Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Relik 📜

"LeafBox" delar med sig av erfarenheter runt infektion och rensningsförsök.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1278486...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Haha håller med folket som säger att om man går på nåt sånt som Emil beskriver så förtjänar man att bli blåst, inte för att vara direkt elak mot dom personer som går på det men lite måste man ju kunna tänka efter själv.

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter bra på ett sätt.

Man kan ju alltid dra igång virtualbox med Windows och "leka" med dom i en halvtimme. Annars så är ju detta ett problem.

Permalänk

Min kusin fick ett samtal från "Microsoft" och han höll dem på linjen i 20min genom att sätta sig fram en Linux dator vilket gjorde att "Microsofts" .exe "hjälpfil" inte fungerade. Tillslut sa de till honom att köra en .jar och då sa han att han behövde gå.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Keeper of Traditions

Har bara blivit uppringd när man satt i skolan och inte hade möjlighet att prata

Får försöka få igång samtalsinspelningen ifall de skulle få för sig att ringa igen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Kollade faktiskt på hela Läskigt att de lurar stackars okunniga personer på det sättet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jggr:

Du måste skämta?
En okunnig 40+ som endast använder datorn till att betala räkningar med förtjänar helt plötsligt att bli scammad?

Långt ifrån alla som är 40 är okunniga och endast betalar räkningar med dem, vi var med från begynnelsen innan internettiden och upplevt det mesta inom datorvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

hahaha, jag var också forever alone och kollade på hela XD
fan va trollad han blev XD

Permalänk

Ringde en av de till mig ett par gånger i somras, efter andra gången jag svarat och hört indiern från USA vars telefonnummer gick till mexiko var på andra sidan luren så svarades varje samtal med Nyan cat

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MhoKaY:

Långt ifrån alla som är 40 är okunniga och endast betalar räkningar med dem, vi var med från begynnelsen innan internettiden och upplevt det mesta inom datorvärlden

Dem 40-åringarna är en extrem minoritet, skulle jag säga

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Dem 40-åringarna är en extrem minoritet, skulle jag säga

Jag hävdar motsatsen, det är som att säga att väldigt få som är 16 kan äta med kniv och gaffel

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MhoKaY:

Jag hävdar motsatsen, det är som att säga att väldigt få som är 16 kan äta med kniv och gaffel

Ja, det kan du ju hävda, men verkligheten håller inte med ^^,

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Långt ifrån alla som är 40 är okunniga och endast betalar räkningar med dem, vi var med från begynnelsen innan internettiden och upplevt det mesta inom datorvärlden

Enig med MhoKaY.

Det har vel ikke så mye med alder å gjøre som med selve den situasjon der folk er blitt ringt opp gang på gang for å bli systematisk snakket rundt.

Når en vil ta seg tid å se på YT video der er på nesten 1.5 time om Comantra (se tidligere inn innlegg i denne tråd), så vil en bedre forstå den måte de overtaler folk for å få disse til å "kjøpe" tanken på at dere system er utsatt for hot. Mange vil brukere av datamaskiner vil jo ikke lære seg noe selv eller overlater dette til andre når gjelder installasjon av system og handtering av hardvare, så lenge de kan bare bruke det....og der tror jeg selve nøkkelen ligger til den her typen av scamming. Det har intet med aldre å gjøre, uten gjennom den måte disse bedragere vil få det å fremstå som en akutt og hotende situasjon dersom brukere ikke gjøre noe her og nå med saken.

Det er garantert like mange, om ikke fler, i gruppen under 40 år der vil kunne gå på den her formen av bedrageri dersom bedrageren bare vil tilpasse sin strategi tilstrekkelig mye etter "kunden". Dårlig tid og stress tilsammen med akutt du-må-gjøre-noe-nå for å ikke miste alle dine data (unike fotografier, personlig informasjon etc) eller maskinen vil til slutt ikke fungere lengre vil nok få de fleste til å gå i fellen dersom de ikke føler de har kontroll selve med hva som skjer på maskinen og det er det rett mange der ikke har i dag.

Her fikk Comantra (eller Richard) veldig mye "støtte" gjennom å tilhøre MS Golder partners (dvs ved Googling på navnet så ville de havne høyt oppe og gi skjen av å være legitim firma der arbeidet for MS), slike ting gjøre det vanskelig for alminnelige mennesker til å holde styr på seriøse firmaer og de som er ute for å lure folk.

Skrivet av RobinEdquist:

Ringde en av de till mig ett par gånger i somras, efter andra gången jag svarat och hört indiern från USA vars telefonnummer gick till mexiko var på andra sidan luren så svarades varje samtal med Nyan cat

Fikk du noe gjensvar på din Nyan Cat? *hehe*
___
Det jeg synes er mest underlig er hvordan folk gidder å snakke en så dårlig engelsk der en nesten ikke hører hva mannen/kvinnen sier til tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddesix:

För ett bra tag sedan lyckades våra vänner hos Microsoft i Indien ringa just när jag hade som mest långtråkigt. Till ett av klippen spelade jag även in det som hände på skärmen eftersom jag var tillmötesgående och släppte in dem på en (förvisso virtuell) maskin. Tyvärr är jag inte tillräckligt bevandrad i redigering för att föra samman ljud och bild, men om någon känner sig manad att lösa detta kan jag tillhandahålla råmaterialet.

https://www.youtube.com/watch?v=9w2BWyGoc78

https://www.youtube.com/watch?v=cLoB2XcgzwM

https://www.youtube.com/watch?v=uzQIQc0CDA0

Nu i veckan började de efter ett par månaders uppehåll ringa igen, det var då jag kom på att jag hade dessa liggandes. Inte helt otroligt att fler delar följer lite längre fram.

Haha underbart!
Men alltså. Bombay teknikern är ju så förbannat usel på engelska, man hör ju bara massa hottentotten

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Fått minst tre samtal från olika hjälpsamma indier senaste veckan, så de verkar köra någon drive nu...
Sagt jag inte är intresserad och lagt på, men de verkar inte fatta eller logga numren de ringt utan fortsätter igen och igen.
Kan man spärra deras nummer eller nåt genom att ringa sin operatör eller ska man bara låta dem hållas till de tröttnar?
Har tyvärr en osmart hemtelefon utan nummerpres eller sådant.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd

telefon hacker! 00400003

00400003 ringde mig i morse och sa att jag hade virus i min dator och han ville att jag skulle ge han åtkomst till min dator. det är ju då fake och ni ska lägga på och polis anmäla detta! men medela honom att du gör det.

efter samtalet gå in i din dator och öppna webläsaren och så in 192.168.0.1 så är standard (eller gå in på start menyn och sök på cmd och skriv in "ipconfig")
och sedan kolla loggen och se om någon försökt komma in och blocka ip adressen så har försökt komma in

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 (Svart) , CPU-Kyllare: Silverstone Argon AR01, Fläktar: Cooler Master SickleFlow 120mm*3, Corsair Air Series AF120 Quiet 120mm LED, RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8GB, GPU: Sapphire Radeon R9 280X Toxic, HDD: WD Red WD20EFRX 64MB 2TB, Moderkort: MSI Z97 Gaming 3, Nättagragat: EVGA SuperNOVA G2 750W, OS: Windows 8.1, CPU:Intel Core i5 4690K|l https://bit.ly/1qlkQde | Lapptop: Macbook air 13tum

Permalänk
Graded.se
Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Sandberg:

00400003 ringde mig i morse och sa att jag hade virus i min dator och han ville att jag skulle ge han åtkomst till min dator. det är ju då fake och ni ska lägga på och polis anmäla detta! men medela honom att du gör det.

efter samtalet gå in i din dator och öppna webläsaren och så in 192.168.0.1 så är standard (eller gå in på start menyn och sök på cmd och skriv in "ipconfig")
och sedan kolla loggen och se om någon försökt komma in och blocka ip adressen så har försökt komma in

Det är bara till att lägga på luren. Polisanmälan leder ingenvart i vårt avlånga land.

Angående att gå in på en specifik IP-adress så är du ute och cyklar. För det första så är det helt olika beroende på vilken uppkoppling/utrustning man har och för det andra så är det inte så de utför denna scam.

Det de gör är att får dig att godkänna så de kan fjärrstyra din PC med hjälp av något vanligt verktyg. Sen går de in och totalt fuckar upp inställningarna i Windows. Sen kräver de betalt för att ändra tillbaka igen, vilket, efter de fått betalat, inte gör oavsett.

Se denna video för mer info:
https://www.youtube.com/watch?v=kjKjyMKj3n4

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har fått två samtal redan idag bara, ett straxt innan 10 och ett för ca en timme sen bara. Trots att jag talar om att jag jobbar på MS (det gör jag inte, tänkte det skulle få dem sluta ringa), så vill dem ändå "hjälpa" mig.. Wtf lixom? O_o

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Långt ifrån alla som är 40 är okunniga och endast betalar räkningar med dem, vi var med från begynnelsen innan internettiden och upplevt det mesta inom datorvärlden

Var påstår han att alla 40+ är okunniga?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av 02dino:

tack för upplysningen! kan ju vara bra att dela med sig av till morsan som tror på allt hon ser

Skrivet av Osterberg1985:

Ja detta är så sjukt, tyvärr finns det ju folk som går med på det.
Hoppas bara att så mycket folk som möjligt får reda på det så dom inte går på det.

Skrivet av El_Raspberry:

De som går på sådant förtjänar det till en viss grad.

Skrivet av Jonny Myran:

Var påstår han att alla 40+ är okunniga?

Dersom du, Jonny, ville følge sitatene tilbake over tid, så ville du se at Dino henviser til sin mor som en person der ikke kanskje vet så mye om datamaskiner eller interesserer seg for teknologi og derfor ville være lett å lure rundt fra disse bedragene. Hun burde være eldre enn sin sønn og også tilhører en litt "eldre" generasjon der kanskje er et sted rundt 40 år eller eldre...

Uansett hvilket så handler slike telefonsamtal om å fange "kunden" gjennom å ringe ved et tilfellet personen der svarer ikke er mentalt forberedt på hva samtalen vil handle om å få vedkommende å føle seg utvalgt og samtidig presse på om å fatte beslutning under tidspress (hvilket en kan både lese om her eller se på YT der disse samtalene er blitt gjengitt).

Det er ikke helt utrulig at en vil føle seg presset når alt mere viktige data i form av økonomisk informasjon, private billeder/dokumenter og en hel del annet en bruker sin datamaskin hverdagen ligger på computern i dag, så er det klart at slike bedragere ikke trenger å snakke med noen "okunnig" i hjemmet eller en "40+" for å kunne lure av vedkommende personlige opplysninger....

___
Hensikten med sitatene overfor er for å vise Jonny at alder ble implisert fra og med Dinos kommenter frem til gjennom den måte diskusjonen gikk.

Permalänk
Medlem

Har okså haft ett nummer som ringt dom bröt på indiska. När dom sa att min dator hade skickad 10000varningar sa jag att jag mac

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gigantrix:

Dersom du, Jonny, ville følge sitatene tilbake over tid, så ville du se at Dino henviser til sin mor som en person der ikke kanskje vet så mye om datamaskiner eller interesserer seg for teknologi og derfor ville være lett å lure rundt fra disse bedragene. Hun burde være eldre enn sin sønn og også tilhører en litt "eldre" generasjon der kanskje er et sted rundt 40 år eller eldre...

Uansett hvilket så handler slike telefonsamtal om å fange "kunden" gjennom å ringe ved et tilfellet personen der svarer ikke er mentalt forberedt på hva samtalen vil handle om å få vedkommende å føle seg utvalgt og samtidig presse på om å fatte beslutning under tidspress (hvilket en kan både lese om her eller se på YT der disse samtalene er blitt gjengitt).

Det er ikke helt utrulig at en vil føle seg presset når alt mere viktige data i form av økonomisk informasjon, private billeder/dokumenter og en hel del annet en bruker sin datamaskin hverdagen ligger på computern i dag, så er det klart at slike bedragere ikke trenger å snakke med noen "okunnig" i hjemmet eller en "40+" for å kunne lure av vedkommende personlige opplysninger....

___
Hensikten med sitatene overfor er for å vise Jonny at alder ble implisert fra og med Dinos kommenter frem til gjennom den måte diskusjonen gikk.

Tack för att du gräver upp två år gamla inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Tack för att du gräver upp två år gamla inlägg.

Nej nej, mods som sammanfogade nya trådar med denna...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av ASBR:

Fått minst tre samtal från olika hjälpsamma indier senaste veckan, så de verkar köra någon drive nu...
Sagt jag inte är intresserad och lagt på, men de verkar inte fatta eller logga numren de ringt utan fortsätter igen och igen.

De verkar köra igång igen som sagt, de ger sig inte, lol.
Fick en massa samtal från dem förra året, sedan har det varit lugnt ett bra tag, men nu är de igång igen, har fått 2 samtal denna vecka från några som pratar väldigt dålig engelska och säger sig vara frän Microsoft support..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

Förnyad spamattack

De senaste dagarna har jag fått flera dagliga spamsamtal från "Microsoft support".
De ringer omväxlande från
002127894569
007354541
008753146
Jag har inte inlett någon konversation med dessa pirater utan svarar och kopplar ned.
På så sätt får de åtminstone betala en startavgift för samtalet.
Undrar om det spelar någon roll om man väntar och får kontakt med någon fysisk varelse som man kan skälla ut?
Verkar som att de har något system som kopplar ned samtalet om ingen röst svarar. När jag inte säger något hörs bara ett "Goodbye" efter några sekunder och samtalet kopplas ned...
De tidigare omgångarna har samtalen fortsatt även om jag sagt åt den jag pratat med att de höll på med olagligheter och uppmanat dem att upphöra med sina trakasserier. Därför tror jag att det inte finns någon anledning att göra annat än helt enkelt "lägga på".
Så det finns väl egentligen bara ett sätt dvs att skaffa hemligt nummer på fasta telefonen. Till mobilen ringer de i alla fall ännu inte.
För dyrt kan man förmoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

De senaste dagarna har jag fått flera dagliga spamsamtal från "Microsoft support".
De ringer omväxlande från
002127894569
007354541
Jag har inte inlett någon konversation med dessa pirater utan svarar och kopplar ned.
På så sätt får de åtminstone betala en startavgift för samtalet.
Undrar om det spelar någon roll om man väntar och får kontakt med någon fysisk varelse som man kan skälla ut?
De tidigare omgångarna har samtalen fortsatt även om jag sagt åt den jag pratat med att de höll på med olagligheter och uppmanat dem att upphöra med sina trakasserier.
Så det finns väl egentligen bara ett sätt dvs att skaffa hemligt nummer på fasta telefonen. Till mobilen ringer de i alla fall ännu inte.
För dyrt kan man förmoda.

De har ringt till arbetsmobilen 2ggr för mig, samma dag. Sen har jag inte hört mer..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

De har ringt till arbetsmobilen 2ggr för mig, samma dag. Sen har jag inte hört mer..

De ringde och väckte mig (~kl.10:30 ) två dagar i rad på sportlovet. Drog några fina ramsor innan jag lade på luren.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |