Blizzard stämda av Sydkoreanska 'konsumentverket'.

Permalänk
Medlem

Bumpar med svar från KV

"Hej!

Om jag förstår dig rätt så har inte köpet gjorts beroende av om Blizzards DRM-system fungerar eller inte, så det går inte att hävda det, däremot så fungerar ju inte spelet överhuvudtaget.
Därför bör du kunna kräva att få pengarna tillbaka pga att det inte fungerar. Företaget kan ju i sin tur hävda att det inte är fel på deras spel.
Det kanske vore en bra idé att pröva det i Allmänna reklamationsnämnden? Med motiveringen att det inte går att spela spelet överhuvudtaget om inte det bakomliggande programmet fungerar, samt att spelet och programmet kommer från samma tillverkare? Du kan göra en anmälan via www.arn.se.
Återkom gärna om du har fler funderingar!"

Så, då blir det en anmälan till ARN då, mest för att se vart det tar vägen. Det verkar som om Error 37 är löst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Man kan väl inte avtala bort lagen väl?
Ska testa fixa ett minfält med en miljon i en låda i mitten, folk får skriva på ett avtal före de går in och chansar på att plocka miljonen, undrar om jag åker i fängelse? ;p

Mer on-topic: Blir spännande att se vad som händer!

tror inte minor är lagliga för privatpersoner i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om spelet kräver en viss tjänst för att fungera, och Blizzard ej tillhandahåller den tjänsten, då är spelet obrukbart. är en vara man köpt obrukbar så har man rätt att häva köpet inom en rimlig tid.

Låter enkelt tycker jag iallafall.

Exakt!.Förstår inte att ngn kan försvara Blizzard.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av kalabaleek:

Jag har 100 Mbit, alltid alltid uppkopplad via dator eller telefon eller usb dongle på mina datorer.
Visst var det lite bökigt att komma in ibland men det har gett sig helt för åtminstone mig. har två lvl 60; är uppe i över 140 timmar speltid och har fast jobb...
Konstigt att jag kunnat spela när ni inte verkar ha ens fått börja spela med tanke på hur uselt det verkar fungera.

Så skumt gnälliga folk blivit senaste åren. Så galet egocentriska med en ilska som är duktigt oproportionerlig kontra de eventuella i-landsirritationer ni upplever... Ett av historiens största spelsläpp som får lite problem med de sönderhamrade inloggningsservrarna är ingenting man löser med en kafferast och 4 rader kod... Chilla lite, seriöst.

Kan bara hålla med, Känner INGEN som har några stora problem förutom lite error 37 de första kvällarna. Fick en disconect förra veckan eller så men att klaga på servrarnas stabilitet nu är löjligt.

Skrivet av tEan:

Exakt!.Förstår inte att ngn kan försvara Blizzard.

Förstår inte hur någon kan gnälla och klaga så här mycket för lite error 37 i början, spelet fungerar utmärkt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kan bara hålla med, Känner INGEN som har några stora problem förutom lite error 37 de första kvällarna. Fick en disconect förra veckan eller så men att klaga på servrarnas stabilitet nu är löjligt.

Förstår inte hur någon kan gnälla och klaga så här mycket för lite error 37 i början, spelet fungerar utmärkt nu.

För dej kanske det gjort det men inte för många andra.Ett spel är en vara och som allting annat du köper har du rätt till att lämna tillbaka varan om den är defekt...enkelt va?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av tEan:

För dej kanske det gjort det men inte för många andra.Ett spel är en vara och som allting annat du köper har du rätt till att lämna tillbaka varan om den är defekt...enkelt va?

Förutsatt att varan är defekt absolut. Dock är varan inte defekt då den fungerar utmärkt för i princip alla andra, Gissar bara men vågar påstå att spelet fungerar utmärkt för minst 99% av spelarna nu så felet ligger uppenbart inte hos Blizzard. Att säga att varan är defekt är som att säga att min nya snöskoter är defekt för att det inte snöar i Skåne så jag kan använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

tror inte minor är lagliga för privatpersoner i sverige.

Jag var inte heeeeeelt allvarlig där, det missade du kanske ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Man kan väl inte avtala bort lagen väl?
Ska testa fixa ett minfält med en miljon i en låda i mitten, folk får skriva på ett avtal före de går in och chansar på att plocka miljonen, undrar om jag åker i fängelse? ;p

Mer on-topic: Blir spännande att se vad som händer!

Ett avtal är ett avtal.
Sen var står det i lagen att spelutgivare ska tillhandahålla onlinefunktion för spel? nejdu..
Spelutgivare som erbjuder onlinefunktion har med förbehållen rätt, rätten att inte kunna tillhandahålla onlinefunktionen vid alla tillfällena.

Det är EXAKT samma som företag brukar skriva "Med förbehållen rätt för tryckfel" i reklam och dylikt då de inte kan vara 100% säkra på exakt allt.
Spelutgivare som erbjuder onlinefunktion kan knappast garantera att deras hundratusentals servrar ALLTID är 100% ready.
Det kan uppkomma fel, man kan råka sänka onlinefunktionen, man kan behöva göra uppdateringar som påverkar onlinefunktionen.
Spelutgivarna ska inte behöva tillhandahålla en tjänst som de erbjuder 24/7 utan rätten att kunna stänga ned vid behov och oförväntade problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Förutsatt att varan är defekt absolut. Dock är varan inte defekt då den fungerar utmärkt för i princip alla andra, Gissar bara men vågar påstå att spelet fungerar utmärkt för minst 99% av spelarna nu så felet ligger uppenbart inte hos Blizzard. Att säga att varan är defekt är som att säga att min nya snöskoter är defekt för att det inte snöar i Skåne så jag kan använda den.

Finns trådar med en bra bit över 30.000 inlägg totalt sett som behandlar enbart Error 37 på battle.net. Blizzard skriver själva detta:

"Due to high concurrency the login servers are currently at full capacity. This may cause delays in the login process, account pages and web services.

We apologise for any inconvenience this may cause and thank you for your patience while this is being resolved."

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4064636470?page=1

Det är alltså inte ett fel hos användaren, utan hos Blizzard. Din analogi stämmer inte in på situationen, förstår inte ens hur du tänker. Om du istället säger: "Du har köpt en snöskoter som inte alltid startar" så är du på rätt spår.

Skrivet av icelaw:

Ett avtal är ett avtal.

Du kan inte avtala bort svensk lag. Svensk lag > EULA. Har du knåpat ihop ett lagvidrigt avtal är inte giltigt.

Skrivet av icelaw:

Sen var står det i lagen att spelutgivare ska tillhandahålla onlinefunktion för spel? nejdu..
Spelutgivare som erbjuder onlinefunktion har med förbehållen rätt, rätten att inte kunna tillhandahålla onlinefunktionen vid alla tillfällena.

Det står i konsumentlagen att du har rätt till en fungerande produkt. En produkt du köper som inte fungerar har du rätt att reklamera. Om nödvändig tjänst inte finns tillgänglig så är spelet obrukbart. Sedan så behöver man inse att det måste finnas en rimlighet till vad som krävs för att man ska få häva ett köp. Att en enstaka bugg finns eller att spelets servrar ligger nere vid ett visst tillfälle är inte basis nog att häva köp på, men för mig och många andra har det varit omöjligt att logga in sen eftermiddag/kväll sedan release och detta är ett problem Blizzard bekräftat att de har.

Skrivet av icelaw:

Spelutgivare som erbjuder onlinefunktion kan knappast garantera att deras hundratusentals servrar ALLTID är 100% ready.
Det kan uppkomma fel, man kan råka sänka onlinefunktionen, man kan behöva göra uppdateringar som påverkar onlinefunktionen.
Spelutgivarna ska inte behöva tillhandahålla en tjänst som de erbjuder 24/7 utan rätten att kunna stänga ned vid behov och oförväntade problem.

Spelutgivarna behöver tillhandahålla en fungerande produkt, annars har man rätt att reklamera och nu handlar det inte om att spelet varit otillgängligt under en timme första dagen, det har systematiskt fallit för trycket under prime time och gjort så sedan lansering. Det är klart att de ska kunna ordna med underhåll och uppdateringar, men det är ett DRM som Blizzard valt och en tjänst som fungerat ytterst tveksamt. Att de som inte kunnat logga in alls flera kvällar i rad ska kunna häva köpet känns fullt rimligt. Om det bara är 1% som drabbats (som någon ovan påstod) så till den grad att spelet inte fungerar mellan 16.00 och midnatt så borde just dessa få sina pengar tillbaka. De övriga 99% som är nöjda behöver uppenbarligen inte reklamera.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Finns trådar med en bra bit över 30.000 inlägg totalt sett som behandlar enbart Error 37 på battle.net. Blizzard skriver själva detta:

"Due to high concurrency the login servers are currently at full capacity. This may cause delays in the login process, account pages and web services.

We apologise for any inconvenience this may cause and thank you for your patience while this is being resolved."

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4064636470?page=1

Det är alltså inte ett fel hos användaren, utan hos Blizzard. Din analogi stämmer inte in på situationen, förstår inte ens hur du tänker. Om du istället säger: "Du har köpt en snöskoter som inte alltid startar" så är du på rätt spår.

Tvekar starkt på att någon haft problem med error 37 senaste 2 veckorna. Att reklamera för det nu är ett lamt försök att få pengarna tillbaka för ett spel man redan spelat igenom och tröttnat på.

Har man något problem nu är det något annat än error 37 och problemet är inte hos blizzard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tvekar starkt på att någon haft problem med error 37 senaste 2 veckorna. Att reklamera för det nu är ett lamt försök att få pengarna tillbaka för ett spel man redan spelat igenom och tröttnat på.

Jag startade min ticket hos Blizzard för 10 dagar sedan, jag har inte spelat sen dess. Jag vet att vid tidpunkten var det bra liv på trådarna om Error 37.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Man har ju enligt lag rätt till en produkt som fungerar som den ska, och om det är ett till stor del singleplayerspel och marknadsförs som ett sådant så tycker inte jag att den funkar som den ska om man inte kan spela utan internet. Vi närmar oss snart StarForce DRM igen, som inte lät en ha en DVD-brännare ifall man skulle piratkopiera spelet i fråga. Fy skäms Blizzard, spel vorde vara DRM-fria tycker jag, det är ju inte så att de inte kommer gå på vinst oavsett om hälften piratkopierar. Fy

Permalänk
Medlem

Man kan prata om DRM-skydd, servrar som inte funkar och kundens ansvar att läsa på... men vem i denna värld vill betala för en produkt som inte fungerar.

Även om Blizzard har problem med deras servrar och inte själva klienten så blir kunden drabbad. De borde erkänna att de släppte spelet för tidigt och på något sätt kompensera sina kunder, kanske inte pengarna tillbaka men möjlighet att reklamera spelet och så få pengarna tillbaka, eller något godis i spelet som plåster på såren.

Jag är väldigt glad att jag tagit avstånd från D3. Jag har sagt det förr och säger det igen, Blizzard har blivit för stora och kaxiga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold