Ska försöka trimma upp datorn - grundtips

Permalänk
Medlem

Ska försöka trimma upp datorn - grundtips

Jag har återigen börjat få upp mitt intresse för spel och skulle därför behöva trimma upp datorn lite.

Jag har en AMD XP 1,5 (1,33 gz), 256 meg RAM med ett MK QDI Kudoz 7A-moderkort. Dessutom har jag nu köpt ett Creative Geforce4 Ti4200 64-meg grafikkort. Jag har kört 3D-mark med de defaultinställningarna som finns där och fick 7600 poäng. Är det hyfsat för min utrustning? I 3D-mark kan t.ex. ställa in antialiasing (just nu none), frame buffer (double), rendering pipeline (D3D Pure Hardware) Ska man ändra på detta eller påverkar detta bara testet?

Det jag tänkte höra är vad man kan höra för att trimma upp dator.

Jag hade ev. tänkt att klocka mitt grafikkort mha powerstrip. Vad behöver jag tänka på då? Just nu har jag bara en Zalman 300 W tyst fläkt och fläkten som sitter på Creative-kortet. Vågar jag klocka någonting då?

Jag har hört att det finns nån via 4 in one-patch man ska ha, men jag är verkligen inte insatt. Passar den till mitt moderkort?

Vad kan man höra mer? Vågar jag klocka processorn något?

Tacksam för all hjälp

Permalänk

du behöver inte klocka ditt graffe kort alls eftersom det är din prolle som är slö... jag får tex 8726 i 3d marks....
så gå in i biosen och höj FSB och litte på volten så ska du se att det stiger mycket snabbare..

Permalänk
Medlem

Ok, det händer inget speciellt om jag ändrar lite på de inställingarna i biosen eller? Skadar inte processorn?
Så det finns ingen mening alls för mig att klocka grafikkortet då jag har en AMD XP 1,5 gz?

Permalänk

du kommer knappt se någon skillnad om du klockar ditt GF4 eftersom din processor inte klarar av att förse det med det de vill ha....

nej du skadar inte processorn men du förkortar dess livslängs.... fast den brukar vara över 10 år så efter du klockat så kanske den blir 8 år vem vet
den kommer säkert överleva dig om du sköter om den... men klocka på du bara..

Permalänk
Medlem

Ok, tackar. Men hur mycket vågar jag ändra på FSB och volten med den kylningen jag har? Vad jag har förstått måste man inte höja volten, bara för att man höjer FSB? Volten är bara för att få det stabilare eller?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag hittar något ställe i biosen där man kan ändra FSB och Volten. Kan det vara någon av dessa: CPU Host/ PCI Clock Def (Står på default nu men man kan välja t.ex. 133/33), Auto Detect DIMM/PCI Clk (står på enabled nu), Spread spectrum (+/- 0,25 %), DRAM Clock by SPD, DRAM Timing. Eller så går det inte att ändra i min bios. Moderkortet är som sagt Kudoz 7A.

Permalänk
Medlem

Löste det, inställningarna ändras mha jumpers på moderkortet. Men det begränsar inställningarna lite. Jag kan ändra FSB från 100 MHz till 133 MHz. Är detta ok att göra med min konfigueration? Hur högt vågar jag höja volten? Min processor ligger på 45 grader nu tror jag. Det finns även en jumper för CPU Bus Ratio Selection, automatisk eller manuell. Påverkar den inställningen överklockningen?

Permalänk

ja du kan dra på 133 FSB
.. jag har som högst kört i 1.85 volt och det finns folk som kör i runt 2 volt så det är bara att testa sig fram.. kör först i den volt du har nu och så 133fsb.. men låser sig skiten så testar du att höja volten ett snäpp vad det nu är för dig... för mig är det 0.25 det är bara att testa sig fram... låt inte tempen gå över 70 grader bara... hälst ska den vara i ca 60 när du spelar eller så...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Death On Wings
du behöver inte klocka ditt graffe kort alls eftersom det är din prolle som är slö... jag får tex 8726 i 3d marks....
så gå in i biosen och höj FSB och litte på volten så ska du se att det stiger mycket snabbare..

Hmmm ditt svar låter aningen konstigt då jag själv fick poängen som står i min sign tillsammans med systemet som står där

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kanske kan klocka grafikkortet också då. Temperaturen på processorn och systemet ligger på runt 40 när jag är inne och kollar i biosen. Hur mycket stiger det när man spelar?