Permalänk
Rekordmedlem

Vatten blir inte tyst om man har radiatorn i lådan, då kräver den fläkt, men en bra (stor) extern radiator kan klara sig fläktlöst, och pumpen går att kapsla in, då kan de bli tysta och bättre än luft, men datorn blir inte lättflyttad och radiatorn blir klumpig osv..
Dagens bästa luftkylare är dessutom så pass bra att de kylmässigt klarar nästan lika mycket effekt som vatten, men även en luftkylare väsnas ju om man måste ha fläktar igång, ska det vara ett lätthanterligt system och man inte vill ha det knäpptyst kör luft typ en silver arrow, har du plats, lust och budget, pilla ihop en extern vattenkylning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Riktig luftkylning är minst lika tyst och effektiv...och billigare, jag har 6 fläktar, 4x http://www.dustinhome.se/product/5010128898/noctua-nf-p12-130... & 2x http://www.dustinhome.se/product/5010371550/noctua-nf-p14-flx... och http://www.dustinhome.se/product/5010614895/noctua-nh-d14-se2... i min, jag hör inte ett smack, hade inte skärmen varit på så vet jag inte ens ifall datorn är på

Skillnaden är att du inte kan klocka burken till 5ghz med den ljudnivån Men finns det vettiga luftkylarlösningar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagom:

Skillnaden är att du inte kan klocka burken till 5ghz med den ljudnivån Men finns det vettiga luftkylarlösningar!

Klockning skiter jag över huvud taget i ändå, jag har 4x2.66GHz nu som inte utnyttjar all den kraften oavsett vad jag spelar eller vad jag nu gör (mest så är datorn min musik studio och det suger mestadels bara RAM) och 5GHz har jag absolut ingen som helst nytta av, vill jag ha något snabbare den dagen jag behöver det så köper jag helt enkelt en snabbare, svårare än så är det inte, har inga behov av att göra onödiga saker

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lergöken:

Precis! Ett slutet vattensystem bör låta mer då det är lika många fläktar (om man kör PnP) plus att man har vattenpumpen som låter. Som någon sa över mig så kan man ju få "riktiga" vattensystem tysta. Men dom kostar ju lite mer..

Hur står den sig mot dom större kylarna då? Jag vill ju upp på minst 4.8ghz (gärna mer).. Har svårt att se att den skulle kyla lika bra som en kylare med dubbla torn men jag kan ha fel!

Enligt bla Techpowerup är den bättre än Silver Arrow, vilken i sin tur är bättre än D14. Så ja den är rätt bra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Enligt bla Techpowerup är den bättre än Silver Arrow, vilken i sin tur är bättre än D14. Så ja den är rätt bra.

Där ser man! Kan du länka till recensionen? Kunde inte hitta den :/

Bör dessutom inte denna kyla ännu bättre då? http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

Permalänk
Medlem

Istället för att bara titta på vilka kylare som finns att tillgå, titta även på kylpastor. T.ex coollaboratorys liquid ultra, istället för svensson MX-4 eller AS5. Där finns också en del att vinna. Ofta något många väljer att snåla på, varför förstår jag inte.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Istället för att bara titta på vilka kylare som finns att tillgå, titta även på kylpastor. T.ex coollaboratorys liquid ultra, istället för svensson MX-4 eller AS5. Där finns också en del att vinna. Ofta något många väljer att snåla på, varför förstår jag inte.

Var finns det att få tag på sådan då? Hur mycket dyrare är den?

Permalänk
Skrivet av zekkexavior:

Köp en lite fetare luftkylare Scytche, Thermaltake .. finns massor

Ja
Jag har en Scytche Ninja III som kyler min Phenom II 965 dock inte överklockad men den går nästa aldrig över 28 grader i 20 graders rumstemp (idle).
Den har sexton heatpipes i koppar och en 120mm fläkt, gåt att montera en till om man skulle känna för det. Nästan aldrig över 40 grader i spel.
Då går fläkten på endast 33%!!!!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Kall luft tas in underifrån (eller så lång ner du kan) via fronten eller/och golvet, resten ska bara blåsa ut, mest effektiva

Beror på lite vad du vill kyla, processorn eller de övriga komponenterna. De flesta tillverkare rekommenderar att man kör fläkten på inblås vilket hjälper CPU-tempsen. Någon gigantisk skillnad är det dock inte. Har testat både exhaust och intake för mitt chassi och temperaturerna skiljer bara någon enstaka grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Var finns det att få tag på sådan då? Hur mycket dyrare är den?

Aquatuning säljer. Prislappen ligger kring 100:-. En liten summa med tanke på hur många gånger man verkligen byter pasta när allt väl sitter fast.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Aquatuning säljer. Prislappen ligger kring 100:-. En liten summa med tanke på hur många gånger man verkligen byter pasta när allt väl sitter fast.

Skall läggas på minnet! Ja absolut man lär ju inte precis använda hela tuben/sprutan heller för den delen. Men är den så pass mycket bättre alltså? Tycker det inte pratas så mycket om kylpasta egentligen. Aquatuning hade ju massor av olika. Frågan bara är vilken som är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Skall läggas på minnet! Ja absolut man lär ju inte precis använda hela tuben/sprutan heller för den delen. Men är den så pass mycket bättre alltså? Tycker det inte pratas så mycket om kylpasta egentligen. Aquatuning hade ju massor av olika. Frågan bara är vilken som är bra?

Indigo Extreme och Liquid Ultra är bland världens bästa som går att få tag på.
Det är så korkat att köpa fläktar för flera hundralappar extra osv osv och sen så har pastan nästan större betydelse än fläktarna från första början.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast

Thermalright Silver Arrow, Thermalright Silver Arrow SB-E eller Phanteks PH-TC14PE? Jag gick på luft då jag hört att det strulat för många med H-serien från Corsair och även med Antecs dito. Sen har ju dessa kylare visat sig hålla samma temps som Corsairs H100

Kör själv med en Thermalright Silver Arrow SB-E. Har klockat min processor utan offset, kör den i 4.6Ghz och 1.31V. Ligger i ~35 grader idle och då går fläktarna i ungefär 30% och är näst intill ljudlösa. Har inte testat klocka nåt mer än då jag vart upptagen med jobb... Men ska klocka vidare snart

Test: http://www.tweaktown.com/reviews/4676/thermalright_silver_arr...

Citat:

As for the noise levels, well there isn't much of it to discuss. I really enjoyed the lack of noise from the cooler as I tested with it in my open air configuration. For those using this in a chassis, you will be hard pressed to hear it running.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shauni:

Beror på lite vad du vill kyla, processorn eller de övriga komponenterna. De flesta tillverkare rekommenderar att man kör fläkten på inblås vilket hjälper CPU-tempsen. Någon gigantisk skillnad är det dock inte. Har testat både exhaust och intake för mitt chassi och temperaturerna skiljer bara någon enstaka grad.

Så du menar att du endast ska ta in luft i burken, men inte ut? det hjälper ingenting, rotation ska det vara

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lergöken:

Där ser man! Kan du länka till recensionen? Kunde inte hitta den :/

Bör dessutom inte denna kyla ännu bättre då? http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

Råkade skriva fel, det var xbitlabs som hade gjort testet.
Har inte sett någon review på de nya rev av kylarna men enligt deras test var original Archon bättre (med en extra fläkt) än original Silver Arrow och skulle väl tippa att nya rev förbättrat båda.

Citat:

Archon turned out just as efficient as Silver Arrow, and with two fans attached to it, it proved even more efficient.

Jag kör med två fläktar likt de testat.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Som syns i min signatur så kör jag en h70. Orginal fläktarna lät som ett jetplan, men hittade folk på utländska forum som körde akasa vipers med gott resultat. Den flyttar enorma mängder med luft genom en radiator med mycket bra statiskt tryck. slängde på mina 2 på en fläkt kontroller. kör dem på lägsta varvtal 600rpm helt knäpptysta. Behöver inte ens skruva upp dem vid timmar av spelande.

Jag hade alltid förknippat akasa med skräp produkter. aj aj vad jag vart nöjd med dessa två. Och vad fel jag hade. http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

Ja
Jag har en Scytche Ninja III som kyler min Phenom II 965 dock inte överklockad men den går nästa aldrig över 28 grader i 20 graders rumstemp (idle).
Den har sexton heatpipes i koppar och en 120mm fläkt, gåt att montera en till om man skulle känna för det. nästan aldrig över 40 grader i spel
Då går fläkten på endast 33%!!!!

Har ju också en Ninja III. Helt underbart vad den kyler, och den var inte dyr heller.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Rekordmedlem

Ninjan är bra, speciellt om man vill ha möjlighet till passiv kylning och bara köra med fläktar i hög last, den går dessutom att sätta 5 fläktar på om man vill, så även om jag inte är tungklockare och har testat det så tror jag att den har potential att prestera väldigt bra för de som vill klocka med luft och kan fixa egna fläktfästen, buntband går väl men ger nog inga stilpoäng.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Får man fråga varför du blåser in den varma luften i chassit?

Har utblås precis över så det blir inte så mycket varmare i chassit, menar du att jag skulle tjäna mer på att vända fläktarna?

Permalänk
Medlem

återupplivar detta för att tacka för alla inlägg.
Funderade på en silver Arrow ett tag, men den fanns inte i lager i närheten. Så jag chansade på en H100 från corsair till slut endå (hade en h40 sedan circa 3år som jag har varit väldigt nöjd med) Och den funkar fint nu.

3570k idlar circa 32-35 på 4.2ghz på lägsta fläktinställning. v 1.22 typ. max vid 69. fast detta är en auto OC så ska försöka komma till 4.0 med så liten spänning som möjligt.

tack igen för alla förslag. gav mig några dagar skoj att leta runt och tänka efter

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

i5 2500k 4.8ghz, kör Noctua NH-U12P SE2 på full fräs som ändå blir överröstad av mina andra fläktar i chassit, håller mellan 22-28c i idle beroende på temperatur i rummet ofc och runt 45-55c i load när jag lirar bf3

Permalänk
Medlem

yeah that doesnt make a good case for my installation atm does it?

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en Phanteks idag (dubbeltorn) på cdon. 599 var riktigt billigt tyckte jag. Sen plus 10% rabatt på all hårdvara med kod.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melekai:

yeah that doesnt make a good case for my installation atm does it?

Fast han har ju SB som är kallare än IB

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

4.5 ghz på 1.28 idag. blev 77 på varmaste kärnan efter 30 minuter i prime95. men det var circa 28 i rums temperatur då. ska testa igen med lite svalare rum

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Skrivet av Melekai:

Tjena, fyller år snart och tänkte införskaffa lite nytt, mitt gamla q6600 känns lite väl tråkigt nu.

Jag har kollat lite på senaste vad folk klockar och lite temps och så. men ville bara få en sista recommendation innan köpet.

har redan införskaffat asus p8z77 pro - väntar på 4x4 corsair vengence, och ska plocka upp antingen 2500k eller en IB:a av något slag.

Jag kollade på corsair h100, men det verkar som om många har lite fel på den. antec 920 funderar jag ochså på. Jag vill helst det ska vara relativt tyst.
vill dock försöka minska risken för felaktig grejs, jag är lite lat när det kommer till att RMA:a grejer.

4.0 är inte fel det heller IOFS, men jag gillar att kunna trycka upp hastigheten lite då och då bara för att se vad den klarar av.

finns det bättre luft kylning? Sitter på ett Cosmos S chassi - kan nog behöva skaffa in 2 till tysta fläktar iofs.

lite förslag skulle vara välkomnat

kör min 3820 4,8 gig med h 100 tempen 38-40 vid load annars runt 30 grader, med minsta fläkt hastighet

Permalänk
Medlem

så typ 24 timmar efter start... så har pumpan börjat göra ett konstigt ljud. SKIIIT

började nu. detta kommer jag absolut inte stå ut med

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

Jag förstår inte hur ni kan ha så höga load temps sitter på en 8120 klockad till 4,9 med en h100 och jag kommer max up i 45'c

Permalänk
Avstängd

asså inte för att vara sån men en för 200 räcker gott och väl
http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...

Har den själv och är nöjd.. Går inte över 60 grader under bf3, hade köpt den tillfälligt som jag sedan skulle uppgradera mig till en större luftkylare men den gör ett bra jobb verkar det som

Samma klock som du har, sen så vill jag tillägga att jag hade en h100 som jag lämnade tillbaka då den väsnas en aning föör mycket :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

blir nog att lämna tillbaks. det väsnas något sjukt!. :(. urk får se vad jag gör istället. måste skaffa något att tvätta av prollen med.

kan medela att mina minimum temps är mycket lägre nu så här dags :P. den kyler fortfarande bra. men idel temps är nere i 27 nu. så load temps borde vara ganska mycket bättre ochså.

45 grader load låter väldigt lite. vad kollar du din temp med goosfraba?

Edit 1: Corsair borde verkligen göra något åt detta. H100 börjar bli känd som en fara ju.

Edit 2: since i hate noise so much. i can report that i have now tried the tapping thingy. and it worked... 3 times. first time for 5 seconds. second time for 10 seconds. 3rd time for 1 minute... gah.... first two times tapped the cables. third time the pump unit. .... maybe corsair could make a game out of it.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black