Vad ska man torka bort cpu/gpu-pasta med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

skit va alla är petiga med rengöringen, själv kör jag med vanligt dasspapper bara, har alltid gjort och det blir rent.

Precis, själv spottar jag på cpun och torkar rent med mina använda strumpor.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Jo jag har Isopropylalkohol men använde tops är det rätt gjort?

Det borde väl funka alldeles utmärkt, själv använder jag aceton och tops.

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storfiskaren:

Det borde väl funka alldeles utmärkt, själv använder jag aceton och tops.

Men jag har märkt att man måste använda minst ett dussin tops för att få bort allt, det är det som är det jobbiga tycker jag. Är det rekommenderat att också ta bort processorn från sockeln innan man rengör den? Nu har jag i och för sig redan rengjort den när den satt i men det funkade ändå.

Permalänk
Inaktiv

Okej så jag använde Zalman Klisterpasta på processorn och det gick inte att få bort helt. Gör aldrig om mitt misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Okej så jag använde Zalman Klisterpasta på processorn och det gick inte att få bort helt. Gör aldrig om mitt misstag!

http://www.uswebbutik.se/bygelblad/268-0

Och limma dit kylet är ingen hit nä

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

http://www.uswebbutik.se/bygelblad/268-0

Och limma dit kylet är ingen hit nä

Det var detta (Zalman värmeledande lim) jag använde till mellan Noctua kylaren och min Q6600. Det vart konstiga mönster på både kylaren och processorn och limmet hade svartnat.

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=37453894&itemName=Za...

Tack för länken!

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Jasså? Men lämnar inte tops rester i form av strån? Jag har hört att kaffefilter är bra men det har jag tyvärr inte. Vet du vart man kan köpa ludd någonstans?

Det där var ju nästan den roligaste feltolkningen jag sett Om du nu inte var ironisk, men då var det roligt i alla fall! Tack för ett gott skratt.

För att ge min synpunkt på det hela så tycker jag tops fungerar utmärkt, det är vad jag kör med.

1. Torr tops för att få bort det värsta.
2. Doppa en ny tops i t-röd eller annan passande vätska och gnugga runt på ytan som ska rengöras.
3. Torka tort och rent med en ny, torr tops.
Här bör du nu ha en skinande ren yta!

Edit:

Det där är bara jättedyrt och jätteonödigt. Vist fungerar det bra, men det gör ex. t-röd också.

Skrivet av Mr_Johan1995:

Jag brukar använda sirap

För att göra det hela lite extra svårt och kladdigt?

Kanske fungerar sirapen som kylpasta annars? Har för mig att jag läst i något test att senap fungerar riktigt bra

Skrivet av dj christian:

Okej så jag använde Zalman Klisterpasta på processorn och det gick inte att få bort helt. Gör aldrig om mitt misstag!

Fick du bort det helt? Om inte så kan nog det orsaka stora värmeproblem. Försök få bort det helt eller så får du nog kompensera med mer kylpasta, dock lär det inte fungera bra.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

har använt toapapper/hushållspapper i alla år. har zalmans kylpasterengörare men vill man ha flytande kylpasta överallt och massa extrajobb funkar det skitbra. efter omgångar med flytande kväve,kompressorkylningen och många vattenkylningsprojekt så håller jag nog tummarna får toa/hushållspapper. luddar inte, lämnar inga rester mer än i form av minimalt dam om man har torr pasta. vilket går att typ andas bort lycka till

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

När jag tar bort kylpasta från min CPU så brukar jag ta Aceton eller liknande stark sprit, sen tar jag ett kaffefilter som jag blöter lite lätt med det här sen är det bara att skrapa så kommer det att lossna hur bra som helst. Se bara till att det inte droppar från den eller något sånt, men det är ganska basic Personligen gillar jag inte tops då jag bara tycker att det luddar av sig på sakerna.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Hushållspapper fungerar hur bra som helst. Och lite alkohol om det behövs.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

T-röd och tops är som nämnt imo det enda rätta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FaniSkogen:

Det där var ju nästan den roligaste feltolkningen jag sett Om du nu inte var ironisk, men då var det roligt i alla fall! Tack för ett gott skratt.

För att ge min synpunkt på det hela så tycker jag tops fungerar utmärkt, det är vad jag kör med.

1. Torr tops för att få bort det värsta.
2. Doppa en ny tops i t-röd eller annan passande vätska och gnugga runt på ytan som ska rengöras.
3. Torka tort och rent med en ny, torr tops.
Här bör du nu ha en skinande ren yta!

Hehe så lite så och nej jag var inte ironisk. Jag kör med Isopropylalkohol som jag köpte på Apoteket och kör det med tops. Funkar utmärkt som sagt dock inte på Zalman klisterpasta eller liknande.

Skrivet av FaniSkogen:

Fick du bort det helt? Om inte så kan nog det orsaka stora värmeproblem. Försök få bort det helt eller så får du nog kompensera med mer kylpasta, dock lär det inte fungera bra.

Fick inte bort klisterpastan helt som jag körde med från Zalman. Det är vad jag vet gjort för kylflänsar på moderkort och grafikkort och inte mellan processorn och värmekylaren. Det vart ett konstigt inpräntat missfärgat mönster som är svart till färgen och det gick inte att få bort helt. En föreslog rakblad så jag ska försöka mig på det. Just nu kör jag ingen pasta alls mellan processorn och kylaren och processorn ligger runt 60 grader i idle och 85 grader med belastning men den överlever tills jag köper Arctic Silver pasta imorrn.

Det är en kombination av lathet och snålhet och jag har lärt mig min läxa haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det vart ett konstigt inpräntat missfärgat mönster som är svart till färgen och det gick inte att få bort helt. En föreslog rakblad så jag ska försöka mig på det. Just nu kör jag ingen pasta alls mellan processorn och kylaren och processorn ligger runt 60 grader i idle och 85 grader med belastning men den överlever tills jag köper Arctic Silver pasta imorrn.

Det är en kombination av lathet och snålhet och jag har lärt mig min läxa haha.

Missfärgning är det bara att skita i, om det är jämnt så räcker det.
Se bara till att limresterna är borta, och räcker det inte med ett rakblad så blir det till att slipa("lappa" kan vara ett bra sökord )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Missfärgning är det bara att skita i, om det är jämnt så räcker det.
Se bara till att limresterna är borta, och räcker det inte med ett rakblad så blir det till att slipa("lappa" kan vara ett bra sökord )

Rakblad funkade inte så bra då kopparbasen inte är helt jämn. Det är räfflor kan man säga. Det är en NH-U12F jag har just nu.

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=6&...

Men jag hade fått bort tillräckligt mycket för att lägga på lite Arctic Silver pasta och nu funkar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

+

Fungerar mycket bra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless