Dreamhack vill göra Stockholm till e-sportens europeiska huvudstad

Permalänk
Medlem

cooolt! kan man komma dit som åskådare bara? om man vill se nån spec turnerning?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hela evenemanget är till för åskådare. Är man inte starcraft proffs/semi proffs så finns det inte så stor anledning att signa upp till turneringen.
Har själv redan köpt biljetter, ser fram emot det riktigt mycket

För övrigt känns det ganska självklart att köra en sån här turnering i stockholm, gör det mycket lättare för utländska spelare och åskådare att ta sig dit.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

cooolt! kan man komma dit som åskådare bara? om man vill se nån spec turnerning?

Joo... Det finns ju ca 2000 platser för åskådare, så du ska nog kunna gå dit... xD

Bara köpa en biljett

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASRock z68 Extreme4 gen3 | Intel Core i5 2500K | 8GB Vengeance | 2x Gigabyte Radeon HD6950 | OCZ Vertex 3 120gb | Samsung Spinpoint F3 1tb | Antec Kühler 620

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

De flesta här verkar tänka alldeles för lokalt. De vill göra Stockholm till Europas e-sportcentrum. Vart tror ni det är lättast för majoriteten av alla europeer att ta sig, Stockholm eller Jönköping?

E4an går genom jönköping. Flygplats finns några mil utanför. Ser inte problem med att det kan ligga kvar?

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteasp:

E4an går genom jönköping. Flygplats finns några mil utanför. Ser inte problem med att det kan ligga kvar?

Jämför internationella flygförbindelser från Arlanda och sedan med Jönköping. Lägg till antalet tillgängliga hotellplatser på respektive plats. Tycker inte det är konstigt alls att man vill vara i Stockholm.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Rad 4.

Permalänk
Medlem

Trevligt att Esport nyheter letar sig fram till Sweclockers

Och nej tävlingarna är inte på väg bort från Elmia utan DH bara utökar för att kunna tävla mot GSL, IPL och främst MLG.

Här nedan är det som gäller:

DreamHack Open: Stockholm – April 21-22 (Prize purse: SEK 150 000, USD 23 400)
DreamHack Open: DH Summer – June 16-19 (Prize purse: SEK 200 000, USD 31 200 )
DreamHack Open: Valencia – September 21-23 (Prize purse: SEK 150 000, USD 23 400)
DreamHack Open: Bucharest – October 27-28 (Prize purse: SEK 150 000, USD 23 400)

DreamHack Open – Grand Finals:
DreamHack Open: DH Winter – November 22-25 (Prize purse: SEK 550 000)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteasp:

E4an går genom jönköping. Flygplats finns några mil utanför. Ser inte problem med att det kan ligga kvar?

Jag förstår mycket väl att du föredrar att åka några få mil över att åka 30+ mil. Men det är fortfarande mycket enklare att åka från godtycklig plats i Europa till Stockholm än vad det är att åka till Jönköping tack vare betydligt fler kommunikationsmöhligheter. Våga ta loss skygglapparna.

Se även:

Skrivet av TheJerk:

Jämför internationella flygförbindelser från Arlanda och sedan med Jönköping. Lägg till antalet tillgängliga hotellplatser på respektive plats. Tycker inte det är konstigt alls att man vill vara i Stockholm.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk

Verkar som de flesta verkar missa vad det faktiskt står. Detta är en deltävling i Dreamhack "Arena" och gick även förra året i Stockholm. Man har dock flyttat på det till i år (tror jag) till annexet. Vad jag förstår handlar det inte alls om att flytta själva LANet. Detta är enbart en del i den satsning som Dreamhack gör. Man har även deltävlingar i Valencia och Prag.. Vet inte riktigt vad alla gnäller om när det gäller att Jönköping är bättre osv. Man har redan två stora deltävlingar där, Summer och Winter.

Största problemet med Jönköping under DH är att inhysa spelare (proffsen) i lämpliga lokaler. Om jag minns rätt tyckte de flesta att det låg ganska avsides.

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
ASUS Nordic

Underbart att se, som den stora SC2-konsumenten man är ser jag riktigt mycket fram emot Dreamhack Open i Stockholm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viller-Valle:

Verkar som de flesta verkar missa vad det faktiskt står. Detta är en deltävling i Dreamhack "Arena" och gick även förra året i Stockholm. Man har dock flyttat på det till i år (tror jag) till annexet. Vad jag förstår handlar det inte alls om att flytta själva LANet. Detta är enbart en del i den satsning som Dreamhack gör. Man har även deltävlingar i Valencia och Prag.. Vet inte riktigt vad alla gnäller om när det gäller att Jönköping är bättre osv. Man har redan två stora deltävlingar där, Summer och Winter.

Största problemet med Jönköping under DH är att inhysa spelare (proffsen) i lämpliga lokaler. Om jag minns rätt tyckte de flesta att det låg ganska avsides.

Tror inte de flesta missat det. Men många hoppas nog inte att mer och mer delar av evenemanget flyttas eller utökas till huvudstaden. Själv tror jag inte det är aktuellt men man vet aldrig hur arrangörerna ser på ett 5-års perspektiv.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Blir ju ledsen fan när CS inte står med..:(

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att CS är ett skitspel, som är på väg bort för att lämna plats åt LoL och sc2 etc .. ;).
Inget illa om CS, jag var en illbiten CS nörd jag med för flera år sedan, men, det hade sin tid ..

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag någonsin har varit på Dreamhack, men nu har Jkpg inte ett piss att skryta med. :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Inte för att jag någonsin har varit på Dreamhack, men nu har Jkpg inte ett piss att skryta med. :'(

Faktiskt exakt lika mycket/lite som innan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Faktiskt exakt lika mycket/lite som innan.

Så de kommer i fortsättningen anordna DH i jkpg!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Så de kommer i fortsättningen anordna DH i jkpg!?

Ja, du har missförstått det hela. Hela evenemanget flyttar inte, det utökar med ett större e-sport evenemang i Stockholm. Läs artikeln igen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Nja, nog är Stockholm mer centralt, nästan alla transporter, flyg, tåg och bussar går antingen direkt till Stockholm eller går att hitta en rutt som går via Stockholm, och Jönköping är inte i i "mitten" Jönköping är väldigt långt söderut. Kan däremot tycka att dreamhack passar bra i Jönköping och blir lite ledsen för Jönköping som stad om DH flyttar, då det säkerligen är ett värderat evenemang och ger bra med affärer för en medelstor stad. Jönköping borde också ha en prisfördel, inte för att veta någonting alls om hyrorna, men lokalhyrorna för DH borde rimligtvis vara avsevärt lägre i Jönköping än i Stockholm, och boende i Stockholm har nog möjligheten att vara dyrare också! I alla fall LAN-delen av DH tjänar nog på att det är billigt, då en stor del av kundgruppen är ungdomar.

Du har inte tänkt på att majoriteten av befolkningen bor i södra halvan av sverige?
4,5 miljoner i götaland
3,7 miljoner i svealand
1,2 miljoner i norrland
Enligt SCB 2010-12-31

Det bor t.ex fler människor i skåne än vad det gör i hela norrland, något att tänka på.

Så vad som är lättare för norrlänningarna är egentligen irrelevant eftersom ni är i extrem minoritet, men i vilket fall som helst så spelar det ingen roll för min del för jag är inte intresserad i alla fall, men att utgå från var en plats ligger geografiskt utan att ta hänsyn till befolkningsmängd är ganska ointressant.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Du har inte tänkt på att majoriteten av befolkningen bor i södra halvan av sverige?
4,5 miljoner i götaland
3,7 miljoner i svealand
1,2 miljoner i norrland
Enligt SCB 2010-12-31

Det bor t.ex fler människor i skåne än vad det gör i hela norrland, något att tänka på.

Så vad som är lättare för norrlänningarna är egentligen irrelevant eftersom ni är i extrem minoritet, men i vilket fall som helst så spelar det ingen roll för min del för jag är inte intresserad i alla fall, men att utgå från var en plats ligger geografiskt utan att ta hänsyn till befolkningsmängd är ganska ointressant.

Helt riktigt. Men alla i hela vida världen har lättare att ta sig till sthlm än de som bor inom ca 20 mil från Jönköping. Stockholm ligger ju också i södra halvan som du känner till.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Sweet, bra sattsning.

Lite stört är det, det är ju spel, men det är roligt att se mästare lira.

Hur kan det vara stört? det driver publik och tar in pengar, E-sports kommer vara nästa stora grej och Sverige är smarta nog att satsa på det, då vi är redan kända för Dreamhack är vi redan i bra position.

Permalänk

Förstår aldrig varför vissa inte läser hela artikeln och sen kommenterar här. Läs artikeln om att DH kör en satsning på E-sporten genom att hålla turneringar i stockholm, liknande MLG och så vidare. DH stannar i Jönköping för evigt troligtvis. Gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem

Fan va roligt !

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Vad roligt att de expanderar med mer event

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Du har inte tänkt på att majoriteten av befolkningen bor i södra halvan av sverige?
4,5 miljoner i götaland
3,7 miljoner i svealand
1,2 miljoner i norrland
Enligt SCB 2010-12-31

Det bor t.ex fler människor i skåne än vad det gör i hela norrland, något att tänka på.

Så vad som är lättare för norrlänningarna är egentligen irrelevant eftersom ni är i extrem minoritet, men i vilket fall som helst så spelar det ingen roll för min del för jag är inte intresserad i alla fall, men att utgå från var en plats ligger geografiskt utan att ta hänsyn till befolkningsmängd är ganska ointressant.

Och du har inte tänkt på att dom som bor i norra götaland faktiskt har kortare/samma restid till Stockholm som till Jönköping? slarvigt räknat borde det vara ganska jämnt mellan svealand +gotland +norra götaland mot resten av götaland. Lägger vi till norrland så är det inget snack om saken. Stockholm är mer centralt än Jönköping. Dessutom är det ett internationellt evenemang och utlänningar får betydligt enklare att ta sig till Stockholm än till Jönköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Du har inte tänkt på att majoriteten av befolkningen bor i södra halvan av sverige?
4,5 miljoner i götaland
3,7 miljoner i svealand
1,2 miljoner i norrland
Enligt SCB 2010-12-31

Det bor t.ex fler människor i skåne än vad det gör i hela norrland, något att tänka på.

Så vad som är lättare för norrlänningarna är egentligen irrelevant eftersom ni är i extrem minoritet, men i vilket fall som helst så spelar det ingen roll för min del för jag är inte intresserad i alla fall, men att utgå från var en plats ligger geografiskt utan att ta hänsyn till befolkningsmängd är ganska ointressant.

Att flytta spektaklet till hjortkvarn är det enda rätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Kanske för att CS är ett skitspel, som är på väg bort för att lämna plats åt LoL och sc2 etc .. ;).
Inget illa om CS, jag var en illbiten CS nörd jag med för flera år sedan, men, det hade sin tid ..

Och varför är CS ett skitspel?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Va e de här för någe gnöl om "Jönköping ska ha det"?
De kommer inte flytta sina vanliga DH evenemang från Jönköping. De skapar nya Esports event och vill ha större möjlighet för den internationella befolkningen att ta sig till tävlingen och vad ni än säger: DET GÅR FLER FLYG TILL STOCKHOLM! Det finns fler hotell i Stockholm, det finns fler restauranger lika bra eller bättre kommunikationer (när de fungerar....), kostnaden att ta sig till Stockholm är nog lägre för de internationellt resande. Garanterat mer utrymme för evenemangen och eventuell expansion...

Jönköpings fördelar, mer centralt för majoriteten av svenskarna? Dreamhacks sk "urhem"... den mer pittoreska/lantliga mys stämningen...:D:);)

OnT; Trevligt med mer E-sport events. Ska bli intressant om de kan få igång "den stora massan" att engagera sig i E-sport, eller åtminstone bli mer erkänt som faktisk "sport".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Att flytta spektaklet till hjortkvarn är det enda rätta
http://www.scb.se/statistik/BE/BE0101/2007M11/Bild.jpg

haha! Mycket roligt

Tycker för övrigt att det är mycket goda nyheter med detta event. Men DH kunde varit duktigare på att ge information om hur man är med och sponsrar. Jag skulle kunna vara intresserad av att sponsra antingen eventet eller kanske någon svensk SC2-publikfavorit genom mitt företag, men vet ej hur man gör.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Kanske för att CS är ett skitspel, som är på väg bort för att lämna plats åt LoL och sc2 etc .. ;).
Inget illa om CS, jag var en illbiten CS nörd jag med för flera år sedan, men, det hade sin tid ..

du är tydligen på crack, CS har gjort e-sport till det den är idag. CS är ett raffinerat spel som kommer för alltid att vara ett av de mest lämpade e-sport spelen då det enbart handlar om skills och taktiker inte något rng som LoL eller dylikt.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Och du har inte tänkt på att dom som bor i norra götaland faktiskt har kortare/samma restid till Stockholm som till Jönköping? slarvigt räknat borde det vara ganska jämnt mellan svealand +gotland +norra götaland mot resten av götaland. Lägger vi till norrland så är det inget snack om saken. Stockholm är mer centralt än Jönköping. Dessutom är det ett internationellt evenemang och utlänningar får betydligt enklare att ta sig till Stockholm än till Jönköping.

Det är endast en väldigt liten del av götaland som har närmre till stockholm än till jönköping.

Sen kan du ju inte räkna med att hela svealand har närmre till stockholm för så är det inte.
Det är närmre till jönköping än till stockholm från karlstad, kumla, arvika som exempel.

Men i vilket fall som helst så var min poäng att vad norrlänningar tycker är bättre är egentligen helt ointressant eftersom norrlänningarna är endast 12% av befolkningen.
Samt att i skandinavien är inte stockholm speciellt centralt beläget utan stockholm är endast en liten stad som fått storhetsvansinne och kallar sig capital of scandinavia.

Skrivet av Sugu:

du är tydligen på crack, CS har gjort e-sport till det den är idag. CS är ett raffinerat spel som kommer för alltid att vara ett av de mest lämpade e-sport spelen då det enbart handlar om skills och taktiker inte något rng som LoL eller dylikt.

Det är snarare starcraft som gjort e-sport till vad det är idag trots att det endast varit marginaliserat utanför sydkorea, men det är ändå detta man försöker kopiera över till resten av världen.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Sweet, bra sattsning.

Lite stört är det, det är ju spel, men det är roligt att se mästare lira.

Varför är det stört? Klart mycket mer intressant att kolla på SC2 matcher än t.ex fotboll

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.