Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Jag saknar min gamla Pentium D 3,2GHz. Med den kunde jag värma upp hela min gamla enrumslägenhet utan element trots att det var -10-15C ute och fönstret i köket var en aning på glänt.

HAHAH! JA! Jag kunde göra exakt samma!

Nu utvecklar iofs mitt nuvarande system rätt mycket mer värme. Så om jag ska spela under längre perioder så måste jag ha fönstret eller innerdörren öppen. Annars blir det upp emot 25 grader i rummet...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

hur stor tv och rum har du typ? om det blir 45grader. mitt rum blev högst 32 mellan 6-8 kvällstid då solen är rakt på rutan.
om du vill se mitt galleri så kan du se hur litet det är. jag gissar ditt är större

Då får du ge källor. Vad blir energin förutom värme från en dator? Även vibrationer som någon pratar om blir ju till värme.

Den stora fördelen är att energin används till något användbart, som en dator, medan vid ett elelement bara blir till spillvärme direkt.

Permalänk

bakom elementet finns luftkanal med 2 luckor som är öppna ca: april-september.
övrigt är de stängda och elementet på.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

90% av tiden är elementet av. Bara sätta på folding på CPU och GPU så blir det varmt på vintrarna och somrarna är fönstret öppet, annars blir det 30+ i rummet :/

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Haha mitt element var trasigt hela vintern, orkade inte bry mig då datorn såg till att jag hade en lämplig temperatur i rummet

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Datorrum? Min dator står i vardagsrummet och ja elementen är på från oktober till maj annars blir det svinkallt i det rummet. Nu har jag dock inte igång datorn så ofta heller

Permalänk
Medlem

Angående att utnyttja värmen från datorer: http://mobil.svt.se/2.22577/1.2235163/datorerna_varmer_upp_hu...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

vet fan inte när senaste gången mitt element var påslaget.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Hur klarar man sig då en riktigt kall vinternatt?

Man skaffar sig en varm flickvän

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Falskt, nästan 100% av elförbrukningen blir till spillvärme i slutändan. Bara en liten del kan lämna rummet i form av vibrationer. Ett elelement ger ca 100% medan ett vattenelement som är centalt eluppvärmt ger något lägre värkningsgrad då en liten del av värmen går till det rummet pannan står i.

Exakt.

Anledningen till att man vill ha en hög verkningsgrad på nätagg är ju att man vill att så stor del av energin ska ha gjort nytta INNAN den blir till värme (igen). Förutom det man sparar i driftskostnad då, som också är av intresse såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Exakt.

Anledningen till att man vill ha en hög verkningsgrad på nätagg är ju att man vill att så stor del av energin ska ha gjort nytta INNAN den blir till värme (igen). Förutom det man sparar i driftskostnad då, som också är av intresse såklart.

Japp, det var där jag gjorde min enorma tankevurpa; läste om att det mesta går till driften av datorn men en icke-försumbar del blir till värme, och utan att reflektera över att det det bara handlade om nätaggets verkningsgrad skrev jag mitt korkade inlägg...

Får skylla på trötthet, baksmälla och temporär dumhet (jag hoppas iaf den är temporär).

Dock så tror jag att jag behåller mina värmeelement, folk skulle tycka jag var konstig om jag monterade datorer under varje fönster...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag fryser konstant och går i långärmat om temperaturen är under 22 grader. Om jag var rik skulle jag "äta mig ett fettlager till huden" och börja träna

Elementet står på om det blir kyligt utomhus. Datorn värmer härligt om fötterna

Permalänk
Medlem

Datorn värmer upp det mesta, och nu när det är sommar så har jag inte elementet på. Om det blir lite kallt i rummet så startar jag bara Heaven dx11 benchmark eller typ bf3 så blir det varmt

Permalänk
Medlem

Har inte haft elementen igång på evigheter, har bara det igång i sovrummet
Man avlider annars här hos mig, alla datorer, eyefinityskärmar,imac 27", filserver och freenas..ptja, jag har ofta fönstren t o m öppet lite på vintern där flertalet burkar står:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

HAHAH! JA! Jag kunde göra exakt samma!

Nu utvecklar iofs mitt nuvarande system rätt mycket mer värme. Så om jag ska spela under längre perioder så måste jag ha fönstret eller innerdörren öppen. Annars blir det upp emot 25 grader i rummet...

Det roligaste är att min lillbrorsa använder den datorn nu och mamma vid nått tillfälle lät meddela att "det är så bra, för tvätt torkar så himla fort om man hänger den i närheten av den datorn".

130W TDP på den. Bara det ett till skillnad från tex en i7 920 så gick ju klassiska Pentium D på nästan 100% effekt hela tiden... :S Tekniken HAR gått framåt. Tur att det finns fjärrvärme när man har en sval dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag har en fundering på att testa att koppla vattenkylning till ett vanligt element... Med dual GPU och en varm cpu borde man få go värme!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte det är en bra idé även om det vore roligt att se. Element är inte alltid det renaste vad jag sett och du riskerar att sätta igen vattenblocken på det sättet. Vanlig vattenkylning med rejäl radiator ger samma efekt.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har inte ens på elementen på vintern i min lägenhet med undantag på skithuset, måste ha varm sits på vintermornar.

Bäst jag hört, kan inte hålla med mera! Det där är fan på liv och död... Är toasitsen kall en vintermorgon och man ska lägga en riktig jäkel, då är nästan hela dagen förstörd.. In my case åtminstone.

I övrigt har jag datorn på 24/7 på vinterhalvåret då min hyrseförening är så jävla fattiga med värmen i elementena, även fast den står på så blir det sällan över 17-18 grader. Sommarhalvåret har jag en wunderbaar takfläkt som går i högsta hastighet med fönsterna öppna, håller stabila 20 grader oavsett temp utomhus

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Tror inte det är en bra idé även om det vore roligt att se. Element är inte alltid det renaste vad jag sett och du riskerar att sätta igen vattenblocken på det sättet. Vanlig vattenkylning med rejäl radiator ger samma efekt.

Tanken vore att köpa ett nytt element.. Och dessutom är de gjorda för att funka passivt ... Vilket inte vanliga radiatorer är...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Min gamla luftkylda dator värme rummet så det vart jobbigt att vara där. Föredrar kyla.
Sen så skaffade jag vattenkylning och renoverade rummet så jag passade på att ta bort elementet då det inte behövdes.
Vattenkylningen var för effektiv så mitt rum var alltid för kallt så har fått ställa in ett element i rummet så att jag kan använda det när det behövs men nu har jag skaffat en mindre dator på luft igen.

Dock så kyls den rätt bra så att det blir är lite små kallt. Dock bara behagligt kallt vilket är skönt ;D

Samma dator både med eller utan vattenkylning borde värma upp ett rum lika mycket. Det är två olika sätt att transportera värmen bort från komponenterna, men värmen är där i båda fallen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har det på på vintern men det används aldrig eftersom mitt chassi blåser ut all varmluft från datorn över termostaten. Datorn går oftast i full load på grafikkort(överklockat såklart;)) så det genererar en hel del värme:D. Har sällan problem med för låga temperaturer när datorn är igång, snarare tvärtom:).

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tanken vore att köpa ett nytt element.. Och dessutom är de gjorda för att funka passivt ... Vilket inte vanliga radiatorer är...

Skickades från m.sweclockers.com

Passiva radiatorer till vattenkylning:

http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/25_93

Med 2st sådana här kan du lätt kyla ett kraftigt grafikkort och överklockad processor:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9125_Alphacoo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Passiva radiatorer till vattenkylning:

http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/25_93

Med 2st sådana här kan du lätt kyla ett kraftigt grafikkort och överklockad processor:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9125_Alphacoo...

Jo, jag vet att de finns, de är väl de enda jag inte testat.. Körde 2 seriekopplade zalman reserator ett tag, ångrar att jag sålde dem..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Samma dator både med eller utan vattenkylning borde värma upp ett rum lika mycket. Det är två olika sätt att transportera värmen bort från komponenterna, men värmen är där i båda fallen.

Hade orginalkylaren på CPU samt ref kylaren på grafikkortet från början.
Därav att det vart varmare då cpu låg på runt 60grader, GPU på runt 75 grader.
När jag ändrade till vatten vart tempen på cpu runt 35grader och GPU 40grader.

Så temperaturen ändras ju och då inte värmer upp ett rum lika mycket.

Hade jag däremot kört med annat luftkylning till CPU och GPU som hade samma temp som vattenkylningen så hade det ju varit densamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Hade orginalkylaren på CPU samt ref kylaren på grafikkortet från början.
Därav att det vart varmare då cpu låg på runt 60grader, GPU på runt 75 grader.
När jag ändrade till vatten vart tempen på cpu runt 35grader och GPU 40grader.

Så temperaturen ändras ju och då inte värmer upp ett rum lika mycket.

Hade jag däremot kört med annat luftkylning till CPU och GPU som hade samma temp som vattenkylningen så hade det ju varit densamma

I slutänden kommer värmen ändå alltid komma till rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Hade orginalkylaren på CPU samt ref kylaren på grafikkortet från början.
Därav att det vart varmare då cpu låg på runt 60grader, GPU på runt 75 grader.
När jag ändrade till vatten vart tempen på cpu runt 35grader och GPU 40grader.

Så temperaturen ändras ju och då inte värmer upp ett rum lika mycket.

Hade jag däremot kört med annat luftkylning till CPU och GPU som hade samma temp som vattenkylningen så hade det ju varit densamma

Det är inte dina komponenters temperatur som avgör hur mycket värme dem ger ifrån sig. Datorn ger ifrån sig lika mycket värme som den drar el och din dator bör inte dra mycket mindre el då den är svalare.

Dina komponenters temperatur avgörs av hur effektivt dem kan leda bort den värmen komponenterna utväcklar, villket i sin tur är ekvivalent med hur mycket el dem använder.

EDIT: EL->värme, värme->rummet

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Hade orginalkylaren på CPU samt ref kylaren på grafikkortet från början.
Därav att det vart varmare då cpu låg på runt 60grader, GPU på runt 75 grader.
När jag ändrade till vatten vart tempen på cpu runt 35grader och GPU 40grader.

Så temperaturen ändras ju och då inte värmer upp ett rum lika mycket.

Hade jag däremot kört med annat luftkylning till CPU och GPU som hade samma temp som vattenkylningen så hade det ju varit densamma

Att de har svalare temperaturer betyder bara att vattenkylningen leder bort värmen från delarna snabbare, men det är precis lika mycket värme som leds bort.

Permalänk

tänk egentligen villken energibesparning det är att låta datorn värma upp rummet... behöver alldrig ha på nått element i mitt rum för att det ska bli varmt när jag har datorn på

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Om man bryr sig mer om datorn än sig själv har det gått långt... riktigt långt.

Det är inte för att hålla datorn kall, det är för att datorn värmer upp rummet så mycket så att element inte behövs

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Hade orginalkylaren på CPU samt ref kylaren på grafikkortet från början.
Därav att det vart varmare då cpu låg på runt 60grader, GPU på runt 75 grader.
När jag ändrade till vatten vart tempen på cpu runt 35grader och GPU 40grader.

Så temperaturen ändras ju och då inte värmer upp ett rum lika mycket.

Hade jag däremot kört med annat luftkylning till CPU och GPU som hade samma temp som vattenkylningen så hade det ju varit densamma

Du menar alltså att det inte blir lika varmt i rummet om du har en bättre kylare? Det är helt fel. Processorn och grafikkortet kommer, så länge de har samma volt och är klockade lika högt, alltid generera lika mycket värme. Ju bättre kylare du har, desto mer av den värmen kan den flytta från processorn/grafikkortet till luften i rummet. Dvs, bättre kylare = varmare rum

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag aldrig har slagit på ett element i hela mitt liv /tycker iförsig om när det är lite små kallt.