6970 började brinna, vad kan man göra nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Mar 2009

6970 började brinna, vad kan man göra nu?

Hej,

Fick sms för en timma sen av en kompis att han säger att hans grafikkort börjat brinna.

Hans story är följande:

Han installerade en uppdatering till ITunes, denna ville då att han skulle starta om sin dator, så han gick ifrån den ett tag och när han kom tillbaka så hade den inte startat än.
Han testa då att starta datorn igen inget hände så han stängde av strömmen och drog ut den ur datorn och satte tillbaka den igen, han starta nu datorn igen och det kom en låga från graffikkortet och en massa gnistor säger han, han drog då ut strömmen ur datorn direkt, och grafikkortet har nu blivit lite svart (där de kom en låga) fixar en bild på detta snart.

Han ska försöka fixa så jag kan länka hela datorn till er men han har ingen dator så han försöker lösa det.

Han har aldrig klockat grafikkortet och datorn är mindre än 6 månader gammal.

Frågorna jag ställer till er nu:

Detta måste ju han få ett nytt på garantin utan tvekan eller har jag fel?
Kan andra delar i systemet vara skadade pga av detta?

Bild på grafikkortet

Datorns Specc

Gigabyte UD-7
Cooler Master 850w silent
Phenom 2 x6 1100t

PS: Gigabyte 6970 med tre fläktar vet ej vad den heter.

MOBO: ASUS Maximus VIII Hero           CPU: i7 6700k @ 4,6Ghz
RAM: Corsair 8194x2 2,6Ghz                 GPU: GTX 1070 ASUS
SSD: Samsung 840 EVO 0.5TB             HDD: Western Digital 2.5TB   
BOX: Fractal Design R4                           NÄT: 850W Corsair Modulärt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Bör vara ett garantiärende. Spontan förbränning hör hemma i bilmotorer, inte i datorer.

Allt kan ha tagit skada pga värme och gnistor, men det är osannolikt.
Moderkortet är nog det som löpt störst risk att ta skada, men ser det inte bränt/svart ut där grafikkortet satt så bör det ha klarat sig.
Har han ett gammalt grafikkort han inte är rädd om liggande så kan han testa att sätta i det, funkar allt då så funkar det.
Har moderkortet tagit skada och datorn är köpt från samma företag så lär det åka på samma garanti.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Om det nu är som du säger så är det bara att gå tillbaka med den och säga att det är fabriksfel.
Tror inte att något annat borde vara skadat, testa stoppa in ett annat grafikkort om burken inte startar kan det varit moderkortet som fick grafikkortet att kortslutas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Mar 2009

Har uppdaterat med en bild på grafikkortet. Ska åka över till honom nu och kolla upp det hela.

MOBO: ASUS Maximus VIII Hero           CPU: i7 6700k @ 4,6Ghz
RAM: Corsair 8194x2 2,6Ghz                 GPU: GTX 1070 ASUS
SSD: Samsung 840 EVO 0.5TB             HDD: Western Digital 2.5TB   
BOX: Fractal Design R4                           NÄT: 850W Corsair Modulärt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Hör med tillverkaren av grafikkortet först. Om det är som du säger så vill de säkert ta en titt på grafikkortet, och visar det sig att andra delar har gått sönder pga av ett defekt grafikkort är det nog troligare att tillverkaren gör det i good will än att datorbutiken där det inhandlades gör det.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av anden12:

Hör med tillverkaren av grafikkortet först. Om det är som du säger så vill de säkert ta en titt på grafikkortet, och visar det sig att andra delar har gått sönder pga av ett defekt grafikkort är det nog troligare att tillverkaren gör det i good will än att datorbutiken där det inhandlades gör det.

Vad du yrar...självklart kontaktar han återförsäljaren först.

Sexmånadersregeln enligt konsumentköplagen borde väl ge svar på tal.
"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Divil:

Vad du yrar...självklart kontaktar han återförsäljaren först.

Sexmånadersregeln enligt konsumentköplagen borde väl ge svar på tal.
"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Hade du klarat av att läsa allt, inte bara första meningen, hade du nog förstått vad jag yrar om. Svårt detta med läsandet.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Mar 2009

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

MOBO: ASUS Maximus VIII Hero           CPU: i7 6700k @ 4,6Ghz
RAM: Corsair 8194x2 2,6Ghz                 GPU: GTX 1070 ASUS
SSD: Samsung 840 EVO 0.5TB             HDD: Western Digital 2.5TB   
BOX: Fractal Design R4                           NÄT: 850W Corsair Modulärt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Det ska han inte. Det är återförsäljaren som har bevisbördan, De måste kunna bevisa att din kompis skadat varan.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Inom 6 månader ligger bevisbördan på återförsäljaren, efter 6 månader är det köparen. Så enklast är helt enkelt att han tar kontakt med återförsäljaren

<> Intel i5 2500K <> Asus P8Z68-V Pro <> Gigabyte GTX 580 SOC <> 8GB Corsair Vengeance <> Corsair Force GT 120GB <> Win 7 64-bit <> Cougar CM 700w <>
http://www.ruthless.se - Svenskt spelcommunity /Northbane
>>Citera för svar!<<

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Låter som felaktiga kondensatorer eller ev. en felaktig spärr. Ett Grafikkort ska inte smälta så lätt utan det ska finnas spärrar som förhindrar detta. Låter som ett fabrikationsfel och därför ska det inte vara några problem med att lämna tillbaka det.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Berätta sanningen så kommer din kompis garanterat att få ett nytt kort, ljuger han så kommer det inte gå alls lika lätt.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Med tanke på att man med all rätt i världen kan vänta sig att kortet INTE börjar brinna (över huvud taget) när man köper det, så räknas det som att det är fel på grafikkortet om det nu börjar brinna. Alltså är det per definition fel på det - även om mer än sex månader har gått. Så länge det inte har gått mer än 3 år (vilket det inte har, det är ju ett 6970) har han alltså rätt till full ersättning från butiken.

Din kompis behöver alltså inte bevisa någonting alls.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Mar 2009

Ville bara berätta för alla att det löste sig och han fick ett nytt kort av XFX istället.

MOBO: ASUS Maximus VIII Hero           CPU: i7 6700k @ 4,6Ghz
RAM: Corsair 8194x2 2,6Ghz                 GPU: GTX 1070 ASUS
SSD: Samsung 840 EVO 0.5TB             HDD: Western Digital 2.5TB   
BOX: Fractal Design R4                           NÄT: 850W Corsair Modulärt