Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Själv har jag ett tillägg till gimp, men tror det finns lösa verktyg att få tag på. Säkert tillägg till ps också.

okej! vill inte ta tråden för mycket med detta men vad heter tilläggen då och har du tips på var man han hitta info om om dem?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

okej! vill inte ta tråden för mycket med detta men vad heter tilläggen då och har du tips på var man han hitta info om om dem?

Det här kör jag i gimp. http://members.ozemail.com.au/~hodsond/dbp.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

när det är en tråd med såpass mycket disskution mellan bildupdatearna tycker jag inte att det är särskilt farligt. Det vore värre om det var jättemånga bilder i varje update, och jättemånga updates innan det blir ny sida. Spoilers skulle dock kunna vara bra, men då tycker jag att det vore praktiskt att ha en av bilderna utanför spokern så att man ser lire vad den innehåller, typ.

Ja man kanske skulle kunna lägga alla utom 1 bild i spoiler bara för att visa att här är det bilder o kolla på om man vill skumma igenom lite lättare.. Men som de säger nedan så hjälper inte spoiler med laddningen av de stora bilderna utan man får väl dra ner på storleken lite också!

Skrivet av jocke92:

Jag förminskar alla mina mina bilder fasten jag bara fotar 5mpix till mina loggar. Du kan köra något program som gör alla bilderna i ett svep automatiskt.

Vet du något program som gör detta får du mer än gärna dela med dig!

Skrivet av gs242:

vet ni något bra program som man bara kan dra in en mapp i och så gör den kopior på hela mappen fast med bestämt upplösning? även något program som man lätt kan lägga på "ramar" på bilderna och liknande som inte är så klyddigt, kan inte PS så bra.. sorry om jag stjäl tråden lite :/

Kommer vi fram till ett bra program så gör inte detta snack något Hade gärna haft ett sånt program!

Skrivet av Marcusk:

Spoilers hjälper inte, bilderna laddas i bakgrunden ändå. Att sänka upplösningen måste inte vara så krångligt, det finns program som gör flera bilder automatiskt.

Dela gärna med dig om du vet något bra program för det!

Skrivet av jocke92:

Själv har jag ett tillägg till gimp, men tror det finns lösa verktyg att få tag på. Säkert tillägg till ps också.

Skrivet av gs242:

okej! vill inte ta tråden för mycket med detta men vad heter tilläggen då och har du tips på var man han hitta info om om dem?

Skrivet av jocke92:

Vad är Gimp för något?

Hur kul de än är med storleker på bilder o allt därtill så skulle jag gärna vilja få eran input på vad ni tycker om min reservoar som var med på de renderade bilderna? Synns kanske inte så väl att de är en res men det är för att själva vattenbehållaren är på baksidan så det enda som syns framifrån är en kanal som vattnet åker igenom påvägen till resen Kan lägga upp lite mer bilder på den om det är intressant?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Vad är Gimp för något?

Hur kul de än är med storleker på bilder o allt därtill så skulle jag gärna vilja få eran input på vad ni tycker om min reservoar som var med på de renderade bilderna? Synns kanske inte så väl att de är en res men det är för att själva vattenbehållaren är på baksidan så det enda som syns framifrån är en kanal som vattnet åker igenom påvägen till resen Kan lägga upp lite mer bilder på den om det är intressant?

Gimp är ett gratis (opensource) bildredigeringsprogram. Inte lika smidigt som photoshop imo men det är gratis. Hittade följande annars.
http://www.fotosizer.com/
http://digital-photography-school.com/how-to-batch-resize-in-...

Tycker idén med reservoaren kommer passa riktigt bra i bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Gimp är ett gratis (opensource) bildredigeringsprogram. Inte lika smidigt som photoshop imo men det är gratis. Hittade följande annars.
http://www.fotosizer.com/
http://digital-photography-school.com/how-to-batch-resize-in-...

Tycker idén med reservoaren kommer passa riktigt bra i bygget.

Tackar grymt för Photoshop-tipset! Hade ingen aning och detta kommer spara mycket tid!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Thx! Så jäkla mycket är de väl ändå inte? är ju 15kg alu nästan och fram och baksida var tvungna att fräsas i cnc maskin också. Första offert på allt med moms låg ju på 6500kr xD så 3000 i slutändan va ju typ ett kap

Beror ju lite på betraktaren/den som betalar kanske.

Hade jag sett din tråd "innan" du kom igång med allt så hade jag kunnat göra det för 1800Kr typ...

men, men. Ser fortfarande lika snyggt ut iaf...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Beror ju lite på betraktaren/den som betalar kanske.

Hade jag sett din tråd "innan" du kom igång med allt så hade jag kunnat göra det för 1800Kr typ...

men, men. Ser fortfarande lika snyggt ut iaf...

/Homer_S

men va hur då?

haha tack! Va tyckte du om resen då?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

resen ? Nu hänger jag inte med...

Om du menar "resten" så är svaret JA.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

resen ? Nu hänger jag inte med...

Om du menar "resten" så är svaret JA.

/Homer_S

haha nej, reservoaren!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Lite liten kanske ?
Men det är klart, plats finns det ju inte gott om i en HTPC

Jag har mina slangar utt på baksidan av chassit o ner i en 20Liters dunk

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Lite liten kanske ?
Men det är klart, plats finns det ju inte gott om i en HTPC

Jag har mina slangar utt på baksidan av chassit o ner i en 20Liters dunk

/Homer_S

lär nog få plats runt 1,5 - 2 dl i den så borde nog va lugnt är ju bara en liten mini cpu som ska kylas ;D

haha fy fan xD

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Nae nu börjar jag bli lite för dålig med updates känner jag, men har haft väldigt mycket o göra på sistonde så har inte hunnit med så mycket och det som har hunnits med är bara massa slipning som inte är så kul att uppdatera om kanske

Men resultatet av slipningen är ju helt klart värt de iaf!

Den långa raden är slipade medans de närmst kameran är oslipade, man ser att många av de oslipade har som en ^ form på radie ytan, det är denna ja behöver slipa bort för att inte mitt plexiglas ska se ut som en tvättbräda där över sen när jag bockat de xD

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Kul med nyheter, håller fortsatt koll på ditt projekt tills dess att du slutför det, med iver!
Good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTB:

Kul med nyheter, håller fortsatt koll på ditt projekt tills dess att du slutför det, med iver!
Good work!

Förjäkla roligt att du hänger med här fortfarande!

Kan även meddela att radiebrickorna är klara nu, förhoppningsvis kommer jag hinna klart med monteringen av dem i chassit ikväll. Och isf kommer jag ha möjlighet att börja jobba på plexiavtäckningen till helgen, det blir spännande!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Wihoo, det går framåt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Wihoo, det går framåt.

Ja! kommer en update nu om en stund

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Update!

Sådär ja, brickorna är tillräckligt slipade nu och även monterade i chassit! Har idag plockat fram plexit lite också

Stavarna limmade o klara

Fullproppat med brickor ;D

Plexit åkte fram! Som ni kan se är skivan lite längre än vad som behövs.. Denna bit skall övas på!

Så en 100x400mm bit blev min testbit första testbockningen! Blev ju inte världens finaste radie dock, men ganska säker på att det blir bättre på den riktiga!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Nu börjar det verkligen likna något!

Half-asses testar inte att bocka, dom bockar och anpassar. Perfektionister testar tills det blir bra och går sedan vidare!

Jag är säker på att detta projektet kommer att bli riktigt fräckt när det är klart!

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt kul att se resultatet och jag tackar för all trevlig läsning än så länge då jag följt sen start! Grymt snyggt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTB:

Nu börjar det verkligen likna något!

Half-asses testar inte att bocka, dom bockar och anpassar. Perfektionister testar tills det blir bra och går sedan vidare!

Jag är säker på att detta projektet kommer att bli riktigt fräckt när det är klart!

De är lite så ja jobbar men insåg att de inte riktigt går att jämför den lilla med den stora.. ville egentligen bara bli varse om hur materialet beter sig när de blir varmt och hur varmt de behöver bli så började redan i söndags på att bocka den stora skivan men tar de riiiiiiiiiiktigt sakta! Får värma i typ 15 min för att hela ska bli tillräckligt varm för att börja böja de lite smått haha

Skrivet av gs242:

Ska bli riktigt kul att se resultatet och jag tackar för all trevlig läsning än så länge då jag följt sen start! Grymt snyggt!

Sjukt kul att ni gillar de o hänger med än och gör min logg roligare att uppdatera för varje gång!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Update!

Har sedan förra helgen arbetat väldigt mycket med plexi övertäckningen och börjar nu få lite reslutat som är värdiga att visas!

Otroligt svårt o arbeta med en så stor bockning har jag märkt... Plasten får för sig att röra på sig medans den svalnar och jag har inget bra sätt att hålla fast de förutom med mina egna händer och försöka forma de med hjälp av en handduk för att inte bränna mig(trots att ja har handskar..)

Första försöket blev såhär.

Inte kalasbra, men en bra början! Nästa bock blir lättare eftersom att denna böj nu håller skivan på plats någorlunda!

Sådär nu är även andra sidan påbörjad(höger sida) samt att första har fått lite bättre form

Här ser man att denna sidan var lite enklare att påbörja en snyggare bock på som verkligen följer formen på chassit!

Ska försöka hinna göra klart detta imorgon och uppdaterar isf under kvällen med mer bilder, annars blir det i nästa vecka

Stay tuned!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Grymt! ser verkligen fram emot att se hur det kommer att bli plexin när det är färdigbockat! lycka till, håller tummarna!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Stiligt! Den andra bocken blir ju riktigt snygg, hoppas att du får till den första bättre också.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Riktigt trevligt bygge detta Ser fram emot slutresultatet

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Riktigt trevligt bygge detta Ser fram emot slutresultatet

jag tycker nästan vägen till resultatet är bättre för när det väl är klart så är det ju slut på uppdateringar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

jag tycker nästan vägen till resultatet är bättre för när det väl är klart så är det ju slut på uppdateringar!

Oja, men samtidigt så vill man ju se det slutliga resultatet, det blir motsägelsefullt för mig men sant i bägge delar!

Permalänk
Medlem

ser najs ut! skall följas!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Grymt! ser verkligen fram emot att se hur det kommer att bli plexin när det är färdigbockat! lycka till, håller tummarna!

Skrivet av hag.com:

Stiligt! Den andra bocken blir ju riktigt snygg, hoppas att du får till den första bättre också.

Skrivet av jonataan.host:

Riktigt trevligt bygge detta Ser fram emot slutresultatet

Skrivet av gs242:

jag tycker nästan vägen till resultatet är bättre för när det väl är klart så är det ju slut på uppdateringar!

Skrivet av TTB:

Oja, men samtidigt så vill man ju se det slutliga resultatet, det blir motsägelsefullt för mig men sant i bägge delar!

Skrivet av piercing:

ser najs ut! skall följas!!

ja får se till att projektet aldrig tar slut då kanske? haha små nya detaljer hela tiden typ

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja får se till att projektet aldrig tar slut då kanske? haha små nya detaljer hela tiden typ

Nej då, jobba på hårt nu så att jag får se projektet till en visuell hantverks-produktion med unik superb kvalitet!

Kvalitet utav annan kvalitet accepteras ej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTB:

Nej då, jobba på hårt nu så att jag får se projektet till en visuell hantverks-produktion med unik superb kvalitet!

Kvalitet utav annan kvalitet accepteras ej!

I will! Men vad menar du med "Kvalitet utav annan kvalitet"?

Update!

Kan nu stolt presentera en ny sponsor till mitt projekt, nämligen Inet!

Mer om detta så fort jag får hem mitt paket!

Har även lite dåliga nyheter tyvärr! Har suttit otroligt många timmar med min plexiglas skiva och försökt få till den bockningen som blev lite skev från början och det har inte alls gått bra Men har nu hört av mig till ett företag här i närheten som arbetar med plast och ska se om de har möjlighet att hjälpa mig!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb