Permalänk
Medlem
Skrivet av rallep:

Förstod bokstavligen talat inte ett ord av vad du sa, så okunnig är jag Hur ändrar man i BIOS då? Har hört att det kan vara förödande.

Ska köra memory test nu. Skriver när jag vet mer.

Oj då. Hmm tja lite svårt att förklara. Men börjar bli lite sent nu. Kan försöka skriva en liten guide imorgon åt dig.

Men prova annars köra Memtest så länge.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu ska jag gå och lägga mig.. ska upp kl. 07.00 och iväg och jobba.

Tack för din tid, jag uppskattar det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 | PSU: Corsair HX 850W 80+
Moderkort: Asus P8P67-M PRO REV B3 | Processor: Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC | RAM: Corsair 12GB (3x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE,
Skärm: AOC "32

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite här nu, ursäkta skaparen:)..

När jag fick hem mitt moderkort och öppnade förpackningen så la jag märke till att det fanns två sneda kondensatorer på moderkortet de lutar sig helt enkelt och botten är inte på moderkortet alltså för de litar sig. Kan det bero på att jag montera kortet i chassit innan jag skruva stand-off skruvarna på chassit dessutom la jag ner kortet i chassit och skruvade 2 skruvar sedan insåg jag att stand-off skruvarna ska sitta under moderkortet. Har svårt för att bestämma mig om jag ska lämna tillbaka eller inte.

En fråga till kan jag ha förstört moderkortet för att inte ha satt den på stand-off skruvarna men istället lade ner kortet i chassit och skruvade fast den?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Lånar tråden lite här nu, ursäkta skaparen:)..

När jag fick hem mitt moderkort och öppnade förpackningen så la jag märke till att det fanns två sneda kondensatorer på moderkortet de lutar sig helt enkelt och botten är inte på moderkortet alltså för de litar sig. Kan det bero på att jag montera kortet i chassit innan jag skruva stand-off skruvarna på chassit dessutom la jag ner kortet i chassit och skruvade 2 skruvar sedan insåg jag att stand-off skruvarna ska sitta under moderkortet. Har svårt för att bestämma mig om jag ska lämna tillbaka eller inte.

En fråga till kan jag ha förstört moderkortet för att inte ha satt den på stand-off skruvarna men istället lade ner kortet i chassit och skruvade fast den?

Så länge kondensatorerna inte sitter löst, så ska det inte vara nått problem.

Funkar annars datorn som den ska?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Så länge kondensatorerna inte sitter löst, så ska det inte vara nått problem.

Funkar annars datorn som den ska?

jag har inte monterat all än väntar på ivy bridge bara. Men är osäker på moderkortets kondensatorer :/.
Mitt första köp av komponenter som jag ska bygga, kanske lite känslig va säger du?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara om kondensatorerna lutar lite, så länge som de sitter fast och inte glappar. Har lödningen släppt eller att benen gått av, då får du problem.

Har haft billiga kort från Gigabyte och framför allt MSI, där kondingar ramlat av efter ett tag.. men de har fungerat ändå till det mesta. Bara vissa funktioner som slutat fungera..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ParasiteX:

På tanke på att hans moderkort blir 80 grader varmt... så tyder det mer på att moderkortet blir instabilt, som i sin tur gör allt annat instabilt, som t.ex minnet.

1A står för memory mangement.. alltså minnes hantering. Så problemet är inte nödvändigtvis minnet i sig. Utan det som hanterar minnet.

...vilket på 1155/2011 är processorn, inte chipset.

Skrivet av Sh4dy:

En fråga till kan jag ha förstört moderkortet för att inte ha satt den på stand-off skruvarna men istället lade ner kortet i chassit och skruvade fast den?

Ja, men om du inte fått synliga skador finns det inget sätt att säga om du faktiskt har det eller inte förrän du startar den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Har idag kört Memtest 86.

Det gick enligt planerna. Provade alla 4 minnena var för sig, och i samtliga "portar". Visade sig att ett av mina minnen var skadat och det är nu borttaget.

Vill passa på att tacka alla som kommit med förslag, hjälp och goda råd här inne, verkligen kunnigt folk som skriver på forumet här.

Tack återigen, och skulle jag få några mer BSOD så skapar jag en ny tråd för att få svar av internets bästa "support"

Mvh
rallep

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 | PSU: Corsair HX 850W 80+
Moderkort: Asus P8P67-M PRO REV B3 | Processor: Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC | RAM: Corsair 12GB (3x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE,
Skärm: AOC "32