Dum fråga(?): Varför går det inte att överklocka CPU i bärbara datorer?

Permalänk
Medlem

Dum fråga(?): Varför går det inte att överklocka CPU i bärbara datorer?

Hej

Ingen av de bärbara datorer jag har haft har gått att överklocka. (finns inga sådana inställningar i BIOS)
GPUn har dock gått att klocka med Afterburner och liknande.

Varför är det så? Eller har jag bara haft otur med de datorer jag haft?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kommit över en bärbar dator som man har kunnat överklocka CPUn. Anledningen till detta är att alla bärbara datorer tillverkas av OEM-företag, såsom Dell, HP, Lenovo osv. Dessa företag skickar beställningar till komponenttillverkare om vilka moderkort och CPU-er datorerna ska ha och ta tex Dell... de vill inte att du ska ändra på deras datorer. Köper du en stationär dator från ett OEM-företag så är det väldigt sällan du kan överklocka heller för den delen, det är inte bara bärbara datorer. Kolla om det finns någon bios man kan ladda ner från tillverkaren, kanske det finns men troligen nej.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att kylning är så pass anpassad att en överklockning hade gjort datorn för varm, därför spärrar man möjligheten för att inte skada datorn.
Inget jag vet med säkerhet men tycker det låter logiskt.

Permalänk

Är låsta processorer, som nästan alla färdigbyggda datorer har. I laptops är ju kylningen oftast väldigt begränsad, och därför finns inte så mycket utrymme för överklockning så att säga

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Nästan inga färdigköpta datorer går att klocka, såväl stationära som bärbara. Hur som helst så skulle en bärbar i 90% av fallen aldrig klara av den extra värmen från en överklockning då kylsystemen ofta är precis på gränsen för vad som är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kan ju vara så att kylning är så pass anpassad att en överklockning hade gjort datorn för varm, därför spärrar man möjligheten för att inte skada datorn.
Inget jag vet med säkerhet men tycker det låter logiskt.

Ja visst är det så, kylningen är ju på gränsen för att klara de lite snabbare CPUerna i stock klock till och med som det är nu med vissa modeller.

Sen har vi den ännu större anledningen att det drar mer ström att köra överklockat, vilket verkligen motarbetar hela vitsen med att kunna köra bärbart utan strömkabel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag har aldrig kommit över en bärbar dator som man har kunnat överklocka CPUn. Anledningen till detta är att alla bärbara datorer tillverkas av OEM-företag, såsom Dell, HP, Lenovo osv. Dessa företag skickar beställningar till komponenttillverkare om vilka moderkort och CPU-er datorerna ska ha och ta tex Dell... de vill inte att du ska ändra på deras datorer. Köper du en stationär dator från ett OEM-företag så är det väldigt sällan du kan överklocka heller för den delen, det är inte bara bärbara datorer. Kolla om det finns någon bios man kan ladda ner från tillverkaren, kanske det finns men troligen nej.

Man förstår ju att HP, Dell m.fl. inte vill ha returer och så.

Men vi har ju t.ex. ASUS som satsar väldigt mycket på överklockning på den stationära sidan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja visst är det så, kylningen är ju på gränsen för att klara de lite snabbare CPUerna i stock klock till och med som det är nu med vissa modeller.

Sen har vi den ännu större anledningen att det drar mer ström att köra överklockat, vilket verkligen motarbetar hela vitsen med att kunna köra bärbart utan strömkabel.

Ofta kan man överklocka en del utan att CPUn behöver högre spänning eller dra mer effekt.

Min 2600K går att köra i 4.3GHz utan att den går varmare och på stock voltage.

Nu kör jag den i 4.7GHz men den går betydligt varmare och jag fick höja spänningen lite.

Har även fått den rätt stabil i 5.2GHz men hänger sig i 3Dmark och blir typ 80 C

Med den extra infon menar jag att jag är ute efter en lätt klock. På min 2600K har jag ju 500MHz att vinna utan att öka värmen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Ofta kan man överklocka en del utan att CPUn behöver högre spänning eller dra mer effekt.

Min 2600K går att köra i 4.3GHz utan att den går varmare och på stock voltage.

Nu kör jag den i 4.7GHz men den går betydligt varmare och jag fick höja spänningen lite.

Har även fått den rätt stabil i 5.2GHz men hänger sig i 3Dmark och blir typ 80 C

Med den extra infon menar jag att jag är ute efter en lätt klock. På min 2600K har jag ju 500MHz att vinna utan att öka värmen.

Jo, men det är som sagts innan att OEM-datorer för det mesta saknar möjligheten att överklocka i BIOS. OEM-tillverkare vill helt enkelt inte att användarna skall överklocka, då de dels inte vill få returer för att folk har meckat med saker de inte har koll på (höjt spänningen allt för högt t.ex.) och dels för att de hellre vill kränga en ny dator till kunden som inte tycker att prestandan på den gamla burken räcker till. Sedan är ju kylningen en akilleshäl i kompakta lap-tops också.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Herr Kantarell:

Man förstår ju att HP, Dell m.fl. inte vill ha returer och så.

Men vi har ju t.ex. ASUS som satsar väldigt mycket på överklockning på den stationära sidan.

På lösa moderkort, ja. Vi pratar däremot om en helt annan kundkrets som köper lösa moderkort snarare än färdigbyggda datorer, och i första hand då gällande kompetensnivån.

Vad gäller färdigbyggda datorer som inte är OEM (typ datorer byggda i en specifik butikskedja) är det också väldigt ovanligt att ha upplåsta processorer. Vi i Sverige är inte lite speciella på det sättet, men går du utomlands försvinner bokstaven K väldigt, väldigt fort från processorerna i deras datorer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

För att bios så som på alla märkesdatorer är låsta, det går inte att överklocka därför. Hade det inte vart låst hade det iofs gått att överklockat lite, men kylningen hade i många fall inte räckt särskilt långt.

Batteritiden hade drabbats mycket negativt, datorn hade bränt sönder dina knän och den hade låtit som ett jetplan. Det är helt enkelt inte värt det lilla man får ut.