Permalänk
Medlem

Lilla Blixten v3.0

Då var det dags för nästa bygge.
Har inte haft planer på att bygga något på ett bra tag men Lian Li och nVidia gör inte saken lätt för mig.
När jag såg GTX670 (referensmodellen) och den nyligen lanserade PC-Q02B började det klia i fingrarna.
För de som inte känner till mina böjelser kan ni kolla på mina tidigare byggen.

En av de första lite mer seriösa byggen blev Vattenkyld TJ08-e.
Detta bygge blev riktigt bra men jag fick det aldrig att vara riktigt tyst (även om omgivningen tyckte att den var otäckt tyst).
Pumpen gav ifrån sig vibrationer och jag drogs med microstuttering i spelen.

Har dessutom modifierat FD Array R2 till mATX.

Har det senaste året gjort några ej slutförda byggen som tex Lilla Blixten v1.0 samt Lilla Blixten v2.0.

Dessutom gjorde ett annat bygge som inte blev slutfört pga diverse anledningar. Målet är att återuppta vid senare datum och bygga klart.

Nu när ni vet lite grann om mig är det dags att presentera mitt nästa projekt.
*Trumvirvel* Lilla Blixten 3.0 *Aploder*
Målet med detta bygge är en maskin som är liten men ändå levererar tillräcklig prestanda för att spela i 2560x1600.
Komponenterna:
Intel Core i7 2700K - inhandlat
Corsair XMS3 DDR3 2x8GB - inhandlat
Asus P8Z77-I Deluxe - inhandlat
Scythe Big Shuriken 2 - beställt
Silverstone ST45SF 450W - inhandlat
Palit GeForce GTX 670 - inhandlat
Lian Li PC-Q02B - beställt
Crucial m4 2.5" 512GB - beställt

Kommentar till komponentvalet:
CPU: Övervägde i7 3770K men valde ändå Sandy Bridge pga den höga värmeutvecklingen hos IB.
Minne: Minne är så billigt idag - ju mer desto bättre. XMS3 är stabila och beprövade minnen.
Moderkort: Enda z77-moderkort som tillåter överklockning samt har CPU-sockel på rätt ställe.
Kylare: En trevlig kylare som är 60 mm hög och borde passa utmärkt i chassit.
PSU: En kraftfull och tyst nätdel som används flitigt i många SFF-byggen.
GPU: Referensdesign med kort PCB på 174 mm. Detta grafikkort köptes billigt hos Webhallen, tack!
Chassi: Litet men tillräckligt stort för att husera alla komponenter ovan.
SSD: En stabil och snabb disk. Har från början planerat att köra dubbla 256gb men fick gå över till ensam 512 gb pga utrymmesbrist.

De flesta har nog noterat att chassit inte har några expansionsplatser. Detta kommer dock att avhjälpas med Dremel. Utrymme finns...
Grafikkortet kommer att få en ny kylare. Hade tänkt att vänta in Zotacs korta GTX670 men eftersom detta kort kommer endast att säljas i Asien får jag ta saken i egna händer. Kylare kommer sannolikt att bli en lite större fläns från tex Conrad där jag fräser ut urtag i basplattan så att den inte kommer i kontakt med komponenterna på PCBn.

Lilla Blixten v3.0

Permalänk
Medlem

Fyfan va skit din fläkt kommer dra in

Okey galleri, 4/5

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en av artics kylare om dem får plats i chassiet, extremt potenta, tysta och snygga.
Och ett fläktfilter i botten är ett måste för en 5a:)

4/5 pga VGA Kyllösningen och avsaknaden av filter. (hade en likadan GPU-kylare, men inte länge.
Hatade den med hela mitt hjärta.)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Tevligt Ser mycket smidigt ut.

Handlat diskar på CDON?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ah. men ingen bygglogg? :(. Följde ju den. Hade varit kul med kommentarer till bilderna iallafall. Kul att se hur du löst saker och ting. Hur fungerar den kylaren till grafikkortet för dig? Högljud? Sval? Skulle vara väldigt intressant att veta. Funderar själv på hur man ska kunna korta ner ett 670 gtx till 17.3 cm och i så fall vad för slags kylare som funkar. Planerar ett bygge med i princip samma saker men i ett mindre chassi. Sub 6 liter here I come :). Nice galleri iallafall :).

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Gullig dator

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Ohh, nu saknar jag mitt första high-end kort igen, ett 7950GT med samma kylare.

Snyggt bygge var det dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fyfan va skit din fläkt kommer dra in
Okey galleri, 4/5

Nu i början lär den göra det. Kommer dock att försöka importera Zotacs TwinCooler så denna lösning med VF900 är ytterst temporär.

Skrivet av Deaflong:

Skulle rekommendera en av artics kylare om dem får plats i chassiet, extremt potenta, tysta och snygga.
Och ett fläktfilter i botten är ett måste för en 5a:)

4/5 pga VGA Kyllösningen och avsaknaden av filter. (hade en likadan GPU-kylare, men inte länge.
Hatade den med hela mitt hjärta.)

Tro det eller ej men än så länge har det varit en helt ok kylare. Har visserligen inte belastat den (ska fixa det ikväll!) men den pendlar 32 - 34C i idle!

Skrivet av belga:

Tevligt Ser mycket smidigt ut.

Handlat diskar på CDON?

Ja, jamensan! Ska bli ännu finare när jag är klar med datorn!

Skrivet av Tullen:

Ah. men ingen bygglogg? :(. Följde ju den. Hade varit kul med kommentarer till bilderna iallafall. Kul att se hur du löst saker och ting. Hur fungerar den kylaren till grafikkortet för dig? Högljud? Sval? Skulle vara väldigt intressant att veta. Funderar själv på hur man ska kunna korta ner ett 670 gtx till 17.3 cm och i så fall vad för slags kylare som funkar. Planerar ett bygge med i princip samma saker men i ett mindre chassi. Sub 6 liter here I come :). Nice galleri iallafall :).

Tror inte denna kylare är särskillt bra i load (skall testas ikväll)... tyvärr är det den enda lösningen för att få in kortet i chassit över huvudtaget!

Mera temps kommer ikväll som sagt!

Skrivet av j0ckeeh:

Gullig dator

Tackar!

Skrivet av Racka:

Ohh, nu saknar jag mitt första high-end kort igen, ett 7950GT med samma kylare.

Snyggt bygge var det dock!

Det var tider det!..

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Nu i början lär den göra det. Kommer dock att försöka importera Zotacs TwinCooler så denna lösning med VF900 är ytterst temporär.

En billigare lösning skulle ju helt enkelt bara vara ett dammfilter

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En idé, kanske. Att vända antingen cpu eller psu-fläkten så de inte jobbar mot varandra?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

En idé, kanske. Att vända antingen cpu eller psu-fläkten så de inte jobbar mot varandra?

Oooops, glömde att nämna! PSU-fläkten är borttagen helt. Luften dras mha CPU-fläkten genom nätdelen = funkar utomordentligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Oooops, glömde att nämna! PSU-fläkten är borttagen helt. Luften dras mha CPU-fläkten genom nätdelen = funkar utomordentligt!

Ahhh, coolt!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Love it!!

Går själv i samma tankar, fast då med storleken större på chassit Q03:an. Lite mer plats betyder att man kan göra den lite tystare...

Permalänk
Medlem

Som väntat räcker inte kylningen till på grafikkortet, vid belastning i OCCT stiger GPUtempen till 97C efter 6 - 7 min.
Skall testa med något spel och se vilka temperaturer jag hamnar på då!

Permalänk
Medlem

Synd att du inte får plats med en Setsugen 2 till att kyla grafiken med, det går i Q03 om man sätter in den vriden 90°.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Oooops, glömde att nämna! PSU-fläkten är borttagen helt. Luften dras mha CPU-fläkten genom nätdelen = funkar utomordentligt!

This ^^. Du tror inte du kan slänga upp en bygglogg med texter till bilderna och berätta hur du löst saker och ting?

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Q03an var för stor

Tullen: Ska fixa det så fort jag kommit hem - är i Stockholm just nu!
Planerar dessutom att dremmla ut delkar av höljet på nätdelen för att få plats med fullstor fläkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Q03an var för stor

Tullen: Ska fixa det så fort jag kommit hem - är i Stockholm just nu!
Planerar dessutom att dremmla ut delkar av höljet på nätdelen för att få plats med fullstor fläkt!

Fortfarande i Stockholm?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Näää, i Scania just nu.

Har jobbat en hel del med chassit och delarna.
Kan säga att bygget kommer sannolikt heta 3.1 eftersom dels ett nytt chassi inköpt och dels har grafikkortet fått sig en ny kylare.

Permalänk
Medlem

Ah, men mister misterious. Kan du inte dela med dig av vad som händer då? När kan man förvänta sig en uppdate. Själv kommer jag köra på asrock z77e-itx med en noctua nh-l12. Kommer bli tight, men set andra som fixat det.

Är för övrigt på jakt efter en kylare som passar till ett gtx670 men som inte sticker ut från pcb och inte gör kortet tjockare än de två kortplatser det tar. Det är ok om den sticker ut 2 cm ovan kortet, men inget annat. Ska bli intressant om jag hittar vad jag söker.

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Hehehe.
Ska försöka fixa update ikväll om möjligt.

Kylaren är Kuhler 620 Försöker få in radiator och fläkt innanför skalet.
Har fått demontera radiatorfästen för att få ner tjockleken på radden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Hehehe.
Ska försöka fixa update ikväll om möjligt.

Kylaren är Kuhler 620 Försöker få in radiator och fläkt innanför skalet.
Har fått demontera radiatorfästen för att få ner tjockleken på radden!

Bilder ^^

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Kommer ikväll
Har inte börjat kapa i det andra chassit, vill gärna mäta ordentligt så att jag slipper köpa ett tredje.
Jäkla Lian Li som inte kan släppa detta chassi utan nätdel.

Permalänk
Medlem

Förresten, tror du det går att modda in en Scythe KazeJyu Slim 100mm 1000rpm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335622 istället för 80mm fläkten som redan sitter i silverstone-agget?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Du får plats på höjden och bredden men inte längden.
Kan du tänka dig att ha fläkten utanför höljet på nätagget så kan det gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Du får plats på höjden och bredden men inte längden.
Kan du tänka dig att ha fläkten utanför höljet på nätagget så kan det gå.

Nu ska vi se. Jag tolkar längden som sidan där insuget för orginalfläkten sitter? Jo, förstår att den här är 2 mm tjockare än orginalfläkten. Men å andra sidan, borde ha plats för en 25mm fläkt i mitt första bygge.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt försök. Om nättagget är 100x125x65mm, vilken sida menar du att fläkten inte får plats på? Menar du att höljet slutar vid 100m precis som fläkten, och att man då måste klippa/såga bort höljet som skulle varit där?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Sitter en konding (tror jag det heter) strax ovanför kontakten, fläkten kommer att ta i den.
Filar du lite på fläkten så kanske det går.

Permalänk
Medlem

Här kommer utlovad uppdatering:

Snälla Inet sänder chassin i sina originalförpackningar... kul.

Nothing new here.

Nothing here either.

Internals.

Moderkortsplåt.

Börjar tömma.

Tömd.

Har tejpat lådan med maskeringstejp och märkt ut var urtagen för IO-plåten ska sågas ut.

Fläktfilter som ska sitta i toppen. Här ska det jagas millimetrar om jag ska få allt innanför chassit.

Mycket bättre/tunnare.

Lite bättre kylning än tidigare

Borde vara kallare nu.

Närbild på fästet.

Här jagas det som vanligt millimetrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Sitter en konding (tror jag det heter) strax ovanför kontakten, fläkten kommer att ta i den.
Filar du lite på fläkten så kanske det går.

Har du möjlighet att ta bild på insidan av nättagget så jag ser vad du menar?
Mvh/Tullen

Ps. Kul med uppdate, mer sådant.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.