Offset överklockning på i7 2600K och tips till nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Vadå kändes stabilare? Antingen är det stabilt eller så är det inte Men efter en 4Ghz blir det en ganska mycket större belastning per 100Mhz, jag förstår mig inte på dem som gör allt för att mjölka ur de sista Mhzen ur systemet, det blir bara väldigt ineffektivt, varmt och slits hårt. Nu när du sänkt till 4,4Ghz så kan du sänka offseten ytterligare och få ett effektivare system, alt sänka LLC och få ett garanterat stabilare system.

Klarade prime på 4.5 Ghz också men då efter ett tag så började datorn att tappa det trådlösa nätverkskortet så att det
nästan blev omöjligt att surfa i idle.

Tänker inte max klocka datorn så därför mitt första mål var 4.5 Ghz via offset så att den gärna ligger på 1 volt eller lägre i idle,
för att spara på processorn.

Därför jag valt så hög LLC är för enligt den guiden på internet gjort för Asus brädor rekommenderar dom detta men detta
var Rog men misstänker att de borde vara lika.

När man går från Auto LLC så ökar spänningen under load i prime95 med 75% LLC men man slipper den toppen som
kommer i speedstep när den går upp i turbofarten som är inställt på tex: 4400 mhz .

Kan inte vara bra om den går aldeles för högt i spänning även för nån sekund och minskar i full load som de
blir utan LLC men då får man som sagt en äcklig peak när speedstep slår in med auto på LLC.

Därför valde jag nu att låta LLC står kvar på 75% men att sänka offset till -0.06 för att få ner volten lite mer i load och idle.

Så tackar för det rådet Breddas.

Ligger nu på Idle 0.956 V , Load: 1.326-1.33 V, 4400 mhz och misstänker för min egen del att den uteblivna
prestandan mellan 4.4 Ghz och 4.5 Ghz beror på att processorn ej får tillräckligt med ström för att nå sin maximala
kapacitet.

Jag är som sagt nybörjare och ingen expert som Xroo på detta forum så därför jag testat en del från hans
guide på Asrock moderkort och blandat i Asus rekommendationer.

Alla tips och råd är välkomna och gärna åsikter om ja tänkt fel på nått i mina inställningar eller tankesätt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har bara pillat lite med min dator och testat lite olika saker med offset och turboboost, och det jag kommit fram till är väl att klocka med turboboost och offset ger en mycket effektivare dator än en som är klockad med fast multipel och spänning.
Det jag tänker på med LLC är att om man klockat systemet så det är stabilt med LLC så blir man också beroende utav att LLC alltid fungerar som det ska. Visst får man lite högre spänning i överlag men man har ett system som borde garanterat vara stabilt. För ska man göra ett system för maximal stabilitet så ska man inte använda några störmsparningsfunktioner alls utan bara köra full flås konstant. Allt som varierar kan bidra med problem.

Jag själv kör med offset, turboboost, effektbegränsing, speedstep, C-states, "optimized" faskontroll, pvm på "extreme". Just nu kör jag på 4,2Ghz då det går mycket svalare och effektivare än de 4,5Ghz jag körde förut, och de 300mhzen saknar jag inte precis. "Problemet" med min dator är att den MÅSTE vara extremt tyst, och det kan jag lösa tack vare turboboost och effektlimitern, för datorn orkar inte kyla min processor i 4,2Ghz under extrem belastning(intel burntest), men den klarar med lätthet av att kyla den när den drar som max 90watt, vid 4,2Ghz drar den en bra bit över 110Watt. Därför har jag begränsat effekten på CPUn till 90watt, vilket i sin tur betyder att processorn kommer att ligga på högsta möjliga frekvens till det värdet nås. Under "vanlig" belastning, typ 7-zip, filkonvertering och så så håller processorn under 90watt vilket innebär att den då tickar i 4,2Ghz, men skulle den överstiga 90watt så klockas den ner så högt som möjligt, så man får ut maximal prestanda utan överhettning.

Aja, finns lite att leka med Kan bara säga att systemets effektivitet blir mycket bättre med offset, c-states och annan strömsparning. Datorn är trotts alls mest i idle och drar den en 20-30watt mindre idle så spar man både el, pengar och värme

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en sak i Ai Suite 2 under Digi+Vrm så kan man öka Cpu från 100% ända
till 140% om man vill betyder detta att den kan få dra 40% mer ström och att det ger mer
prestanda i överklockning ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag har hittat en sak i Ai Suite 2 under Digi+Vrm så kan man öka Cpu från 100% ända
till 140% om man vill betyder detta att den kan få dra 40% mer ström och att det ger mer
prestanda i överklockning ??

jag kör med 140% men jag har en vattenkylning som är väl fungerande
Börja med 120%
Då ökar volten några steg, då får du dra ner på offset lite.
kolla vad maxvolten hamnar på i cpuz när du bootar om.

Jag kör max på alla inställningar och bara 0.19v på offset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Har överklockat min processor med fast Vcore och fick den stabil på 4.5 Ghz ungefär en veckas tid då ja
följde en internet guide som alla rekommenderar och är vanligast på detta forum på 1.33V men då var
inte bios helt 100% stabilt och återställde till fabriks inställningarna.

Men nu har datorn varit stabil i över en månads tid när jag skaffat nyaste bios versionen från Asus
och vill ge mig på Offset överklockning.

Har läst den guide Xroo har skrivit ett antal ggr för asrock men inte riktigt förstått mig på detta helt.

Hur bör man tänka vid Offset överklockning och hur börjar man rätt ?? Hur går man upp metodiskt med
multipel ökning och + eller - Offset.

Har försökt få tankesättet rätt och metoden men blir inte riktigt klok på detta.

Alla råd och tips uppskattas

Kan dela med mig lite om mina experiment med överklockning den senaste veckan.
Körde innan med en överklockning på 4.5GHz 1.232V i load men bestämde mig för att försöka höja lite mer.
Kör just nu i 4.8GHz med en vcore på 1.336 i load och 0.968 i idle. Går kanske sänka mer men kör med dessa tillsvidare för de ger en 100% stabil klock.
Hoppas dessa inställningar kan hjälpa dig en bit på vägen
Vet att du har en 2600k och inte en 2700k men det är ju i princip samma chip fast 100mzh högre grundklock. Sen sklijer det ju från chip till chip hur lätt/svårt det är att överklocka dom.

Kör med dessa inställningar:
Ai overclock tuner: X.M.P
Turbo ratio/by all cores: 48x
Internal PLL overvoltage: disabled
Memory: 1600MHz

LLC: Ultra High (75%)
VRM Frequency: Manual
VRM Fixed Frequency mode: 350
Phase Control: Extreme
Duty Control: Extreme
CPU Current Capability: 130%

CPU voltage: Offset mode
CPU offset voltage: -0.020V
CPU PLL Voltage: 1.7V
CPU Spread Spectrum: disabled

Många sidor om overklockning säger att man ska ha CPU C3/6 report disabled men för min del funkar det mycket bättre med dessa på auto.
Med disabled kommer jag inte lägre än -0.010 i offset voltage.

Slänger med en validering på klocken ifall någon tvivlar: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2431678

Permalänk
Medlem

Du måste ha en VÄLDIGT bra CPU, min 2500K är inte stabil på 4,5Ghz innan 1,36V, min är inte äns stabil på 4,2Ghz vid samma som din klarar 4,5Ghz på ><.
Hur stabilitetstestar du?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Du måste ha en VÄLDIGT bra CPU, min 2500K är inte stabil på 4,5Ghz innan 1,36V, min är inte äns stabil på 4,2Ghz vid samma som din klarar 4,5Ghz på ><.
Hur stabilitetstestar du?

Har kört med intel burn test, OCCT linpack samt prime95 blend. Av de 3 är det prime95 blend test som har krävt mest. Nöjde mig med att köra ett par timmar per test. Är ju sällan spel eller program stressar CPUn lika hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Har kört med intel burn test, OCCT linpack samt prime95 blend. Av de 3 är det prime95 blend test som har krävt mest. Nöjde mig med att köra ett par timmar per test. Är ju sällan spel eller program stressar CPUn lika hårt.

Ge mig din CPU tack.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Kan dela med mig lite om mina experiment med överklockning den senaste veckan.
Körde innan med en överklockning på 4.5GHz 1.232V i load men bestämde mig för att försöka höja lite mer.
Kör just nu i 4.8GHz med en vcore på 1.336 i load och 0.968 i idle. Går kanske sänka mer men kör med dessa tillsvidare för de ger en 100% stabil klock.
Hoppas dessa inställningar kan hjälpa dig en bit på vägen
Vet att du har en 2600k och inte en 2700k men det är ju i princip samma chip fast 100mzh högre grundklock. Sen sklijer det ju från chip till chip hur lätt/svårt det är att överklocka dom.

Kör med dessa inställningar:
Ai overclock tuner: X.M.P
Turbo ratio/by all cores: 48x
Internal PLL overvoltage: disabled
Memory: 1600MHz

LLC: Ultra High (75%)
VRM Frequency: Manual
VRM Fixed Frequency mode: 350
Phase Control: Extreme
Duty Control: Extreme
CPU Current Capability: 130%

CPU voltage: Offset mode
CPU offset voltage: -0.020V
CPU PLL Voltage: 1.7V
CPU Spread Spectrum: disabled

Många sidor om overklockning säger att man ska ha CPU C3/6 report disabled men för min del funkar det mycket bättre med dessa på auto.
Med disabled kommer jag inte lägre än -0.010 i offset voltage.

Slänger med en validering på klocken ifall någon tvivlar: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2431678

Får tacka för dina inställningar och hur du nått ditt mål men mitt chip verkar kräva mer spänning (V) en ditt.
Så du verkar fått en grymt chip.

Ändrade Vrm till Manual och 350Khz.

så får vi se vad detta gör.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.