Permalänk
Entusiast

DVI VS HDMI?

Jag kör just nu med en BenQ G2220 HD som inte har HDMI utan bara VGA och DVI.
Jag bytte till DVI för inte alls så länge sedan eftersom en sa i en video "Det här är väl lite av en historielektion men använd inte en VGA-kabel om du spelar"
men hur "viktigt" för kvalitén är det att ha HDMI? (1920x1080)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

HDMI och DVI är samma kvalite. Skillnaden mellan DVI och HDMI är om du har inbyggda högtalare på skärmen så får du även ljud med HDMI.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

HDMI är inte bättre än DVI vad jag vet. Är väll bara nödvändig om du vill ha ljud genom kabeln.

Edit: superlight hann före

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Superlight:

HDMI och DVI är samma kvalite. Skillnaden mellan DVI och HDMI är om du har inbyggda högtalare på skärmen så får du även ljud med HDMI.

Skrivet av Marcus h:

HDMI är inte bättre än DVI vad jag vet. Är väll bara nödvändig om du vill ha ljud genom kabeln.

Edit: superlight hann före

Ok, tack för svaren

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag kör just nu med en BenQ G2220 HD som inte har HDMI utan bara VGA och DVI.
Jag bytte till DVI för inte alls så länge sedan eftersom en sa i en video "Det här är väl lite av en historielektion men använd inte en VGA-kabel om du spelar"
men hur "viktigt" för kvalitén är det att ha HDMI? (1920x1080)

Bilden blir inte annorlunda om du använder HDMI jämfört med DVI. Däremot är det skillnad på DVI/HDMI jämfört med VGA och det är precis som du säger inte optimalt att använda VGA-kabel till en högupplöst skärm.