Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Om de skulle ha ett tangentbord hade det varit fixat på ett par timmar, men Qpad MK-85 säljs inte i Asien. Såg även att det kommande BIOSet inte löste ditt problem. Kunde vi bara få reda på vilket BIOS du körde från början skulle vi också kunna lösa det relativt snabbt.

Kunde ni inte spåra mitt bios med mitt S/N?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

Kunde ni inte spåra mitt bios med mitt S/N?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi försöker. Vårt europeiska kontor har inte tillgång till den informationen, vi har efterfrågat det från HQ. Förhoppningsvis ordnar vi det i början av nästa vecka.

Trevlig helg på dig och alla andra så länge!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Jag har ett MSI Z77A-G43 moderkort tillsammans med en 3570k processor. Alla inställningar i BIOS är stock förutom att jag har aktiverat Intel Turbo Boost och X.M.P för mina minnen (Corsair Vengenance 1600Mhz). Ibland när jag startar datorn så får jag ett felmeddelande innan post att mina inställningar i bios misslyckades läsas in och att jag kan välja att återställa dem eller gå in och konfigurera det. Så går jag bara in i BIOS, utan att ändra någonting dvs Turbo Boost och X.M.P är på, trycker ESC så jag lämnar BIOS så startar datorn om på nytt och det går galant.

Vad kan problemet vara? Är det en BIOS uppdatering som behövs, jag tror jag har 2.1 som kom med. Systemet är endast ca 2mån gammalt.

Tack!

Det är någonting som låter knasigt med antingen iställningarna eller ett senilt BIOS. Testa en uppdatering om det finns någon, annars se till att spara en profil som du vet fungerar, ladda den när (om) du får felmeddelandet. Uppstår felet på samma sätt, uppdatera BIOS.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vi försöker. Vårt europeiska kontor har inte tillgång till den informationen, vi har efterfrågat det från HQ. Förhoppningsvis ordnar vi det i början av nästa vecka.

Trevlig helg på dig och alla andra så länge!

Tack så mycket för din hjälp iaf Trevlig helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är någonting som låter knasigt med antingen iställningarna eller ett senilt BIOS. Testa en uppdatering om det finns någon, annars se till att spara en profil som du vet fungerar, ladda den när (om) du får felmeddelandet. Uppstår felet på samma sätt, uppdatera BIOS.

Jag är lite försiktig (feg) när det kommer till att uppdatera BIOS'en, hur farligt är det? Och hur gör man det på bästa sätt, finns det någon guide för era moderkort?

Tack på förhand!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk

Ursprungligen inskrivet av Arne King

kommer Command Center att komma till Andriod för Z77 Mpower moderkortet
Det är inte omöjligt, jag ska höra efter vad planerna är.

har du hört nått mer om detta?

Visa signatur

CPU-Intel 12600K.MB-MSI z690 pro.GPU-ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC strix.MEM-Coriar 32GB DDR4 3200Mhz.
Samsung Galaxy S22 Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag är lite försiktig (feg) när det kommer till att uppdatera BIOS'en, hur farligt är det? Och hur gör man det på bästa sätt, finns det någon guide för era moderkort?

Tack på förhand!

På de MSI kort jag uppdaterat bios på har jag gjort det med live update o aldrig haft problem med det bara man tar det lugnt o inte avbryter det borde du klara av det även som oerfaren

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GizZm0:

Jag är lite försiktig (feg) när det kommer till att uppdatera BIOS'en, hur farligt är det? Och hur gör man det på bästa sätt, finns det någon guide för era moderkort?

Tack på förhand!

Som Lauge säger: det är inte svårt. Med fördel lägger du BIOS-filen på ett FAT-formaterat USB-minne och gör det via M-Flash i UEFI-interfacet. Någon guide har jag inte till hands själv, dessvärre.

Skrivet av Arne King:

Ursprungligen inskrivet av Arne King

kommer Command Center att komma till Andriod för Z77 Mpower moderkortet
Det är inte omöjligt, jag ska höra efter vad planerna är.

har du hört nått mer om detta?

Det är lanserat till iOS, vad jag ser. Det ska även komma till Android, dock inga datum på det ännu.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

hmm

har ett 870a-G54

har precis köpt ett par Corsair XMS3-1600Mhz minnen (2x4GB). jag petar över DDR-Ration till 1:4 för att få 1600Mhz på minnena (den defaultar alltid till 1333Mhz eftersom AMD standard anser 1600Mhz som OC av någon anledning) men fick idag under booten en BSOD. har provat att ändra timings manuellt till 9-9-9-24 2T, och provat lämna de som auto (vilket resulterar i typ 9-11-11-34 2T eller något åt det hållet) men har upplevt krascher i båda. spänningen är satt till 1.6V som minnena ska i 1600Mhz

missar jag någon inställning i BIOS? Har senaste versionen redan

sitter på en 955BE för övrigt

edit: för tillfället sitter de på 1333Mhz 9-9-9-24 2T för att få det hela stabilt, men vill ju liksom kunna köra de 1600MHz som de ska klara av

Permalänk
Medlem

Med tanke på att alla frågor som är relaterade med MSI mellan "himmel och jord" så skulle jag vilja ställa den lilla enkla frågan med några följdfrågor!

Hur är det att arbeta för MSI?

Känner man sig som en MSI-anställd delaktig i MSI's framtidsvisioner/projekt?

Och klassikern såklart! Hur ser en "typisk" arbetsdag ut?

Har alltid undrat hur det känns att arbeta med något som vi alla andra ser som en hobby!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Cirap:

hmm

har ett 870a-G54

har precis köpt ett par Corsair XMS3-1600Mhz minnen (2x4GB). jag petar över DDR-Ration till 1:4 för att få 1600Mhz på minnena (den defaultar alltid till 1333Mhz eftersom AMD standard anser 1600Mhz som OC av någon anledning) men fick idag under booten en BSOD. har provat att ändra timings manuellt till 9-9-9-24 2T, och provat lämna de som auto (vilket resulterar i typ 9-11-11-34 2T eller något åt det hållet) men har upplevt krascher i båda. spänningen är satt till 1.6V som minnena ska i 1600Mhz

missar jag någon inställning i BIOS? Har senaste versionen redan

sitter på en 955BE för övrigt

edit: för tillfället sitter de på 1333Mhz 9-9-9-24 2T för att få det hela stabilt, men vill ju liksom kunna köra de 1600MHz som de ska klara av

Gör det någon skillnad med att ställa spänningen till minneskontrollern? Dvs CPU/NB. Exakt vad inställningen heter kan jag däremot inte minnas just nu, var lite för länge sedan jag pillade med AMD-kort själv, får jag erkänna.

Skrivet av frozrr:

Med tanke på att alla frågor som är relaterade med MSI mellan "himmel och jord" så skulle jag vilja ställa den lilla enkla frågan med några följdfrågor!

Hur är det att arbeta för MSI?

Känner man sig som en MSI-anställd delaktig i MSI's framtidsvisioner/projekt?

Och klassikern såklart! Hur ser en "typisk" arbetsdag ut?

Har alltid undrat hur det känns att arbeta med något som vi alla andra ser som en hobby!

Hehe, här var det personliga frågor som gällde. Nåväl...

Arbeta för MSI är kul. Kul kollegor, bra atmosfär, även om det för min del är lite udda att jobba på distans, jag är stationerad i Stockholm, medan mina kollegor sitter i Nederländerna. Andra sidoeffekter är att man bland annat numera är bättre på engelska än svenska, då jag aldrig pratar svenska numera...

Delaktig är man om man gör sig delaktig. Det finns ingenting som hindrar en från att dela ut förslag på hur saker kan förbättras åt höger och vänster, det är snarare uppskattat. Det finns dock alltid en viss hierarki i Taiwanesiska företag, och jag befinner mig väldigt långt ner på sagda stege. Det är inte lätt att påverka saker och ting, men jag antar att det är för att kommunikationen går från mig till Nederländerna och därifrån till HQ i Taipei där utvecklingen sker. Kommunikationsleden är inte sådär jättekorta. Mitt personliga mål är snarare att jobba med utveckling av produkter än marknadsföringen jag håller på med nu, det är där mitt intresse ligger.

Sist, det finns egentligen ingen typisk arbetsdag. Ibland är man ute på event, ibland ute hos återförsäljare, andra gånger träffar man media, men för det mesta handlar det mycket om att hålla koll på testexemplar och annonseringsprojekt. Det är således ett ganska bra kliv bort från att ha det som en hobby och bara ha skoj hela dagarna, det finns en hel värld med budgetar, möten och regler som bara väntar på att blåsa bort en.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Jag vill passa på att ge ett stort plus för den service jag fick gällande min garanti. Det var helt och hållet jag som försatt mig i problemet men fick det löst i alla fall. Stort tack!

Permalänk
Medlem

Måste bara tycka till om ert MSI Z77 MPOWER!
Det är ju förjäkla snyggt! Kommer passa in i mitt projekt perfekt
Tack MSI för att ni gör SVARTA moderkort!!

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Hellbeard:

Jag vill passa på att ge ett stort plus för den service jag fick gällande min garanti. Det var helt och hållet jag som försatt mig i problemet men fick det löst i alla fall. Stort tack!

Inga problem, ledsen att det dröjde så länge som det gjorde.

Skrivet av Palie:

Måste bara tycka till om ert MSI Z77 MPOWER!
Det är ju förjäkla snyggt! Kommer passa in i mitt projekt perfekt
Tack MSI för att ni gör SVARTA moderkort!!

Tackar, tackar. Det kommer flera, vi ser fram emot eventuella bilder från bygget.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Inga problem, ledsen att det dröjde så länge som det gjorde.

Tackar, tackar. Det kommer flera, vi ser fram emot eventuella bilder från bygget.

Bilder blir det på söndag sökte sponsring av er, men man blev nog bortsorterad i alla ansökningar! Så köpte ett istället

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk

Hej! Jag har ett MSI 760GM-P23 (FX) Jo nu är det så här att jag köpte en Amd fx 8120 och när jag installerade de till det här moderkortet så fungerade de ju.... eftersom jag hade updaterat BIOS men nu kommer vi till det roliga här på eran hemsida så står det faktiskt att den ska ha fullt support för just min cpu. Fast det har den ju inte jag måste stänga av 2-cores ha lägsta möjliga volt och sätta en extra fläkt fast tryckt mellan grafikkortet och cpu kylaren för att kyla mitt moderkort (Jag vet att det låter efterblivet) den kommer enligt cpuid hwmonitor upp i 95 grader oklockad cpu och när den har nått 95-96 grader så klockar cpun ner sig JÄTTE lågt och volten sänks också jätte mycket har också nyaste Bios... Behöver gärna lite hjälp!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Beställde Z77A-GD55 igår och kommer få det idag. Tänkte höra om MSI själva gjort en guide för överklockning av 3570K som man kan läsa? Helt ny på det där med UEFI

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Föredetting
Skrivet av qwerty1337:

Hej! Jag har ett MSI 760GM-P23 (FX) Jo nu är det så här att jag köpte en Amd fx 8120 och när jag installerade de till det här moderkortet så fungerade de ju.... eftersom jag hade updaterat BIOS men nu kommer vi till det roliga här på eran hemsida så står det faktiskt att den ska ha fullt support för just min cpu. Fast det har den ju inte jag måste stänga av 2-cores ha lägsta möjliga volt och sätta en extra fläkt fast tryckt mellan grafikkortet och cpu kylaren för att kyla mitt moderkort (Jag vet att det låter efterblivet) den kommer enligt cpuid hwmonitor upp i 95 grader oklockad cpu och när den har nått 95-96 grader så klockar cpun ner sig JÄTTE lågt och volten sänks också jätte mycket har också nyaste Bios... Behöver gärna lite hjälp!

Jag tar och kollar upp det här med våra ingenjörer. Återkommer så fort jag hör någonting.

Skrivet av Mocka:

Hejsan.

Beställde Z77A-GD55 igår och kommer få det idag. Tänkte höra om MSI själva gjort en guide för överklockning av 3570K som man kan läsa? Helt ny på det där med UEFI

Vi har en överklockningsguide för LGA1155, förvisso skriven för Sandy Bridge, men det är mer eller mindre samma tillvägagångssätt: http://pdfcast.org/pdf/verklockningsguide-msi-s1155
En mindre skillnad är förstås att den där guiden är gjord med det ursprungliga Click BIOS också, det ser lite annorlunda ut med Click BIOS II. Inställningarna är dock desamma.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vi har en överklockningsguide för LGA1155, förvisso skriven för Sandy Bridge, men det är mer eller mindre samma tillvägagångssätt: http://pdfcast.org/pdf/verklockningsguide-msi-s1155
En mindre skillnad är förstås att den där guiden är gjord med det ursprungliga Click BIOS också, det ser lite annorlunda ut med Click BIOS II. Inställningarna är dock desamma.

Tackar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Kära Sweclockare,

Som ett led i vår ökade närvaro på den svenska marknaden vill vi nu ta nästa steg, nämligen interaktion med våra användare. Alla, såväl nuvarande som tidigare och förstås framtida, användare är välkomna med feedback, produktfrågor och allt MSI-relaterat mellan himmel och jord. Ingen fråga är för enkel eller för svår.

Gällande MSI i sig är jag relativt säker att de flesta av er har ett hyfsat grepp på vad vi gör, i Sverige är huvudfokus på komponenter, d.v.s. moderkort och grafikkort och fulla system i form av notebooks och All-in-One.

Vi ser fram emot en drös givande feedback, tankar och åsikter!

Med Vänliga Hälsningar,
Jonas Klar
Marketing Communication Executive
MSI Sweden & Finland

http://i.imgur.com/r6S97.png

Har läst lite om att det är riskfyllt att uppdatera BIOS genom Live Update.. är sådant fallet även idag eller är det bara att köra igång installationen?

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Clickytop:

Har läst lite om att det är riskfyllt att uppdatera BIOS genom Live Update.. är sådant fallet även idag eller är det bara att köra igång installationen?

Tack på förhand.

Live Update är inte 100% felfritt på grund av yttre faktorer såsom bakgrundsprocesser och annat som ligger och stör när man kör en uppdatering. Om du har en helt ren OS-installation är det i princip riskfritt, men ju äldre och mer nertyngd OS-installation du har, desto större är risken att något går galet. Vi rekommenderar M-Flash (släng in BIOS-filen på en FAT-formaterad USB-sticka och kör M-Flash via BIOS), det är barnsligt enkelt numera i och med Click BIOS II.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej.

Tycker mitt MSI Z77A-GD55 fungerat bra men det en en sak som stör mig som verkar återkommande nu den senaste tiden. Varje gång jag startar om datorn så låser den sig i POST (där man egentligen ser MSI loggan) och enbart när jag ändat något i UEFI. Lösningen blir att stänga av den med PWR knappen och sedan starta den så går den igenom POST utan problem.

Ville även börja överklocka men Ratio är låst på något sätt (står bara Auto och man kan inte välja något annat) och samma gäller CPU Core Voltage. Detta är när jag går in i UEFI efter att ha startat om datorn. Men...kör jag programmet CLICKBIOSII så kommer jag åt alla värden jag behöver komma åt. Hur kan det vara så tro? Samma när jag kör MSI Control Center, alla värden är upplåsta.

Felet att BIOS låser sig uppkommer endast om jag ändrar något värde men inte om jag bara låter allt vara. Sen startar den om normalt när jag laddar defaultvärden (Clear CMOS).

EDIT - Utvecklade det hela lite mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hej

jag uppdaterade mitt Click Bios II på min dator och den nya versionen fungerar inte får bara upp ett felmedelande när jag försöker starta det. Hur går det med qpad mk-85 bioset jag kör ett Z68-GD65 G3. Jag uppdaterade också mitt intel chips drivers och då började mitt tangentbord att blinka helt villt men nu så installerade jag om alla drivers från cd skivan så nu är allt det gammla tillbaka och nu funkar clickbios 2 vetetusan vad felet är på era nya uppdateringar.

Fixa Clickbios CLICK_BIOS_II_1.0.089

Fixa Intel_ME_Driver_7.1.52.1176

Fixa Intel_INF_Update_9.2.3.1020

kolla upp dom filerna så jag vågar uppdatera igen utan att allt krånglar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det fortfarande någon aktivitet i denna tråd? Jag köpte nyligen ett Z77A-GD55 och har ett väldigt irriterande problem. Använder det integrerade ljudet och får sånt där klassiskt fruktansvärt irriterande pipande/tjutande ljud som varierar beroende på last (använder utgångarna i bak, INTE på frontpanelen, har inte dessa inkopplade) I spel blir det outhärdligt. Trodde verkligen inte att detta problem existerade på moderna moderkort, är riktigt missnöjd.

Har testat senaste drivrutinerna (både de som finns på MSI.com och Realteks egna) och har flashat till nyaste BIOS-versionen (1.4) utan resultat. Det hjälper lite att sätta på Spread Spectrum men inte helt och det ska ju absolut inte vara nödvändigt. Något verkar ju vara fel med avskärmningen (heter det så?) så jag undrar om detta fel uppträder på alla Z77A-GD55 eller om det bara är mitt exemplar som är kasst.

Finns det något mer jag kan testa eller är det bara att skicka tillbaka? Vore ju förbannat tråkigt om man fick tillbaka ett med precis samma problem.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ni någon aning om vilka backplates som passar på detta kort? http://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048mb...

har förstått att EVGA's backplates ska passa men det känns lite fel och sätta det på ett av era kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hej,

Är det fortfarande någon aktivitet i denna tråd? Jag köpte nyligen ett Z77A-GD55 och har ett väldigt irriterande problem. Använder det integrerade ljudet och får sånt där klassiskt fruktansvärt irriterande pipande/tjutande ljud som varierar beroende på last (använder utgångarna i bak, INTE på frontpanelen, har inte dessa inkopplade) I spel blir det outhärdligt. Trodde verkligen inte att detta problem existerade på moderna moderkort, är riktigt missnöjd.

Har testat senaste drivrutinerna (både de som finns på MSI.com och Realteks egna) och har flashat till nyaste BIOS-versionen (1.4) utan resultat. Det hjälper lite att sätta på Spread Spectrum men inte helt och det ska ju absolut inte vara nödvändigt. Något verkar ju vara fel med avskärmningen (heter det så?) så jag undrar om detta fel uppträder på alla Z77A-GD55 eller om det bara är mitt exemplar som är kasst.

Finns det något mer jag kan testa eller är det bara att skicka tillbaka? Vore ju förbannat tråkigt om man fick tillbaka ett med precis samma problem.

Tacksam för svar.

Tror du drabbas av coil whining. Det är inte lätt att komma runt det (men oftast så brukar inte moderkort lida av detta). Men reklamation kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hej,

Är det fortfarande någon aktivitet i denna tråd?

Undrar detsamma. Blir ju nästan tvungen att fråga i andra trådar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilka MSI-datorer som har bakgrundsbelyst tangentbord? Går det att utläsa från datorbeteckningen? De här ser ganska lika ut (MSI GE70) men de har olika bild, varav den ena verkar ha bakgrundsbelyst tangentbord.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157744-msi_ge70_0nc-0...

http://cdon.se/hemelektronik/msi_ge70_i5-3210m_6gb_500gb_17.3...

En annan fråga. Är det möjligt att byta ut DVD-spelare och sätta in SSD istället?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mocka:

Hej.

Tycker mitt MSI Z77A-GD55 fungerat bra men det en en sak som stör mig som verkar återkommande nu den senaste tiden. Varje gång jag startar om datorn så låser den sig i POST (där man egentligen ser MSI loggan) och enbart när jag ändat något i UEFI. Lösningen blir att stänga av den med PWR knappen och sedan starta den så går den igenom POST utan problem.

Ville även börja överklocka men Ratio är låst på något sätt (står bara Auto och man kan inte välja något annat) och samma gäller CPU Core Voltage. Detta är när jag går in i UEFI efter att ha startat om datorn. Men...kör jag programmet CLICKBIOSII så kommer jag åt alla värden jag behöver komma åt. Hur kan det vara så tro? Samma när jag kör MSI Control Center, alla värden är upplåsta.

Felet att BIOS låser sig uppkommer endast om jag ändrar något värde men inte om jag bara låter allt vara. Sen startar den om normalt när jag laddar defaultvärden (Clear CMOS).

EDIT - Utvecklade det hela lite mer.

Vilken BIOS-version kör du med? Just sådana där fixar är normalt sett sådant som ordnas med uppdateringar om de uppdagats innan. Om du kör med senaste BIOS som finns behöver jag lite mer info av dig i form av systemspecs.

Skrivet av bosis1:

Hej

jag uppdaterade mitt Click Bios II på min dator och den nya versionen fungerar inte får bara upp ett felmedelande när jag försöker starta det. Hur går det med qpad mk-85 bioset jag kör ett Z68-GD65 G3. Jag uppdaterade också mitt intel chips drivers och då började mitt tangentbord att blinka helt villt men nu så installerade jag om alla drivers från cd skivan så nu är allt det gammla tillbaka och nu funkar clickbios 2 vetetusan vad felet är på era nya uppdateringar.

Fixa Clickbios CLICK_BIOS_II_1.0.089

Fixa Intel_ME_Driver_7.1.52.1176

Fixa Intel_INF_Update_9.2.3.1020

kolla upp dom filerna så jag vågar uppdatera igen utan att allt krånglar.

Jag fick svar från HQ angående BIOS för MK-85 förra veckan, har dock varit iväg en del och inte kunnat svara så snabbt som jag önskat. De tycker du ska testa BIOS P.60, detta måste du dock flasha med en bootbar USB-sticka, flasha INTE i Windows, då det inkluderar en ME-uppdatering och alla problem som funnits med denna uppdatering har kommit till följd av Live Update-flashning.

BIOS: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=BIOS
Verktyg för att göra USB-minne bootbart: http://rufus.akeo.ie/

Skrivet av fragande:

Hej,

Är det fortfarande någon aktivitet i denna tråd? Jag köpte nyligen ett Z77A-GD55 och har ett väldigt irriterande problem. Använder det integrerade ljudet och får sånt där klassiskt fruktansvärt irriterande pipande/tjutande ljud som varierar beroende på last (använder utgångarna i bak, INTE på frontpanelen, har inte dessa inkopplade) I spel blir det outhärdligt. Trodde verkligen inte att detta problem existerade på moderna moderkort, är riktigt missnöjd.

Har testat senaste drivrutinerna (både de som finns på MSI.com och Realteks egna) och har flashat till nyaste BIOS-versionen (1.4) utan resultat. Det hjälper lite att sätta på Spread Spectrum men inte helt och det ska ju absolut inte vara nödvändigt. Något verkar ju vara fel med avskärmningen (heter det så?) så jag undrar om detta fel uppträder på alla Z77A-GD55 eller om det bara är mitt exemplar som är kasst.

Finns det något mer jag kan testa eller är det bara att skicka tillbaka? Vore ju förbannat tråkigt om man fick tillbaka ett med precis samma problem.

Tacksam för svar.

Det är absolut aktivitet i tråden, men jag har inte alltid tid att sitta här. Vid kvartalsskiften blir det mycket, dessutom hade vi Captech Expo förra veckan, det tog upp större delen av min tid.

Anywho; det är inget generellt problem på Z77A-GD55, då hade jag hört mer om det. Kör du datorn i ett jordat uttag, däremot? Jag har stött på en del liknande problem i fall med kass jord, testa gärna olika uttag om du har möjlighet. Jag skulle även gå så långt om att jag rekommenderar dig att testa ett annat nätagg (om du har ett liggande), annars har du helt klart giltiga grunder för ett utbyteskort.

Skrivet av Uvania:

Hej!

Har ni någon aning om vilka backplates som passar på detta kort? http://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048mb...

har förstått att EVGA's backplates ska passa men det känns lite fel och sätta det på ett av era kort

Backplates är ingenting vi säljer löst och kan dessvärre inte riktigt rekommendera något. Våra Lightningkort kommer dock med backplates från fabrik.

Skrivet av Eilonwy:

Hur vet man vilka MSI-datorer som har bakgrundsbelyst tangentbord? Går det att utläsa från datorbeteckningen? De här ser ganska lika ut (MSI GE70) men de har olika bild, varav den ena verkar ha bakgrundsbelyst tangentbord.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157744-msi_ge70_0nc-0...

http://cdon.se/hemelektronik/msi_ge70_i5-3210m_6gb_500gb_17.3...

En annan fråga. Är det möjligt att byta ut DVD-spelare och sätta in SSD istället?

GE har inte bakgrundsbelysning, alla GT har det. Så enkelt är det. Webhallens bild ser ut att vara på en GT70.

Gällande ODD mot SSD; nej, inte i nuläget. Däremot har alla GT-modeller mSATA-portar där du kan peta in en SSD, även om du köper en modell med endast mekaniska diskar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vilken BIOS-version kör du med? Just sådana där fixar är normalt sett sådant som ordnas med uppdateringar om de uppdagats innan. Om du kör med senaste BIOS som finns behöver jag lite mer info av dig i form av systemspecs.

Hej. Det löste sig med BIOS, har tillgång till alla inställningar. Bara jag som inte visste att man skulle trycka + eller - för att ändra värden. Har version 1.5

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9