Håller på att bli lite smått tokig; mekaniska tangentbord verkar vara en värld av kompromisser, och jag hittar inte ett enda tangentbord som inte har minst en dealbreaker...
Kompromiss 1:
Inget mekaniskt tangentbord har separata mediatangenter. Corsiar K60/K90 räknas inte, de har inte mekaniska. Alltså tvingas man antingen stå ut med FN-knapp + mediafunktioner på F-tangenterna (vilket suger, då FN-tangenten alltid ersätter någon tangent som jag inte alls vill bli av med), eller så får man vara helt utan (vilket suger ännu hårdare). Facepalm.
Kompromiss 2:
Om man råkar hitta ett tangentbord som verkar ok (bortsett från kompromiss 1), så är risken överhängande att det bara finns att få tag i med "fel" sorts brytare. CM Storm Quickfire Rapid är ett exempel - svarta eller röda Cherry MX, men bruna? Blå? Hallå? Antingen tvingas man alltså använda fel sorts brytare, eller så måste man lägga ned mycket tid och även en del pengar på att byta brytare själv...
Ja, det är menlöst att klaga och gnälla, när det huvudsakliga problemet är att marknaden fortfarande är för liten, men då så många talar om mekaniska tangentbord som om de vore gudagåvor så måste jag ju dra mitt sura pessimistiska strå till stacken.
En fråga:
Då utbudet i Sverige verkar vara ett skämt, går det överhuvudtaget att få tag på mekaniska tangentbord med svensk eller nordisk standardlayout utomlands?
De enda jag hittar är The Keyboard Company, men ingen av tangentborden de säljer verkar ju ha mediatangenter överhuvudtaget (alltså inte ens den usla FN-kompromissen)? Argh!
Dessutom vill jag helst ha tenkeyless... voine voine...