vad är skillnaden mellan 1920 x 1080 och 2560 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Att mata 1920 * 1080 @ 120 Hz via HDMI är väl ingenting märkvärdigt? Min farsa har suttit och kollat 3D-filmer några enstaka gånger på TV-apparaten nere i vardagsrummet, och det är definitivt HDMI han använder sig av.

Skrivet av Hardware guy:

Är ju ändå inte mer än 48Hz (23,976 Hz *2) eller möjligen 60 Hz (30 Hz *2) i signalen.

Exakt

...

Trådskaparen: vad ska du ha TV:n till? Kolla på film?

En bluray sparas i 1920x1080, vare sig filmen som lagras på den är 21:9 format eller inte. (dvs en del av pixlarna "slösas bort" med svarta fält)
För att köra en sån film på en skärm med upplösningen 2560x1080 och utan svarta fält, så måste den därmed skalas upp, och det kan innebär små subtila försämringar av bilden. Uppskalningen ska vara bra på de här TV:apparaterna men det är ändå så att när det gäller blurayfilm så är källan lägre upplöst, och man kan egentligen inte tjäna något på att TV:n är högre upplöst.
...
Egentligen kunde Philips "bildkvalitetsmässigt" nog lika gärna kunnat gjort de här apparaterna 1920 breda och typ 820pixlar höga, men då hade de väl inte kunnat sålt dem som full-HD

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Aha, coolt ...tyvärr så är min för ny för att jag skall vilja investera i en ny tv ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Att mata 1920 * 1080 @ 120 Hz via HDMI är väl ingenting märkvärdigt? Min farsa har suttit och kollat 3D-filmer några enstaka gånger på TV-apparaten nere i vardagsrummet, och det är definitivt HDMI han använder sig av.

hdmi 1.4a ger max 1920x1080@24Hz*2 i 3d.

60Hz*2 är bara möjligt om man kliver ner till 720p-upplösning.

Permalänk
Testpilot

Skärmens fysiska upplösning är 2560x1080 men TV:n kan inte ta emot en högre upplöst signal än 1920x1080, det TV:n gör är att zooma in på 1080-materialet så att över och under-kanten (där det är svart i filmer) klipps bort. Materialet som visas på skärmen har alltså en egentlig upplösning på 1920x ~820 som sedan zoomas in.

Man kan inte skicka in en signal på 2560x1080 från sin dator för att på så vis få ett väldigt brett skrivbord, man kan bara använda 1920x1080 som man sen kan zooma (för att då samtidigt klippa i över- och underkant) eller visa i mitten av skärmen med svarta sidor eller dra ut (och samtidigt förstöra bildförhållandet). På grund av det här "problemet" kan du aldrig få en pixelmappad bild som fyller ut hela skärmen. TV:n är med andra ord värdelös till något annat än film då både TV-sändningar, dator och spel använder 16:9-formatet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

tack för alla svaren )) !

Permalänk
Skrivet av Roger W:

En bluray sparas i 1920x1080, vare sig filmen som lagras på den är 21:9 format eller inte. (dvs en del av pixlarna "slösas bort" med svarta fält)

Varför gör de på det här viset? Är det verkligen så för alla BluRay-filmer som finns att köpa? Jag har kollat upp en massa filmer som jag har liggandes på min hårddisk, 1080p och 720p endast, och filmfilen i sig innehåller aldrig några letterboxes utan de skapas helt enkelt på naturlig väg. Dock är mina filmer nerladdade, om det nu skulle ha någon betydelse – vilket jag tvivlar över.

Skrivet av dagbro:

60Hz*2 är bara möjligt om man kliver ner till 720p-upplösning.

Är det pga. dataöverföringsbegränsningarna med HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varför gör de på det här viset? Är det verkligen så för alla BluRay-filmer som finns att köpa? Jag har kollat upp en massa filmer som jag har liggandes på min hårddisk, 1080p och 720p endast, och filmfilen i sig innehåller aldrig några letterboxes utan de skapas helt enkelt på naturlig väg. Dock är mina filmer nerladdade, om det nu skulle ha någon betydelse – vilket jag tvivlar över.

Jag förenklade en hel del när jag skrev det där... Vet faktiskt inte på rak arm om den rent tekniskt faktiskt "lagrar" den svarta ytan eller lägger på den i efterhand. Men poängen är att bredden är fast till 1920 pixlar, och höjden blir då automatiskt mindre än 1080 pixlar ifall filmformatet är bredare än 16:9. Dvs har skärmen högre upplösning än 1920 i bredd (som på denna TV) så måste man skala om bilden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Varför gör de på det här viset? Är det verkligen så för alla BluRay-filmer som finns att köpa? Jag har kollat upp en massa filmer som jag har liggandes på min hårddisk, 1080p och 720p endast, och filmfilen i sig innehåller aldrig några letterboxes utan de skapas helt enkelt på naturlig väg. Dock är mina filmer nerladdade, om det nu skulle ha någon betydelse – vilket jag tvivlar över.

Är det pga. dataöverföringsbegränsningarna med HDMI?

Spelar egentligen ingen roll, letterboxing tar nästan ingen plats på skivan.

Ja, 720p-gränsen är pga otillräcklig bandbredd. 720p i 120Hz kräver nästan precis lika mycket bandbredd som 1080p i 60Hz (som ju är den största upplösningen som hdmi är specad för)

Skickades från m.sweclockers.com