Möjligt att kombinera intern psu med picopsu för att ge ström till gpu?

Permalänk
Medlem

Möjligt att kombinera intern psu med picopsu för att ge ström till gpu?

Hej.

Undrar om det är möjligt att kombinera ett 270watt internt nättag, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305044 med en picpsu på 200 watt, http://www.mini-box.com/PW-200M-DC-DC-power-supply

Det jag skulle vilja är att köra en överklockad 2500k och ett geforce 670. Anledningen till att jag skulle vilja kombinera är att det inte får plats kraftfullare nätagg i den designen jag tänkt.

Enligt sweclockers test skulle en runda Shogun 2 med en Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz landa på runt 315 watt så det kan ju vara så att det inte behövs så mycket från picopsun. Frågan är ju bara om det räcker med 270 watt för processor och pci express för grafikkortet och sedan skulle man köra de två 6 pinarna från picopsu. Men hur skulle man då göra, finns ju bara en molex. Kanske går att använda kontakten till moderkortet med lite twaeking?

Annars skulle undervolta kunna vara en idee. Tror ni man kan få ner watten som behövs så att nättaget jag länka till skulle räcka?

Tacksam för alla förslag som inte innebär att skaffa ett större internt nättag.

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Skulle köpa nytt agg om jag vore du men du kan nog använda olika psus till olika komponenter om de båda är jordade till samma jord och båda ger ström(tjuvkoppla nätagg). Men det skulle vara bra om någon annan kunde bekräfta!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=545238 skulle inte den fungera då?
edit: nej fan! såg att han va mycket längre nu ja

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Proffsmobbare

Det ska gå utan PicoPSU. GTX670 dra ca 160W i load, och den använder 75W från PCIe-sloten.

Det svåra blir att identifiera +12V1 och +12V2. Enligt källa så har du 26A (312W) över +12V(1+2) men det gäller att balansera det rätt för att det ska fungera. Hittar du bägge +12V-polerna så kan du löda dit en 8pin PCIe-kabel och dela den till två 6-pin externt.

Det vore nog den bästa lösningen. Hur mycket kunskap inom el har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det ska gå utan PicoPSU. GTX670 dra ca 160W i load, och den använder 75W från PCIe-sloten.

Det svåra blir att identifiera +12V1 och +12V2. Enligt källa så har du 26A (312W) över +12V(1+2) men det gäller att balansera det rätt för att det ska fungera. Hittar du bägge +12V-polerna så kan du löda dit en 8pin PCIe-kabel och dela den till två 6-pin externt.

Det vore nog den bästa lösningen. Hur mycket kunskap inom el har du?

Hänger inte riktigt med, vilket kanske visar min brist på kunskaper i el. Menar du att jag skulle löda extra kablar från samma kabel som går in i moderkortet eller från molexkablarna?

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tullen:

Hänger inte riktigt med, vilket kanske visar min brist på kunskaper i el. Menar du att jag skulle löda extra kablar från samma kabel som går in i moderkortet eller från molexkablarna?

Mvh/Tullen

Du kan dela existerande kablar men det är en chansning om det funkar eller inte eftersom du då inte vet vilken pol kabeln kommer från.

Öppnar du nätdelen kommer du att hitta 2 kabelträd (eller fästpunkter) med gula kablar (+12V1 och +12V2 enligt specificationerna) där du kan dra ut en PCIe 6-pin från vardera pol.
Hittar du bara rätt plats att löda dit +12V-kablar och jordkablar så kommer du att kunna driva datorn med grafikkortet.

Är lite osäker på hur nära gränsen du kommer, men det är möjligt att nätdelen klarar av att leverera mer än 270W.
Vill du inte chansa så kan jag rekommendera SFX eller TFX istället.