Varför Metro är det bästa som hänt Windows någonsin!

Permalänk
Avstängd

Varför Metro är det bästa som hänt Windows någonsin!

Jag tänkte argumentera lite varför Metro och Metroappar är det bästa som hänt Windows någonsin:

1. Alla metroappar är isolerade från operativsystemet och från andra appar. Detta innebär bland annat att du kan installera mer än en miljon appar och sedan avinstallera detta och din dator är precis som ny. Säkerhetsmässigt är det förstås också en enorm fördel att ingen app kan påverka något annat än sig själv.

2. Metroappar "pausas" när de inte syns. Detta innebär att man kan ha tusentals program igång samtidigt utan att det påverkar prestandan på datorn. Systemet kan dessutom återta stora mängder minne från Metroappar som ligger i bakgrunden. När det börjar bli ont om minne på maskinen stänger systemet automatiskt av program i bakgrunden. Detta innebär ett helt nytt sätt att arbeta, man behöver aldrig igen veta vilka program som är igång eller stänga av program eftersom att systemet sköter detta åt dig.

3. WinRT-plattformen är den största nyheten sedan Win32 kom i Windows 95. Alla desktopappar idag är på något sätt beroende av Win32, man har nu byggt om det med moderna designprinciper och helt från grunden. Metroappar kan utvecklas med ett gäng olika språk för WinRT-plattformen. Javascript och C++ bland annat.

4. Windows Store innehåller bara Metroappar, alla appar som läggs upp i Windows Store är kontrollerade och testade av Microsoft. Detta innebär bättre säkerhet och stabilare program för oss som laddar hem.

5. Fullskärmsappar. Alla metroprogram är i fullskärm, detta gör att systemet kan fokusera prestandan på det som du faktiskt ser vilket innebär att spelet du spelar kan använda alla resurser systemet har. Spel fungerar för övrigt mycket bra som Metroappar eftersom att de redan idag i huvudsak körs i fullskärm. Det finns också möljighet att ha två appar synliga samtidigt vilket gör att du exempelvis kan byta låt utan att behöva hoppa ur spelet eller programmet du kör.

6. Kontrakt. Alla Metroappar kommunicerar via kontrakt. Det innebär att du kan välja att dela vad som helst från vilken app som helst till alla appar som har sagt att de kan ta emot den informationen. Exempelvis kan du dela en bild från mail till twitterappen direkt utan att behöva kopiera och klistra in. Eller så kan du dela ditt rekord i ett spel till alla vänner på Facebook utan att lämna spelet. Detta gör att ju fler appar du har installerat, ju fler valmöjligheter får du på datorn.

7. Alltid ansluten. Trots att dina program går i sovläge och använder 0% CPU och 0% GPU, kan de bli uppdaterade via systemet med information. Det gör att när du växlar tillbaks till väderappen exempelvis får du direkt rätt temperatur och du märker inte att programmet egentligen varit pausad. Detta fungerar också med det nya läget i Windows 8 som kallas connected standby där din dator går ner i ett djupt energisparläge men ändå är ansluten till internet.

8. När Doom 5, Quake 6, Battlefield 4, Starcraft 4 och Diablo 4 släpps räknar jag med att de är Metroappar. Vi får väl se om ni kan klara er utan Metro då också? Jag räknar med att Microsoft har fixat in minst en befintlig spelsuccé, typ Halo i Windows Store när Windows 8 släpps. Denna punkt är ren spekulation förstås men vad jag tror.

9. Live tiles. Metroprogram kan uppdatera sin "ikon" dynamiskt med information. Detta gör att vissa program inte ens behöver startas utan du får direkt den information du behöver på startskärmen. Kalender, väderapp och messaging är tre exempel.

10. Alla Metroappar är hårdvaruaccelererade av grafikprocessorn automatiskt, detta utan att utvecklaren behöver göra ett jota.

Det finns mycket mer att lära sig om Metro och WinRT, bäst är att läsa på Microsofts blog för Windows 8, här finns även detaljerad information om varje ny funktion i Windows 8:
http://blogs.msdn.com/b/b8/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Det som avskräcker mig från Windows 8 är att som ändrat så mycket från en version till en annan och att Metro känns klumpigt. Men men det är ju en personlig åsikt

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Jag tycket att det är positivt att man ändrat så mycket och "gjort om och gjort rätt" (förhoppningsvis rätt iaf). Kommer sakna startknappen dock

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Om jag skulle vara handikappad som har svårt och se och att koordinera min hand för att träffa ikoner med muspekaren hade Metro varit perfekt!

Permalänk
Medlem

Och när vi har Windows 9 eller Windows 10 går det då att installera program alls som inte blivit godkända av Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag tycket att det är positivt att man ändrat så mycket och "gjort om och gjort rätt" (förhoppningsvis rätt iaf). Kommer sakna startknappen dock

Syfta mer på att dom ändrat så mycket på gränssnittet. Det som finns bakom kulisserna håller jag med om, dom har optimerat och förbättrat en massa

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk

Windows 8 har gett mig en väldigt intressant upplevelse hittills. Självklart är det annorlunda - men efter vad du skrivit kan jag inte göra annat än att hålla med om att det är en förbättring från win7.
Dock måste jag erkänna att man blir lite förvirrad ibland - men det är ju självklart när det är ett nytt gränssnitt. Lite paranoid kan man dessutom bli när de vill ha namn, telefonnummer och allt det där för att man skall kunna synkronisera mellan datorer - fast å andra sidan känns operativsystemet väldigt säkert!

Är det förresten någon som har lyckats lista ut hur man söker på Wikipedia-appen?:S

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Jag var emot Metro till en början men efter att ha varit på div seminarier om Windows 8 samt Server 2012 börjar jag fatta hur den skall användas, när man lär sig tänket så fungerar det klockrent, pluss en massa andra nya funktioner som ingen tänker på utan bara skriver METROOOOOO SUUUUUUGER UHÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ det är samma personer som sitter kvar på XP fortfarande och sen mot sin egen vilja gick till Windows 7 för att få DX11 eller för att kunna spela något nytt spel , tror jag iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag tänkte argumentera lite varför Metro och Metroappar är det bästa som hänt Windows någonsin:

7. Alltid ansluten. Trots att dina program går i sovläge och använder 0% CPU och 0% GPU, kan de bli uppdaterade via systemet med information. Det gör att när du växlar tillbaks till väderappen exempelvis får du direkt rätt temperatur och du märker inte att programmet egentligen varit pausad. Detta fungerar också med det nya läget i Windows 8 som kallas connected standby där din dator går ner i ett djupt energisparläge men ändå är ansluten till internet.

Så om du har 1000 program igång och alla uppdateras ständigt används fortfarande ingen CPU-kraft?

Citat:

8. När Doom 5, Quake 6, Battlefield 4, Starcraft 4 och Diablo 4 släpps räknar jag med att de är Metroappar. Vi får väl se om ni kan klara er utan Metro då också? Jag räknar med att Microsoft har fixat in minst en befintlig spelsuccé, typ Halo i Windows Store när Windows 8 släpps. Denna punkt är ren spekulation förstås men vad jag tror.

Låter som ett hot? Det kommer säkerligen finnas flertalet sätt att klara sig utan Metro om man väljer att använda Windows 8.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Inaktiv

Mer reklam från Microsofts utsände alltså. Yay!

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

8. När Doom 5, Quake 6, Battlefield 4, Starcraft 4 och Diablo 4 släpps räknar jag med att de är Metroappar. Vi får väl se om ni kan klara er utan Metro då också? Jag räknar med att Microsoft har fixat in minst en befintlig spelsuccé, typ Halo i Windows Store när Windows 8 släpps. Denna punkt är ren spekulation förstås men vad jag tror.

Man fick sig ett gott skratt på jobbet idag åtminstone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mer reklam från Microsofts utsände alltså. Yay!

...

Ännu mer propaganda med kassa argument, menar du väl? Den förra tråden med liknande innehåll som TS skapade dög väl inte eftersom dennes argument slogs det hela tiden hål på.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mer reklam från Microsofts utsände alltså. Yay!

...

Värkar inte bättre än så. Men information är information och nyttig sådan. Trevlig läsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ännu mer propaganda med kassa argument, menar du väl? Den förra tråden med liknande innehåll som TS skapade dög väl inte eftersom dennes argument slogs det hela tiden hål på.

Och då, precis som nu kommer all form av kritik av design/formgivning mötas med tekniska argument. Vilket i sig är förståeligt eftersom det håller liv i debatten än mer. Troll i sin sanna bemärkelse. Vet inte vad TS skrev men mitt tipps är att blockera honom gott folk. Det finns gott om konkreta ja-sägare och konkreta nej-sägare på sweclockers. Strejf är inte en av dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ännu mer propaganda med kassa argument, menar du väl? Den förra tråden med liknande innehåll som TS skapade dög väl inte eftersom dennes argument slogs det hela tiden hål på.

Nja, argumenten fungerar väl. Men ts vägrar bemöta kritik med argument om varför windows 8 (metro i huvudsak då) inte bara är positivt. De negativa skakar han bort med "det tycker inte jag! ". Mm det är så man argumenterar ja..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Nja, argumenten fungerar väl. Men ts vägrar bemöta kritik med argument om varför windows 8 (metro i huvudsak då) inte bara är positivt. De negativa skakar han bort med "det tycker inte jag! ". Mm det är så man argumenterar ja..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bemöter visst kritik, men vissa saker handlar om tycke och smak helt enkelt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Ännu mer propaganda med kassa argument, menar du väl? Den förra tråden med liknande innehåll som TS skapade dög väl inte eftersom dennes argument slogs det hela tiden hål på.

Agreed, känns lika överdrivet som förra gången. Finns ju ingen som seriöst skriver så här, ens om något man älskar genuint.
Jag har inte haft någon åsikt om Metro eller Windows 8 hittills, men efter att ha läst detta blir man ju sjukt otaggad på att ens ge det en chans. Om MS måste skicka ut folk för att fylla forum med den här skiten, så måste ju produkten ha något fel de uppenbarligen är medvetna om.

Är imponerad att de vågar testa nya saker, men känslan hittills är att detta kommer bli ett "Vista 2", för HC-users, och att Windows 9 kommer rätta till felen och bli "Win7 - the sequel".

Dock kan jag säga att för de som bara använder datorer till internet typ morföräldrar eller fjortisbloggare, är nog Metro helt perfekt.
Jag älskar Apples förenkling av saker, för den är genomtänkt och har fokus (innan haters svarar, så är det faktiskt så att när det gäller TELEFONER så vill jag att det ska vara enkelt och dumt, om jag haft en Android som man kan göra vad som helst med hade ju aldrig fått något jobb gjort, utan bara suttit och lekt hela dagarna...). Uppenbarligen är det Apples förenklilng som Microsoft försöker med här, men de lyckas bara med någon konstig hybrid som inte fungerar 100% åt något håll.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Men om man nu är sjukt nöjd med att ha ett vanligt skrivbord samt hur det fungerar, varför ska man då få metro upptryckt i fejjan?

Det vill inte jag. Men det kvittar ju vad jag tycker för metro is the shit!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mannen99:

Men om man nu är sjukt nöjd med att ha ett vanligt skrivbord samt hur det fungerar, varför ska man då få metro upptryckt i fejjan?

Det vill inte jag. Men det kvittar ju vad jag tycker för metro is the shit!

Du är förstås fri att använda vad du vill. Jag lägger bara fram fördelarna med Windows 8 och Metro, sen får du ta ett beslut på egen hand.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Du är förstås fri att använda vad du vill. Jag lägger bara fram fördelarna med Windows 8 och Metro, sen får du ta ett beslut på egen hand.

Du har inte lust att nämna ett par nackdelar också?

Permalänk

Citerar ett annat inlägg här.
Kände ändån att man började bli lite för produktiv med flera skärmar, tur att dem tänker på folk som sitter fem meter ifrån en femton tums skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Du har inte lust att nämna ett par nackdelar också?

Jag har svårt att se varför Microsoft medvetet skulle lägga nackdelar i ett nyare operativsystem. Kan du komma på något?

Jag tycker nog att Windows 8 är lite mer svårjobbat på en bärbar utan multitouch på varken skärmen eller touchpaden. Detta löser man genom att koppla in en mus eller köpa en ny Windows 8-dator med touch.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Misstänkt likt gerillamarknadsföring.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015