Permalänk
Medlem

Strandhögtalare 2012

Här är mitt försök till att göra en väldigt smidig högtalare med lång batteritid som ska användas sommaren 2012

Mitt mål med högtalaren var att göra den lätt (Fail), Smidig (Halvbra) och enkel att använda, alltså inga sladdar!

Till alla HiFi-älskare på SweC, jag erkänner, jag har inte räknat ett dugg på lådan angående ljud utan gjorde den i ett format som var tympligt och snyggt

Valde bort att ha en AUX-sladd utan tog istället en iPhonedocka för att så få mobiler som möjligt skulle kunna avbryta musiken som spelas, sen att dockan laddar iPhonen gör det inte sämre

Monterade även in ett MC-Batteri för att slippa kånka runt på två saker, detta går att ladda via baksidan.

Tyvärr så kom jag på att jag kanske skulle dokumentera detta lite för sent och ni får tyvärr bara "efter" bilder Men tar gärna emot feedback på vad som kan förbättras på den

Själva lådan väger 12,3 kg, då sitter det (teknik saker):

* MC-batteri 14ah, 12v
* T-AMP förstärkare 2x20w har jag för mig
* 2 st Ground Zero 6,5" koaxialhögtalare
* iPhonedocka från Ebay
* Lian Li Aluminium Fötter

Strandhögtalare 2012

Permalänk
Medlem

l like it!

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort
Nu vill jag se en video på hur den spelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Riktigt snyggt gjort
Nu vill jag se en video på hur den spelar!

Ska försöka hitta något att spela in med iPhonen behövs för att spela musiken :/

Permalänk
Medlem

Sjukt nice!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Sjukt clean ;D Något av det bättre jag sätt här på swec när det gäller högtalare !!!

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst! Byggde själv en låda för några år sedan (finns i galleriet) och är sugen på att bygga något lite mindre. Vad är måtten på din?
Om man vill få ner vikten lite kan man ju ha ett mindre batteri, jag klarar mig bra en hel dag med 7.5Ah. Vill man ha mer batteritid kan man ju slänga på en solcell och få i princip obegränsad batteritid.

Permalänk

Jag tror din voltmätare förbrukar (bra mycket) mer än förstärkaren på halvvolym!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Fint bygge, stilrent och snyggt!
Hur länge kan du lira tills batteriet töms?

En film på hur den spelar utomhus (nu är jag lite elak och säger utomhus pga. bilhögtalare inte brukar låta allt för bra utomhus:)) skulle uppskattas!

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daud:

Riktigt schysst! Byggde själv en låda för några år sedan (finns i galleriet) och är sugen på att bygga något lite mindre. Vad är måtten på din?
Om man vill få ner vikten lite kan man ju ha ett mindre batteri, jag klarar mig bra en hel dag med 7.5Ah. Vill man ha mer batteritid kan man ju slänga på en solcell och få i princip obegränsad batteritid.

Såg ditt bygge, snyggt. Tror dock din lådan är nästan lika stor som hans/viktmässigt. Om man ska få en låda i vettig storlek så att man enkelt kan ta med den ner till stranden så är det 4" element som gäller och som du säger, satsa på ett mindre batteri. Såg själv att det skiljde ett helt kilo mellan 4,5Ah och 7,2Ah (på den sorten jag kikade på) vilket i mitt tycke är mycket!
En solcell på ca 5w (finns bra och billiga) är ett alternativ för underhållsladdning.

Ska själv bygga en portabel högtalare och då prioriterar jag det portabla/vikten väldigt högt.
Några element som jag kan rekommendera är Monacor SP-60/4, som jag själv kommer köra på. Väldigt effektiva PA element som är grymt prisvärda. Också mer lämpade för utomhus än bilhögtalare. Sök runt för liknande byggen med dessa element.

Skrivet av blomqvist:

Jag tror din voltmätare förbrukar (bra mycket) mer än förstärkaren på halvvolym!

Tänkte på det med.. En brytare för voltmätaren skulle inte skada.

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chwille:

Fint bygge, stilrent och snyggt!
Hur länge kan du lira tills batteriet töms? Hur mycket väger kalaset?

En film på hur den spelar utomhus (nu är jag lite elak och säger utomhus pga. bilhögtalare inte brukar låta allt för bra utomhus:)) skulle uppskattas!

Har lirat 7 timmar, och inga tecken på att batteriet är slut än ;), kalaset väger in sig på 12,3 kg!
Ska försöka få spelat in en film men det får duga med en iPhone som videokamera då och får ta mig utanför stan (bor i centrala Göteborg...)

Ska försöka ladda upp det imorgon

Edit: Citerade lite väl många där ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag tror din voltmätare förbrukar (bra mycket) mer än förstärkaren på halvvolym!

Skrivet av Chwille:

Tänkte på det med.. En brytare för voltmätaren skulle inte skada.

Tänkte inte på detta, men vet ni hur mycket en voltmätare brukar förbruka?

Får kanske sätta dit en liten strömbrytare

Måtten är 46 cm x 23 cm x 23 cm, den väger lite men det fungerar, i värsta fall får man lite träning av att bära den (Eller tar ett handtag var).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xattwyn:

Tänkte inte på detta, men vet ni hur mycket en voltmätare brukar förbruka?

Får kanske sätta dit en liten strömbrytare

Måtten är 46 cm x 23 cm x 23 cm, den väger lite men det fungerar, i värsta fall får man lite träning av att bära den (Eller tar ett handtag var).

Äh jag tror inte den drar så mycket så att du behöver oroa dig. Du säger ju att du spelar 7 tim+ utan att batteriet är tomt så då skulle jag skita i att pilla med en brytare bara för voltmätaren

Men nu vet du ju det iaf för framtiden

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk
Skrivet av Xattwyn:

Tänkte inte på detta, men vet ni hur mycket en voltmätare brukar förbruka?

Får kanske sätta dit en liten strömbrytare

Måtten är 46 cm x 23 cm x 23 cm, den väger lite men det fungerar, i värsta fall får man lite träning av att bära den (Eller tar ett handtag var).

T-AMP + 14 Ah bör ge en batteritid på ~40 timmar (oklart hur mycket just T-AMP tar, men liknande äter runt 300 mAh vid fullt ös).
Vet inte vad mätaren drar. Allt ifrån 40-50 mA (vad en lysdiod vill ha) och uppåt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

nice! är med sugen på ngt liknande! vad kostar allt ungefär?
och blev det bra ljud??:) och har du testat hur länge batteriet räcker?:)

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt , lite så man blir sugen själv faktiskt

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Vart köpte du förstärkaren?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezzu:

nice! är med sugen på ngt liknande! vad kostar allt ungefär?
och blev det bra ljud??:) och har du testat hur länge batteriet räcker?:)

Spelat i ungefär 12 timmar nu och än är inte batteriet slut
tror jag la ut 1300 kr, fast då fick jag allt material och färg gratis.

Skrivet av DilluTioN:

Vart köpte du förstärkaren?

Köpte förstärkaren på Blocket, men de finns annars på Ebay, vet inte om det finns någon återförsäljare i Sverige

Permalänk
Medlem

Snyggt! Och det där med iPhone-dockan är ju snyggt! Frågan är om det är bra eller dåligt? Om någon kompis vill spela en låt men inte har iPhone så skiter dig sig ju

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Vart köpte du förstärkaren?

Skrivet av Xattwyn:

Köpte förstärkaren på Blocket, men de finns annars på Ebay, vet inte om det finns någon återförsäljare i Sverige

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=5587945
Kanske är något i den stilen?
/Jocke

Permalänk

Det finns riktigt billiga på eBay, 15-20$

Permalänk
Medlem

*lol'* jag gillar Pikashu God sommar nu då strandraggarn

Permalänk
Avstängd

3/5 för mig men gav dig 4/5 pga av den extremt snygga Pikachu klistermärket som du satt på!

Ta inte bort de för allt i helvetet

Permalänk
Medlem

Riktigt fint! Funderar själv på att fixa en strandstereo. Tror ni den här T-ampen är något att ha?
http://www.tradera.com/muse-20w-x-2-m20-ex-2-t-amp-stereo-hif...

Vad för material använde du dig av när du byggde lådan och har du byggt olika "rum" inuti den?

/Coffe

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Snyggt! Men batteriet över grymt överdimensionerat. Hur längre håller det på en laddning?

Sätt en brytare till voltmätaren också. Att använda element för bil är inte speciellt bra eftersom att du ska använda den på öppna ytor. Vanliga HiFi element är bättre. Drar inte speciellt mycket mer heller som alla tror

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

3/5 för mig men gav dig 4/5 pga av den extremt snygga Pikachu klistermärket som du satt på!

Ta inte bort de för allt i helvetet

Ska försöka att ha kvar klistermärket så länge som möjligt, dock finns det tyvärr folk som inte uppskattar Pikachu :/

Skrivet av coffe13:

Riktigt fint! Funderar själv på att fixa en strandstereo. Tror ni den här T-ampen är något att ha?
http://www.tradera.com/muse-20w-x-2-m20-ex-2-t-amp-stereo-hif...

Vad för material använde du dig av när du byggde lådan och har du byggt olika "rum" inuti den?

/Coffe

Jag tror det är samma chip som min, fast annat märke, och dom spelar över förväntan ^^

Gjorde lådan i mdf, och tyvärr inga rum :/ blev för bökigt Ska försöka göra en ordentlig till hösten.

Skrivet av Pakki:

Snyggt! Men batteriet över grymt överdimensionerat. Hur längre håller det på en laddning?

Sätt en brytare till voltmätaren också. Att använda element för bil är inte speciellt bra eftersom att du ska använda den på öppna ytor. Vanliga HiFi element är bättre. Drar inte speciellt mycket mer heller som alla tror

14 timmar speltid är jag uppe i nu, elementen valde jag tyvärr för att ... :/ ...

jag tyckte dom såg bra ut

Permalänk
Medlem

Alltså, en fråga. Hur fäster man t-ampen i lådan så att den inte trillar ut? Har du limmat dit den eller? För inte fäster de skruvarna som man ser på utsidan i själva lådan? eller?

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j_:

Alltså, en fråga. Hur fäster man t-ampen i lådan så att den inte trillar ut? Har du limmat dit den eller? För inte fäster de skruvarna som man ser på utsidan i själva lådan? eller?

Själva fronten på förstärkaren sticker ut en 3mm, så gjorde hålet rätt tight, tryckte in den och en slinga silikon på insidan

Permalänk
Medlem

Fräsch design och bra utförd!

Slänger in en bild på mitt 'lilla' as till festival/strandstereo här när vi ändå är igång.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/251482_2707821...

110x50x45 är väl de ungefärliga måtten, kommer inte riktigt ihåg bara sådär. Spelar skiten ur allt jag har stött på hittills, och så ska vi försöka hålla det även denna sommaren

Väger väl in på runt 80kg med batteri, ingen som snor den iaf!

Permalänk

SJUUUKT NICE! räcker batteriet länge??

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)