Ultimata tangentbordet för Linux och andra *nix system!

Permalänk

Ultimata tangentbordet för Linux och andra *nix system!

Jag är glad idag, coh jag tänker dela mitt glädje med er. Det är nämligen så att jag har länge varit förbannad på satana windowsknapp jävel.

Men idag är mina problem lösta, och detta med ett underbart mjukvaruagnostiskt mekaniskt tangentbord, med en linuxvänlig layout. Tangentbordet heter:

Tt eSPORTS Meka

Och det finns även hos Webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133712-tt_esports_mek...
(kollar ni annanstans så akta er att det inte är versionen med en massa jävla specialknappar)

Tänker aldrig mer byta tangentbord. Bästa jag haft. Bättre än model M (och tystare). Värt varje öre, och mekaniska brytarna som är rejtade på 50 miljoner trykningar lär hålla länge. Funderar dock på om jag skall köpa en till bara för säkerhets skull:)

Permalänk
Medlem

Windows knappen är det väll inget fel på? jag använder den själv för att aktivera sökfunktionen i kde (typ som spotlight).

Det bästa tangentbordet någonsin enligt mig är: http://prohardver.hu/dl/upc/2011-04/15621_logitech_ultrax_key...

Permalänk
Medlem

Hands down, detta är bland det bästa som finns. Alla gånger. Det tål raseri, katter, spild vätska, och en jävla massa annat.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Använder windowsknappen dagligenm, diverse snabbkomandon osv. Skulle få fnatt utan den, dock om har Linux som du är det väl en fördel antar jag att slippa se den, men så ful är den väl inte?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gholen:

http://cdn2.mamapop.com/wp-content/uploads/2010/09/ibm-model-...

Hands down, detta är bland det bästa som finns. Alla gånger. Det tål raseri, katter, spild vätska, och en jävla massa annat.

Ge mig!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm det här var intressant. Själv använder jag aldrig windows knappen på mitt tangentbord, den är bara irriterande då jag trycker på den i misstag vid gaming.

Tack för tangentbords tipset =D

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ge mig!!

http://pckeyboard.com/page/product/UNI0416

Permalänk
Inaktiv

Model M från unicomp. cherry kan gå slänga sig i väggen med sina brytare. Buckling spring är det klart skönaste

Permalänk
Hedersmedlem

Mod4 (som X kallar den) är en väldigt smidig knapp tycker jag personligen, då den aldrig är "upptagen" i olika program utan är smidig att använda som dedikerad fönsterhanterarmodifierare. Jag har ett gäng genvägar som är kopplade till den.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_key#Use_with_non-Microso... för mer tankar kring knappens nytta på annat än Windows.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Själv kör jag på ett Topre Realforce 87U vilket jag tycker är oslagbart, i klass med model m att skriva på men utan att hela kontoret vill mörda en för ljudet.

Permalänk

Fan minns övergången från ett Softtronic 2kg tungt tangentbord till Microsoft Sidewinder X4... Mina fingrar ville bara ta självmord i början när man var så van att spela spel på ett tungt block till tangentbord.

Ditt IBM keyboard är verkligen en skönhet.

Permalänk
Inaktiv

Oh, svensk layout? noooes!

Permalänk
Medlem

Hur jobbar ni som inte använder windows knappen produktivt? Både linux och windows kan jag inte leva utan den...

Permalänk
Skrivet av Segas:

Oh, svensk layout? noooes!

Om du vill ha svensk layout kan du välja det här: http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Om du vill ha svensk layout kan du välja det här: http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG

Nej, finns NOrska men inte svenska!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Jo, "Finland Sweden".

Permalänk
Medlem

Välj finska/svenska.
Och jag saknar Windowstangeten, speciellt i DWM (dwm.suckless.org) som jag använder på min laptop. Så så snart jag kan ska det bli något liknande av det med.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark Defender:

Som jag trodde, där försvann charmen man var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgetoholic:

Jag är glad idag, coh jag tänker dela mitt glädje med er. Det är nämligen så att jag har länge varit förbannad på satana windowsknapp jävel.

Men idag är mina problem lösta, och detta med ett underbart mjukvaruagnostiskt mekaniskt tangentbord, med en linuxvänlig layout. Tangentbordet heter:

Tt eSPORTS Meka

Och det finns även hos Webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133712-tt_esports_mek...
(kollar ni annanstans så akta er att det inte är versionen med en massa jävla specialknappar)

Tänker aldrig mer byta tangentbord. Bästa jag haft. Bättre än model M (och tystare). Värt varje öre, och mekaniska brytarna som är rejtade på 50 miljoner trykningar lär hålla länge. Funderar dock på om jag skall köpa en till bara för säkerhets skull:)

Använder windows-knappen hela tiden, den är ju perfekt att koppla till egna kommandon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stör man sig på "windowstangenten" kan man ju tejpa över den, för den är ju användbar ändå i linux

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mitt favorit tgb http://neurodesign.free.fr/hfr/clavier.jpg

OP's tangentbord såg ganska bra ut ändå om vi räknar bort att Windows knappen är borta. Det vore nice om något företag ville göra ett compact tangentbord som tar bort numpad som jag däremot aldrig använder på min speldator. Får för mig att man sitter lite dumt när det blir så brett från vänsterkanten på tangentbordet ända bort till musen. Lite offtopic kanske... bara lite.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Hur jobbar ni som inte använder windows knappen produktivt? Både linux och windows kan jag inte leva utan den...

Använder aldrig windowstangenten, det är nog mest "new school" generationen som använder den, jag är för gammal för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elklazor:

Du kan alltid maila de. Jag har 6 av deras tangent bord och alla med svensk layout. Så ingen fara med det. Bästa köpet någonsin då jag spenderar otrevlig mängd timmar varje dag med att knappa på datorn.

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Använder aldrig windowstangenten, det är nog mest "new school" generationen som använder den, jag är för gammal för det.

Word.

Eller riktigt såå gammal är jag nog inte, har dock använt thinkpads mycket och lärt mig vara produktiv utan onödiga knappar (slutade med thinkpad vid T42:an, sista serien utan M$ saboterat tangentbord). Behöver man specialfunktioner då kan man lika enkelt köra ctrl+alt+[valfri tangent], blir betydligt fler möjligheter då och just ctrl+alt är enklare utan win tangent emellan (man kan nämligen använda ett finger då).

Nu när det gäller Model M så finns det 3 problem:
-Svårt att få tag på med svensk layout.
-Gammal kontaktjävel, snart finns det bara USB på moderkort.
-Det finns ett onödigt avstånd mellan ctrl och alt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gadgetoholic:

Word.

Eller riktigt såå gammal är jag nog inte, har dock använt thinkpads mycket och lärt mig vara produktiv utan onödiga knappar (slutade med thinkpad vid T42:an, sista serien utan M$ saboterat tangentbord). Behöver man specialfunktioner då kan man lika enkelt köra ctrl+alt+[valfri tangent], blir betydligt fler möjligheter då och just ctrl+alt är enklare utan win tangent emellan (man kan nämligen använda ett finger då).

Nu när det gäller Model M så finns det 3 problem:
-Svårt att få tag på med svensk layout.
-Gammal kontaktjävel, snart finns det bara USB på moderkort.
-Det finns ett onödigt avstånd mellan ctrl och alt.

Det är därför man köper en ny från unicomp. PS2/USB, svensk layout och även windows tangent. Allt man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Vad har man windowstangenten till då?
På Windows öppnar den startmenyn men vadådå, det kan man väl med musknappen?
Jag är en nyfiken gammal gubbe som undrar...

Permalänk
Inaktiv

win+E är explorer
win+ pil ned är minimera (fungerar även på spel som kör maxad window läge

Det är de två jag använder hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Vad har man windowstangenten till då?
På Windows öppnar den startmenyn men vadådå, det kan man väl med musknappen?
Jag är en nyfiken gammal gubbe som undrar...

• Win+E nämndes: Utforskaren.

• Win+R öppnar "Kör..."-dialogen, vilket är väldigt smidigt. Jag hade en vana att skapa en mapp med enkelt döpta genvägar till program som jag lade till i standardsökvägen, så jag kunde göra t ex "Win+R cs Enter" för att starta Counterstrike, etc. Vissa vanligt använda program, som "notepad" och "calc" ligger redan i sökvägen och öppnas snabbt på detta sätt.

• Win+M minimerar alla fönster och visar skrivbordet.

• Win+Pause/Break öppnar "Systemegenskaper", vilket är snabbaste vägen till "Enhetshanteraren" där man röjer ibland.

• Win+F öppnar sökdialogen.

Det finns fler genvägar (och säkert listor på nätet), men de ovan använde jag rutinmässigt iaf.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:
  • Win+E nämndes: Utforskaren.

• Win+R öppnar "Kör..."-dialogen, vilket är väldigt smidigt. Jag hade en vana att skapa en mapp med enkelt döpta genvägar till program som jag lade till i standardsökvägen, så jag kunde göra t ex "Win+R cs Enter" för att starta Counterstrike, etc. Vissa vanligt använda program, som "notepad" och "calc" ligger redan i sökvägen och öppnas snabbt på detta sätt.

• Win+M minimerar alla fönster och visar skrivbordet.

• Win+Pause/Break öppnar "Systemegenskaper", vilket är snabbaste vägen till "Enhetshanteraren" där man röjer ibland.

• Win+F öppnar sökdialogen.

Det finns fler genvägar (och säkert listor på nätet), men de ovan använde jag rutinmässigt iaf.

Och detta funkar även på Linux? Visserligen kör jag Xfce men det händer inte så mycket när jag provar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Model M från unicomp. cherry kan gå slänga sig i väggen med sina brytare. Buckling spring är det klart skönaste

Hipster kodare ahoy!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar