Permalänk
Medlem

1* ställ allt till original inställningar, dock cpu o minnes freq manuellt o inte i auto. 1.4V på cpun samt cool n quiet -> disable.

2* Kör memtest (minst) en runda. (för att va säker på att det inte är något minne som är fel på)
3* Öka ett par snäpp (i början sedan en eller en halv) på multiplikatorn till cpu. boota till vindows o kör occt linpack några min.
4* Om inga fel? öka mer på multi o testa stabilitet.. Repetera.
5* När stabilitetstestet går åt pipan så ökar du stänningen till cup med 0.025-0.05V o testar igen. Repetera vid behov.
6* Om stabilt gå till 3*

7* Sen kan du göra samma procedur fast med cpu-nb. (2.4ghz ok, 2.6ghz räcker gott. Har du väldigt snabba minnen så kan du testa 2.8)
Minnesfrekvensen ger just inget om du inte har långsammare minnen än 1333mhz

Jag har använt coretemp på mina phenom2 o det är funkat ok. Idle temp utan cool n quiet o automatisk fläktstyrning bör rimligtvis ligga någonstans funt 10'C över rumstemp. phenom2 ska inte gå över 62'C om man vill va säker. (du kan lägga till offset på tempen i coretemp för att få rimliga nivåer)
Har du väldigt bra kylning på cpun så inte tempen är något problem så bör man va försiktig med spänningar över 1.55V till cpun (om jag inte missminner mig)

När det verkar bra, kör ett ordentligt längre stabilitetstest. Jag tycker ~4h prime95/occt duger gott. Finlira lite om det behövs.
(Var försiktig med längre tester med linpack om du inte har god kylning på moderkortet, då det sätter onormal stress på grejerna)