Hjälper min kollega med en billig bärbar. Okej val?

Permalänk
Medlem

Hjälper min kollega med en billig bärbar. Okej val?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Han surfar och kollar på / rippar video mest såvitt jag förstått. Han köpte en acer för 3990:- från elgiganten men den är fullständigt kass så han ska byta. Hans tak är 5500:- och denna toshiba känns som hyggligt mycket dator för dom pengarna.

En fråga om RAM-minnet. Enligt elgigantens spec står det att det sitter 4gb i, och att det finns 2 portar, varav den ena är tillgänglig. Då menar dom alltså att dom har satt i en 4gb krets som därför inte utnyttjar dual-channel, är det korrekt tolkat?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Han surfar och kollar på / rippar video mest såvitt jag förstått. Han köpte en acer för 3990:- från elgiganten men den är fullständigt kass så han ska byta. Hans tak är 5500:- och denna toshiba känns som hyggligt mycket dator för dom pengarna.

En fråga om RAM-minnet. Enligt elgigantens spec står det att det sitter 4gb i, och att det finns 2 portar, varav den ena är tillgänglig. Då menar dom alltså att dom har satt i en 4gb krets som därför inte utnyttjar dual-channel, är det korrekt tolkat?

Det verkar vara 1x4gb i den ja, men för säkerhets skull skall han nog kolla med en säljare

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jo det är kanske bra. Oavsett vilket kan det vara en god ide att fixa så han har 8GB? Han spelar iofs inte men vet inte riktigt vad som används när han rippar video.

Edit: Kan man se någonstans om man kan uppgradera minnet smidigt själv på denna laptop?

Edit 2: Dessutom, finns det någon budget Ivy bridge på ingång, någon som vet?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3