typen. Så varför detta är en nyhet förstår jag ej. Om dom gjort saker i metall förut måste dom haft CNC-maskiner innan (om dom inte har manuella maskiner vill säga med det är nog rätt uteslutet).

Nyheten måste väll ändå vara att dom bara investerar i mer CNC-maskiner då kanske efterfrågan efter chassin bearbetat ur ett stycke metall ökat...

Är själv CNC-operatör så vet vad det handlar om, men jobbar med en helt annan typ av produkt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Ptja då borde ju apple stämt HTC för länge sen tycker man ju... För de har mobiler med unibodyskal.

Det är många de hade behövt stämma för att bygga chassi ur en bit material är inget nytt även om Apple nog var först med att göra det i stor skala till laptopar. Personligen hade jag hellre sett kolfiber om man nu ska ha dyrare skal till sin laptop. De Appledatorer jag känt på har blivit obehagligt varma så god värmeledningsförmåga hos chassit är inte bara positivt. Gissar att en del Ultrabooks kommer lida av samma problem, speciellt om det ska tryckas in grafikkort i dem.

Vidare tar man inte patent på en design, det finns andra former av skydd för det ändamålet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zeg:

CNC-maskiner av olika slag har använts länge för att bearbeta metalldelar till olika sorters chassin och även av "unibody" typen. Så varför detta är en nyhet förstår jag ej. Om dom gjort saker i metall förut måste dom haft CNC-maskiner innan (om dom inte har manuella maskiner vill säga med det är nog rätt uteslutet).

Nyheten måste väll ändå vara att dom bara investerar i mer CNC-maskiner då kanske efterfrågan efter chassin bearbetat ur ett stycke metall ökat...

Är själv CNC-operatör så vet vad det handlar om, men jobbar med en helt annan typ av produkt.

Det är inte så många firmor som tillverkar just laptopchassin och hos de företagen har efterfrågan varit större än tillgången eftersom de helt enkelt haft för få maskiner. Tidigare hade flera laptoptillverkare problem med att få fram chassin av den här typen. Nu blir problemet mindre eftersom en stor tillverkare köper in fler maskiner för att kunna matcha den ökande efterfrågan. Så jag instämmer, artikeln är väldigt konstigt skriven. Hur kan ett företag som redan levererar chassin till Apple låna en idé från just Apple? Det är ju dessutom inte CNC-företaget som designar utan de tillverkar bara det som folk bestämmer. Är det någon som "lånat" idéer är det väl de som designar de nya Ultrabooksen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

Än en gång leder Apple vägen, men skoj att de hoppar på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Än en gång leder Apple vägen, men skoj att de hoppar på

När var dom andra gångerna?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

När var dom andra gångerna?

Ipod?
Iphone?
Ipad?

Permalänk
Medlem

Slöseri med metall imho. 75% av metallen i stycket går ju till spillo när man gör så där. Apple i ett nötskal.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Slöseri med metall imho. 75% av metallen i stycket går ju till spillo när man gör så där. Apple i ett nötskal.

Blir det verkligen till spill? Att det inte smälts ned igen för att bilda ett nytt block?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Blir det verkligen till spill? Att det inte smälts ned igen för att bilda ett nytt block?

Skulle jag också tro.

Det är onekligen trevligt att det går framåt, jag vill se mer stilrena och välbyggda produkter på marknaden! Min nuvarande laptop känns som att den är gjord av femhundra bitar - nicht gut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Blir det verkligen till spill? Att det inte smälts ned igen för att bilda ett nytt block?

Går åt massa energi att smälta om metall bara för att sedan göra om det till flis för att smälta om det en gång till. Betydligt mer energieffektivt att valsa det till plåt och sedan pressa det men då får man inga Unibody-chassin. Det är delvis därför tekniken är dyr. Den andra biten är att det tar tid att fräsa ett chassi och att maskinerna som gör det kostar mycket att köpa in.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Skulle jag också tro.

Det är onekligen trevligt att det går framåt, jag vill se mer stilrena och välbyggda produkter på marknaden! Min nuvarande laptop känns som att den är gjord av femhundra bitar - nicht gut.

Min verkar vara byggd av billig lego. Ramlar av lite delar lite då och då

Tror att undersidan hålls fast av 3 skruvar (orginal runt 10 skruvar), nåja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Än en gång leder Apple vägen, men skoj att de hoppar på

*Sarkasm* Ja, för ingen har någonsin förut gjort chassin med en CNC maskin ur ett aluminium block. *Sarkasm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Går åt massa energi att smälta om metall bara för att sedan göra om det till flis för att smälta om det en gång till. Betydligt mer energieffektivt att valsa det till plåt och sedan pressa det men då får man inga Unibody-chassin. Det är delvis därför tekniken är dyr. Den andra biten är att det tar tid att fräsa ett chassi och att maskinerna som gör det kostar mycket att köpa in.

Vad är miljövinsterna i hållbarare chassin som gör att datorerna inte behöver bytas ut lika ofta? För jag anser att den svagaste länken på bärbara enheter är just deras skal. Har en hyffsad fin C2D 2.0 Ghz, 2 gb ram och SSD hårddisk (den senare har blivt insatt på senare tid) från 2006, den fungerar helt okej till surf osv, MEN! chassit håller verkligen på att falla sönder, skärmen hålls inte uppe i uppfällt läge osv. Och detta var endå en premiumadator för 20-25 000, på sin tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

*Sarkasm* Ja, för ingen har någonsin förut gjort chassin med en CNC maskin ur ett aluminium block. *Sarkasm*

För massproduktion? Vilka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Slöseri med metall imho. 75% av metallen i stycket går ju till spillo när man gör så där. Apple i ett nötskal.

Ja har du hört talas om återvinning?

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Vad är miljövinsterna i hållbarare chassin som gör att datorerna inte behöver bytas ut lika ofta? För jag anser att den svagaste länken på bärbara enheter är just deras skal. Har en hyffsad fin C2D 2.0 Ghz, 2 gb ram och SSD hårddisk (den senare har blivt insatt på senare tid) från 2006, den fungerar helt okej till surf osv, MEN! chassit håller verkligen på att falla sönder, skärmen hålls inte uppe i uppfällt läge osv. Och detta var endå en premiumadator för 20-25 000, på sin tid..

Det är sällan det är chassit som sätter gränsen för hur länga man har en laptop. det brukar vara batteriet och allmän prestanda som gör att man byter till en ny. Sen garanterar inte Unibody bättre hållbarhet heller, vi har ju sett exempel på överhettande datorer från Apple. Vidare är det ofta rörliga delar såsom gångjärnen som ger sig först och designen av dem har inte så stor koppling till huruvida chassit är fräst ur en aluminiumbit eller är ihopskruvat av två plastbitar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan också vara så att de gjuter ett skal som i sin tur sätts upp i maskin o putsas till...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SideWinder86:

När var dom andra gångerna?

Inte ens en Apple-hatare kan väl förneka att Apple länge har lett utvecklingen på väldigt många områden? De kanske inte har uppfunnit tekniken, men de har i väldigt många fall gjort den användarvänlig och tillgänglig för gemene man.

Ipod -> MP3-spelare X
Itunes -> Digital distribution av musik till massorna
Imac -> Allt-i-ett-datorer
Macbook Air -> Ultrabooks
Ipad -> surfplattor

Dessa är bara några exempel. Jag är varken Apple-älskare- eller hatare, men att de leder utvecklingen är ett faktum.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Ipod?
Iphone?
Ipad?

Ipod?
Första portabla mp3 spelaren var "Audio Highway Listen Up" som kom i september -96, sen kom till exempel "HanGo Personal Jukebox" som var först med hårddisk och även "Creative NOMAD Jukebox"

Sen kom första Ipoden i oktober -01

Iphone?
Först med vad? touchscreen? Neonode N1 var före. Telefon? Ericsson hotline kanske? Färgskärm, Ericsson T65 var före.
mm.

Ipad?
Fanns många olika variationer på detta långt innan Ipaden kom, Microsoft hade ett försök i början av -00, men just konceptet med en förstorad mobil som man inte kan ringa från så var Apple först.

Sen att Apple hade en kundbas som var mottagliga och lanserade sakerna i rätt tid är en annan sak. Och att dom hade kraften att marknadsföra allt hjälpte dem väldigt mycket. Men det är itne samma sak som att vara först.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS