Varför skulle man vilja ha 4K/ultra HD/4xHD?

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha 4K/ultra HD/4xHD?

Om du har en 60tummare måste du sitta närmre än 1.8 meter, helst 100 cm, från din tv och vem gör det? Avståndet antar jag är från ögonen till skärmen, så i detta fall skulle du knappt få plats med dina fötter (särskilt om du har dem på en fotpall), eller ha dem under tvn på något sätt.

Någon som kan förklara?

Permalänk
Medlem

Det ska väl vara om man vill ha en ännu större skärm.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl tänka mig en 4k projector i vardagsrummet med en 150" duk.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

varför skulle man INTE välja högre upplösning när man kan? det är väl bara stanna kvar vid en tjock tv om det är för mycket pixlar för dig

ska lätt köpa en projektor när 4k res börjar komma på riktigt <3

Permalänk
Medlem

Jag har 90" fullHD i fotändan av sängen(alltså max 2m avstånd) och där hade jag faktiskt fått ut nåt av 4k.

..men på TV-apparater i vanliga vardagsrum är det vansinne.

Permalänk
Medlem

Enligt den grafen ska man sitta cirka 60cm från en 30" skärm för att få "full benefit" av 4K upplösning, det låter väl rimligt tycker jag? Jag syftar på en datorskärm då.

Permalänk
Medlem

Strunta i antal pixlar, tum och avstånd.
Tänk bara såhär:

Du sitter vid din tv/skärm idag. Den har en upplösning. Du trivs.
Skulle bilden bli skarpare om du dubblerade antalet pixlar på höjden och/eller bredden?

För mig skulle det bli skarpare. Alltså har jag nytta av det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

varför skulle man INTE välja högre upplösning när man kan? det är väl bara stanna kvar vid en tjock tv om det är för mycket pixlar för dig

ska lätt köpa en projektor när 4k res börjar komma på riktigt <3

Som jag ser det kan utvecklingen ske på olika sätt. Och det jag helt enkelt ifrågasätter är om verkligen upplösning är det vi behöver mer av? Jag tackar inte nej till högre upplösning, samtidigt som jag mycket mycket hellre ser att de lägger utvecklingspengarna på bättre svärta osv. Skulle också vilja se någon riktigt förändring med TV apparaterna, likt iphonen förändrade smartphonemarknaden.

Skrivet av dagbro:

..men på TV-apparater i vanliga vardagsrum är det vansinne.

Ja

Skrivet av Marcusk:

Enligt den grafen ska man sitta cirka 60cm från en 30" skärm för att få "full benefit" av 4K upplösning, det låter väl rimligt tycker jag? Jag syftar på en datorskärm då.

Ja detta gäller TV apparater, de flesta familjer har runt 3-4 meter från sin TV.

Inte ett helt ovanligt exempel

Edit: Kanske ska utveckla min fråga då den kanske är lite för inviduell, är högre upplösning bra för JUST DIG?! För som jag ser det verkar TV/displaymarknaden (ej för datorskärmar, där står det nämligen helt stilla av någon anledning) har någon skön panikhuvudvärk där de spottar ut sig onödiga produkter: "Wow, 2 mm tunnare skärm, kom och köp (gör det verkligen så stor skillnad?!)!" "Kom och köp LED, det är jättebra grejer (när det ibland är sämre, och inte alls är något nytt, eftersom det fortfarande är LCD)!" "Nu högre upplösning (som du inte ens ser)."

Permalänk
Medlem

När du får se en IRL, kommer du förstå.:)

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

När du får se en IRL, kommer du förstå.:)

Säg att the new ipad hade fått högre upplösning, med samma skärmstorlek, hade det då varit något särskilt? För jag menar, de flesta har redan "retina"-display på sina TVapparater hemma.

Permalänk
Medlem

Den grafen verkar inte vara så objektiv. Jag har 50" på ca 4,5m (13-14 fot snabbt räknat) och jag ser tillräckligt stor skillnad på 1080p och 720p för att tycka att 1080p ser betydligt bättre ut. Enligt grafen ska jag dock bara börja se fördelen med 720p över 480p vilket är ett skämt med tanke på det jag skrev tidigare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Den grafen verkar inte vara så objektiv. Jag har 50" på ca 4,5m (13-14 fot snabbt räknat) och jag ser tillräckligt stor skillnad på 1080p och 720p för att tycka att 1080p ser betydligt bättre ut. Enligt grafen ska jag dock bara börja se fördelen med 720p över 480p vilket är ett skämt med tanke på det jag skrev tidigare.

Är det samma display? Tänk på att en skärm är byggd för att visa sin nativeupplösning, så om du ger den en för låg upplösning kommer bilden se väldigt dålig och suddig ut. Därtill är många platttvs otroligt dåliga på att försöka skala upp 480p, så att jämföra olika material på samma TV ger en väldigt felaktig bild. Bokstavligen.

Om du inte tror mig kan du på din dator sänka upplösningen obetydligt och du kommer känna illamående väldigt fort, iaf jag. Och då har jag endå en dyr IPSskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Är det samma display? Tänk på att en skärm är byggd för att visa sin nativeupplösning, så om du ger den en för låg upplösning kommer bilden se väldigt dålig och suddig ut. Därtill är många platttvs otroligt dåliga på att försöka skala upp 480p, så att jämföra olika material på samma TV ger en väldigt felaktig bild. Bokstavligen.

Om du inte tror mig kan du på din dator sänka upplösningen obetydligt och du kommer känna illamående väldigt fort, iaf jag.

Ja, det är samma display. Däremot så har jag en gammal "tjock-TV" som antagligen har 576i och på en vanlig TV-sändning (ej HD) så ser fortfarande 50" 1080p, som skalar upp bilden, bättre ut på samma avstånd. Kan också lägga till att vanliga DVDer skalas upp så att de ser bättre ut än HDTV-sändningar. Det ända som är bättre än det är bluray.

En till fördel med 2160p är då att den inte behöver skala varken 720p eller 1080p eftersom en pixel 720p kan visas som 3x3 på 2160p och en pixel 1080p kan visas som 2x2 på 2160p vilket gör att inga pixlar hamnar "emellan" två pixlar så att upplösningen inte stämmer.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Den grafen verkar inte vara så objektiv. Jag har 50" på ca 4,5m (13-14 fot snabbt räknat) och jag ser tillräckligt stor skillnad på 1080p och 720p för att tycka att 1080p ser betydligt bättre ut. Enligt grafen ska jag dock bara börja se fördelen med 720p över 480p vilket är ett skämt med tanke på det jag skrev tidigare.

Nja. antar att din TV är 1080p native, vilket gör att sämre upplösning kommer se sämre ut, vare sig det är uppskalning eller inte. Så du får nog jämföra med en 720p native TV och en 1080p TV bredvid varandra för att kunna göra en sådan bedömning. Dock säger jag inte att inte spelar någon roll, eller att 1080p inte är snyggare än 720p på den distansen, bara att du inte kan göra en objektiv bedömning med en native 1080p TV.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Nja. antar att din TV är 1080p native, vilket gör att sämre upplösning kommer se sämre ut, vare sig det är uppskalning eller inte. Så du får nog jämföra med en 720p native TV och en 1080p TV bredvid varandra för att kunna göra en sådan bedömning. Dock säger jag inte att inte spelar någon roll, eller att 1080p inte är snyggare än 720p på den distansen, bara att du inte kan göra en objektiv bedömning med en native 1080p TV.

Läs mitt senaste inlägg, jag förstår dock vad du menar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

kan köra 2 spelare i full HD på en display med glasögon istället för split screen

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Blir ju bättre att visa bilder på en sådan upplösning iaf

Permalänk
Medlem

4k tycker jag inte är så konstigt, det räcker ju med att ha en stor projektorduk (typ 100" eller mer) eller stor datorskärm (typ 27" eller mer) för att ha uppenbar nytta av det.

Ifall det kommer nåt ytterligare format efter det, är däremot tveksamt. 8k eller liknade kommer sannolikt att stanna vid ett proffs/entusiast-format eftersom vanliga svenssons inte märker nån skillnad ändå, ungefär som "bättre än CD-ljudkvalitet".

EDIT: Diagrammet ovan känns ganska snällt, antar att det utgår ifrån filmmaterial. Med en datorbild så är det mycket lättare att urskilja pixlarna dvs man har nytta av högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot när det kommer datorskärmar i 4K, för att inte tala om en 4K DSLR, det hade varit grejer det. Sitter själv inte mer än en meter max ifrån mina 30", och då ser man ju klar skillnad mellan vanligt full HD och 2560x1600.

Gällande en 60" datormonitor med 4K så hade jag även där suttit max en meter ifrån den, och då är det förstås till en stor fördel, hade nog sparkat bak den en bit om jag skulle kollat på film.

Hade det dock varit en 60" TV som stått i vardagsrummet, då blir det ju bara konstigt att sitta så nära.

Men är givetvis för 4K upplösning, gärna ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

kan köra 2 spelare i full HD på en display med glasögon istället för split screen

Det kan man redan med sonys grej.

Skrivet av Coke_Smurf:

...för att inte tala om en 4K DSLR

Hoppas du inte menar DSLR som i en digital systemkamera, för de har varit över 4k-upplösning i 10 år, minst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hoppas du inte menar DSLR som i en digital systemkamera, för de har varit över 4k-upplösning i 10 år, minst!

Gissar på att han menar filmning med en DSLR

Skrivet av Frux:

EDIT: Diagrammet ovan känns ganska snällt, antar att det utgår ifrån filmmaterial. Med en datorbild så är det mycket lättare att urskilja pixlarna dvs man har nytta av högre upplösningar.

Återigen TV denna tråd gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det kan man redan med sonys grej.

Hoppas du inte menar DSLR som i en digital systemkamera, för de har varit över 4k-upplösning i 10 år, minst!

Jo, menar DSLR som i Digital Single Lens Reflex., men jag syftar givetvis på filmläget som "MooD" säger.
Canon har ju en på g, http://www.eoshd.com/content/5196/canon-4k-mirrorless-dslr-av... , men blir nog inte billig.

Permalänk
Medlem

Mac Book Pro kommer ut med en skärm med upplösningen 2880x1800 snart!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pP5E...

Alla tar ju efter apple så det kommer dyka upp 16:10 skärmar i högre upplösning. Undra vad nästa upplösning på en 30 tummare kommer att bli då?

Permalänk
Medlem

Är det så svårt göra större skärmar med 2560x1600 än 30"?

Permalänk
Medlem

Finns inga tv/videoformat för den upplösningen ändå så för tv är det meningslöst. För datorbild så kan man kanke ha nytta av det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Finns inga tv/videoformat för den upplösningen ändå så för tv är det meningslöst. För datorbild så kan man kanke ha nytta av det

Är under utveckling och kommer att provsändas under OS 2012.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_High_Definition_Television

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Är under utveckling och kommer att provsändas under OS 2012.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_High_Definition_Television

HAHA!
så sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt överdrivet, är det aprilskämt #1 måntro?

4 GP/sek.. 32 gånger större än fullHD i 60Hz >.<

Permalänk
Medlem

Det är mer till en bild än endast urskillning av pixlar. Upplevelsen av klarare och djupare färger påverkas även långt efter att pixlarna inte blir synliga. Det är mängden pixlar samansatta som tillsammans skapar den total upplevelsen. Grafen ovan är en representation på ett pixel test där man undersökt på vilket avstånd man inte längre ser två grå svarta pixlar på en vit bakgrund ifrån. Altså ganska primitivt test att tro att det skulle representera en fullskalig färg sekvens på film.

Vad som är uppenbart med en så hög upplösning som 4k är att bildkällan blir mycket viktigare. Man kommer mer än i dagsläget tala om kvaliten i inspelning av filmen och vilken kamera dom använde sig av. Skillnaderna kommer bli tydligare och mer betydelsefulla. En gammal film som restoreras till 4k kommer inte dra lika stor nytta av den nya upplösningen som en nyproducerad högbudgetfilm.

En annan stor fördel med TV sändningar i 4K i framtiden kommer va möjligheten att zooma och förstora objekt i bilden. Tänk er en tennis match där publiken i den gamla analoga sändningen bara var suddig. Nu i HD upplösning så blir publiken skarp och man kan urskilja ansikten. Med 4K kommer man kunna zomma in bilden och se vad Lasse på rad 8 läser på sin mobiltlefon.

Man kommer även se lull & strån på tennisbollen och förstå varför Nadal så noga inspekterar varje boll innan serv och väljer bort vissa.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Värt att känna till är att film idag är oftast inspelat i 2K eller lägre och våra biografer i Sverige visar 2K som max. Tycker ni fortfarande det är ngn större idé med 4K i vardagsrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Värt att känna till är att film idag är oftast inspelat i 2K eller lägre och våra biografer i Sverige visar 2K som max. Tycker ni fortfarande det är ngn större idé med 4K i vardagsrummet?

Ja.