Helgsnack: "Vad hände med tillbehören?"

Permalänk
Medlem

Har en Kinnarps 8000 Synchrone stol modell äldre (dock i väldigt fint skick), samt ett egen byggt ek bord som är ny slipat och oljat denna sommar. Älskar mina Sennheiser PC 360 lurar och känner inget behov av ett par högtalare, mus, tangentbord och musmatta står i sign vilket också skärmen gör som är en Dell U2312HM. Dryck underlägg är ett måste i en datorhörna:).

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Denna rigg är väldigt i-ögon-fallande både vad gäller taperter och färger på hela setupen, riktigt shysst!

Tack för dom trevliga orden!
Man försöker få det så matchande som möjligt, men ändå inte för stelt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Det där är en gammal fin myt. Precis som många andra saker som låter kul så stämmer det inte riktigt.
http://www.economist.com/node/196071 http://reason.com/archives/1996/06/01/typing-errors

Tackar, nu har man lärt sig något nytt idag!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

Jag är en sån som vill ha kvalité på min kringutrustning. Stilrent ska det vara. Men jag letar efter skrivbord, vet inte riktigt vart jag kan få tag i det, eller om jag ska bygga ett själv. Jag hade velat ha bara en skiva lagom stor så jag kan få plats med 3 skärmar och en laptop på sidan (den bärbara behöver inte ta mkt plats).

Vad är det för skrivbord på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Sitter själv på ett mk-80 med bruna brytare och känner helt klart att de bruna brytarna är de jag ska ha. De påminner lite om rubber-dome fast inte alls lika svampiga.

Men skit. Nu känner jag ju ännu mer att jag måste testa dom på något sätt. Aja, det löser vi nog någon gång!

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen skaffa en bättre stol...Malmstolen hade inte varit fel, men helvete vad dyra de är Finns det bra skit att få även för ~2000kr?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Jag bryr mig inte så hårt, har varit arbetslös mycket så pengarna har alltid varit ett problem. Jag försöker bara göra det bästa av situationen, fick en bra begagnad soffa som jag sitter i, och ett ställbart minibord för tangentbord och mus som var nästan gratis. Men tv:n är ganska bra som jag använder till skärm den la jag ner ganska mycket pengar på. Musen är skit för tillfället, men tangentbordet är ett bra gammalt logitech. Vill ha trådlösa grejer när jag sitter så långt från datorn, men alla bra trådlösa gaming möss är extremt dyra.

Det är ju därför man köper begagnat och tro mig på när jsg säger att Logitech knappast är de bästa inom ergonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu saknas datorn tyvärr på denna bild då den är på reparation, så sladdarna är lite ur ordning.

Hur ser folk på saker som arbetsyta? Eller använder folk mestadels endast datorn? Själv tycker jag att ett skrivbord med 80 djup är minimum.

Dessutom ser man många mörka bilder med datorer i hörn, med liten eller ingen belysning. Jämfört med min gamla lägenhet där rummet var mörkt är detta mycket ljusa rum enormt mycket bättre. Kan i princip sitta en hel dag framför datorn utan att bli trött i ögonen.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Skrivet av Zezo:

Har några frågor.

Tack för tipset ang tangentbordet letat länge efter ett snarlikt.
Tack till trådidén/trådskaparen.

Stör mig så in i bänken på nummerdelen m.m.
Aldrig haft mekaniskt tangentbord, har just nu Logitech ultra X.
Har ett par frågor, spelar nästan ingenting kan tilläggas.

Hur är bruna brytare att skriva på?
Låter dom någonting?
Van vid korta/låga tangenter, är det någon större skillnad vid knapptryck med bruna mekaniska diton?
Hur är motståndet på tangenterna?
Hur mycket kostade stolen i sitt utförande på bild?

Tack på förhand.

Mvh

Bruna brytare är kanon att skriva på. Litet motstånd, samt du behöver inte bottna ur tangenterna, det räcker med att trycka ner dem halvvägs (det är som ett litet bump man känner av med fingret halvvägs).
Alla mekaniska brytare låter ju lite mer än rubber dome. Bruna är ju dock silent, dvs de har inte lagt till ett extra klick som med tex blå brytare.
Svårt att jämföra med låga tangenter då jag skrivit väldigt lite på såna, men som sagt, bruna är gjorda för att skriva, inte spela med. Läs mer här:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1071007-f...

Stolen köpte jag begagnad på blocket för 2500 kr. Kostar nog gissningsvis 8000 ny?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Själv har jag lagt mängder med pengar (för att vara student) på kringutrustning, har för tillfället:
Steelseries G7 (mekaniskt tangentbord) ca 700:-
Steelseries Siberia V2 (Headset) ca 500:-
R.A.T 9 (Mus) ca 800:-
Markus (Kontorsstol ifrån IKEA) ca 1900:-
LG Flatron 24" LCD(Vet inte specifikt vilken, är inte hemma för tillfället. ca 1år gammal) ca 2000:-.

Totalt ca 6000:- + saker som har gått sönder eller bytts ut:
Steelseries siberia v2 + ljudkort ca 700:- (trasig mic)
Steelseries Ikari laser ca 400:- (ut bytt)
Microsoft Sidewinder x6 ca 600:- (ut bytt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av heniv181:

Hur ser folk på saker som arbetsyta? Eller använder folk mestadels endast datorn? Själv tycker jag att ett skrivbord med 80 djup är minimum.

Dessutom ser man många mörka bilder med datorer i hörn, med liten eller ingen belysning. Jämfört med min gamla lägenhet där rummet var mörkt är detta mycket ljusa rum enormt mycket bättre. Kan i princip sitta en hel dag framför datorn utan att bli trött i ögonen.

Personligen så vill jag också ha mycket djup på skrivbordet, inte minst för att jag vill kunna ha benen upplagda på en fotpall under skrivbordet.

Och mörka rum - ja, det kan vara irriterande, men man vill inte ha det för ljust heller.

Min "hörna" ser ut så här just nu:

Stolen från kinnarps är ett av de bättre inköp jag gjort.

Permalänk
Medlem

Skärmen brukar vara den dyraste komponenten till mina datorbyggen, och den jag har nu är nog fortfarande det pga att det är några år nu. HP Zr24w är iaf en helt okej skärm som jag varit nöjd med de två-tre år jag haft den nu. Skulle vilja ha 30", men är lite för dyrt ännu.

Kinnarps gör bra stolar, men den begagnade jag har börjar bli lite sliten nu, en ny vore trevligt.

Skrivbord behöver jag inget märkvärdigt, bara det har rätt höjd och är stort nog, 180x100 cm är en ganska trevlig storlek.

Gillar Logitech:s möss och mekaniska tangentbord lär jag aldrig kunna byta ifrån nu när jag vant mig.

Ljud kan vara en hel vetenskap, har en gammal stärkare det står Scantic på och ett par högtalare. Fungerar finfint. Logitech gör väldigt trevliga headsets apropå.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Skulle vilja ha 30", men är lite för dyrt ännu.

Dells 27" är väldigt trevliga, och riktigt billiga. Jag har två såna som huvudskärmar. Bättre för spel än min gamla cinemy display 30", även om de har den irriterande 16:9 aspekten.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dyr stol från IKEA för ~1500 kr (Markus) för att ersätta min trasiga Procent-stol (http://www.quoka.de/haushalt-moebel/ikea-moebel/c1180a8567877...). Den verkade skön att sitta i när jag testade den i butiken. Jag läste/såg några test på nätet. När jag väl hade den hemma var det den värsta tortyrstol jag suttit i. Det gick knappt sitta i den i en halvtimme innan det blev obekvämt. Jag försökte ändra bordshöjden men det hjälpte inte. Största orsaken var att stolen var för hög i lägsta läget (jämfört med Procent-stolen). Andra dyra och "bättre" stolar är ännu högre.
Så till slut köpte jag en renoverad Procent-stol (såldes väl för ca 500 kr på IKEA) från ett företag. Bara för en stol kostar mycket betyder inte det att den är bra/skön.

Permalänk
Medlem

Köper jag dator så lägger jag 100% fokus på just datorn. kringutrustningen får sedan köpas in efter hand om det finns behov och pengar.
Det är trevligt med bra kringutrustning men när ekonomin är dålig så ligger det inte i fokus.

Samlat på mig hyffsade grejjer som iaf duger rätt bra. Kör på ett bra tangentbord (sidewinder x4) men klarar mig utan mekaniska brytare. Sibera v2 lurar, relativt billiga och duger fint samt en mx518 gaming mus som är en riktig trotjänare. Skämen är en nyinköpt 23" med tn panel, är helt nöjd med den. Hade jag haft jobb och en stadigt månadslön så hade situationen självklart sätt annorlunda ut men som student så kan man inte få allt man vill ha, det får komma senare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Mycket bra tråd. Har lagt ganska mycket pengar i procent på kringutrustning. Då jag endast har en htpc för tillfället undrar jag hur man kan lösa problemet med ett bord framför TVn. Sitter just nu hemskt dåligt vilket märks i ryggen och armarna. Förslag på sätt man kan lösa detta problem, håller på att flyttar och måste ändå fixa en bord?

Visa signatur

axel

Permalänk
Skrivet av Racka:

Kände att jag får visa var skåpet ska stå!

http://picupload.org/i/2012/07/15/UDt07.jpg

Vill bara gardera mig och säga att jag inte väger 11 ton, men att jag är allderles för lat för att städa.

Gillar't!

Permalänk
Medlem

Vilken sorts olika kablar har du använt för att koppla in dom tre skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Vilken sorts olika kablar har du använt för att koppla in dom tre skärmarna?

Ett tips, citera så man vet vem du pratar med

Permalänk

Jag har ganska mycket som är billigt skit
önskar jag kunde byta upp mig men när man har det taskigt ställt så kommer det inte på frågan

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Gud vad alla älskar Galant-bordet från IKEA, har det själv och e helt grymt.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Ja tänkte ge lite info om min setup då:) Jag har inte haft så mycket pengar att satsa så har mycket tankar om framtiden med nya skärmar ny stol osv men såhär är det i nuläget:)

Skärmar: 2st BenQ 22" ca 1000 styck (den vänstra är en 19" jag köpte av en polare för 200kr till ps3)
Bord: Ikea bord ca 700kr + skärmhylla jag byggt själv kosta ca 200kr
Bakgrundsbelysning: Från ikea dem med kostade runt 300kr
Tangentbord: Qpad Mk-85 1000kr
Mus: Qpad om-75 400kr
Headset: Steel Series siberia V2 600kr
Högtalare: Logitech Z623 2.1 1000kr
musmatta: Roccat taito 100kr
Stol: ikea stol ca 1500kr

Dator

i3 530 @3.3 Ghz
5770 1gb x2 Crossfire
P7P55D
TX 650w
1tb green caviar
Corsair Nova 2 60gb SSD
Zalman fläktkontroll

Datorn kostade ca 14000kr För 2år sedan (Sjukt överprisat)

Och en bild såklart:)

Dålig bild ja vet:(

Länk till bild ifall den över inte funkar: http://i1065.photobucket.com/albums/u381/Mjolks/IMAG0145.jpg?...

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolks:

Ja tänkte ge lite info om min setup då:) Jag har inte haft så mycket pengar att satsa så har mycket tankar om framtiden med nya skärmar ny stol osv men såhär är det i nuläget:)

Skärmar: 2st BenQ 22" ca 1000 styck (den vänstra är en 19" jag köpte av en polare för 200kr till ps3)
Bord: Ikea bord ca 700kr + skärmhylla jag byggt själv kosta ca 200kr
Bakgrundsbelysning: Från ikea dem med kostade runt 300kr
Tangentbord: Qpad Mk-85 1000kr
Mus: Qpad om-75 400kr
Headset: Steel Series siberia V2 600kr
Högtalare: Logitech Z623 2.1 1000kr
musmatta: Roccat taito 100kr
Stol: ikea stol ca 1500kr

Dator

i3 530 @3.3 Ghz
5770 1gb x2 Crossfire
P7P55D
TX 650w
1tb green caviar
Corsair Nova 2 60gb SSD
Zalman fläktkontroll

Datorn kostade ca 14000kr För 2år sedan (Sjukt överprisat)

Och en bild såklart:)

http://http://i1065.photobucket.com/albums/u381/Mjolks/IMAG01...

Dålig bild ja vet:(

Länk till bild ifall den över inte funkar: http://i1065.photobucket.com/albums/u381/Mjolks/IMAG0145.jpg?...

Hur höga är benen du har på bordet på bordet? (Bordception)
Dvs, benen som håller upp hyllan på bordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Hur höga är benen du har på bordet på bordet? (Bordception)
Dvs, benen som håller upp hyllan på bordet

De är 15cm höga:) Hittas på ikea vid namn capita:)

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolks:

De är 15cm höga:) Hittas på ikea vid namn capita:)

Okej, jag har kollat på de men visste inte om jag skulle ta 15 eller 11cm.
Men tyckte det där såg lite högt ut så blir nog då 11cm

Permalänk
Medlem

Vilken meningslös tråd, som redan finns förresten. "Visa ditt skrivbord" tror jag den heter. Vilket endast är en skryttråd, inget ont om det, men diskussionsvärdet är noll och intet.

Inlägg 1:
- Jag har såå häääär mycket pengar att spendera på min dator och kringutrustning
- Såhär har jag prioriterat:
- *Bilder och text*

Svar på inlägg 1:
- Snygga grejer!
- Fet dator!

Svar 2 på inlägg 1:
- Den där stolen är inte bra. Du skulle ha spenderat dina begränsade tillgångar på ett annat sätt! Haha! Jag har köpt den här stolen som är myyycket bättre till ett bra pris (fast ändå bra jäkla dyrt).

Rinse and repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vilken meningslös tråd, som redan finns förresten. "Visa ditt skrivbord" tror jag den heter. Vilket endast är en skryttråd, inget ont om det, men diskussionsvärdet är noll och intet.

Inlägg 1:
- Jag har såå häääär mycket pengar att spendera på min dator och kringutrustning
- Såhär har jag prioriterat:
- *Bilder och text*

Svar på inlägg 1:
- Snygga grejer!
- Fet dator!

Svar 2 på inlägg 1:
- Den där stolen är inte bra. Du skulle ha spenderat dina begränsade tillgångar på ett annat sätt! Haha! Jag har köpt den här stolen som är myyycket bättre till ett bra pris (fast ändå bra jäkla dyrt).

Rinse and repeat.

+1, var väll meningen att man skulle diskutera hur man tänkte vid valet av datorhörna/kringutrustning inte "det här är min datorhörna" :/

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Är på jobbet så ni får klara er utan bild, finns en i "skryttråden" för intresserade,
Hemma kör jag på en skiva med höj och sänkbara ben från Ikea (Het tips då benen skruvas manuellt, men går åtminstone att billigt få rätt höjd och därav ergonomi).

Använder en stol från Ikea som blivit rätt nött, det är den med "nätrygg" som flera andra på SC använder, är skön det första halvåret åtminstone.. Blir nog att försöka få med mig en stol från jobbet istället

Rekommenderar bordet eftersom att det är stort på alla sätt.
75x150 och efter säkert 4 år ser det fortfarande nytt och fräscht ut.
Ska nog köpa något för att motverka sladd-härvan som beror på att TV och Xbox även står på skrivbordet (fortfarande gott om plats kvar).

Stolen duger väl åt de som inte sitter mer än några timmar i veckan,
+ Billig samt bra ryggstöd eftersom att det är svalt.
- Blir nött.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Nothing special:

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag är grymt missnöjd med min skrivbords/stol-setup. Den funkar inte alls för längre sessioner:

Skrivbordet Micke från Ikea
Stolen Markus från Ikea

Det är en riktigt dålig kombination, men jag vet inte riktigt vad jag ska byta ut den mot. Det är väldigt oergonomiskt och jag blir trött som fan i axeln vilket inte är bra. Problemet är att jag inte har hur mycket plats som helst och de flesta skrivbord som jag tror är mer ergonomiska är riktigt fula eller opraktiska.