Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad säger ni om plattor med telefon(gsm)-funktion? (+ massa annat, spårade ur lite)

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om plattor med telefon(gsm)-funktion? (+ massa annat, spårade ur lite)

Hej

Jag har sån beslutsångest att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Har även ogillat surfplattor som fan, enda sedan iPad kom, utan att ens ha provat en.
I förrgår fick jag dock leka lite med en Huawei MediaPad och blev helt tvärtorsk. Desto mer när jag fick veta att det gick att ringa vanliga telefonsamtal med den och att den t.o.m. gick ner i fickan. JACKPOTT!

Men... Vad har ni för åsikter om dom? Vad får man egentligen för pengarna?

Jag kollar lite på Galaxy Tab 2 (3g) just nu, http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/galaxy-tab/GT-... - men priset är ju ett skämt egentligen.

Såhär, lite kort: Jag fick en stor summa försäkringspengar förra hösten och köpte den värsta laptopen netonnet hade att erbjuda, en 3d-tv och en stereo modell svindyr och många högtalare, sen hade jag tänkt köpa en optimus 3d, men det blev en galaxy ace istället pga priset. Laptopen skulle användas främst till videoredigering men sen när man upptäckte hur kul det var att spela på en 42" 3d lcd-led när man satt under 2 meter ifrån, ja, då ändrades hela världsbilden.

Den datorn och tvn fick jag tyvärr stulet men nu har jag dragit ihop en budget på cirka 20 papp igen (och är utan mobil) och har fram tills jag provade den MediaPaden varit helt inställd på att köpa en MacBookPro för att pyssla med videoredigering och sen en stationär dator för spel och tyngre videoredigeringsarbeten när jag är hemma. Mobil var ett stort frågetecken och jag funderade på typ en SE Aino eller liknande "halvbra" mobil.

Mina behov är alltså en kraftig dator för tung videoredigering (och som icke-gamer kan jag inte ens förneka det extrema nöjet i att spela bilspel på 3d-skärm med nvidia 3d), samt något mobilt då jag reser väldigt mycket och behöver hålla kontakt med te.x. kunder, men vill även ha lite underhållning på 13h långa tågresor dom gångerna jag inte flyger eller tar bilen själv.

Så jag tänker lite såhär, att med en sån pad får jag:
Möjlighet att köpa en sjujävla stationär dator - om man nu ens vill göra det? Har inte haft stationär dator - eller ens koll på marknaden - sedan jag gick över till bärbart efter Barton/A64-754-eran, dvs ett bra dag sedan.
Möjlighet att skita i laptop helt och lägga pengarna på en värre videokamera, så får jag sköta all videoredigering hemifrån (Alternativ 2: Eftersom kravet på underhållning/spel helt försvinner så kan jag köpa en billigare Apple, typ Macbook Air kanske)
Slipper fundera på vilken telefon jag ska köpa och hoppa fram och tillbaka och ångra mig osv.
Större skärm till GPS.
En miljon appar som on the fly kan hjälpa mig så otroligt mycket när jag reser med bilen.

Dock så kanske det slutar med att man sitter på tåget med en macbook på bordet och en onödigt dyr mobiltelefon på anabola (dvs galaxy tab) och bara är förvirrad.

Denna tråd har blivit väldigt snurrig jag har inte alls fått fram det jag ville, men ja...
Vad säger ni om Galaxy Tab som telefon och laptop i ett?
Den MediaPaden jag provade var ju 7" så den fick man ju ner i fickan, det går ju inte med en 10-11" och jag är ingen portfölj-snubbe.

Jag sätter två exempel inom spoiler-tag för att inte göra det mer snurrigt, sen får ni gärna komma med all möjlig input som går.

Alt. 1: "Som tänkt"
En stationär dator som klarar ALLT i superupplösning i 3d samt med en j-vla massa lagringskapacitet.
Den ger mig möjlighet att spela, se på film, dunka musik, göra allt inom videoredigering, spara allt matrial i okomprimerad hd etc.
Uppgraderingsmöjligheterna behöver jag ju inte ens nämna.

En MBP med lite bättre gfx samt 16gb ram så jag kan göra det mesta oavsett var jag är. Jag är te.x. tvärtorsk på World of Warcraft när jag får tid över eller är ledig en vecka. (Den sociala biten som finns i det spelet är helt oslagbart, speciellt när man träffar på lite äldre människor (25+))
Jag kan göra det mesta i videoredigeringsarbete med 16gb.

Mobil - Jag kan tänka mig iphone om jag köper mac, faktist.

Alt. 2: "Nya värderingar"
Samma stationära som ovan, fast lite större, lite bättre, lite roligare. Eller häftigare TV kanske, eftersom jag ska köpa nytt digitalt hem, igen.

(En eventuell macbook, kanske air, för att kunna göra lättare arbeten på resor - tror dock inte det får plats i min budget och det finns massa annat jag skulle prioritera, grejer till bilen, större tv, etc)

En galaxy tab, en dyr mobiltelefon helt enkelt, men inte särskilt mycket dyrare än iphone 4s och ska jag köpa nytt är iphonen tom dyrare.
Sen vet jag ingenting om android 3 eller 4, det kanske rent av finns möjlighet till lättare videoredigering nu för tiden?

Alt. 3: "Varför INTE överdriva när man kan?"
Köra på mitt gamla spår med laptops, fast inte bara köpa den värsta i butiken, utan slå till på den jag ville ha sist:
Deviltech FragBook
Konfigurerad med i7 3820QM, GTX680M, 32GB DDR3 och 2st 128GB ForceGT SSD i raid

Och sedan den galaxy tab2 som mobil

Dold text

Dock har jag haft en känsla länge nu om att jag ska vänta till höst och kanske bara köpa något halvdant (kanske rent av bara en surfplatta, då jag inte kommer arbeta med videoredigering förrens till kanske september-oktober ändå), eller inbillar jag mig bara att vi har stått still i teknik länge nu och att något nytt står runt hörnet? Visserligen så är den tekniken som finns idag redan långt över mina behov, men om vi står bakom hörnet till nya grejer så kommer ju priserna gå ner - hur långt kvar har vi till 4K-tekniken i TV te.x.? HD-apparaterna lär ju bli nästintill gratis när det kommer.
Och köpa dator, tv, mobil och kamera nu och så till jul så finns samtliga grejer med 4K-upplösning skulle vara en big fail.

Ska försöka korta ner tråden, måste dock åka iväg nu. Hoppas någon kan komma med något konstruktivt - mod kanske rent av borde flytta tråden till "köpråd", jag kanske rent av borde dela upp den i två trådar... Haha

Mjh PP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Alt 1: Du kan få en jävligt bra dator för dryga 20 lappar, 3D är överskattat och bara en fluga.
Överprisad MBP? Kan man spela WoW på Mac och OSX? Du kan visserligen installera Windows men varför inte då köpa en Windows laptop?

Alt 2: MBA är nog inget bra val om jag ska va ärlig, isf MBP.

Alt 3: Visst, är det mobilitet du är ute efter kör på. Förvänta dig inte speciellt bra batteritid bara från den.