inWarehouse.se och Komplett.se ägs av samma koncern?

Permalänk
Medlem

inWarehouse.se och Komplett.se ägs av samma koncern?

Hallå där allihopa,

Tänkte bara höra om det finns folk där ute som känner till ifall inWarehouse.se och Komplett.se ingår i samma koncern, om inWarehouse.se är dotterbolag till Komplett.se eller dylikt?

Tänker mest på layouten på de båda hemsidorna som jag (precis faktiskt, säkert fler som upptäckt långt innan mig) upptäckte är näst intill identisk:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=746750&cks=ASS&assoc=...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746750&cks=ASS&assoc=B99...

Hoppar man fram och tillbaka mellan de båda flikarna ser man att det inte är särskilt mycket som skiljer dem åt och jag får svårt att tro att det _inte_ skulle uppstått någon form av copyright överträdelse från det ena företaget om det nu var så att de inte hade något förhållande till varandra.

Låt tankar och fakta flöda!

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Information om företaget
inWarehouse.se etablerades 1992 och ägs av Komplett Services Sweden AB (org.nr. 556581-0644) som är en del av Komplett Group – en ledande skandinavisk aktör med tio nätbutiker. Komplett Group har 450 anställda och huvukontor i Sandefjord - Norge. Omsättningen 2011 var 4 miljarder norska kronor. inWarehouse.se säljer märkesvaror inom data, förbrukningselektronik och hem-/fritidsprodukter till alla kundesegment. För mer information om Komplett Group - se www.komplett.com

från inwarehouse.se

Och innan jag glömmer det: SUCK...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

GOD MORGON

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Komplett.com

Där står all info.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

För f*n, känner inte folk till fenomenet Google? http://lmgtfy.com/?q=inwarehouse

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Men hallå, de har till och med samma fyndvaror på hemsidorna för samma pris x)

Permalänk
Hjälpsam

Det är ett gytter av vem som äger vem i elektronikbranchen.

Ett exempel är tex Webhallen som ägs av Pixmania som ägs av Dixon Retail som bland annat även äger Elgiganten.

Eller familjeföretaget SIBA som ägs av Waldri som även äger NetOnNet och Computer City.

Eller CDON Som är en del av CDON Group som är MTG's ehandels avdelning. CDON Group innehåller bland annat CDON.com, Nelly Tretti och Gymgrosisten. Andra delar av MTG är Bandit Rock, NRJ, RIX FM och Strix Television.

Vem som äger vem är oftast ganska öppet och lätt och hitta men det är ett gytter av kopplingar som slutar i några få stora ägare i slutändan såsom METRO Group (Media Markt med mera) och Dixon Group (Elgiganten med flera). Kan vara lurigare med aktiebolag då det inte alltid är tydligt vem som har majoritet och därmed kontroll över företaget, kan se fristående ut på papper men kan vara svårt att avgöra vem/vilka som är bakom.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Inwarehouse och komplett är två separata bolag som i sin tur ägs av samma moderbolag.
Dom delar desutom lager så det är anledningen att dom har samma varor på båda sidorna och handlar du en vara på en butik så minskas lagersaldo i båda.
Pris kan skilja mellan butikerna med några kr dock inte vanligt och i väldigt sällsynta fall kan det skilja mer.

Den stora skillnaden mellan dom är att inwarehouse har direkt betalning med swedbank,handelsbanken,nordea som alternativ vilket komplett inte har.
Dom (komplett) hade det för många år sedan men tog bort det för det funkade så dåligt sa dom (jag hade beställt ett tio tal gånger med direktbet och inga bekymmer alls?) och när jag har frågat dom lite då och då så har svaret oftas varit att deras system inte stödjer direktbetalningar.
Jag har då frågat varför hade ni då det förut (med samma system) och varför funkar det utmärkt för inwarehouse?
Den fråghan har jag nog ställt en 5-6gånger nu till komplett men aldrig fått ett svar på så med andra ord verkar dom helt enkelt inte vilja ha direktbet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Fluf:

Det är ett gytter av vem som äger vem i elektronikbranchen.

Eller CDON Som är en del av CDON Group som är MTG's ehandels avdelning. CDON Group innehåller bland annat CDON.com, Nelly Tretti och Gymgrosisten. Andra delar av MTG är Bandit Rock, NRJ, RIX FM och Strix Television.

Tänkte bara påpeka att MTG (med som största dotterbolag Viasat) inte är slutdestinationen, utan är en del i Kinnevikkoncernen med bland annat Tele2 som systerbolag.

Skrivet av grizzly666:

Inwarehouse och komplett är två separata bolag som i sin tur ägs av samma moderbolag.

Nope, de är inte separata bolag utan vi pratar kedjeägande, dvs Inwarehouse AB ägs av Komplett Services Sverige AB, som ägs av Komplett Services AS, som ägs av huvudkoncernen Komplett Group AS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart att TS är en ordentlig konspiration på spåren.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.