Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Hej,
Någon som har tips på ett par hyfsade lurar till datorn för lite musik lyssnande och spelande? Mina Grados har nämligen gått sönder
Har tyvärr inte mer än 4-800:- att lägga i dagsläget och "kan" heller inte vänta då mina reservlurar är
under all kritik...

Lurarna kommer drivas av moderkortets inbyggda ljudkort så dom får inte vara allt för tungdrivna.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasse12345:

Hej,
Någon som har tips på ett par hyfsade lurar till datorn för lite musik lyssnande och spelande? Mina Grados har nämligen gått sönder
Har tyvärr inte mer än 4-800:- att lägga i dagsläget och "kan" heller inte vänta då mina reservlurar är
under all kritik...

Lurarna kommer drivas av moderkortets inbyggda ljudkort så dom får inte vara allt för tungdrivna.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/horlurar/MDR1AB/s...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Hej,
Någon som har tips på ett par hyfsade lurar till datorn för lite musik lyssnande och spelande? Mina Grados har nämligen gått sönder
Har tyvärr inte mer än 4-800:- att lägga i dagsläget och "kan" heller inte vänta då mina reservlurar är
under all kritik...

Lurarna kommer drivas av moderkortets inbyggda ljudkort så dom får inte vara allt för tungdrivna.

Superlux HD668B verkar vara ett bra budgetval, 300:- på Conrad. Får mycket lovord på forumen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Deepy:

Superlux HD668B verkar vara ett bra budgetval, 300:- på Conrad. Får mycket lovord på forumen.

Tack för tipset! Tar och kollar upp det.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakelito:

Är lite nyfiken, ni som lägger stora delar pengar på ljud och hörlurar, vilka hörlurar rekommenderar ni då om det inte finns något direkt pristak?

Det finns ingen direkt ljudmässigt dålig elektrostatlur oavsett modell så alla sådana är åtminstone väldigt bra eller bättre än så...
Stax, Jecklin, Koss låter väldigt bra.
Jag har AKG K 1000 som finlurar och de rullar av ganska mycket i djupbasen så jag har inland kört dem med basmoduler för att kompensera det.
Skulle jag köpa en ny finlur idag så skulle det bli Sennheiser HD 800S de är väldigt bra och dessutom väldigt lättanvända då de varken kräver slutsteg, högspäningstrafos, speciella drivsteg eller basmoduler, den är dessutom inte heller så våldsamt dyr och ingen av de dyrare lurarna ger nån direkt bättre ljudkvalitet utan man får mest status men visst ser det fint ut när Sennheiser Orpheus 2an startar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Tack för tipset! Tar och kollar upp det.

Jag var nöjd över ljudet från mina 668B, men komforten är ju inte direkt den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Hej,
Någon som har tips på ett par hyfsade lurar till datorn för lite musik lyssnande och spelande? Mina Grados har nämligen gått sönder
Har tyvärr inte mer än 4-800:- att lägga i dagsläget och "kan" heller inte vänta då mina reservlurar är
under all kritik...

Lurarna kommer drivas av moderkortets inbyggda ljudkort så dom får inte vara allt för tungdrivna.

Personligen hade jag kollat in AKG's senaste lurar, https://www.whathifi.com/akg/k72/review K72 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt ett par Audio Technica ATH-A990Z då de var nedsatta till halva priset på Lasses Hifi i Falun. Nu köper jag lite grisen i säcken, då jag inte har kunnat provlyssna dem. Men ibland får man chansa bara. Har precis sålt iväg mina HiFiMAN HE400i och var sugen på att testa något nytt. Har egentligen siktet inställt på något mer high-end, men det här får stilla aptiten så länge.

Permalänk
Inaktiv

Är dessa värda 85$ och eventuell moms/skatt? Är det denna modellen som är/var poppis?
Massdrop x E-MU Purpleheart Headphones

Edit: Jag tänkte på Fostex TH-XX.. har redan lurar så det räcker också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Är dessa värda 85$ och eventuell moms/skatt? Är det denna modellen som är/var poppis?
Massdrop x E-MU Purpleheart Headphones

Edit: Jag tänkte på Fostex TH-XX.. har redan lurar så det räcker också

Massdrop x E-MU Purpleheart verkar vara en variant på Fostex modellen som ligger till grund för Denon AH-D1001 samt Creative Aurvana Live om jag inte är ute och cyklar?

För pengarna skulle jag gissa att det är en toppenbra lur.

Fostex TH-XX har jag inte hört men det skulle vara kul att jämföra med mina Denon AH-D5000.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Massdrop x E-MU Purpleheart verkar vara en variant på Fostex modellen som ligger till grund för Denon AH-D1001 samt Creative Aurvana Live om jag inte är ute och cyklar?

För pengarna skulle jag gissa att det är en toppenbra lur.

Fostex TH-XX har jag inte hört men det skulle vara kul att jämföra med mina Denon AH-D5000.

Ah ok, har ett par Aurvana Live2, känns inte värt köpa E-MU, men någon annan kanske är intresserad.

Permalänk
Fyndjägare

Fick mail från djävulen (Massdrop). Ny lockelse på fredag.
375st
$400

Edit: Ska tydligen vara teh shit för hd600/650/800

Jag kommer hänga på låset, tror jag...

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-eddie-current-zdt-jr?...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett par öronsnäckor (dvs inte iem) eftersom mina MX985 tyvärr gått sönder. Vad är det bästa man kan köpa idag? Kollat på Shozy Stardust och är lite sugen. Är Yuin PK3 passé nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare

Edit: 2st kvar

En tysk på ebay har 3st Geek Out 1000 för 1144kr inkl frakt. 2 av dom är oöppnade.

Vansinnigt bra DAC/förstärkare med underbar baskontroll. Som även har Line out på DACen om du redan har en förstärkare du gillar. Dock föredrar jag ofta hörlursdelen i Geek Out före många dyrare modeller.

Parar fantastiskt med:
Audeze LCD
Hifiman
Philips Fidelio X1 och X2
Denon D2000
Fostex TH-X00
MrSpeakers
och allt annat jag testat med. Har tyvärr inte hört den med Sennheiser HD600/650/800.

Den är kraftfull som f-n. Med lättdriva hörlurar räcker volym 10-14 i Windows, sedan blir det högt.

https://www.ebay.com/itm/LH-Labs-Geek-Out-1000-USB-DAC-D-A-Co...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mumu55:

Denna drop är live nu sen 30min. Jag knep en. Leverans i sommar.
$414 inkl frakt.
Men det kommer bli moms och avgifter på det. Räknar med ca 4500kr.

106 av 375st sålda.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-eddie-current-zdt-jr?...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Behöver ett par BT-lurar av in-ear modell att ha på jobbet för att filtrera tjattret från kontorslandskapet på jobbet. Kommer att Spotify:a från mobil eller desktop. Vill inte ha nån sladd i vägen och vill heller inte ha allt för dyr produkt.

Har sneglat lite på Beyerdynamic Byron BT. Finns det andra alternativ? Finns det några billiga aliexpress eller amazongrejer som inte är trams? Tack för hjälpen!

kan inte stava
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Edit: 2st kvar

En tysk på ebay har 3st Geek Out 1000 för 1144kr inkl frakt. 2 av dom är oöppnade.

Vansinnigt bra DAC/förstärkare med underbar baskontroll. Som även har Line out på DACen om du redan har en förstärkare du gillar. Dock föredrar jag ofta hörlursdelen i Geek Out före många dyrare modeller.

Parar fantastiskt med:
Audeze LCD
Hifiman
Philips Fidelio X1 och X2
Denon D2000
Fostex TH-X00
MrSpeakers
och allt annat jag testat med. Har tyvärr inte hört den med Sennheiser HD600/650/800.

Den är kraftfull som f-n. Med lättdriva hörlurar räcker volym 10-14 i Windows, sedan blir det högt.

https://www.ebay.com/itm/LH-Labs-Geek-Out-1000-USB-DAC-D-A-Co...

https://i.ebayimg.com/images/g/4FEAAOSwI8laCt6F/s-l500.jpg

https://i.ebayimg.com/images/g/2OgAAOSwh1paCt94/s-l500.jpg

Hur står den sig mot Audioquest Dragonfly Black/Red?

Hade tänkt köpa mig en Black men kanske skulle ta och köpa en sån här istället.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Luddelajnen:

Hur står den sig mot Audioquest Dragonfly Black/Red?

Hade tänkt köpa mig en Black men kanske skulle ta och köpa en sån här istället.

Hört både DF Black och Red men inte jämfört de direkt mot Geek Out 1000. Tyckte DF lät ok men inget wow i mina öron iallafall. Däremot blir jag fortfarande imponerad varje gång jag kopplar in Geek Out.

Fördelen med Dragonfly är ju att den går att köra direkt från mobilen pga låg strömförbrukning. Men Geek Out 1000 är ju väldigt mycket kraftigare. DF Black och Red har väl 45 respektiva 135mW i 32 ohm, Geek Out ger ju 1000mW i 16ohm. Så har du svårare hörlurar bör valet vara lätt.

Vill man gå in på DAC chip så sitter det billigare varianter av ESS Sabre med lägre spec i DF Red (9016) och Black (9010) jämfört med Geek Out (9018). Men det är ju implementationen som avgör hur bra det låter, man ska inte stirra sig blind på chip utan man ska lyssna

Min rekommendation är Geek Out utan tvekan jämfört med Dragonfly.
Till sist handlar det om synergin med dina hörlurar. Vilka har du?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Hört både DF Black och Red men inte jämfört de direkt mot Geek Out 1000. Tyckte DF lät ok men inget wow i mina öron iallafall. Däremot blir jag fortfarande imponerad varje gång jag kopplar in Geek Out.

Fördelen med Dragonfly är ju att den går att köra direkt från mobilen pga låg strömförbrukning. Men Geek Out 1000 är ju väldigt mycket kraftigare. DF Black och Red har väl 45 respektiva 135mW i 32 ohm, Geek Out ger ju 1000mW i 16ohm. Så har du svårare hörlurar bör valet vara lätt.

Vill man gå in på DAC chip så sitter det billigare varianter av ESS Sabre med lägre spec i DF Red (9016) och Black (9010) jämfört med Geek Out (9018). Men det är ju implementationen som avgör hur bra det låter, man ska inte stirra sig blind på chip utan man ska lyssna

Min rekommendation är Geek Out utan tvekan jämfört med Dragonfly.
Till sist handlar det om synergin med dina hörlurar. Vilka har du?

Har Phidelio X2, Sennheiser HD598cs och några kinesiska IEMer. Tanken var att ha något att köra från telefonen mängden kräm blir ju en begränsning. Ingen av mina lurar är ju tungdrivna så Black kanske är det vettigare alternativet.

Permalänk

Tror CDON hade felmärkt dem. De låg ute tidigare för 750kr ca (utan rea) långt under alla andra på pricerunner. Helt sjukt att jag inte slog till...

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Luddelajnen:

Har Phidelio X2, Sennheiser HD598cs och några kinesiska IEMer. Tanken var att ha något att köra från telefonen mängden kräm blir ju en begränsning. Ingen av mina lurar är ju tungdrivna så Black kanske är det vettigare alternativet.

Ja Geek Out ska sitta i en dator. Telefonen orkar inte driva utan du måste köra y-kabel och batteripack isf.
Kommer vara för mycket effekt och gain för dina IEMs. Men för X2 och 598cs så kommer det fungera bra. X2 låter härligt med Geek Out.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Freddyboy:

Tror CDON hade felmärkt dem. De låg ute tidigare för 750kr ca (utan rea) långt under alla andra på pricerunner. Helt sjukt att jag inte slog till...

Har gjort absurda "fynd" på CDON när det gäller lurar. Mdr1A är en väldigt gammal modell nu så det är inte helt förvånande om dom bara vill bli av med dom.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Edit: 2st kvar

Hur använder du den rent praktiskt? Plockar do ur den ur usb-porten när det är färdiglyssnat eller låter du den sitta i?

Permalänk

@Mumu55: Ok då får det nog bli Dragonfly eller något liknande iom att jag ska ha den till telefonen. Tack för att du tog dig tid. Det uppskattas.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Hur använder du den rent praktiskt? Plockar do ur den ur usb-porten när det är färdiglyssnat eller låter du den sitta i?

Har en USB förlängning när jag kör från desktopkärran. Så jag plockar ur Geek Out men låter kabeln sitta kvar och ringla sig upp till bordet. Från laptop kopplar jag oftast direkt i USB-porten. Geek Out blir varm pga klass A driften

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag lirar tre sennhieser lurar CX 3.00 inn ear, HD558 med modmic 5 och fick nu hem ett par massdrop HD6XX. Har även att par M50X. Bra ljud men bara irriterade mina öron. Farsan är gubben som gjorde mig galen i ljud och fick mig att spendera ett förmögenhet.
Hör inte till men kan säg att jag har ett par Audio pro addon five till datorn också. Jag kan inte få nog av bra ljud!

Permalänk
Fyndjägare

Ok lite mer fredagsdeals. Beggad iFi Micro iDSD för 3495kr
Den spelar jäkligt bra med tex Hifiman och fungerar som en vettig DAC även i stora finstereon. Jag har kört den som DAC i en 60000kr stereo. Kostar annars 5900kr på Prisjakt.

"Begagnad ca. ett år gammal iDSD i toppskick med tillbehör och låda. Uppdaterad med nytt batteri."
"Akkelis Audio lämnar 3 månaders garanti på produkter på Fyndhörnan"

https://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/ifi-idsd-dac-med-horl...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Har en USB förlängning när jag kör från desktopkärran. Så jag plockar ur Geek Out men låter kabeln sitta kvar och ringla sig upp till bordet. Från laptop kopplar jag oftast direkt i USB-porten. Geek Out blir varm pga klass A driften

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänkte att du körde någon sådan lösning. Va sugen på en geek out men i mitt läge så hade det vart lite meck med en sådan setup. Kör en 433mhz brytare till min ican så kan man schemalägga avstängning om man glömmer Det är fint med klass A! Är väldigt nöjd med min ican.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Har gjort absurda "fynd" på CDON när det gäller lurar. Mdr1A är en väldigt gammal modell nu så det är inte helt förvånande om dom bara vill bli av med dom.

Man kan tro det, men exakt samma modell ändrades om.

http://cdon.se/hemelektronik/sony-mdr-1a-svart-p29820263

1090kr även på CDON nu.

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Agustavsson:

Misstänkte att du körde någon sådan lösning. Va sugen på en geek out men i mitt läge så hade det vart lite meck med en sådan setup. Kör en 433mhz brytare till min ican så kan man schemalägga avstängning om man glömmer Det är fint med klass A! Är väldigt nöjd med min ican.

Jo den e fin iCan SE. Men jämfört med Geek Out behövs ju helst en DAC också
Kör du Korg DS-100M då?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.