Permalänk
Medlem

Passar på och lånar tråden.
Postade även en tråd om detta i kylningsdelen, men vart tipsad att skriva här med eftersom det gäller ett MSI-moderkort. Orkar inte skriva om texten så kör en copy-paste här, tack på förhand!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Upptäckte igår när jag satt och kollade på mina temps att HWMonitor visade en hög temp på TMPIN1, runt 80°C vid spelande. Googlade lite och försökte hitta vart denna givare satt utan större framgång, men hittade en kille som snacka om att det var South Bridge tempen. Rev upp burken och upptäckte att grafikkortet satt lite dumt då det täckte i princip hela heatsinken. Flyttade mitt grafikkort till en annan port för att få lite luft över south bridge. Satte dit ännu en chassifläkt och startade datorn igen och det såg bättre, hade igår 44°C konstant under spelande. Däremot startade jag datorn nu på morgonen, efter att den stått avstängd hela natten, och startade direkt HWMonitor för att se tempsen och då indikerar samma givare 62°C, bara sekunder efter att jag startat datorn. Jag har gott om chassifläktar, och ingen av mina andra temps ligger någonsin över 60°C i load, inte ens grafikkortet. Googlade en del om mitt moderkort (listat här under) och denna givare, och det var fler som hade samma problem. Har även testat lite andra mjukvaror, men de visar ungefär samma sak.

Moderkortet har ett automatiskt överklockningsläge som det optimerar minnen och whatnot (är inte jätteduktig på överklockning direkt), men använder inte detta utan kör helt o-överklockat (förutom grafikkortet som kom överklockat från leverantör).

Nu till min fråga, är det någon som kan bekräfta att TMPIN1 är denna givare? Om inte, vilken är det och vad kan jag göra åt det? Läste i någon tråd här på SC att TMPIN1 var CPU-socket, men det kanske skiljer sig på olika moderkort? CPU-tempsen går sällan över 50°C.

Burken:
Processor: Intel® Core i7-3770K 3.5GHz
Moderkort: MSI Z77A-GD65, Socket-1155
Minnen: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5 "OC - Version"
Kylare processor: Arctic Cooling Alpine 11 Plus
Operativsystem: Windows 7 Professional

Väldigt tacksam för hjälp!

Hälsningar
Henrik

EDIT: Kan tilläggas att jag har kännt på south bridge med fingret när den idikerade 80 grader, och den kändes definitivt inte som 80 grader. Det som gör mig fundersam är att tempen verkar ju gå upp och ner, även om det är lustiga temps. Däremot när det ändras så är det ofta konstiga intervaller, inte grad för grad utan kan växla mellan två lägen (till exempel 60 direkt till 62, och tillbaka) oberoende av vad jag gör, dvs spelar, i idle, kollar på film etc.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Benko:

Passar på och lånar tråden.
Postade även en tråd om detta i kylningsdelen, men vart tipsad att skriva här med eftersom det gäller ett MSI-moderkort. Orkar inte skriva om texten så kör en copy-paste här, tack på förhand!

HWMonitor är förberett för moderkort med massvis med sensorer, men tar inte alltid bort dessa i programmet när de inte existerar. Det kan även vara så att moderkortet i sig är förberett för sensorer, som programmet hittar, men fysiskt inte existerar, och genererar en bogus-temperatur. Temperaturer föreslår vi att du kikar i Control Center, är något galet där har du grunder för oro.

Annars är 62 grader ingenting att oroa sig för på någon komponent, faktiskt, krasst sagt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra! Det var ungefär detta jag lyckats komma fram till på egen hand också. Kan inte hitta tempen i Control Center. Då kan ja släppa det! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag undra lite hur Garantin påverkas om jag skulle vilja sätta i min gamla SSD Hårddisk (Corsair Intern SSD 120GB Force GT Series SATA III 2.5") i min nya MSI GE60 0NC!! jag kommer ju behöva öppna datorn och switch hårddiskar!
Sen om det går att få med operativsystemet från den hårddisken som sitter i nu till min ssd hårddisk på något lätt sätt
Tack i förväg!

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk

Hej igen! det var jag som skrev om mitt värme problem om mitt Msi 760Gm-p23 har du fått något svar? Skulle gärna inte vilja betala ett helt nytt moderkort just nu...

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lager93:

Tjena

Jag undra lite hur Garantin påverkas om jag skulle vilja sätta i min gamla SSD Hårddisk (Corsair Intern SSD 120GB Force GT Series SATA III 2.5") i min nya MSI GE60 0NC!! jag kommer ju behöva öppna datorn och switch hårddiskar!
Sen om det går att få med operativsystemet från den hårddisken som sitter i nu till min ssd hårddisk på något lätt sätt
Tack i förväg!

Generellt sett är det firtt fram att byta hårddisk, så länge du inte gör åverkan på övriga komponenter.

Skrivet av qwerty1337:

Hej igen! det var jag som skrev om mitt värme problem om mitt Msi 760Gm-p23 har du fått något svar? Skulle gärna inte vilja betala ett helt nytt moderkort just nu...

Dessvärre ingenting ännu; jag frågar igen. Ber om ursäkt för fördröjningen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp.

Jag håller i skrivande stund på att bygga ihop en dator med MSI Z77A-G45 som moderkort. Får det inte att fungera. Verkar som att den inte får någon ström men vet inte riktigt hur jag ska göra min trubbleshoot. Finns det någon lampa på moderkortet som ska lysa och visa att det får ström genom att endast koppla in moderkortsström och cpuström?

Har testat med ett annat nätaggregat men inget visar på att den får någon ström.

Permalänk

Hej.

Har en sak jag funderar på angående min GE60. Det är så att Turbo-knappen lyser konstant. Även vid enkel användning så som surfande och Spotify. Som jag förstått det så lyser Turbo-knappen när nVidia grafiken belastas, vilket den inte borde göra vid enbart surfande.

Läste på ett annat forum att uppdatering/ominstallering av drivrutiner för både Intel- och nVidiagrafiken kunde hjälpa men detta fungerade inte för mig.
Några tankar Meantek?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av zencity:

Skulle behöva lite hjälp.

Jag håller i skrivande stund på att bygga ihop en dator med MSI Z77A-G45 som moderkort. Får det inte att fungera. Verkar som att den inte får någon ström men vet inte riktigt hur jag ska göra min trubbleshoot. Finns det någon lampa på moderkortet som ska lysa och visa att det får ström genom att endast koppla in moderkortsström och cpuström?

Har testat med ett annat nätaggregat men inget visar på att den får någon ström.

Om övriga komponenter fungerar i ett annat system är jag rädd att du råkat på ett trasigt moderkort, helt enkelt. Dubbelkolla den extra strömkontakten till CPU:n bara. Några lampor på kortet brukar inte existera.

Skrivet av Mattadoren:

Hej.

Har en sak jag funderar på angående min GE60. Det är så att Turbo-knappen lyser konstant. Även vid enkel användning så som surfande och Spotify. Som jag förstått det så lyser Turbo-knappen när nVidia grafiken belastas, vilket den inte borde göra vid enbart surfande.

Läste på ett annat forum att uppdatering/ominstallering av drivrutiner för både Intel- och nVidiagrafiken kunde hjälpa men detta fungerade inte för mig.
Några tankar Meantek?

Jag ska dubbelkolla läget med de som har stenkoll, själv får jag erkänna att jag inte har koll riktigt ner på den detaljnivån. Däremot kan jag tänka mig att grafikkortet belastas så snart man har något med Flash inblandat, testa att deaktivera mjukvaruacceleration av Flash och se om det gör någon skillnad. Återkommer med ett förhoppningsvis bättre svar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mattadoren:

Hej.

Har en sak jag funderar på angående min GE60. Det är så att Turbo-knappen lyser konstant. Även vid enkel användning så som surfande och Spotify. Som jag förstått det så lyser Turbo-knappen när nVidia grafiken belastas, vilket den inte borde göra vid enbart surfande.

Läste på ett annat forum att uppdatering/ominstallering av drivrutiner för både Intel- och nVidiagrafiken kunde hjälpa men detta fungerade inte för mig.
Några tankar Meantek?

Det gick ganska fort att få ett svar just idag.

Du har uppfattat det hela helt korrekt - Turboknappen lyser när den dedikerade grafiken är igång, oavsett belastning. Som jag nämnde innan råder jag dig att stänga av hårdvaruacceleration av Flash, och även kolla bakgrundsprogram som kan tänkas belasta grafikkortet, såsom Afterburner och GPU-Z.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Det gick ganska fort att få ett svar just idag.

Du har uppfattat det hela helt korrekt - Turboknappen lyser när den dedikerade grafiken är igång, oavsett belastning. Som jag nämnde innan råder jag dig att stänga av hårdvaruacceleration av Flash, och även kolla bakgrundsprogram som kan tänkas belasta grafikkortet, såsom Afterburner och GPU-Z.

Man får tacka! Flash var boven.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har ett MSI N560GTX-Ti Hawk och idle-temperaturen ligger på 52 grader, men när jag köpte den låg den på under 30. Under load ligger kortet på ca 80 grader. Jag testade att rengöra kortet och applicera ny kylpasta men det hjälpte inte. Vad kan vara anledningen till denna ökning? Kortet är inte, och har aldrig varit, överklockat.

edit: Märkte precis att om jag kopplar ur min andra skärm så går idle tempen ner till 40 och load tempen till 76... skumt.

Permalänk

hej msi

hej jag skulle vilja bli sponsrad av er jag ska bygga ett trä chassi i skolan ett :skolprojekt:
och skolan har inte mycket pengar derför skulle jag vilja bli sponsrad tacksam för hjälp

Permalänk
Föredetting
Skrivet av magnusvmt:

Hej.

Jag har ett MSI N560GTX-Ti Hawk och idle-temperaturen ligger på 52 grader, men när jag köpte den låg den på under 30. Under load ligger kortet på ca 80 grader. Jag testade att rengöra kortet och applicera ny kylpasta men det hjälpte inte. Vad kan vara anledningen till denna ökning? Kortet är inte, och har aldrig varit, överklockat.

edit: Märkte precis att om jag kopplar ur min andra skärm så går idle tempen ner till 40 och load tempen till 76... skumt.

Har du rengjort kylaren på damm? Temperaturerna låter faktiskt inte onormalt höga som de är nu heller, men jag förstår problemet om ljudnivån har gått upp. Jag skulle rekommendera en rengöring av kylaren till att börja med.

Skrivet av samwester:

hej jag skulle vilja bli sponsrad av er jag ska bygga ett trä chassi i skolan ett :skolprojekt:
och skolan har inte mycket pengar derför skulle jag vilja bli sponsrad tacksam för hjälp

Då tar vi det såhär igen; sponsring är ingenting man bara får. Det är någonting man får göra sig förtjänt av. Visa upp tidigare projekt, meriter eller åtminstone en detaljerad plan, så tar vi det därifrån.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har du rengjort kylaren på damm? Temperaturerna låter faktiskt inte onormalt höga som de är nu heller, men jag förstår problemet om ljudnivån har gått upp. Jag skulle rekommendera en rengöring av kylaren till att börja med.

Nä, de är inte onormalt höga i förhållande till 560ti kort, men för att vara en av de bästa kylarna på marknaden (Twin Frozr III) så tycker jag de är högre än de borde. Ja, jag rengjorde kylaren så gott jag kunde. Jag har inget riktig problem med kortet, jag undrade bara om det var en känt fenomen att temperaturen stiger över tiden eller något.

Vet du förresten om undersidan av kylflänsen som ligger mot processorn brukar vara lite räfflig? Min var det och jag funderar på att sandpappra den för att få en blankare yta och se om det hjälper.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av magnusvmt:

Nä, de är inte onormalt höga i förhållande till 560ti kort, men för att vara en av de bästa kylarna på marknaden (Twin Frozr III) så tycker jag de är högre än de borde. Ja, jag rengjorde kylaren så gott jag kunde. Jag har inget riktig problem med kortet, jag undrade bara om det var en känt fenomen att temperaturen stiger över tiden eller något.

Vet du förresten om undersidan av kylflänsen som ligger mot processorn brukar vara lite räfflig? Min var det och jag funderar på att sandpappra den för att få en blankare yta och se om det hjälper.

Basen på kylaren brukar inte vara helt plan alltid. Det finns lite variationer. Den blir förmodligen en smula bättre om du slipar ner den själv till en plan yta, men då förverkar du garantin.

Skrivet av Calle2003:

Hej,
Har ett MSI Z68A-GD55 (G3) och kör Windows 8...hur kommer jag in i UEFI (inte via Windows utan vid en omstart).
Testat Settings -> Change PC settings -> General settings -> Advanced startup men ser inget om UEFI där.

UEFI når du alltid genom att trycka Del vid uppstart, innan Windows börjar laddas. Du kan även använda Click BIOS II direkt i Windows om du vill ändra inställningar den vägen: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD55--G3-.html#/?div=Utili...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej MSI!

När tror ni att de första leveranseerna av erat m-itx fm2 moderkort dimper ner i butikerna?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av pulver81:

Hej MSI!

När tror ni att de första leveranseerna av erat m-itx fm2 moderkort dimper ner i butikerna?

Jag hörde någonting om mitten av November - det är dock saxat direkt ur minnet, och forcerat ur samma minne klockan 02:20 på en tågresa. Ett bättre svar kan jag lösa på måndag, men det ska inte vara allt för långt bort.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag hörde någonting om mitten av November - det är dock saxat direkt ur minnet, och forcerat ur samma minne klockan 02:20 på en tågresa. Ett bättre svar kan jag lösa på måndag, men det ska inte vara allt för långt bort.

Jag må säga att jag är imponerad av er, även ifall jag aldrig fick ett riktigt svar på min fråga för ett halvår sen så är jag imponerad att du är inne klockan halv 3 på natten och svarar oss som har problem! Tummen upp!

Än idag väldigt nöjd med mitt GD-65! behövde bara byta in det en gång pga något problem med strömförsörningen till CPUn, men komplett fixade det snabbt

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

edit: Märkte precis att om jag kopplar ur min andra skärm så går idle tempen ner till 40 och load tempen till 76... skumt.

Det är inte alls konstigt eftersom en hårdvarubegränsning med nvidiakort förhindrar de från att underklocka sig själva om man kör med mer än 1 skärm

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hej,

Vet att det varit uppe tidigare i tråden men det var ett tag sedan nu. Finns det några nyheter kring en eventuell lansering av MSI GUS II?

Permalänk

något nytt om Command Center till Android ?

Visa signatur

CPU-Intel 12600K.MB-MSI z690 pro.GPU-ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC strix.MEM-Coriar 32GB DDR4 3200Mhz.
Samsung Galaxy S22 Ultra.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mille666:

Jag må säga att jag är imponerad av er, även ifall jag aldrig fick ett riktigt svar på min fråga för ett halvår sen så är jag imponerad att du är inne klockan halv 3 på natten och svarar oss som har problem! Tummen upp!

Än idag väldigt nöjd med mitt GD-65! behövde bara byta in det en gång pga något problem med strömförsörningen till CPUn, men komplett fixade det snabbt

Fint det, beklagar att det inte blev riktigt som det skulle vid första kontakten. Jag försöker svara mest på arbetstid, men vissa saker som kräver omedelbar tillsyn eller är enkla att svara på svarar jag gärna på så snabbt jag ser det.

Skrivet av keepiru:

Hej,

Vet att det varit uppe tidigare i tråden men det var ett tag sedan nu. Finns det några nyheter kring en eventuell lansering av MSI GUS II?

Jag har frågat om GUS II igen. Vad jag hört så ska den lanseras, men det var inte igår jag hörde något senast.

Skrivet av Arne King:

något nytt om Command Center till Android ?

Inte mer i nuläget än att det är under utveckling fortfarande, dessvärre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av pulver81:

Hej MSI!

När tror ni att de första leveranseerna av erat m-itx fm2 moderkort dimper ner i butikerna?

Jag rättar mig själv - de ska komma i slutet av November.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej MSI
Har under senaste tid funderat på att köpa ett MSI 880GMA-E35, dock undrar jag om det här moderkortet stöder de nya Vishera-processorerna exempelvis 8320. Under MSI's sida står bara phenom II/athlon/sempron listade men på exempelvis webhallen står det att det stödjer FX serien, vilket stämmer?

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att MSI-afterburner anger klockfrekvensen till 549MHz ( Detta är alltså max enligt programmet, inte 2D klock) på mitt grafikkort? Det skall väl ligga runt 900 i alla fall på ett GTX 660?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Fluffey:

Hej MSI
Har under senaste tid funderat på att köpa ett MSI 880GMA-E35, dock undrar jag om det här moderkortet stöder de nya Vishera-processorerna exempelvis 8320. Under MSI's sida står bara phenom II/athlon/sempron listade men på exempelvis webhallen står det att det stödjer FX serien, vilket stämmer?

Ska kika närmare på det och se - återkommer så fort jag vet mer.

Skrivet av pecill:

Hur kommer det sig att MSI-afterburner anger klockfrekvensen till 549MHz ( Detta är alltså max enligt programmet, inte 2D klock) på mitt grafikkort? Det skall väl ligga runt 900 i alla fall på ett GTX 660?

Vilken version och vilka drivrutiner kör du? Och exakt vilket kort?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ska kika närmare på det och se - återkommer så fort jag vet mer.

Vilken version och vilka drivrutiner kör du? Och exakt vilket kort?

Afterburner 2.2.5. Nvidia 306.97. Gtx 660 twin frozr iii. Vet inte om det ska vara någon fabriksöverklock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffey:

Hej MSI
Har under senaste tid funderat på att köpa ett MSI 880GMA-E35, dock undrar jag om det här moderkortet stöder de nya Vishera-processorerna exempelvis 8320. Under MSI's sida står bara phenom II/athlon/sempron listade men på exempelvis webhallen står det att det stödjer FX serien, vilket stämmer?

Webhallen har ju inte alls msi 880gma-e35! De har ju MSI 880GMA-E35 FX!

Och enligt denna sida så står det ju tydligen att de ska ha support för "new 2012 AMD FX Processor (Vishera)"!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Fluffey:

Hej MSI
Har under senaste tid funderat på att köpa ett MSI 880GMA-E35, dock undrar jag om det här moderkortet stöder de nya Vishera-processorerna exempelvis 8320. Under MSI's sida står bara phenom II/athlon/sempron listade men på exempelvis webhallen står det att det stödjer FX serien, vilket stämmer?

880GMA-E35 (FX) har stöd för FX-CPU:er, dock inte Vishera just nu. Det kommer dock inom kort, men stöds inte officiellt ännu.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.