Netgear STORA 1TB NAS

Permalänk

Netgear STORA 1TB NAS

Hey!

Jag har köpt en Netgear STORA 1TB NAS hårddisk sen ett tag tillbaks.
http://www.netgear.co.uk/service-provider/products/storage/re...

Jag har dock lite problem med att den bryter kontakten väldigt ofta enligt min dator. Jag har lagt upp den som en Network Location och det går jätte fint att ansluta till den till en början.

Men efter ett tag, eller t ex när datorn går ner i Sleep mode så kommer följande felmeddelande upp: "Windows cannot access \\STORA\MyLibrary".

Jag måste då alltid starta om hårddisken för att jag ska kunna komma åt den igen via network drives. Det känns som om det är någon slags inställning som jag måste göra i nätverket eller tja, något som jag inte riktigt kan lokalisera eller vet om.

Det som inte pekar för att det är fel på själva NAS hårddisken eller Modemet/Routern är:
- Detta är den andra jag har haft, då Återförsäljaren jag köpte den ifrån inte visste vad som vad var fel och trodde att produkten var defekt. Så jag har en ny av samma märke men med samma bekymmer.

- Mitt modem/router är nyss utbytt då den förra dödade all DHCP utdelning och all nätverksutrustning tappade kontakt hela tiden. Det nya jag fick fungerar superbt på dessa plan.

- Jag kan via cmd pinga hårddisken. Surfar jag då in på hårddisken och loggar in via webbläsaren så går det utan några problem alls.

Som sagt så vet jag inte om det är något som är fel på något av prylarna, men kan jag ha sån otur att efter två byten av utrustningen som just används så är det något som trots allt är fel på det ena eller andra?

Hoppas och tror att det är någon inställning i nätverket eller liknande. Jag köpte den för att kunna lätt ansluta den via nätverket och gå in på den genom Datorn som en "vanlig" hårddisk, så vore tråkigt att ha det som det är just nu. Är tacksam för all möjlig feedback jag kan få!

MVH,
Chris

Permalänk
Hedersmedlem

hej har du windows 7?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Hej,

Yes Windows 7 Enterprise 64bitars kör jag med.

MVH,
Chris

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du har senaste firmware på enheten?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Hej,

Yes, jag kör med den firmwaren som tankades in in samband med installationen på datorn. Har även gjort en uppdatering när jag surfade in på den en gång. Min första tanke var att det kanske var någon bugg av nått slag.

MVH,
Chris

Permalänk
Hedersmedlem

Så den disconnectar dig oavsett om du aktivt använder den eller inte? Blir det så på alla datorer som ansluter till den?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Precis, den disconnectar efter ett par timmar utan att den används. Jobbar man med den frekvent under en dag efter en omstart så är det inga problem. Men skulle man låta datorn stå i några timmar eller att den går in i sleepmode så brukar "Windows cannot access \\STORA\MyLibrary" komma upp direkt när man startar upp igen.

Den nya jag fick har jag inte testat att koppla mot min bärbara. Den gamla hade jag kopplad dit ett par gånger, med resultatet samma problem och felmeddelande efter en stund.

En annan märklig sak som jag har lagt märke till är att under Computer och kollar i översikten av vilka Devices som är kopplade så är nätverkshårddisken "grön", eller rättare sagt symbolen. Jämför jag med hur det är när jag kollar på min arbetsdator och en hårddisk krånglar så syns det på ikonen att den är frånkopplad genom att det är ett rött kryss framför den. Visuellt så ser det inte ut som att det ska vara några bekymmer.

MVH,
Christoffer