Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lunk:

Hej
Ja precis 7640vD1 som kom 4/2.

Jag hör efter vad mer som gjorts. Får nog inte svar idag, men imorgon, hoppas jag.

Trevlig kväll på dig så länge.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lunk:

Hej
Ja precis 7640vD1 som kom 4/2.

Förutom Windows 8-optimering har den nya versionen även bättre stöd för Vishera-CPU:er (aka FX-8350).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Förutom Windows 8-optimering har den nya versionen även bättre stöd för Vishera-CPU:er (aka FX-8350).

Då blir det installation
Tack för svar

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Jag har tänkt o bygga en liten ITX-burk med AMD apu.
Har ni några nya ITX moderkort på G inför "Richland" och de nya styrkretsarna? http://www.sweclockers.com/nyhet/16442-amd-a-serien-richland-...

Just nu kikar jag på detta vilket verkar vara mycket prisvärt: http://se.msi.com/product/mb/FM2-A75IA-E53.html
Kommer det en ersättare till den nu eller?

/Mvh

Permalänk
Föredetting
Skrivet av NiQ3:

Tjenare!
Jag har tänkt o bygga en liten ITX-burk med AMD apu.
Har ni några nya ITX moderkort på G inför "Richland" och de nya styrkretsarna? http://www.sweclockers.com/nyhet/16442-amd-a-serien-richland-...

Just nu kikar jag på detta vilket verkar vara mycket prisvärt: http://se.msi.com/product/mb/FM2-A75IA-E53.html
Kommer det en ersättare till den nu eller?

/Mvh

Jag kan inte rakt ut kommentera produkter som inte är lanserade, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte kommer nya moderkort med nya chipsets. Utöver det har jag personligen pushat stenhårt för mer mITX från vår sida. I nuläget kan jag bara rekommendera FM2-A75IA-E53, men den kommer få avlösning förr eller senare, av en produkt eller en annan.

(VM-guld i vaghet, finns det?)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag kan inte rakt ut kommentera produkter som inte är lanserade, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte kommer nya moderkort med nya chipsets. Utöver det har jag personligen pushat stenhårt för mer mITX från vår sida. I nuläget kan jag bara rekommendera FM2-A75IA-E53, men den kommer få avlösning förr eller senare, av en produkt eller en annan.

(VM-guld i vaghet, finns det?)

Okej!
Jag trodde Richland till desktop skulle komma ut denna vecka, men det är först i juni har jag förstått nu.
Men jag antar att FM2-A75IA-E53 kommer stödja Richland ändå.

Det verkar vara ett riktigt prisvärt kort med Wifi och USB 3.0 som jag vill ha:D
Ska bli kul att prova ett msi moderkort nu.

Btw nu såg jag att det är Vga och hdmi utgång. Varför har man vga och inte dvi på moderkorten?
Hur går det om jag ska ha 2 skärmar kopplade till moderkortet, en 1080p och en 720p skärm?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av NiQ3:

Okej!
Jag trodde Richland till desktop skulle komma ut denna vecka, men det är först i juni har jag förstått nu.
Men jag antar att FM2-A75IA-E53 kommer stödja Richland ändå.

Det verkar vara ett riktigt prisvärt kort med Wifi och USB 3.0 som jag vill ha:D
Ska bli kul att prova ett msi moderkort nu.

Btw nu såg jag att det är Vga och hdmi utgång. Varför har man vga och inte dvi på moderkorten?
Hur går det om jag ska ha 2 skärmar kopplade till moderkortet, en 1080p och en 720p skärm?

Det är ett fint litet moderkort, ja.

Jag har inget bra svar på varför VGA finns som utgång, men jag tippar på att det har att göra med företagsmarknaden och länder där den kontakten används mer. Det går ju alltid att göra om en DVI till VGA, men det kräver adapter, etc, etc. Två skärmar ska stödjas utan problem, även med olika upplösningar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

En fråga,
När kommer MSI Gaming kortet i Sverige? Ifall den ens kommer?
http://game.msi.com/product/motherboard/z77-gaming?q=/sv denna och eventuellt grafikkorten som har samma tema, vet dock inte vad för grafikkort de är? Hört att de är 670s med Twin Froz 4?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Hagge:

En fråga,
När kommer MSI Gaming kortet i Sverige? Ifall den ens kommer?
http://game.msi.com/product/motherboard/z77-gaming?q=/sv denna och eventuellt grafikkorten som har samma tema, vet dock inte vad för grafikkort de är? Hört att de är 670s med Twin Froz 4?

Moderkorten kommer till Sverige, jag har inget exakt datum, men under April ser det ut att bli. Gällande grafikkorten finns det ännu inga satta produkter alls, det är inte 100% säkert att det blir någon gamingserie på grafikkort - även om det är troligt. Det är däremot värre med datum, de kommer dröja till sommaren och förmodligen vet vi mer om dem under Computex.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Moderkorten kommer till Sverige, jag har inget exakt datum, men under April ser det ut att bli. Gällande grafikkorten finns det ännu inga satta produkter alls, det är inte 100% säkert att det blir någon gamingserie på grafikkort - även om det är troligt. Det är däremot värre med datum, de kommer dröja till sommaren och förmodligen vet vi mer om dem under Computex.

Okey, och de är ett Ivy Bridge kort? Hade ju vart kanon ifall de va ett Haswell kort men än så länge har ni ju bara en prototyp av haswell i många hemsidor med z87

Permalänk
Avstängd

MSI, Vad gäller om man köper en av era laptops från gaming serien och öppnar upp den för att komplitera med mera minne och en ssd?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Föredetting
Skrivet av reader:

MSI, Vad gäller om man köper en av era laptops från gaming serien och öppnar upp den för att komplitera med mera minne och en ssd?

Byter man minne och hårddisk (eller installerar en ny mSATA-SSD, exempelvis) är det inga problem med garantin så länge man gör det "fackmannamässigt". Alltså, gör du det ordentligt med ESD-skydd och inte repar upp allting med mejseln är det inga problem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Hagge:

Okey, och de är ett Ivy Bridge kort? Hade ju vart kanon ifall de va ett Haswell kort men än så länge har ni ju bara en prototyp av haswell i många hemsidor med z87

Sorry, missade att du hade ett nytt inlägg också. Ja, Gaming-serien är på Z77 i nuläget. Lanseringen av Z87 för Haswell är senare, men detaljer kring dessa moderkort kan jag inte kommentera.

Z77 Gaming kommer dock i tre modeller till en början, samtliga med Killer NIC och Sound Blaster Cinema och svart-rött färgtema.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Hej! jag köpte ett moderkort från komplett nämligen ett MSI 990FXA-GD65. vilket saknade IO-sköld eftersom det var ett demoex/ersättningskort. och undrar om det finns möjlighet att få tag på ett sådant någonstansifrån löst då jag tycker att det ser lite orgligt ut utan en sådan.

MVh Christoffer Ryder

Permalänk

Älskar mitt GTX 660 TF3, men funderar på att vattenkyla det. Är det kompatibelt med några vattenblock (erat kretskort avviker väl från referensdesignen?)?

Visa signatur
Permalänk
Föredetting
Skrivet av panzerthrash:

Hej! jag köpte ett moderkort från komplett nämligen ett MSI 990FXA-GD65. vilket saknade IO-sköld eftersom det var ett demoex/ersättningskort. och undrar om det finns möjlighet att få tag på ett sådant någonstansifrån löst då jag tycker att det ser lite orgligt ut utan en sådan.

MVh Christoffer Ryder

I fall som detta där du köpt demoex kan vi dessvärre inte hjälpa, vi har ingen försäljning av lösa reservdelar som sådana, dessvärre.

Skrivet av grottsten:

Älskar mitt GTX 660 TF3, men funderar på att vattenkyla det. Är det kompatibelt med några vattenblock (erat kretskort avviker väl från referensdesignen?)?

N660 TF är mer eller mindre referensdesign, den största skillnaden är kylaren och en extra uppsättning kondensatorer som saknas på referensdesignen. Se nedan (referens överst):

Jag kan däremot inte rekommendera några block eller säga vilka som passar - däremot skulle jag tippa på att block för vanliga GTX 660 passar även vår TF-modell. Det är dock inget jag kan garantera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Älskar mitt GTX 660 TF3, men funderar på att vattenkyla det. Är det kompatibelt med några vattenblock (erat kretskort avviker väl från referensdesignen?)?

Funkar inte dessa?

http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/geforce...
http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/5x0-gtx...
http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/5x0-gtx...

Jag är medveten om att de 2 sistnämnda är för 560-serien, men de är väl rätt lika ändå!?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Meantek:

I fall som detta där du köpt demoex kan vi dessvärre inte hjälpa, vi har ingen försäljning av lösa reservdelar som sådana, dessvärre.

N660 TF är mer eller mindre referensdesign, den största skillnaden är kylaren och en extra uppsättning kondensatorer som saknas på referensdesignen. Se nedan (referens överst):
http://images.anandtech.com/doci/6276/GTX660PCB.jpg

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_660_Twin_Frozr_III...

Jag kan däremot inte rekommendera några block eller säga vilka som passar - däremot skulle jag tippa på att block för vanliga GTX 660 passar även vår TF-modell. Det är dock inget jag kan garantera.

ah! det var värt ett försök, men tack för hjälpen ändå:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Byter man minne och hårddisk (eller installerar en ny mSATA-SSD, exempelvis) är det inga problem med garantin så länge man gör det "fackmannamässigt". Alltså, gör du det ordentligt med ESD-skydd och inte repar upp allting med mejseln är det inga problem.

Vad gäller vid ett sånta hära ingrepp? http://www.youtube.com/watch?v=eZwP3iqjh0I

Verkar vara ett vanligt problem att dom börjar gå varmt. Rätt jobbigt som konsument att behöva skicka in datorn och vänta flera veckor på att ni ska sätta på ny kylpasta av tveksam kvalitet.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Föredetting
Skrivet av reader:

Vad gäller vid ett sånta hära ingrepp? http://www.youtube.com/watch?v=eZwP3iqjh0I

Verkar vara ett vanligt problem att dom börjar gå varmt. Rätt jobbigt som konsument att behöva skicka in datorn och vänta flera veckor på att ni ska sätta på ny kylpasta av tveksam kvalitet.

I teorin bryter du garantin när du demonterar kyllösningen. Men som vanligt, gör du det snyggt kommer ingen märka och garantin i praktiken inte påverkas.

Jag rekommenderar inte någon att göra det själv, då det är lätt att slinta och komma åt saker som definitivt kommer märkas vid reparationsärenden och påverka dem negativt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Okej. Då kan en som är van med att arbeta med dessa produkter känna sig rätt trygg iaf.

Edit: Såg nu att hans metod inte är den jag själv skulle använda. Herregud det han gör med mejseln.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Hej!
Har precis köpt msi z77 MPOWER och har två frågor/ problem.
1. Kan man inte spara fläktkurvor för cpu i Control center?
Ganska jobbigt att cpu-fläkten går på 100% varje gång man startar datorn.
2. Den extra strömanslutningen på moderkortet för pci platserna behövs bara när man kör sli/crossfire?

Permalänk

Hej,

Jag har en MSI GX640 laptop, inköpt runt 2011-01, där fläkten har börjat låta riktigt illa. Öppnade upp baksidan och tog bort massa damn och ludd men det hjälpte inte. Tror fläkten snart kommer att paja. Har ni en reservfläkt jag kan köpa från er?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jimmye1000:

Hej!
Har precis köpt msi z77 MPOWER och har två frågor/ problem.
1. Kan man inte spara fläktkurvor för cpu i Control center?
Ganska jobbigt att cpu-fläkten går på 100% varje gång man startar datorn.
2. Den extra strömanslutningen på moderkortet för pci platserna behövs bara när man kör sli/crossfire?

Hallå där!
1. Inte i nuläget, men det ska jobbas på möjligheter för detta.
2. Huvudet på spiken, precis så är det.

Skrivet av Spiritfish:

Hej,

Jag har en MSI GX640 laptop, inköpt runt 2011-01, där fläkten har börjat låta riktigt illa. Öppnade upp baksidan och tog bort massa damn och ludd men det hjälpte inte. Tror fläkten snart kommer att paja. Har ni en reservfläkt jag kan köpa från er?

Vi säljer inga reservdelar lösa, utan det är i så fall ett servicecase du får öppna hos vår servicepartner, som i sin tur gör bytet och beställer delen. Det tar de förstås betalt för, och du är utan din dator i några dagar. Om du däremot kommit så långt att tagit isär grejerna rekommenderar jag dig att köpa en lös fläkt och byta ut den själv, det bör stå ett artikelnummer på fläkten, den kommer du med 95% sannolikhet hitta på exempelvis Ebay.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på Titan-fronten, kommer det något lightning/twin-frozr-kort?

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Har kämpat lite med att få GTX680 SLI att fungera och efter mycket om och men så lyckades jag. Dock kvarstår problemet med PCI_E Lanespeed. Skall jag inte kunna köra x16 GEN3 på båda korten? Har även ett Xonar DX som jag tidigare kopplat till den sista lanen (x4an) men flyttade det till en x1 port mellan korten (tack för det generösa utrymmet mellan korten). Just nu körs korten i x8 3.0

Gäller Z77A-GD55.

Intressant sak är att även om jag stänger ned GEN3 i BIOS så körs korten ändå i GEN3 enligt GPU-Z. Har även uppdaterat BIOS och ME till 1.9 tror jag det var.

PS. Använde M-Flash enligt instruktioner på moderkortets produktsida men kollar man på forumet står det där att man absolut inte skall använda M-Flash då det brickar korten och att man istället skall använda MSI moderators egenutvecklade tool (som i mitt fall inte fungerade och var något krånglig). Varför marknadsförs M-Flash och Click2BIOS om det ändå inte fungerar? I mitt fall fungerade det dock utmärkt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Vact:

Hur ser det ut på Titan-fronten, kommer det något lightning/twin-frozr-kort?

Jag kan inte riktigt svara på den frågan, eftersom jag har begränsat med frihet att tala om kommande produkter, men det är inte omöjligt.

Skrivet av Mocka:

Hejsan.

Har kämpat lite med att få GTX680 SLI att fungera och efter mycket om och men så lyckades jag. Dock kvarstår problemet med PCI_E Lanespeed. Skall jag inte kunna köra x16 GEN3 på båda korten? Har även ett Xonar DX som jag tidigare kopplat till den sista lanen (x4an) men flyttade det till en x1 port mellan korten (tack för det generösa utrymmet mellan korten). Just nu körs korten i x8 3.0

Gäller Z77A-GD55.

Intressant sak är att även om jag stänger ned GEN3 i BIOS så körs korten ändå i GEN3 enligt GPU-Z. Har även uppdaterat BIOS och ME till 1.9 tror jag det var.

PS. Använde M-Flash enligt instruktioner på moderkortets produktsida men kollar man på forumet står det där att man absolut inte skall använda M-Flash då det brickar korten och att man istället skall använda MSI moderators egenutvecklade tool (som i mitt fall inte fungerade och var något krånglig). Varför marknadsförs M-Flash och Click2BIOS om det ändå inte fungerar? I mitt fall fungerade det dock utmärkt

Hallå där,

Z77A-GD55 kör korten i 8/8x om du kör två. Eller 8/4/4x om du kör med något i den nedersta porten. x1-portarna styrs av chipset och är fristående.

Det hela låter med andra ord helt normalt. Vad gäller Gen3-switchen i BIOS måste jag kolla upp det, även om det inte finns några direkta nackdelar med att köra Gen3.

Jag har inte sprungit på några direkta problem med M-Flash själv, men jag ska kika. Det har varit lite bekymmer med ME-uppdateringar och Live Update-flashern, däremot. Allra säkrast är att boota till DOS och köra en batchfil, men det är samtidigt krångligt. Jag ska gräva lite i det och se vad vi kan finna.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hallå där,

Z77A-GD55 kör korten i 8/8x om du kör två. Eller 8/4/4x om du kör med något i den nedersta porten. x1-portarna styrs av chipset och är fristående.

Det hela låter med andra ord helt normalt. Vad gäller Gen3-switchen i BIOS måste jag kolla upp det, även om det inte finns några direkta nackdelar med att köra Gen3.

Jag har inte sprungit på några direkta problem med M-Flash själv, men jag ska kika. Det har varit lite bekymmer med ME-uppdateringar och Live Update-flashern, däremot. Allra säkrast är att boota till DOS och köra en batchfil, men det är samtidigt krångligt. Jag ska gräva lite i det och se vad vi kan finna.

Tack för svaret.

Mitt problem (som jag glömde skriva om) var att korten kördes i x8/x1 vilket var lite underligt. Är det bara större moderkort som har stöd för Quad SLI som kan köras i x16/x16 (vanlig SLI)?

Jag tror det är denna tråden (minns inte mitt MSI Forum inlogg så jag kan inte dubbelkolla) http://forum-en.msi.com/index.php?topic=108079.0 som MSI HQ USB Flashing method finns

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hej.

En fråga: Att starta datorn och gå igenom POST tar ibland lång tid och när jag startar om datorn kan det ta upp till 30 sekunder. Det står "B4" längst ned i högra hörnet innan MSI loggan syns och Windows bootar.

Varför?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mocka:

Hej.

En fråga: Att starta datorn och gå igenom POST tar ibland lång tid och när jag startar om datorn kan det ta upp till 30 sekunder. Det står "B4" längst ned i högra hörnet innan MSI loggan syns och Windows bootar.

Varför?

B4 är detektion av alla anslutna enheter till SATA och USB. Antingen är det en disk som är långsam på att komma igång, ett USB-minne, eller något likt ett 4G-modem som min erfarenhet lärt mig är lite knepiga. Testa med att plocka ur anslutna enheter en för en så ser du vilken det är som bråkar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.