Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

25fps enligt Notebookcheck, dvs ett starkt icke.
Du behöver gå upp en bra bit i prisklass för att klara BF3 på något bra sätt. GTX580M/670M och liknande och uppåt.

Om man överklockar så att det blir som ett vanligt 640m så får man i snitt 35 fps. Spelbart, men inte med mycket.

Dock är det i 1366x768 som notebookcheck testar medium inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PsyCor:

Om man överklockar så att det blir som ett vanligt 640m så får man i snitt 35 fps. Spelbart, men inte med mycket.

Dock är det i 1366x768 som notebookcheck testar medium inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja smaken är som baken, 35fps är katastrofalt och totalt ospelbart i min bok

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Katastrofalt är att överdriva. Inte optimalt är väl snarare rätt.

Men för ett alternativ när man är på resande fot och inte har tillgång till sin stationära så duger det till lite ströspelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som fått datorn och kan bekräfta ifall det finns plats för en till hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av valkonen:

Någon som fått datorn och kan bekräfta ifall det finns plats för en till hårddisk?

Det vore väldigt intressant att veta! Var lite kryptiskt skrivet i deras datasheet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PsyCor:

Katastrofalt är att överdriva. Inte optimalt är väl snarare rätt.

Men för ett alternativ när man är på resande fot och inte har tillgång till sin stationära så duger det till lite ströspelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja som sagt smaken är som baken, det där kan mycket väl vara rätt för dig men samtidigt är det katastrofalt för vissa.
Kommer spela lite på min men för mig är exempelvis BF3 bara att glömma, blir lite mer lättdrivna (och för den delen bättre) spel.

Nåja, åter till laptopen. Har precis börjat småpilla lite efter att den till slut blev klar med installation/första start.
Har väl än så länge tre saker att nämna kring lillebrorsan dvs den som går på 3990:- fn.

1) USB på höger sida av laptopen representeras av en kombo av en kontakt för både USB och eSATA. Kan bli jobbigt för vissa som vill kunna använda båda samtidigt. Många kanske snappat upp detta tidigare men personligen kollade jag inte så noga eftersom eSATA inte är något jag använder.

2) Trots att mycket pekat på 1600x900 för den här versionen så verkar panelen vara full HD. (:D)

3) Enligt GPU-Z är det mycket riktigt GK107 28nm (Kepler) på grafikkortet.

4) EDIT: Endast en högtalare fungerar på min. T_t

Skulle gärna hjälpa er med svar på era andra frågor men det har mest varit kring diskar och jag har inte tid att skruva upp den just nu, inte heller säker på att jag är så sugen på att köra mejseln i den heller.
Har ni något annat ni undrar så shoot så återkommer jag om jag kan, ifall den inte skeppats iväg på RMA för ljudet än.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på det bästa angående diskplatsen, beställde en OCZ Vertex 4 120GB.
999kr med frifrakt.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152159-ocz_intern_ssd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Tja som sagt smaken är som baken, det där kan mycket väl vara rätt för dig men samtidigt är det katastrofalt för vissa.
Kommer spela lite på min men för mig är exempelvis BF3 bara att glömma, blir lite mer lättdrivna (och för den delen bättre) spel.

Nåja, åter till laptopen. Har precis börjat småpilla lite efter att den till slut blev klar med installation/första start.
Har väl än så länge tre saker att nämna kring lillebrorsan dvs den som går på 3990:- fn.

1) USB på höger sida av laptopen representeras av en kombo av en kontakt för både USB och eSATA. Kan bli jobbigt för vissa som vill kunna använda båda samtidigt. Många kanske snappat upp detta tidigare men personligen kollade jag inte så noga eftersom eSATA inte är något jag använder.

2) Trots att mycket pekat på 1600x900 för den här versionen så verkar panelen vara full HD. (:D)

3) Enligt GPU-Z är det mycket riktigt GK107 28nm (Kepler) på grafikkortet.

4) EDIT: Endast en högtalare fungerar på min. T_t

Skulle gärna hjälpa er med svar på era andra frågor men det har mest varit kring diskar och jag har inte tid att skruva upp den just nu, inte heller säker på att jag är så sugen på att köra mejseln i den heller.
Har ni något annat ni undrar så shoot så återkommer jag om jag kan, ifall den inte skeppats iväg på RMA för ljudet än.

Synd med ljudet :(. Har du testat något spel på den? Jag vill jättegärna veta hur den presterar speciellt på Diablo 3!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zlackern:

Synd med ljudet :(. Har du testat något spel på den? Jag vill jättegärna veta hur den presterar speciellt på Diablo 3!

Än så länge endast Torchlight (snabb nedladdning) för att kolla lite hur optimus agerar.
Har tyvärr inte D3, fixar någon fram ett guest pass så kan jag prova. ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Än så länge endast Torchlight (snabb nedladdning) för att kolla lite hur optimus agerar.
Har tyvärr inte D3, fixar någon fram ett guest pass så kan jag prova. ^^

Jag ska se vad jag kan göra.

Hur är det med fläktljudet? Låter den högt, går den igång ofta?

Permalänk

Till er som undrar över prestandan i spel för i3 versionen så har jag prövat 2 spel än så länge, Diablo 3 och The secret world.
The secret world klarar den på inställningar medium/high med bra flyt i 1080p och i Diablo 3 kan jag köra 1080p med alla inställningar på High, dock avstängd AA. Så än så länge är jag grymt nöjd med datorn, så himla mycket prestanda för pengarna. Ang. fläktarna så tycker jag inte att dom låter mycket, tycker datorn går riktigt tyst o fint, har dock inte spelat någon längre tid i sträck på den, men när dom dragit igång har det inte varit hög ljudnivå på dom. Så som sagt, extremt mycket för 4K!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostfriaRobin:

Till er som undrar över prestandan i spel för i3 versionen så har jag prövat 2 spel än så länge, Diablo 3 och The secret world.
The secret world klarar den på inställningar medium/high med bra flyt i 1080p och i Diablo 3 kan jag köra 1080p med alla inställningar på High, dock avstängd AA. Så än så länge är jag grymt nöjd med datorn, så himla mycket prestanda för pengarna. Ang. fläktarna så tycker jag inte att dom låter mycket, tycker datorn går riktigt tyst o fint, har dock inte spelat någon längre tid i sträck på den, men när dom dragit igång har det inte varit hög ljudnivå på dom. Så som sagt, extremt mycket för 4K!

Så det är 1080p, jag är så sjukt taggad då den borde komma i morgon. Helt sjukt att den bara kostar 4000kr!

Men ett problem med min nuvarande laptop är att den kan bli väldigt varm där man stöder handen när man spelar ett spel med WASD. Hur varm blir Fujitsun i tex Diablo 3?

Hur känns byggkvalitén överlag?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zlackern:

Jag ska se vad jag kan göra.

Hur är det med fläktljudet? Låter den högt, går den igång ofta?

Har inte hört den något än, verkar tyst även om jag inte direkt tokpressat den.
Verkar stämma med vad Rostfriarobin upplevt.

Blir mer och mer frustrerad över att ljudet är trasigt på min, så jäkla irriterande när man får den snabbt efter en dag att behöva skicka iväg den och det lär ju ta ett bra tag innan man får se den igen.. särskilt när man skaffat den speciellt för att behovet finns just nu. t_t

För övrigt om någon mot förmodan skulle kolla på samma väska som jag gjorde så passar den här bra.
http://cdon.se/hemelektronik/targus_xl_clamshell_notebook_cas...
CDON var lite osäkra på hur pass tight den var men passar alltså även denna 17.3".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Zsingo:

Så det är 1080p, jag är så sjukt taggad då den borde komma i morgon. Helt sjukt att den bara kostar 4000kr!

Men ett problem med min nuvarande laptop är att den kan bli väldigt varm där man stöder handen när man spelar ett spel med WASD. Hur varm blir Fujitsun i tex Diablo 3?

Hur känns byggkvalitén överlag?

Jag har som sagt inte spelat några längre sträckor men under den tiden jag har spelat så har jag inte märkt att den blivit allt för varm runt WASD, man känner ju att den blir lite varmare upp i det hörnet men inget som jag stör mig på iaf. Byggkvalitén överlag känns riktigt bra och stabil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostfriaRobin:

Jag har som sagt inte spelat några längre sträckor men under den tiden jag har spelat så har jag inte märkt att den blivit allt för varm runt WASD, man känner ju att den blir lite varmare upp i det hörnet men inget som jag stör mig på iaf. Byggkvalitén överlag känns riktigt bra och stabil!

Härligt, fick veta nyss att min inte kommer förens i morgon klockan 16.00.

Permalänk
Skrivet av Zsingo:

Härligt, fick veta nyss att min inte kommer förens i morgon klockan 16.00.

Ah surt :/ Men den som väntar på nått gott Skönt att ha den innan helgen iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostfriaRobin:

Jag har som sagt inte spelat några längre sträckor men under den tiden jag har spelat så har jag inte märkt att den blivit allt för varm runt WASD, man känner ju att den blir lite varmare upp i det hörnet men inget som jag stör mig på iaf. Byggkvalitén överlag känns riktigt bra och stabil!

Hur är ljudet i högtalarna?

Här är priserna i övriga norden
http://cdon.no/elektronikk/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i3-23...
http://cdon.fi/kotielektroniikka/fujitsu_lifebook_nh532_intel...
http://cdon.dk/hjemme-elektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel...

Permalänk

Har inte hunnit pröva dom riktigt än, har kört med hörlurar, ska prova dom lite mer efter jobbet.

Permalänk
Medlem

har verkligen tänkt köpa den här datorn! verkar bra på alla sätt och vis, passar mig som inte kör tunga spel! men lite mer information kan alltid vara bra att få av de som har köpt den.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva veta om den har plats för två hårddiskar eller ej. Har suttit med fingret på köpknappen hela dagen...

Permalänk
Medlem

Hej ingen som har hunnit testa 17 tummaren? Klarar mycket mera än lillebrorsan eller är den typ likvärdig? Ska spela Skyrim Diablo3 och Bf3 klarar 17" av bf3? Läste att den mindre knappt gjorde det, samma grafikkort men den andra processorn är väl bättre

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Skulle behöva veta om den har plats för två hårddiskar eller ej. Har suttit med fingret på köpknappen hela dagen...

Jag rindge Fujitsu innan jag beställde min för att bekräfta det, de sa även att garantin höll i om man satte i den på rätt sätt, även en SSD, så jag får se när jag får hem den om jag får in den!

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för 17 tummaren, imorgon köper jag den och hoppas på att den är lika bra som den verkar! någon som redan har köpt den? några synpunkter på den isåfall?

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan tyvärr inte hjälpa där eftersom ljudet är halvtrasigt på min, något annat du undrar? xP

Skrivet av Fock_it:

Hej ingen som har hunnit testa 17 tummaren? Klarar mycket mera än lillebrorsan eller är den typ likvärdig? Ska spela Skyrim Diablo3 och Bf3 klarar 17" av bf3? Läste att den mindre knappt gjorde det, samma grafikkort men den andra processorn är väl bättre

Skrivet av ssddd50:

Har bestämt mig för 17 tummaren, imorgon köper jag den och hoppas på att den är lika bra som den verkar! någon som redan har köpt den? några synpunkter på den isåfall?

Båda är 17" x)

Ang BF3 så nej, om du inte har extremt låga krav, men många andra spel kan den tackla hyffsat bra.
För en liten vink om hur det står till så kika på http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic... och leta fram GT 640M LE.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Har slängt iväg en beställning på den billiga med Gt640m LE. Flickvännen behövde ny dator. Hon spelar mest gamla spel som Sims 3, Vampire: Bloodlines och liknande. Så något dyrare hade varit overkill för de spelen hon spelar just nu.

Jag gillar egentligen inte att shoppa bärbara "spel"datorer på snikbudget, prestandan brukar aldrig vara något att hänga i julgranen. Men för att få något bättre än den här verkar det som man får gå upp typ 50-100% i pris, och det borde göra denna dealen till den mest prisvärda just nu.

Visa signatur

Signatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Kan tyvärr inte hjälpa där eftersom ljudet är halvtrasigt på min, något annat du undrar? xP

Båda är 17" x)

Ang BF3 så nej, om du inte har extremt låga krav, men många andra spel kan den tackla hyffsat bra.
För en liten vink om hur det står till så kika på http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic... och leta fram GT 640M LE.

Det var datorn med i7an jag hade tänkt, den dyrare.. är den värt sitt pris tycker du?

Permalänk
Medlem

Liten recension

Jag köpte den med I7an så kan ge lite intryck.

Kvaliten är helt ok, visst det är plast men det får man räkna med. Den kändes lätt med tanke på storleken, så jag skulle säga den är släppbar i alla fall.

Lite plus och minus.

+ Mycket snabb CPU, är och petar i en I7 2600K i vissa tester http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-3610QM-Notebook-Processor.72681.0.html
+ Bra skärm, 1080p som sagt och matt
+ Blu-Ray brännare
+ Fullstort Tbord, men det är det ju på alla 17tums tror jag. Helt ok känsla i anslaget.
+ Bara hunnit testa Legend of Grimrock och Arma2/DayZ med senaste patchet och kan lira med höga inställningar
+ 2 st HD-Bays, möjlighet till Raid 0/1
+ Tyst, för surf mm är den knäpptyst, hörde fläkten gå igång någon enstaka gång bara. För spel är ljudnivån helt ok med.
+ Helt ok ljud i högtalarna, och båda funkade för mig... ^^
+ 3 st Usb 3.0 och en Esata+Usb plats är guld värt.
+ Mycket snabbt chipset/sata kontroller, bra bit över 300 meg i sek i reads med M4 SSD. Kan tänka mig Raid 0 med SSD skulle nog peta i 1 gig i sek.

- Medföljande HD på 5400 rpm är helt ok som lagring, men den drar ner hela datorn i prestanda som OS disk, Sirap är ordet.. jag öppnade bara datorn, satte i en SSD, en 256gb M4 Crucial och installerade om OS och raderade allt på 5400 disken och sparade den som lagring. Blev löjligt stor skillnad med en SSD.
- EJ Simkortsplats, står "No UTMS" på lådan, vilket stör mig lite då Cdon:s sida med datorn har ett fint produktblad inklistrat som visar plats för SIM.
- Nätadaptern blir något varmare än jag hade tyckt var ok, även när man inte gör något speciellt med datorn.
- Lite bök såklart med at få optimus att fungera bra, man måste helt enkelt göra en profil för alla saker man vill ska använda 640 kortet, visst det fungerar men supersmidigt vet jag ju inte om det är.

Det är väl de första intrycken jag har efter att ha suttit med den några timmar igår. För 5990 + Office och Fsecure vete fasiken om det finns något ens i närheten för det priset om man är ute efter en 17tum.

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

Jag har spenderat de senaste två veckorna med att jämföra CPU, GPU, m.m och med min budget på mellan 5500-7000 så är detta väldigt prisvärt (imo). om man vill ha ett bättre grafikkort så finns storebrodern till i7:an till ett pris från 7500 som sedan skjuter i höjden, då med ett vanligt GT 640M. Men jag kände att om det ända som skiljer dem åt är klockhastigheten så kan jag ta den om den just nu är tusen kronor billigare. Känns som om det är svårt att hitta en dator från en sida som man kan vara säker på inte kommer att blåsa en på pengarna (att man betalar för luft).

Permalänk
Medlem

Det är väl de första intrycken jag har efter att ha suttit med den några timmar igår. För 5990 + Office och Fsecure vete fasiken om det finns något ens i närheten för det priset om man är ute efter en 17tum.

/ Tobbe[/QUOTE]

Tack för bra recension har beställt en nu med. Skulle de räcka med en 128gb SSD? Vilken passar bra då i den och vad kostar den?

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem

Iom att du kan ha 2 diskar i (os+lagring) så är ju SSD storleken inte lika kritiskt. Det är en vanlig 2,5 tums bay så vilken som passar.