Permalänk

Fördröjning vid surf med ny router

Hej!

Jag har äntligen slängt ut telias thompson tg789 som inte ville samarbeta någonstans. Köpte istället en Belkin Share. Den fungerar perfekt till allting jag använder den förutom surf. När jag laddar en sida jag int har uppe och inte vart inne på de närmsta sekunderna så får jag en fördröjning på 2-3s innan den börjar laddas. Har testat utan att ha routern ikopplad alltså direkt till modemet och då fungerar allt som det ska. Här är en video som visar det hela bättre http://www.youtube.com/watch?v=NEPMT7cOn_c titta där jag går in på youtube så ser man hur det fördröjs. Ursäkta kvalitén på filmen men moviemaker envisades med att scala ner 1080 fraps filerna och lägga in en mörk kant:(

Har testat min hastighet på både speedtest och pingtest och får bra värden för min situation(bor en bit ut på landet och betalar för 8mbit/s och får ut 7 ner och 0.6-0.8 upp). Har inte heller några problem när jag spelar, kan sitta inne på bf3 och mumble samtidigt utan några ping-problem eller annat.

Edit: Har testat både ie9 och chrome med samma resultat.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har felinställd firewall eller qos, Belkinen stöds dessutom troligen i dd wrt då får du mer funktioner och kontroll om du byter os i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa en annan DNS för att se om det gör skillnad.

t.ex googles 8.8.8.8

Permalänk
Rekordmedlem

Om det funkar ok utan routern så borde det inte bero på dns servern. Problemet uppstår i routern på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har felinställd firewall eller qos, Belkinen stöds dessutom troligen i dd wrt då får du mer funktioner och kontroll om du byter os i den.

Har testat med att stänga av både firewall och QoS men utan resultat, hur vet man vilken dd wrt realese man ska ta, det passar väll inte alla routers automatiskt?

Skrivet av Whitewiz:

Du skulle kunna testa en annan DNS för att se om det gör skillnad.

t.ex googles 8.8.8.8

Testade, dock utan resultat:(

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Rekordmedlem

För att hitta rätt version så är får du läsa in dig på deras forum, där finns det även instruktioner om hur du ska bära dig åt för att lägga in ddwrt, det är bara att läsa på, en del belkinprylar har tex en inbyggd "flashningsserver" som man kommer åt genom att hålla in wps eller powerknappen. men som sagt läs på om din modell och vilken mjukvara som funkar och inte i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att hitta rätt version så är får du läsa in dig på deras forum, där finns det även instruktioner om hur du ska bära dig åt för att lägga in ddwrt, det är bara att läsa på, en del belkinprylar har tex en inbyggd "flashningsserver" som man kommer åt genom att hålla in wps eller powerknappen. men som sagt läs på om din modell och vilken mjukvara som funkar och inte i den.

Har nu installerat dd-wrt och tackar så hjärtligt för tipset. Med dd-wrt firmware så fans inte fördröjningen så fick aldrig reda på vad det beror på, skulle gissa på QoS men nu vet jag vad dd-wrt är och har mycket mer möjligheter med routern:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Rekordmedlem

Jo du har mycket mer funktioner att pilla med nu då, gör en backup av dina inställningar bara om det funkar så du inte justerar bort dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.