Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av anon8870:

@oatp1b1: Vad skaffade du då för någon? Det har iofs kommit en Magni 3 nu.. Glömde ta med min gamla Fiio E10, kanske matchar bättre med SR80e.

Kör mina med rörhybrid alternativt ur min Korg Ds-100M med gott resultat, men Grado är Grado och det kan bli lite "in your face" ibland och ibland helt magiskt. Magni är väl lite framfusig i ljudet vad jag läst? Kanske matchar lite halvdant? Har inte testat dom ur min Micro ican ännu dock. Snart dags för flytt så de två kartongerna med lurar är lite halvt instuvade för tillfället

Permalänk
Fyndjägare

Fick mail från Audeze idag. Verkar som om kommande LCD-2 Classic enbart kommer kosta $599 i början, sedan $799. Synd.

Holiday Special Price $599 (MSRP $799)
https://www.audeze.com/products/lcd-collection/lcd2-classic

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

@Agustavsson: Jepp är åt det hållet det hörs för mig, lurarna är ju framåt i ljudkaraktär. Inte tänkt på att Magni2 också är sådan, men ja det stämmer antagligen, även om det är lite så märks det.

Permalänk
Medlem

@Burn_OG: Aune X7s med valfri DAC kan vara nått om du inte gillar Jot med USB.

Permalänk
Medlem

@Sinery:

Intressant. Ska kolla upp den nu!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk

1,5 månader tog det nästan tills jag tillslut fick en ny förstärkare. Hade hoppas på att få stålarna tillbaka då jag redan köpt en ersättare men nåväl. Nu är det i alla fall hemma igen och jag kan äntligen testa Bursons V5i opamp ( till vänster i bild )

Måste säga att det är en trevlig upplevelse att köra ett par lastgamla K240 med rörhybriden. Den äldre 240 modellen är helt underbar! Riktigt fin mjuk bas och ett fantastiskt mellanregister. Det saknas dock en del detaljskärpa om man jämför med Q701 till exempel men föredrar nog nästan mysfaktorn hos 240. Riktigt mysljud! men inte alls neutralt, på tok för varmt nedre register. Dessa lurar är i princip i perfekt skick kosmetiskt och är helt nyrenoverade internt. Skumfyllningen som ligger runt baffeln va nästan helt obefintlig och det som fanns kvar va som damm. Som tur är går det att köpa nya grejer till dessa godingar. Jag har bytt ut allt gammalt skum, nya kuddar i velour samt nya elastiska band till huvudbanded. Totalt sett har det kostat mig ca 450 kr inkluderat inköp av lur. För reservdelarna har jag lagt ut ca 85 kr från STT mediaservice. Thomann ville ha 35 euro totalt för exakt samma grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Kör mina med rörhybrid alternativt ur min Korg Ds-100M med gott resultat, men Grado är Grado och det kan bli lite "in your face" ibland och ibland helt magiskt. Magni är väl lite framfusig i ljudet vad jag läst? Kanske matchar lite halvdant? Har inte testat dom ur min Micro ican ännu dock. Snart dags för flytt så de två kartongerna med lurar är lite halvt instuvade för tillfället

Provade ett par Grado i butik och insåg att ha på bussen var nej tack. Jag har kvar mina KEF Space One. KEF jag har är bra ljud däremot obekväm på vissa punkter. Jag hittar inga nya som skriker dem vill jag ha. Tycker många är för små runt själva öronen och de som är bekväma är för stora för att ha ute. Allt bra är mest för hemma bruk vilket inte hjälper eftersom jag kör vanliga högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fick mail från Audeze idag. Verkar som om kommande LCD-2 Classic enbart kommer kosta $599 i början, sedan $799. Synd.

Holiday Special Price $599 (MSRP $799)
https://www.audeze.com/products/lcd-collection/lcd2-classic

https://www.audeze.com/sites/default/files/LCD2C_web.jpg

*dräggel*
*Plånboken skriker*

Permalänk
Medlem

Någon här som har en Woo Audio Fireflies? Jag passade på att införskaffa en från Massdrop då jag varit sugen på rör väligt länge. Gillar den verkligen so far med mina He400i. Stygg mot dåliga inspelningar dock.
Har läst en del om att byta ut rören ändrar karaktären. Så, min fråga till er som har denna är om ni har bytt ut rören och i sådana fall om ni har några rekommendationer, både på rör samt var man kan hitta dem.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Någon här som har en Woo Audio Fireflies? Jag passade på att införskaffa en från Massdrop då jag varit sugen på rör väligt länge. Gillar den verkligen so far med mina He400i. Stygg mot dåliga inspelningar dock.
Har läst en del om att byta ut rören ändrar karaktären. Så, min fråga till er som har denna är om ni har bytt ut rören och i sådana fall om ni har några rekommendationer, både på rör samt var man kan hitta dem.

Kan göra stor skillnad ja, men då det tar rätt lång tid att byta rör så är det omöjligt att göra en A/B jämförelse. Såklart blir det placebo inblandat men vissa rör kan skilja sig så pass mycket att man genast märker skillnad.

Jag har köpt mycket rör på ebay. Tex från Denna säljaren. Det mesta går nog att få från England, speciellt Mullards.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson:
Tack för tipset, skall kolla hemma sedan där inte eBay är blockat
Placebo är grymt, så länge det funkar Men det beror ju lite på hur mycket det kostar också.

Permalänk
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Foolwolf:

*dräggel*
*Plånboken skriker*

Haha var stark!! Själv har jag ju en redan

Annars är det fler återförsäljare i USA som kör $599 ex. Moon Audio
https://www.moon-audio.com/audeze-lcd2c-headphones.html

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

@Agustavsson: Nu snöade jag in på en "varmare" förstärkare.. Är det Little Dot mk3 som gäller eller finns det fler att välja på i den prisklassen?

Edit: Jaha, nya moderkortet hade rätt ok hörlursljud, inte lika skränigt som med Magni2 + SR80e. Går nog att långtidslyssna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@oatp1b1: Vad skaffade du då för någon? Det har iofs kommit en Magni 3 nu.. Glömde ta med min gamla Fiio E10, kanske matchar bättre med SR80e.

En Burson HA160D! Lät betydligt bättre.

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1: Hmm 6000kr? tänker inte lägga sådana summor, kanske hälften.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

@Agustavsson: Nu snöade jag in på en "varmare" förstärkare.. Är det Little Dot mk3 som gäller eller finns det fler att välja på i den prisklassen?

Edit: Jaha, nya moderkortet hade rätt ok hörlursljud, inte lika skränigt som med Magni2 + SR80e. Går nog att långtidslyssna nu.

Det finns helt klart nackdelar med billigare rörförstärkare. Den jag har just nu ( little dot 1+ ) behöver bättre rör, det är kanske 250-350kr samt en bättre op-amp. Den jag har för tillfället är en Burson V5i och den kostar typ 36 USD.

Kvaliteten är väl kanske inte alltid den bästa. Vissa har haft sina många år utan problem men ena kanalen gick ju åt skogen på min och det va jävligt struligt att få det fixat på garantin.

Det smarta valet är att gå solid state..Är mycket nöjd med min ifi micro ican SE..Den har otrolig kraft och en del roliga filter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agustavsson:

Det finns helt klart nackdelar med billigare rörförstärkare. Den jag har just nu ( little dot 1+ ) behöver bättre rör, det är kanske 250-350kr samt en bättre op-amp. Den jag har för tillfället är en Burson V5i och den kostar typ 36 USD.

Kvaliteten är väl kanske inte alltid den bästa. Vissa har haft sina många år utan problem men ena kanalen gick ju åt skogen på min och det va jävligt struligt att få det fixat på garantin.

Det smarta valet är att gå solid state..Är mycket nöjd med min ifi micro ican SE..Den har otrolig kraft och en del roliga filter.

Jepp den har jag sett susa förbi här eller på annat håll. Kanske ska sikta in mig på IFI enheten helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Jepp den har jag sett susa förbi här eller på annat håll. Kanske ska sikta in mig på IFI enheten helt enkelt.

Har precis jämfört dom så gott jag kunnat och så snabbt som möjligt.

ifi
har ett mycket renare ljud och tightare dynamik..Tycker det låter som att det sitter en kärnreaktor bakom och trycker på, kraften känns oändlig! Klass A är inte fy skam!

Little dot
Mjukare, påtagligt varmare men också mycket dovare. Känns organisk med hög mysfaktor. Dock så är det lite för murrigt för lurarna jag testade med ( K240M ) Passar nog bättre med tex K260 eller Q701 men dom är nerpackade för tillfället. Snyggt med glödande rör men samtidigt opraktiskt. Mullard EF91 tar väldigt lätt upp ljud från tex kabeln till lurarna eller om man ställer ner något hårt på bordet. Men detta variera mellan rör. Mullard 8081 är inte alls lika känsliga på så vis. Enheten blir mycket varmare med EF91 kontra andra mindre rör. Med tanke på att en förstärkare från Darkvoice orsakade eldsvåda så vill jag nog alltid se till att den är avstängd om man lämnar huset.

Vinnaren är ifi om man ser på helheten, 1+ vinner helt klart på snygghetsfaktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Haha var stark!! Själv har jag ju en redan

Annars är det fler återförsäljare i USA som kör $599 ex. Moon Audio
https://www.moon-audio.com/audeze-lcd2c-headphones.html

När plånboken återhämtat sig från Julen och allt annat så kanske man vågar snegla på ett par sådana här igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agustavsson:

Har precis jämfört dom så gott jag kunnat och så snabbt som möjligt.

ifi
har ett mycket renare ljud och tightare dynamik..Tycker det låter som att det sitter en kärnreaktor bakom och trycker på, kraften känns oändlig! Klass A är inte fy skam!

Little dot
Mjukare, påtagligt varmare men också mycket dovare. Känns organisk med hög mysfaktor. Dock så är det lite för murrigt för lurarna jag testade med ( K240M ) Passar nog bättre med tex K260 eller Q701 men dom är nerpackade för tillfället. Snyggt med glödande rör men samtidigt opraktiskt. Mullard EF91 tar väldigt lätt upp ljud från tex kabeln till lurarna eller om man ställer ner något hårt på bordet. Men detta variera mellan rör. Mullard 8081 är inte alls lika känsliga på så vis. Enheten blir mycket varmare med EF91 kontra andra mindre rör. Med tanke på att en förstärkare från Darkvoice orsakade eldsvåda så vill jag nog alltid se till att den är avstängd om man lämnar huset.

Vinnaren är ifi om man ser på helheten, 1+ vinner helt klart på snygghetsfaktorn.

Tackar, lutar mycket åt en IFI amp nu då, blir att använda min modi2 som tidigare. Men hmm kanske skulle testa gå förbi modi2 och ta signalen direkt från moderkortet.. blir att testa ikväll.

Permalänk
Medlem

Front audio-ingången på chassit håller på att ge upp så tänkte köpa en extern dac+amp istället till mina dt 770 pro 80 ohm. Hur mycket behöver man lägga för att få något prisvärt? Går det att hitta något vettigt för runt 1000 kr? Några tips på vettiga dac/amp-kombinationer?

Såg att det fanns en hel del på Aliexpress, brukar det vara nåt att ha? Denna t.ex. https://www.aliexpress.com/item/2015-Smsl-M3-USB-Hd-For-Audio...

Eller Schiit fulla 2?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Front audio-ingången på chassit håller på att ge upp så tänkte köpa en extern dac+amp istället till mina dt 770 pro 80 ohm. Hur mycket behöver man lägga för att få något prisvärt? Går det att hitta något vettigt för runt 1000 kr? Några tips på vettiga dac/amp-kombinationer?

Såg att det fanns en hel del på Aliexpress, brukar det vara nåt att ha? Denna t.ex. https://www.aliexpress.com/item/2015-Smsl-M3-USB-Hd-For-Audio...

Eller Schiit fulla 2?

SMSL M3, Fiio E10K, Schiit fulla 2 eller Korg DS-Dac 100M.

Permalänk

Är lite nyfiken, ni som lägger stora delar pengar på ljud och hörlurar, vilka hörlurar rekommenderar ni då om det inte finns något direkt pristak?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Är lite nyfiken, ni som lägger stora delar pengar på ljud och hörlurar, vilka hörlurar rekommenderar ni då om det inte finns något direkt pristak?

Du kommer nog få många olika svar Själv tycker jag det är lite dödfött att köpa lurar över 3k. Lyssnat på LCD2-4 samt Hifiman HE1000 för ca 30k och tycker absolut inte det är värt pengarna. Låter bra men 30 flak är mycket pengar för enbart lurar och jag har hellre lite olika att välja på som dessutom erbjuder lite olika egenskaper. Man bör räkna med dac/stärkare för ungefär motsvarande summa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hörlurar är väldigt personligt, tycker väl att man kan ge mer än 3000:- men över 5000:- börjar det ta emot

Mina favoriter är nog AKG K/Q 701 702 712 samtliga är väldigt prisvärda med ca 1700 till 2500:-
Det finns bättre lurar tex Audeze LCD 2,3,4 En del modeller från STAX och sennheiser HD800S m.f lurar men priserna springer iväg ordentligt till ca 10,20,30,40.000 blir bättre men inte så mycket bättre, + att det blir mer kritiskt och dyrt med att välja förstärkare.

Skulle själv vilja lyssna på nya sennheiser HD660s som ligger i ganska överkomligt pris, ca 4600:-

EDIT, Min favorit recensent på tuben med just lurar och förstärkare är https://www.youtube.com/user/ZeosReviews/ riktigt underhållande och är inte lik någon annan recensent använder gärna "färgstarkt" språk också....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@drakelito: Kring 3k skulle jag säga att du får mest för pengarna. Typ Hifiman 400S, Sennheiser HD600/650, AKG K701 o.s.v. Har man däremot mycket pengar över, har det som intresse och har inte möjlighet att köpa högtalare så är det "värt" att lägga betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Jag kan varmt rekommendera Sennheiser HD800S. De är överlägsna det mesta. Ren ljudåtergivning med detaljer och mycket rymd. Inte alls så farligt dyra om man jämför med vissa andra konkurrerande high-end lurar, anpassade för penningstinna hörlurssamlare.

Vill man ha mer galen tyngd och kraft, där basen tillåts dominera, går tankarna till mina Fostex TH900 som jag har låtit min son ta över. De är nästan något av en referensmodell för EDM t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Beyerdynamic T1 är min favorit och sedan all in på en Simaudio Moon Neo 430 HA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för svar.

Har ägt ett par HD650 innan men tänkte inte så långt att det inbyggda ljudkortet i moderkortet inte kunde driva dem, de lät inte alls speciellt bra.

De är väl de dyraste lurarna jag ägt, har ett par Fidelio X2 helt nya i kartong liggandes hemma som jag ska använda när Netonnet väljer att leverera min processor till mig haha.

Vet att de kanske inte ligger på samma nivå som de ni nämnt men de är otroligt bekväma

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3